Koirarotupohdintaa

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirarotupohdintaa

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 08.06.2025 17:33

Koiruuksia kirjoitti:
Ikävä kyllä vaikuttaa siltä, että asuinpaikkamme ei ole noin pienelle koiralle ihanteellinen. Joku petolintukin saattaisi napata sen pihalta.
Ja joutuisimme käymään varmaan koko hehtaarin aidat läpi ettei siellä vaan ole mitään kääpiökoiran mentävää kohtaa missään.
Niin ihana kuin tuollainen pieni olisikin. Ja onhan siinä sitten tuo sisäsiisteysjuttu vielä. Kaikilla kääpiökoirilla. Haaveilen silti vaikka en voisi koskaan saada.

Kääpiökoiran kohdalla tuo petolintuvaara on ihan mahdollinen. Mutta ei kovin yleinen vaara. Huonoa tuuria jos niin käy. Ja ehkä joku näätäkin voi olla vaaraksi. Miten yleinen se sitten olisikaan.
Älä nyt vielä luovu haaveesta, kääpiökoirat on kuitenkin niin sen oman ihmisen perään ettei ne välttämättä edes lähde kovin kauas pihalla, ainakaan etsimään mitään aukkoja aidassa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 09.06.2025 07:24

Täällä lentelee ihan säännöllisesti joku petolintu, huutaa mennessään kovaa. Kiertelee tässäkin yläpuolella aika usein. Ei ole montaa päivää kun viimeeksi oli.
Lisäksi jossain lähellä on huuhkaja, sen ääni kuuluu myös joskus. Siksi meillä eivät kissat pääse tarhaan pimeällä ollenkaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 09.06.2025 07:50

Kyllä Koiruuksia on oikeassa. Petolinnut on huomaamattomia ja tulevat kovinkin röyhkeästi pihasta hakemaan haluamansa. Taannoin missä aiemmin asuin mulla oli lemmikkikanoja kesäisin. Saivat tepastella pihalla kun olin paikalla. Lähtiessäni lähikauppaan joka silloin oli muutaman minuutin ajon päässä, pistin kanat häkkiin, jonka piti olla petovarma. Niin vain siinä ajassa oli haukka keplotellut itsensä häkkiin, ja tappanut ja lähes syönyt yhden kanan. Muut säilyivät kun olivat paenneet niiden asuinmökin alle jotenkin. Haukka oli edelleen häkissä kun palasin, eipä osannut tulla pois, tai sitten ei mahtunut.

Samoin kun mulla oli pennut, ulkoilutin niitä lähimetsässä. Otin vain pari pentua mukaani kerrallaan ja emän, kun tiesin huuhkajan kyttäävän lähistöllä. Täysin peloton huuhkaja teki jo hyökkäyksiä kohti, muttei onnistunut kun puun oksat ja suojeleva emokoira haittasivat. Että kyllä nappaa ihan borzoipennunkin kynsiinsä jos saa tilaisuuden. Pihalle en jättänyt valvomatta, vaikka oli aikuisia suojelevia koiria myös.

Samoin olen nähnyt omin silmin, silloin oli berni, kun huuhkaja syö rusakkoa lenkkipolulla. Koira oli irti mutta perääntyi, kun huuhkaja istui siivet levällään saaliinsa päällä ja tuijotti muutaman metrin päästä minua ja koiraa uhkaavasti. Emme siis havainneet tapausta ennen kuin olimme lähellä. Ja juu kyllä käännyimme suosiolla toiseen suuntaan. Ja huuhkaja pesii vuosikausia samalla alueella. Hiljainen metsästäjä, usein vain huhuilusta tietää sen olevan lähistöllä. Ja asuvat siis ihan kaupunkialueillakin.
aunet

ViestiKirjoittaja Dacrest » 09.06.2025 10:04

Petolintujen takia en ole koskaan laskenut pikkukoiraa yksin pihalle, aina vähintään yksi iso koira mukaan. Riski on toki pieni, mutta olemassa.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 09.06.2025 11:06

Eivät ulkoile minunkaan pikkukoirat keskenään tarhassa, vaikka tipsu nyt ei varsinaisesti mikään ihan pieni olekaan. Riskejä on kaikenlaisia kuitenkin. Mä istun yleensä lukemassa kirjaa tai lehteä samalla kun koirat ovat ulkona. Talvikuukausina en kuitenkaan... :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja MJK » 09.06.2025 17:39

Biarritz: Oliko sinulla vinttikoirat pois laskuista? Mulla ollut uros whippet ja kyllä parempaa seurakoiraa saa hakea. Itselle vaan se turkki hankala kun vaikka kuinka pukee niin yli 15 pakkasastetta on liikaa niille ja meillä voi olla -30 pakkasia monestikin ja itse tykkään lenkkeillä myös noissa pakkasissa.

Toinen hyvä vaihtoehto voisi olla silkkivinttikoira.
MJK

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 09.06.2025 18:25

Silkkivinttikoirat ovat ihania. Ovat vaan aika isoja. Jos suomessa olisi niitä "shelttiwhippettejä" niin ottaisin varmaan sellaisen ellei jo olisi.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Merkkari » 12.06.2025 09:25

Onko kukaan ollut missään tekemisissä bedlingtoninterriereiden kanssa?

Mulla on siis etsinnässä se sama, mitä monella muullakin: terve ja tervepäinen, reipas ja mutkaton, ihmissosiaalinen (tai ei ainakaan voimakkaasti epäluuloinen / pidättyväinen / arka) pienehkö seurakoira. En haluaisi ylenpalttista vahtimista ja haukkumista (asun rivarissa) enkä ylenpalttista riistaviettiä (edes joskus pitäisi voida pitää umpimetsässä vapaana). Koiralta pitää löytyä kuono, jalat ja häntä. Sisäsiisti pitää olla!

Oon pähkäillyt vaikka mitä rotuja, mutta aina joku tökkii. Jos jaksaisin harrastaa tosi aktiivisesti, niin pysyisin nykyisessä rodussa. Koiralle olisi siis tarjolla metsälenkkeilyä, harrastushöntsäilyä tyyppiä kiinnostavissa lajeissa, mukana hengailua erilaisissa arkimenoissa ja joskus toimistollakin. Siinä postimerkin kokoisella aidatulla pihalla saa hengailla, jos ei hauku naapureita hulluuden partaalle.

Tuli sitten mieleen, että muinaisella ysärillä ulkoilutin muutamaa bedlingtonia ja ne oli mutkattomia ja hauskoja tyyppejä. Omistaja ei sen kummempia niiden kanssa harrastellut, kävi joskus näyttelyissä. Turkinhoito vähän epäilyttää. Ei niinkään se varsinainen pesu ja trimmaus, vaan ihan arki. Meneekö aina tunnin metsälenkin jälkeen kaksi tuntia roskien nyppimiseen ja takkujen aukomiseen? Ja suojaako se turkki yhtään mitään edes kesällä (metsässä risut ja ennen kaikkea ötökät)? Selvää on, että sateella ja pakkasella on puettava. Tietty mietityttää terveys myös, kun on todella pienilukuinen rotu.

Ajatuksia tai muita rotuehdotuksia?
Merkkari

ViestiKirjoittaja Mea » 12.06.2025 09:30

Roduista puheenollen tulen vain sanomaan, että partacolliet eivät olekaan sokerista! Ulkona sataa kaatamalla, ja molemmat pyyhälsivät sinne heti kun avasin luukun aamulla. Kultsu käväisi vain pikaisesti vessassa, mutta nämä tulivat sisälle vasta aikansa temmellettyään, litimärkinä tietysti. Turkit ovat mulla melko lyhyitä, paitsi että toinen on juuri nyt siinä vaiheessa että pitäisi trimmata, joten se kastelee ja kurastaa täällä ympäriinsä ja tuoksuu umpimärälle koiralle. Ei se mitään. <3
Mea

ViestiKirjoittaja tuhti » 12.06.2025 13:10

Merkkari kirjoitti:Onko kukaan ollut missään tekemisissä bedlingtoninterriereiden kanssa?

Mulla on siis etsinnässä se sama, mitä monella muullakin: terve ja tervepäinen, reipas ja mutkaton, ihmissosiaalinen (tai ei ainakaan voimakkaasti epäluuloinen / pidättyväinen / arka) pienehkö seurakoira. En haluaisi ylenpalttista vahtimista ja haukkumista (asun rivarissa) enkä ylenpalttista riistaviettiä (edes joskus pitäisi voida pitää umpimetsässä vapaana). Koiralta pitää löytyä kuono, jalat ja häntä. Sisäsiisti pitää olla!

Oon pähkäillyt vaikka mitä rotuja, mutta aina joku tökkii. Jos jaksaisin harrastaa tosi aktiivisesti, niin pysyisin nykyisessä rodussa. Koiralle olisi siis tarjolla metsälenkkeilyä, harrastushöntsäilyä tyyppiä kiinnostavissa lajeissa, mukana hengailua erilaisissa arkimenoissa ja joskus toimistollakin. Siinä postimerkin kokoisella aidatulla pihalla saa hengailla, jos ei hauku naapureita hulluuden partaalle.

Tuli sitten mieleen, että muinaisella ysärillä ulkoilutin muutamaa bedlingtonia ja ne oli mutkattomia ja hauskoja tyyppejä. Omistaja ei sen kummempia niiden kanssa harrastellut, kävi joskus näyttelyissä. Turkinhoito vähän epäilyttää. Ei niinkään se varsinainen pesu ja trimmaus, vaan ihan arki. Meneekö aina tunnin metsälenkin jälkeen kaksi tuntia roskien nyppimiseen ja takkujen aukomiseen? Ja suojaako se turkki yhtään mitään edes kesällä (metsässä risut ja ennen kaikkea ötökät)? Selvää on, että sateella ja pakkasella on puettava. Tietty mietityttää terveys myös, kun on todella pienilukuinen rotu.

Ajatuksia tai muita rotuehdotuksia?

Bedlingtoninterriereillä on ongelmia terveyden kanssa: perinnöllinen kuparitoksikoosi. Rodussa on se sama ongelma kuin monessa pienilukuisessa rodussa: geenipooli on liian kapea eikä tervettä kasvatusmateriaalia oikein ole.
tuhti

ViestiKirjoittaja Merkkari » 12.06.2025 14:15

tuhti kirjoitti: Bedlingtoninterriereillä on ongelmia terveyden kanssa: perinnöllinen kuparitoksikoosi. Rodussa on se sama ongelma kuin monessa pienilukuisessa rodussa: geenipooli on liian kapea eikä tervettä kasvatusmateriaalia oikein ole.

Kuparitoksikoosi on tiedossa ja siihen on onneksi olemassa geenitesti, joten sen suhteen sairaita ei synny. Mutta on myös olemassa joku muu sairaus maksaan liittyen, mutta se on ymmärtääkseni aika harvinainen. Näillähän olisi Englannissa työkäytössä olevia (rekisteröimättömiä) bedlingtoneja geenipoolin laajentamiseen, mutta vähemmän yllättäen risteytyksiä ei ole tehty. Jonkin verran tuntuu olevan allergioita ja epämääräisiä kutinoita, mutta on vaikea saada käsitystä ongelman laajuudesta. Alkaa tulla melko epätoivoinen olo tässä seurakoiran etsinnässä... Jokaisella rodulla tuntuu olevan vähän kaikenlaista, on kai vaan toivottava parasta ja pelättävä pahinta. Tai olla enää ottamatta koiraa ollenkaan. :(
Merkkari

ViestiKirjoittaja tuhti » 12.06.2025 15:51

Jos suomalaiseen populaatioon haluaa geneettistä vaihtelua, toki voi tuoda ulkomailta spermaa tai tuontikoiran. Silloin saattaa saada jalostuksellisen helmen tai sitten täydellisen pommin. Pohjoismaissa vielä tehdään jalostuskoirille terveystutkimuksia mutta ei se joka maassa ole mitenkään tavallista. Omassa rodussani Euroopassa pidetään koiraa terveenä, jos se selviytyy omasta työstään hyvin. Mitäpä sitä tervettä tutkimaan.. Lisäksi monessa maassa on virallisten rekisteröintien lisäksi monessa rodussa epävirallisia rotukirjoja, jotka eivät ole mitenkään julkista tietoa. Tee siinä sitten hyviä jalostusvalintoja.
tuhti

ViestiKirjoittaja MJK » 12.06.2025 16:50

Merkkari: Onko perhoskoira pois laskuista? Itse olen ajatellut että jos pienen laittaisin niin se voisi olla kiva vaihtoehto. Siskolla ollut uros phalene ja se ei ainakaan ollut ollenkaan räksyttäjä ja tervekin oli. Turkki oli myös kohtuu helppo hoitoinen, tällä yksilöllä oli vahva pohjavilla (ei vissiin pitäisi olla :?: ) mutta siitä johtuen oli myös hyvin säänkestävä.
MJK

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.06.2025 17:51

Bedlington on kyllä vinkeä rotu! Muutaman olen nähnyt lenkkeillessäni kaupungissa. Aika harvinainen taitaa olla.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 12.06.2025 18:06

En kyllä edes muista milloin olisin bedlingtonia muualla nähnyt kuin näyttelyssä, jos sielläkään. Reilu parikymmentä vissiin rekataan vaan vuosittain. Nuorena, ja edelleen, ihailin kovastikin. Rakenteesta kyllä whippet erottuu selvästi.
aunet

ViestiKirjoittaja Merkkari » 12.06.2025 20:23

tuhti kirjoitti:Jos suomalaiseen populaatioon haluaa geneettistä vaihtelua, toki voi tuoda ulkomailta spermaa tai tuontikoiran. Silloin saattaa saada jalostuksellisen helmen tai sitten täydellisen pommin. Pohjoismaissa vielä tehdään jalostuskoirille terveystutkimuksia mutta ei se joka maassa ole mitenkään tavallista. Omassa rodussani Euroopassa pidetään koiraa terveenä, jos se selviytyy omasta työstään hyvin. Mitäpä sitä tervettä tutkimaan.. Lisäksi monessa maassa on virallisten rekisteröintien lisäksi monessa rodussa epävirallisia rotukirjoja, jotka eivät ole mitenkään julkista tietoa. Tee siinä sitten hyviä jalostusvalintoja.

Taitaa olla jo niin pieni, että maailmanlaajuisesti ovat kaikki samaa populaatiota enemmän tai vähemmän. :? Kuparitoksikoosia testataan ainakin facen ryhmien perusteella jenkeissä ja britanniassa, mutta siinäpä se sitten on. Pevisassa on lisäksi silmät, mutta aika heikosti näyttää kukaan tutkivan täällä Suomessakaan mitään. Tuntuu, että mitä enemmän seurakoira, sitä vähemmän ihmiset tutkii mitään. :(

MJK kirjoitti:Merkkari: Onko perhoskoira pois laskuista? Itse olen ajatellut että jos pienen laittaisin niin se voisi olla kiva vaihtoehto. Siskolla ollut uros phalene ja se ei ainakaan ollut ollenkaan räksyttäjä ja tervekin oli. Turkki oli myös kohtuu helppo hoitoinen, tällä yksilöllä oli vahva pohjavilla (ei vissiin pitäisi olla :?: ) mutta siitä johtuen oli myös hyvin säänkestävä.

Mun tuttu kasvattaa perhosia ja sen koirat on kyllä tosi mukavia. Ehkä vähän turhan pieniä kuitenkin mun makuun. Ja sisäsiisteys tuntuu olevan aika arpapeliä... Mutta tämä on ehdottomasti listalla, jos vanhenemisen myötä koiran koko edelleen pienenee. Mutta koska mulla ei nyt ole oikein mitään "käyttökriteereitä", niin yritän pitää mielen avoinna. Rotu on tässä kohtaa vähemmän tärkeä, jos vaan löytyy se oikea yksilö. <3

aunet kirjoitti:En kyllä edes muista milloin olisin bedlingtonia muualla nähnyt kuin näyttelyssä, jos sielläkään. Reilu parikymmentä vissiin rekataan vaan vuosittain. Nuorena, ja edelleen, ihailin kovastikin. Rakenteesta kyllä whippet erottuu selvästi.

Englannissahan on paljon "lurchereita", jotka on jonkun terrierin (varmaan aika usein just bedu) ja vinttikoiran risteytyksiä. Ne olis ulkonäöltään aivan täydellisiä, mutta luonteessa on yleensä aikamoinen paketti saalis- ja riistaviettiä. Eli ne on metsästyskoiria ensisijaisesti, eikä irti pitämisestä tarvi juuri haaveilla.

Terrierit on mun heikko kohta. Irski mulla on ollut ja se aina kummittelee takaraivossa. <3 Mutta sen kanssa pitäisi ihan vähintään ensimmäiset vuodet tehdä ihan tosissaan hommia, että saa mukavan koiran kasvatettua ja on siinä senkin jälkeen yleensä virtaa ja tekemisenhalua aikalailla. Eli ei varsinaisesti se helpoin seurakoira, muttamutta.... Borderterrieristä haaveilen myös, mutta sielläkin on ihan oikeita luolakoiria edelleen. Suurin osa on toki seurakoirina, mutta saalis- ja riistaviettiä on niilläkin usein ihan tarpeeksi (ja menevät sitten helposti myös maan alle). Australianterrieri olis ehkä luonteeltaan aika nappi, mutta ne on tappijalkoja, enkä pääse siitä oikein yli. :|

Muista roturyhmistä oon vähän vilkuillut myös mm. schipperkeä, kromfohrländeriä, villakoiraa, heeleriä, pihakoiraa.... Mutta aina joku mättää, oon varmaan vaan liian nirso. :?
Merkkari

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 12.06.2025 21:10

Rodun valinta voi olla todella vaikeaa. Mä olen miettinyt hyvin monenlaisia erilaisia rotuja, mutta tuntuu että aina on jotain "vikaa." Suurin vika taitaa olla etteivät ole rottweilereita :D
Tällä hetkellä vahvin rotuehdokas on (sitten kun ei ole enää rottweilereita) basenji. Yksihän meillä jo on ja jos basenjit yleensä ovat vähääkään tuollaisia kuin Laku niin saisimme toisen todella kivan koiran Lakun seuraksi. Paras olisi aikuinen kodinvaihtajanarttu.
Rottweiler on aivan ehdottomaati rotuni mutta en voi ikäni vuoksi sellaista enää näiden nykyisten jälkeen ottaa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Merkkari » 12.06.2025 21:21

Koiruuksien inspiroimana olen tutkinut myös basenjia. :geek: Mutta mulla ei oikein ole mitään aidattua paikkaa, missä juoksuttaa koiraa säännöllisesti. Metsään pääsee helposti, mutta käsittääkseni siellä basenjin irti pitäminen ei onnistu. Muuten se olisi aika täydellisen kokoinen ja näköinen koira (tai pohjavilla olisi pop, mutta siitä voisin tinkiä).

Tunnen tosi paljon tosi kivoja koiria eri roduista. Mutta ongelma on sitten, että pennusta ei oikein voi tietää luonnetta. Esim. schipperke olis täydellisen näköinen, mutta siitä pitäisi löytää hiljaisemmasta päästä oleva, avoin ja sisäsiisti. Tuollaisiakin on, mutta sitten on myös ihan päinvastaisia. Länderi olis ihan mahtava tyyppi, jos saisi mahdollisimman hyvähermoisen, reippaan ja avoimen tyypin. Tai terrierit: pitäisi saada sieltä vähemmän riistaviettisestä päästä ja enemmän koirasosiaalisesta päästä. Ja niin edelleen kaikkien rotujen kanssa. Ja luonteen lisäksi tietty pitää ottaa huomioon myös rodun terveys... :|
Merkkari

ViestiKirjoittaja aunet » 13.06.2025 05:50

Merkkari kirjoitti:
"Englannissahan on paljon "lurchereita", jotka on jonkun terrierin (varmaan aika usein just bedu) ja vinttikoiran risteytyksiä. Ne olis ulkonäöltään aivan täydellisiä, mutta luonteessa on yleensä aikamoinen paketti saalis- ja riistaviettiä. Eli ne on metsästyskoiria ensisijaisesti, eikä irti pitämisestä tarvi juuri haaveilla."

Tämäpä juuri, itsellä puolivuosisataa borzoikokemusta, ja niin upea luonteeltaan ja muilta ominaisuuksiltaan kuin borzoi onkin, riistavietti on huipussaan. Sama koskee Koiruuksien basenjia, mutta siinä paketissa kaikkea on "kymmenen kertaa vähemmän" pienen kokonsa vuoksi.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 13.06.2025 06:35

Basenjeilla tosiaan on riistaviettiä vai onko se saalisviettiä, kun näöllähän nämäkin metsästävät. Olipa mitä oli mutta sen vuoksi en pidä Lakua vapaana kuin aidatuilla alueilla, tässä omassa hehtaarissa ja sitten koirametsässä. Lakullahan on todella hyvä luoksetulo, se tulee aina heti kun kutsun. Kun ei ole muuta mielenkiintoisempaa näköpiirissä. Tulee jopa kesken leikin. Olen monta kertaa kokeillut.
Silti en halua ottaa sitä riskiä että se vapaana ollessaan näkisi jonkun eläimen jota lähtisi jahtaamaan. En sen eläimen vuoksi enkä sen vuoksi että en halua että Lakulla sattuu mitään.
Nyt kun olen ollut rodun parissa reilun vuoden, niin on tullut ilmi että monet pitävät basenjiaan vapaana metsässä joka on kaukana autoteistä.
Jotkut jopa ihan toivovat että se lähtisi jahtaamaan jotain. Basenji kuulemma kyllä tulee sitten takaisin omistajan luokse.

Lakuhan on meillä näistä se joka pihallakin ollessamme käy useimmiten luonani moikkaamassa ja hakemassa vähän rapsutuksia (ja namia) ja koirametsässäkin huitelee vähiten "teillä tietämättömillä." Varsinkin rottweilerit häipyvät kuin pieru saharaan koirametsässä kun saavat olla ilman minkäänlaista käskytystä.
Laku ei jätä mammaa. Välillä käy jossain mutta tulee kyllä aika äkkiä lähelle. Tavaton ahneus helpottaa kouluttamista.

Luulin että koiran pukeminen olisi rasittavaa mutta kun koira tottuu siihen pennusta saakka niin ei se ole sen kummoisempaa kuin että laittaisi takin itselleen.

Lakun äidin ja siskon omistajaperhe ovat usein pitkiäkin aikoja esim. thaimaassa. Ja siellä heidän basenjinsa ovat vapaana "koko ajan." Asuvat jossain talossa siellä jonka lähistöllä on paikallisia koiria vapaana ja basenjit hengailevat niiden kanssa. Lenkeillä mjyös siellä maaseudulla ovat aina vapaana. Paikalliset koirat ovat usein mukana. En uskaltaisi, mutta jokainen tavallaan. Heidän vanhin basenjinsa on kohta 18 vuotias (ja sitä ennenkin on ollut basenji) joten sille ei ainakaan ole sattunut mitään. Harrastavat koiriensa kanssa maastojuoksukokeita joten saalisviettiä on.

Omalla kokemuksella basenji on (tietyissä asioissa luupäisyytensä ja kovuutensa lisäksi) hellä ja herkkä, kainalossa viihtyvä, kova pusuttelemaan, hyvin uskollinen omilla jaloillaan seisova ihana pieni koira jolla ei ole ollenkaan vahtiviettiä. Kun rottweilerit joskus lähtevät tosissaan vahtihommiin niin Laku juoksee luokseni ja tulee ihan kiinni. Basenji ei hauku mutta mykkä se ei ole. Osaa kyllä ilmaista itseään tarvittaessa hyvinkin äänekkäästi. Onneksi Lakun ei ole kovin montaa kertaa tarvinnut :mrgreen:
Yleisin ääni minkä Laku päästää on sellainen ihana kurkku-urina kun se innostuu tai on oikein iloinen.Esimerkiksi silloin kun mies tulee töistä kotiin. Korvat menevät pitkin päätä, kippura heiluu vimmatusti, se ojentaa päänsä ylös ja kurkusta kuuluu tuo urina.
Noin muutenhan basenji on aika "hillitty", ei liehakoi eikä ikinä mielistele.

Tällä yhden basenjin lyhyellä kokemuksella basenjilla on hyvin paljon sellaisia ominaisuuksia jota koiralla arvostan.
Se on kopaktin kokoinen, ei mikään sillä lailla vaikea tai haastava koira että tarvitsisi jotain erityistä panostusta esim. tottelevaisuuskoulutukseen tai jonkun sellaisen harrastuksen jonka eteen tarvitsee kouluttaa koiraa. Se ei ole remmirähjä ja sen kanssa on todella helppoa liikkua ihan missä vaan. Ei sinkoile eikä säntäile eikä reagoi asioihin. (tokihan esim. rottweilerimme käyttäytyvät samalla tavalla mutta se on vaatinut huomattavan paljon työtä ja treeniä ja niiden kanssahan treenataan koko ajan jotain) Se käyttäytyy hillitysti ja hienosti ja luulen tuon olevan ihan rotuominaisuus. Lakullehan on annettu hyvä tapakasvatus kuten kaikille koirillemme. Kun tulee vieraitakin (esim. viikko sitten miehen äiti) niin rottweilerit piti laittaa tarhaan ja borrierit häkkiin koska olisivat voineet kaataa vanhan ihmisen innoissaan. Laku pystyi olemaan ilman ongelmia siinä meidän kanssamme. Se kävi rauhallisesti haistelemassa heidät kun tulivat ja sitten ei enää kiinnostanut. Saattoi mennä viereen istumaan vähän niinkuin silityksiä odottamaan mutta ei mitään kieppumisia tai hyppimisiä.
Valitsin basenjin todellakin "laatikon ulkopuolelta" mutta ei ole tarvinnut katua. Olemme molemmat (mies ja minä) tykänneet todella paljon.
Korostan kuitenkin, että meillä ei ole muista basenjeista kokemuksia kuin tästä omasta.

Pitää kuitenkin lisätä että basenjien sanotaan olevan ruokarosvoja ja että ne hyppivät pöydillä ja kiipeilevät joka paikassa. Meillä Lakulle on kerrottu että koirat eivät meillä tee sellaista joten se ei kiipeile, eikä varasta ruokaa eikä hypi pöydille. Pentuna kyllä yritti heti hypätä tuolin kautta pöydälle syömään ruokia heti kun silmä vältti. Samoin kerran tuli hyvin nopeasti ja voimalla ja varasti lautasellani olleen täytekakkupalan kun istuin sohvalle. En ehtinyt tehdä mitään koska en tajunnut että se voisi tehdä mitään sellaista.
Taipumuksia tuollaiseen siis on. Mutta on pois koulutettavissa kyllä. Nylyään voin vaikka sohvalla ollessani laittaa lautasen siihen sohvalle Lakun viereen (kun olen itsekin siinä) eikä Laku edes yritä ottaa mitään. Jos lähtisin pois ja jättäisin lautasellisen syötävää siihen niin taatusti katoaisi parempiin suihin :mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 13.06.2025 10:00

Tuo riistaviettikin on sellainen, että vaihtelee tosi paljon rodun sisällä. Itsekin vuosikymmenet pidin koiriani irti metsissä ja soilla, ja talvella jäällä. Ajoin aina jonnekin hornan tuuttiin. Mutta liian paljon sattui ja tapahtui ikävää, eikä se johtunut siitä, etteivätkö olisi tulleet luokse. Olivathan irti siis liki päivittäin.

Ja kun se vietti kerran puhkeaa kukkaan oikeassa metsästystilanteessa, ei se ole sammutettavissa, koira ei kerta kaikkiaan pysähdy. Vaikka luoksetulo olisi kesken leikinkin kunnossa. Ja juuri siinä piilee ne vaaran paikat. Et voi koskaan tietää mitä siellä edessä on tai tulee vastaan, koska koira on jo puolen kilometrin päässä 30 sekunnissa sinusta. Ja kyllä, metsästää näöllään, mutta viimeiseen tappiin asti eli menee kauaksikin. Ja hakee myös aktiivisesti riistaa. Kaikki meidän tapaturmat ja vakavat onnettomuudet ovat tapahtuneet tällaisissa tilanteissa. Siksi eivät ole enää koskaan irti, en kestä sitä omaa tuskaa koirien lisäksi, mikä siitä aiheutuu.
aunet

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 13.06.2025 10:14

Kovasti olen miettinyt mikä olisi sopiva koira sitten joskus kun, ei enää ole voimia ison koiran kanssa touhuamiseen ja lenkkeilyyn.

Austraalian paimenkoirasta olen aina tykännyt kovasti, mutta ikinä ei ole minulla ollut ja se nyt ei sovi tähän ajatukseen energia tasonsa takia lainkaan. Mitään ihan pikkuista kääpiö koiraa en halua ja turkkiakin pitäisi olla, jotta tarkenee ulkona ilman pukemista. Ei jatkuvaa älämölöä ja riistaviettikin saisi olla maltillinen.

Spanieleja olen miettinyt, mutta kun ei ole tuttava piirissä yhtään minkään laista, niin ei ole hajuakaan sopisiko omiin vaateisiin. Ulkonäkö ja koko miellyttää, mutta siihen ne tiedot loppuukin. Sheltti nyt toimisi ja yksi minulla on joskus ollutkin, helppo, mukava koira ei siinä mitään, mutta jotenkin ei ehkä juuri se mitä ajattelin.

Eipä tällä asialla kiire ole, mutta ajatuksissa on pyörähtänyt silti.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 13.06.2025 10:52

Miten olisi Markiesje?
Kuva

Kuva
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Dacrest » 13.06.2025 11:19

Merkkari kirjoitti:Koiruuksien inspiroimana olen tutkinut myös basenjia. :geek: Mutta mulla ei oikein ole mitään aidattua paikkaa, missä juoksuttaa koiraa säännöllisesti. Metsään pääsee helposti, mutta käsittääkseni siellä basenjin irti pitäminen ei onnistu. Muuten se olisi aika täydellisen kokoinen ja näköinen koira (tai pohjavilla olisi pop, mutta siitä voisin tinkiä).

Tunnen tosi paljon tosi kivoja koiria eri roduista. Mutta ongelma on sitten, että pennusta ei oikein voi tietää luonnetta. Esim. schipperke olis täydellisen näköinen, mutta siitä pitäisi löytää hiljaisemmasta päästä oleva, avoin ja sisäsiisti. Tuollaisiakin on, mutta sitten on myös ihan päinvastaisia. Länderi olis ihan mahtava tyyppi, jos saisi mahdollisimman hyvähermoisen, reippaan ja avoimen tyypin. Tai terrierit: pitäisi saada sieltä vähemmän riistaviettisestä päästä ja enemmän koirasosiaalisesta päästä. Ja niin edelleen kaikkien rotujen kanssa. Ja luonteen lisäksi tietty pitää ottaa huomioon myös rodun terveys... :|

Mulla oli seuraavan koiran kanssa mietitty kriteerit: pieni, muttei liian pieni, helppo turkki, rakenteeltaan terve (ja muutenkin perusterve), reipas seurakoira ja lenkkikaveri, ei liikaa riistaviettiä, ihmissosiaalinen ja saisi olla toisten koirienkin kanssa suht sosiaalinen. Toiveissa oli myös ettei liian sisäsiittoinen rotu, ei hirveä räksyttäjä (haukkuminen hillittävissä järkevälle tasolle) ja hyvä mahdollisuus saada sisäsiisti yksilö (narttu). Tosin pikkukoirista ei ole koskaan takeita.

Löysinkin aikalailla kriteereihin sopivan: tenterfieldinterrieri. Olin viime kesänä yhteydessä useisiin kasvattajiin, sekä pariin suht lähellä asuvaan tenttujen omistajaan ja on mukavaa porukkaa. Kaikki kertoivat avoimesti mm terveydestä, luonteista, haukkuherkkyydestä ja sisäsiisteydestä tai sen puutteesta.

Sovittiin treffit parin tenttuihmisen kanssa koirapuistoon, mukana oli 5 tenttua ja koirasosiaalisuus yllätti. Paria (eri perheiden) urosta piti vähän pitää silmällä, mutta 1,5 tunnin aikana ei yhtään rähinää, vaikka puistoon tuli pari muutakin koiraa.

Haukkuherkkyydessä on yksilöllisiä eroja eikä tentut mykkiä ole, muttei mun silmiin mitään hirveitä räksyjäkään. Noin niinkuin terriereiksi. Näin ihan normaalia koiramaista äänen käyttöä: ohi kulkevat koirat haukuttiin, muuten olivat aika hiljaa. Jopa yllättävän hiljaa, tilanteeseen, koiramäärään ja odotuksiin verraten.
Luonteeltaan kaikki tentut vaikuttivat reippailta ja suhtautuivat vieraaseen ihmiseen avoimesti tai avoimen välinpitämättömästi. Yksikään ei kyräillyt tai väistellyt minua.

Ilmeisesti tenttuja voi pitää myös irti. Toki saalisvietti täytyy aina huomioida, mut ilmeisesti varsinaista riistaviettiä ei paljon ole ja pysyvät yleensä omistajansa näköpiirissä.
Sisäsiisteydessä ei suuria murheita rodussa ole, toki urokset saattavat olla herkkiä nostamaan koipea sisällä - kuten kaikissa pikkukoiraroduissa. Nartut pääsääntöisesti sisäsiistejä.

Geenipoolia on maailmalla ilmeisesti riittävästi ja suomalaiset kasvattajat pyrkivät pitämään siitä huolta. Terveydessä tentuilla ei pitäisi mitään suurempaa olla ja esim Agrian vakuutushinta on sama kuin papillonille - joka on tunnetusti perusterve rotu ja vakuutushinnat halvimmasta päästä.
Joku rodunomainen sairaus tentuilla on (jota en nyt muista ja josta en ollut ennen kuullut), mutta siihen on olemassa geenitesti, joten sekään ei ole jalostuksessa ongelma.

Sileäkarvaisena tentut ei tietenkään ole pakkaskelin koiria ja ovat talvella puettavia.
Koko on aika näppärä: noin 5-7kg.
Jollei talvipukeminen haittaa, ehdottomasti tutustumisen arvoinen rotu.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 13.06.2025 11:41

Mä löysin ehkä seuraavan rodun itselleni. Jos siis tulee vielä koiria ja ellei se sittenkin ole taas labradori. Mutta venäjänspanieli! Miehelle metsäkaveriksi ja mulle harrastuskoiraksi. Aloitin joskus koiraurani cockereilla, tässä siis olisi vähän samaa ulkonäköä mutta rakenne kevyempi ja korkeampi ja turkki helppohoitoisempi. Pitää ottaa enemmän selvää.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Dacrest » 13.06.2025 11:56

^venäjänspanieleita katselin jossain vaiheessa itsekin. Rajavartiostolla taitaa olla työkoirana ainakin yksi ja rikosseuraamusvirastolla ainakin pari kappaletta huumekoirina?
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 13.06.2025 12:37

Koiruuksia kirjoitti:Miten olisi Markiesje?

Mielenkiintoinen :) En ole koskaan kuullutkaa ja wikipedia oli aika kiinnotava, tarvitseepa tutkia vähän lisää :)
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 13.06.2025 13:46

Mun tuttava otti tenterfieldinterrierin suurin odotuksin. Hänellä on aiemmin ollut kakkosryhmän palveluskoira, mutta nyt oli hakusessa pienempi seurakoira. Pennun vanhemmat olivat reippaita ja kasvattaja kehui rotua kovasti. Valitettavasti pentu on ollut pettymys. Se on vähän arka ja yliterävä ressukka, joka ei ole arjessa mitenkään helppo yksilö. Siltä tuntuu puuttuvan sellainen "terrieritemperamentti" ja se on pikemmin vässykkä. Toisaalta se on kyllä ainut tuntemani rodun edustaja, joten ei kannattane yleistää.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 13.06.2025 15:48

Tenttu oli yksi vaihtoehto meille Nupun jälkeen seuraavaksi roduksi. Hylkäsin kuitenkin ihan vaan koon vuoksi.
Rottweilereiden kanssa on parempi vähän kookkaampi. Laku painaa 13 kg.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 13.06.2025 15:48

Hovarontti kirjoitti:
Koiruuksia kirjoitti:Miten olisi Markiesje?

Mielenkiintoinen :) En ole koskaan kuullutkaa ja wikipedia oli aika kiinnotava, tarvitseepa tutkia vähän lisää :)

Mua on jostain syystä kiinnostanut jo kauan.
Koiruuksia

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit