Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Fran » 25.07.2025 06:33

Kiitos Umac, kiteytit mun ajatukset ihan täysin.
Fran

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 25.07.2025 11:33

Tiedän meilläpäin naisen, joka käy päivittäin parikymppisenä kuolleen tyttärensä haudalla. Hän menee haudalle aina kävellen, mukanaan koira, joka oli tuon menehtyneen tyttären koira. Tyttären kuolemasta on ehkä viitisen vuotta ja koirakin alkaa olla vanha. Se kävelee jo vähän kankeasti ja on harmaantunut. Tuskin kovin paljon elinpäiviä enää silläkään. Liikuttava pari!

Tuo koira käyttäytyy aina hienosti. Olen jonkin verran nähnyt koiria hautausmaalla ja täytyy sanoa, että olen nähnyt siellä vain hyvinkäyttäytyviä, rauhallisia ja mukavia koiria.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Umac » 25.07.2025 11:48

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011386557.html
Monet koiranomistajat antavat koirien pissata hautojen päälle
Lukijan mielipide|Kyse ei ole vain satunnaisesta lirauttelusta, sillä haudoille pissataan kymmeniä kertoja päivässä.

----Olen työskennellyt siellä kausityöntekijänä jo yli 30 kesää, ja etenkin vanhalla puolella koirien määrä on lisääntynyt vuosi vuodelta.---
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja TlGER » 25.07.2025 12:32

Kaupungin kaduilla näkyy jatkuvasti mulkku kourassa kuseskelevia äijiä, joten onko se kovin suuri ihme, ettei ihmiset välitä siitäkään, mihin koiriaan kusettavat.
TlGER

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.07.2025 12:45

Varmaan jokainen ymmärtää että kaikki ei halua että rakkaan läheisen haudalle kustaan.
https://yle.fi/a/74-20173952

Täytty ihmetellä miten tällaiseen tilanteeseen päästään ettei alaikäisen piinaamista saada kuriin oikein millään.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 25.07.2025 23:44

Umac kirjoitti:Minä taas ajattelen, että hyvinkäyttäytyvä koira on miellyttävä seuralainen missä vain. Käsitteenä tai ihan konkretiana se on yhdistelmä koiran hallintaa, koiran tekemisiä ja tekemättä jättämisiä sekä häiriötöntä eloa ja oloa muihin nähden. Siis kanssakulkijoihin, vainajat eivät enää pahastu kenenkään mekkaloinnista tai kuseskelusta.
Toki sen eläimen tulee saada olla ihan koira, koiran piirteineen ja tekemisineen. Mutta ei hautausmaalla, toisten pihoilla tai lasten leikkipaikoilla. Hyvin simppeliä, minusta. Ne tarpeet tyydytetään muualla ja otetaan näin siis toiset huomioon.

Ymmärrän tietenkin mitä sillä tarkoitetaan, mutta se on musta vain hassu sanonta, kun ei se koira välttämättä käyttäydy hyvin tai huonosti siksi mitä se on vaan se hihnan toinen pää vaikuttaa siihen hyvin paljon. Hautakivelle ruikkiva koira ei ole huonosti käyttäyvä, mutta omistaja vaan sallii sen koiran käyttäytyä koiralle luonnollisella tavalla ympäristössä missä se ei ole ok. Koira ei tiedä olevansa hautausmaalla ellei omistaja sitä opeta, ettei niihin hautakiviin nosteta jalkaa. Puunrunkoihin metsässä koipea nostava koira ei ole huonosti käyttäytyvä koira. Siksi tuo on minusta hassu käsite.
Mella M

ViestiKirjoittaja Avokaado » 26.07.2025 09:51

Olen niin vanha, että en vaan oikein ymmärrä koirien ottamista mukaan hautausmaalle. Ei se narun jatke välttämättä huomaa jokaista koiran lirua ja lirut haudoilla tai hautakivillä ei nyt vaan ihan mukavalle näytä/tunnu ilman mitään uskonnollisia mietteitä. En tykkäisi myös, että puistoissa koirat nostaisivat kinttujaan istutuksille ja patsaiden kivetyksille.

(Laajennan tätä vähän lisää. Yhtään enempää en pidä "itkevistä tai muuten mölyävistä" ihmistaimista kirkoissa tms tilaisuuksissa, joissa yleensä toivoo näkevänsä/kuulevansa, mitä siellä puhutaan ilman melua. Siinä itkuvaiheessa olisi suotavaa, että ihmistaimen huoltaja vähin äänin vie hänet pois ko tilaisuudesta. Ja mulle sekä nuo i.taimet että koirat ovat muuten aivan ihania.)
Avokaado

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.07.2025 14:02

Kävin juuri pari viikoa sitten pesemässä kolme hautakiveä ja vaihtamassa orvokkien tilalle uudet kesäkukat yli 100 kilometrin päässä kotoa. Onneksi sain koiran hoitoon siksi aikaa, kun sitä ei olisi voinut jättää kuumaan autoonkaan odottamaan. Vanha narttu olisi todennäköisesti makoillut rauhassa vieressä, jos olisin tiennyt, että sen saa ottaa mukaan hautausmaalle. Mökkimatkan varrella käyn usein kastelemassa kukkia, jolloin koira on odottanut autossa. Tällaisia tilanteita tulee varmaankin vastaan monille, jotka ovat muuttanut pois synnyinseuduiltaan ja hoitavat omaisten hautoja.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.07.2025 15:27

Äidin siunaustilaisuuteen Manu ei pääse mukaan, mutta tuhkanlaskureissulle lähtee taaten mukaan.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 28.07.2025 14:22

Kyllä ihmetellä täytyy nykytekniikkaa! Autossa näppärä automaattiohjaus, niin voi kuskikin sammua rauhassa kolomessa promillessa ratin taakse!

https://yle.fi/a/74-20174710
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.07.2025 09:24

Miten ei saada sarja-ahdistelijaa vankilaan :roll: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d38f ... 09c4696d20
Tuomio on annettu mutta odotellessa kerkeää kaikenlaista..
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 30.07.2025 09:45

" Tuomioistuimen kädet on sidottu, jos syyttäjä tai asianomistaja ei vaadi vangitsemista istunnon päätteeksi."

Saataisiinhan tuo jos haluttaisiin. Onkohan nuo asianomistajat edes tietoisia tuollaisesta asiasta? Miksi syyttäjä ei vaadi?
aunet

ViestiKirjoittaja Mella M » 02.08.2025 08:31

https://www.is.fi/urheilu/art-2000011400476.html

En tiedä moniko on seurannut tämän saksalaisen Laura Dahlmeierin, entisen ampumahiihtäjän kuolemaa vuorikiipeilyssä. Hän oli nimenomaan jättänyt testamentin, jossa on sanonut, että jos hän kuolee vuorelle, niin kenenkään ei tule varantaa henkeään hänen ruumiinsa etsimiseksi ja pois hakemiseksi. Mutta silti sukulaiset nyt arpoo, että jos nyt sitten kuitenkin. Miksi on niin hiton vaikea kunnioittaa vainajan tahtoa ja käyttää maalaisjärkeä? Mä en todellakaan voisi antaa itselleni ikinä anteeksi, jos jollekin kävisi tuolla reissulla jotain. Miten joku ruumis on niin hiton tärkeä, mä en ymmärrä. Ja jos se ruumis on pakko saada sieltä, niin menkööt sitten itse hakemaan, mutta hittoako tuohon sotkee kenenkään muun elämää. No, mä olen ihminen, joka ei käy hautausmailla enkä pidä lemmikkien tuhkia uurnassa, kun en vaan ymmärrä, että niissä jäännöksissä on jäljellä mitään siitä ihmisestä tai eläimestä mitä se joskus oli.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 02.08.2025 09:00

^Vainajan tahtoa tulisi ehdottomasti kunnioittaa.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Fran » 02.08.2025 09:23

No juu, jos testamentissakin on kerrottu, että haluaa jäädä vuorille, niin asian pitäisi olla päivänselvä omaisillekin. En myöskään ymmärrä.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.08.2025 09:33

Mulle ei tuota lainkaan vaikeuksia ymmärtää että ihmisillä keskenään ja varsinkin eri kulttuureilla on erilaisia kuolema käsityksiä ja hautaustappoja. Ennemminkin ihmetyttää se että jotain ihmetyttää jos joku käy hautausmaalla tai suhtautuu omalla tavallaan kuolemaan. maailma on pullollaan eri uskontoja ja jokaisella omat käsityksensä ja tapansa plus tietysti vielä eri kulttuurit huolimatta varsinaisesta uskonnosta. Googlella voi opiskella lisää.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 02.08.2025 10:20

Vieraalla kuitenkin on selvästikin suuria vaikeuksia ymmärtää aiempien kommenttien pointti. Kyse ei ole eri kulttuurien ja uskontojen kuolemakäsityksistä ja hautaustavoista, vaan vainajan viimeisen toiveen kunnioittamisesta, ja siitä, ettei aseta muita ihmisiä kuolemanvaaraan vain siksi, että laittaa oman toiveensa vainajan toiveen edelle.

Mut jos asiaa mietitään kulttuurin kannalta, vuorikiipeilijöiden "heimossa" vuorille jääminen on yleinen toive eli "heimon" tapa. Mielestäni omaisten pitää kunnioittaa tämän heimon tapaa, eikä asettaa omaa kulttuuria ja tapaa vainajan kulttuurin, tavan ja ennen kaikkea toiveen edelle.
Fran

ViestiKirjoittaja Hetuli » 02.08.2025 10:42

Minusta pitäisi myös kunnioittaa vainajan toivetta tuossa vaikka se sotisikin omaa ajatusmaailmaa vastaan.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Mea » 02.08.2025 13:20

Niinno, eipä se henkilöä itseään enää hirveästi hetkauta jääkö vuorelle vai haetaanko. Siksi mielestäni väliä on vain niiden jäljelle jääneiden mielipiteellä. Hän on kuitenkin elänyt elämänsä ajatuksen kanssa, että jää vuorelle, niin kyllä sen pitäisi riittää.
Mea

ViestiKirjoittaja Mella M » 02.08.2025 14:42

Vieras, en mä ihmettele, että muut käy hautausmaalla, ehkä kannattaa lukea tarkemmin. Se ei vaan ole mun tapa muistella niitä, jotka ei oo enää täällä. Tän jutun pointti oli se, että minun mielestä sen vainajan tahtoa pitää kunnioittaa, mutta tässä nyt kermaperse länsimaalainen perhe ajattelee, ettei ole juttu eikä mikään maksaa jollekin pakistanilaiselle retkikunnalle ja vaarantaa heidän henkensä jotta, saa oman kuolleen tyttärensä kotiin. Sitä mä en ymmärrä.

Ja mitä Googleen tulee niin ei kiitos. Mä olen matkustellessa käynyt seuraamassa kun vainaja poltetaan avoroviolla ja eri uskontojen hautajaisissa. Tiedän varsin hyvin, että tapoja on monia.
Mella M

ViestiKirjoittaja Avokaado » 02.08.2025 14:59

Kun ihminen eläissään kertoo, miten hän haluaa kuoleman jälkeen ruumiillensa tehtävän/haudattavan jne., niin pitää myös toimia. Aivan turhaa vouhotusta omaisilta tai muilta tahoilta. Aika yksinkertaista.
Tässä tapauksessa tämä Laura oli jo asian etukäteen selvittänyt, niin miksi siitä edes joku erilainen näkemys esille tuotiin?
Avokaado

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 02.08.2025 17:12

mä olen myös seurannut tuota kiipeilyonnettomuuden uutisointia. ja kyllä, hän eli ja hengitti vuorikiipeilyä, niin kyllä hänen tahtoa tulisi kunnioittaa. mulla itselläkin on kuolinsuunnitelma ja todellakin toivon, että sitä kunnioitetaan, kun sen aika tulee.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mea » 02.08.2025 17:32

Tämä ei liity Lauraan mutta ihmetys kuitenkin. Itse en pysty millään ymmärtämään kuolemanjälkeisiä toivomuksia. Sikäli siis kun ne liittyvät kuolleeseen itseensä. Toivomus tyyliin "lahjoittakaa paljon rahaa eläinsuojeluun" on eri asia, mutta joku "sirotelkaa tuhkani mereen" - miksi ihmeessä? Ethän sinä sitä enää tiedä mihin ne tuhkat menevät niin mitä väliä sillä on? En vaan tajua.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.08.2025 19:00

^ Näinpä juuri!
Vieras

ViestiKirjoittaja Biarritz » 02.08.2025 19:37

Tästä on jo jonkin aikaa, kun näin TV:ssä jonkin koirankoulutusohjelman jakson kuvauksen: "X on ostanut lagottoaan varten leopardikuvioisia kakkapusseja". Okei, leopardikuvio on mielestäni ihan nätti esim huiveissa tai muissa asusteissa. Mutta että ulosteen keräämiseen? En vaan ymmärrä... Vähän samaa kategoriaa ovat kullatut vessanpöntöt ja vastaavat.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.08.2025 19:52

Ehkä tuhkien mereen sirottamista toivova haluaa säästää jälkeen jääneet hautapaikan hoidolta, velvollisuuskäynneiltä, muistokilviltä jne. ? Tai jäännösten leijumista aalloilla ja painumista mereen oli mukava ajatella silloin vielä elossa ollessa??
Vieras

ViestiKirjoittaja Biarritz » 02.08.2025 20:14

Mun äiti kuoli 11 vuotta sitten ja toivoi että tuhkat sirotellaan Välimereen. Ja niin myös tehtiin, paikaksi valikoitui Giensin niemi Etelä-Ranskassa. Olen miettinyt, että josko itsekin pyytäisin tuhkausta kuolemani jälkeen, muttei mulla kyllä ole mielessä mitään tiettyä paikkaa jonne tuhkani haluaisin.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tuhti » 02.08.2025 20:15

Vieras kirjoitti:Ehkä tuhkien mereen sirottamista toivova haluaa säästää jälkeen jääneet hautapaikan hoidolta, velvollisuuskäynneiltä, muistokilviltä jne. ? Tai jäännösten leijumista aalloilla ja painumista mereen oli mukava ajatella silloin vielä elossa ollessa??

Mun lähipiirissä mereen tuhkiensa hautaamista toivoi ihminen, jolle meri oli tärkeä elementti eläessään. Hän oli ollut töissä merillä ja harrastanut kalastusta koko ikänsä. Mereen hänen tuhkansa myös laskettiin. Tuossa kiipeilyonnettomuudessa menehtyneen viimeinen toive vaikuttaa vähän samankaltaiselta. Itselle tärkeä ja merkityksellinen paikka.
tuhti

ViestiKirjoittaja TlGER » 02.08.2025 20:33

Biarritz kirjoitti:Tästä on jo jonkin aikaa, kun näin TV:ssä jonkin koirankoulutusohjelman jakson kuvauksen: "X on ostanut lagottoaan varten leopardikuvioisia kakkapusseja". Okei, leopardikuvio on mielestäni ihan nätti esim huiveissa tai muissa asusteissa. Mutta että ulosteen keräämiseen? En vaan ymmärrä... Vähän samaa kategoriaa ovat kullatut vessanpöntöt ja vastaavat.

Mä oon myös aina naureskellut näille "design-sontasäkeille", ja ylipäätään sille, että joku ostaa ylihintaisia muovipusseja paskan keräämistä varten. Itselleni on aina riittänyt siihen hommaan hedelmä- ja leipäpussit.
TlGER

ViestiKirjoittaja tuhti » 02.08.2025 20:37

Biarritz kirjoitti:Mun äiti kuoli 11 vuotta sitten ja toivoi että tuhkat sirotellaan Välimereen. Ja niin myös tehtiin, paikaksi valikoitui Giensin niemi Etelä-Ranskassa. Olen miettinyt, että josko itsekin pyytäisin tuhkausta kuolemani jälkeen, muttei mulla kyllä ole mielessä mitään tiettyä paikkaa jonne tuhkani haluaisin.

Suomessa vainajan tuhkia ei voi sirotella ihan minne haluaa. Merialueilla on ko. tarkoitusta varten osoitettu paikka. Toisaalta, eihän kukaan vahdi, minne läheisensä tuhkat sirottelee mutta noin niinkuin periaatteessa.
tuhti

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät