koiran ruoka ehdotuksia ja mitä teidän hauvat syö ?

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: koiran ruoka ehdotuksia ja mitä teidän hauvat syö ?

ViestiKirjoittaja DeepForest » 30.09.2023 12:40

^ Nuo olis kyllä tosi näppäriä käyttää. Meillä on käytössä Mushin ja Smaakin täysravintoraakapullat, mutta pelkästään niillä ruokkiminen olis tosi kallista ja asutaan niin kaukana kaikesta, että ostaminenkin on tosi vaivalloista. Vanhempi koira syö paljon Mushin sensitiveä, kun sitä saa paikallisesta kaupasta. Samoin onneksi saa vielä broilerijauhelihaa, niin voi keitellä pöperöitä.
DeepForest

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 30.05.2025 10:05

Vanha aihe, mutta pakko kysyä teiltä jotka syötätte kuivaruokaa koiralle.

Koluatteko jatkuvasti läpi sen teidän käyttämän ruoan säkki hintaa? Olin järkyttynyt kun sama ruoka, saman kokoisessa säkissä voi vaihdella hinnaltaan 55,90€ - 90,90€ välillä. Toki joihinkin paikkoihin joudut kotiin kuljetuksesta maksamaan, mutta miten helkutissa hinta ero voi olla noin järkyttävän suuri eri liikkeiden välillä? Meillä siis käytössä Botzita Robur sensitive lamb.

Joka ikinen kuukausi täytyy käydä sama hinta tsekkaus lävitse, jotta ei maksa "ilmasta".
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Umac » 30.05.2025 11:10

Mä ostan vaan pikkusäkkejä, 2 kg, en katso hintaa vaan mistä sattuu saamaan.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 30.05.2025 11:12

^^ What, ei ole tullut mieleenkään!
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 30.05.2025 12:21

Kyllä mä katson joka kerta että minkä hintaista on jos nappulaa ostan. Nyt olen tilannut possunappulaa DreamPetstoresta kun siellä oli tarjouksessa 3 x 15kg säkit.
OLen tällainen varautuja, eläimille on huoneenlämmässä säilyvää ruokaa koko ajan reilusti, jos vaikka sattuisi jotain :mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 30.05.2025 18:57

Mäkin ostan aika usein pikkusäkkejä. Pikkukoirilla nuo riittävät pitkään, vaikka mulla monta koiraa onkin. Mastippi syö Jahti & Vahtia, sitä kanaversiota. Sitä ostan usein isomman säkin. Saavat puolet nappulaa ja toisen puolen erilaisia lihoja. Raejuustot ja piimät sekaan. Tarkkailen kyllä hintoja koko ajan.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 31.05.2025 07:06

Tällä hetkellä Saaga Maxi-nappulaa. Tilaan kotiin kuivaruuat, kun ei täällä korvessa ole kauppoja. Viimeksi 3x10 kg säkit näppärästi suoraan ovelle. Kyseistä ruokaa olen tilannut ennenkin, koiran lisäksi minä olen ollut tyytyväinen, jätökset pieniä ja kauniita! Välissä ollut muutamia muita merkkejä, ja heti on kasat isompia, jauhomaisempia ja haisevia. Lisänä lihaa ja munia raakana lähinnä. Koira ei reagoi mahallaan millään tavoin, sikäli "helppo" ruokittava.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.05.2025 10:03

Se on kyllä helppoa jos koira voi syödä mitä vaan. Meillä on myös ihan sama mitä nappulaa on joskus lihan kanssa annettu, syövät hyvällä ruokahalulla ja tulee oikeassa muodossa ulos. Tai vaikka jos saisivat jossain reissussa joku päivä pelkkää nappulaa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 31.05.2025 11:42

Ja sitten jossain "opetustilanteessa", helppo ottaa taskuun hiukka kuivempaa, kuin nakit ja muussit. Kun pesen omia vaatteitani, ekaks taskut tyhjäksi nappuloista. Kissannappuloita joka taskussa! Jos olisin reissussa, joita nykyään on vähän, ottaisin tölkkejä mukaan, etenkin jos on huonojuomainen otus, sisältää niin paljon nestettä. Vinteissä tyypillistä tuo juomattomuus.
aunet

ViestiKirjoittaja tuhti » 31.05.2025 12:43

Meillä ei ole mitään ruokarajoitteita mutta nyt menee RCn Sporting Life agility, kun nuorempi alkoi olla turhan kuivassa kunnossa. Lisäksi tietty lihaa, ihmisten ruokien tähteitä yms.
tuhti

ViestiKirjoittaja aunet » 31.05.2025 17:03

Tuo Royalin ruoka on erittäin hyvä tuhtin tilanteessa, ei tarvi miettiä, jos syöpi nappulan silloin toisin tällöin, tujua kamaa!
aunet

ViestiKirjoittaja tuhti » 31.05.2025 19:42

ˆ Meidän tilanteessa kulutus on kovaa ja tämä kuivaan kuntoon päässyt nuori koira on oikea ahmatti. Aika monessa nappulassa ei ole tarpeeksi energiaa, joten tämä RCn sapuska on ollut oikein hyvä näiden tarpeisiin.
tuhti

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 01.06.2025 19:20

Meillä RC:n oma roturuoka, ja vaikka se maistuu tuntuu että tavaraa tulee ulos enemmän kuin syödään, eli jotain muuta pitäisi keksiä. Ja ruokaluita menee myös, ne on kätevät kun haluat pennun pysyvän paikallaan vähän aikaa :)
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja TlGER » 01.06.2025 22:05

Hovarontti kirjoitti:Vanha aihe, mutta pakko kysyä teiltä jotka syötätte kuivaruokaa koiralle.

Koluatteko jatkuvasti läpi sen teidän käyttämän ruoan säkki hintaa? Olin järkyttynyt kun sama ruoka, saman kokoisessa säkissä voi vaihdella hinnaltaan 55,90€ - 90,90€ välillä. Toki joihinkin paikkoihin joudut kotiin kuljetuksesta maksamaan, mutta miten helkutissa hinta ero voi olla noin järkyttävän suuri eri liikkeiden välillä? Meillä siis käytössä Botzita Robur sensitive lamb.

Joka ikinen kuukausi täytyy käydä sama hinta tsekkaus lävitse, jotta ei maksa "ilmasta".

Juu, joka kerta pitää aina etsiä, olisiko jossain tarjous tai mistä muuten vaan saisi milloinkin halvimmalla. Ihan älytöntä, että 5 vuotta sitten zooplussalla säkki maksoi viisikymppiä, nykyään yli 80 e.
TlGER

ViestiKirjoittaja Umac » 02.06.2025 03:37

^^Kotimaisia useampi olemassa, kannattaa miettiä ja kokeilla niitäkin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 02.06.2025 05:57

Edelleen pidän Rokkaa hinta-laatusuhteeltaan meille riittävänä. Tilaan aina Dreampetstoresta eikä ole tosiaan tullut katseltua hintoja muualla... :oops: Pete ainakaan ei myy sitä. Haukku siirtyi jo jonkin aikaa sitten seniorinappulaan, sillä on Golden Eaglea. Se on vähän tyyristä mutta kun vain yksi kaveri syö, vaikka iso onkin, niin säkki kestää riittävän pitkään.
Mea

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 02.06.2025 20:24

Umac kirjoitti:^^Kotimaisia useampi olemassa, kannattaa miettiä ja kokeilla niitäkin.

Ehdotuksia? Mä olen pudonnut koiranruuista kartalta.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Umac » 03.06.2025 02:50

Kotimaisia on ainakin Dagsmark, Werraton, Rovio Pets Foodin muut ja mm. NEU.
Kaikkia on mahdoton luetella, jokaisen täytyy löytää se omalleen sopiva. Oma koiramme on syönyt Dagsmark-sarjaa viimeiset noin 8,5 vuotta. Niiden kissanruuat on myös kissanruuista mitään ymmärtäviltä saaneet suositukset.
Kotimaisista voi myös pilkkoa eteenpäin eli mitkä myös valmistettu kotimaisista raaka-aineista.

Tuontisafkojen ongelma voi olla täysin järjettömät määrät antibiootteja, lisäaineita tai listan muita kummallisuuksia, väriä ja koodia. Eli ravintoarvoja on tutkittava ja yksilön vointia seurattava.
Sekaruokittu koira, kuten meillä, on sitten oma lukunsa mm. monipuolisuuden ja mahdollisuuksien takia. Pelkkää papanaa tai teollista ruokaa en itse syötä eläimille enkä syö itsekään.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.06.2025 07:11

Kissimyyr yhä vaan kirjoitti:Meillä RC:n oma roturuoka, ja vaikka se maistuu tuntuu että tavaraa tulee ulos enemmän kuin syödään, eli jotain muuta pitäisi keksiä. Ja ruokaluita menee myös, ne on kätevät kun haluat pennun pysyvän paikallaan vähän aikaa :)

Mitä kasvattaja suosittelee, mitä pentu on syönyt siellä? Siis se pienempi.
Meillä on rottweilereiden kanssa menty aina samalla ja sillä mitä kasvattaja on suositellut. Joskus olleet hirveän hintaisia.
kuten tämä.
https://www.petenkoiratarvike.com/koira ... 3700?44007
Syötettiin yksi säkillinen ja sitten siirryttiin raakaruokaan.

Reinon kasvattaja suositteli tätä ja sitä myös syötettiin aluksi myös yksi säkillinen ennen raakaruokaan siirtymistä.
https://www.hankkija.fi/koirat-ja-lemmi ... a-2010760/

Hankkijalla näyttää olevan hyvä valikoima kotimaisia nappuloita.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 03.06.2025 08:05

Meillä mentiin myös sillä mitä pentulaatikossa oli syönyt, aluksi mother&puppy, yksi säkki sitten siirryttiin aikuis ruokaan, nyt molemmat syö tuota Roburia (Bozita Robur Sensitive Single Protein Lamb) ja se toimii molemmilla oikein hyvin. Laiheliini on saanut kiloja sopivasti ja jätökset on kiinteitä ja sopivan kokoisia, turkit on kauniit ja ruoka maistuu. En lähde vaihtamaan ellei tilanne johonkin muutu.

Ainoa tuossa ruoassa on se jäätävä hinnan vaihtelu ostopaikoissa ja usein se on myös loppu.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja aunet » 03.06.2025 12:02

Ainapa se on ruuan kanssa vatvominen! Useilla isoilla kasvattajilla on nykyään myös suomenmaassa sponsorit, kuten Eukanuba, Royal ja Hilssi. Ihan omassakin rodussa. Jos ei ole itsellä kokemusta koiran ruokinnasta entuudestaan, siis uudella omistajalla, niin voidaan kyllä kuljetella ojasta allikkoon. Pikkukoiralla ei niinkään, mutta isolla tai etenkin jätillä kantsii miettiä ruokintaa, siinä kuitenkin osuu oikeaan ja säästää kenties pitkän pennin sairauskuluissa.

Joku kyseli noista "kotimaisista" itsellä kokemusta:

Rehti, yksi kymppikilon säkki, mureni säilytysastian pohjalla, jauhomaista kuten kakkakin, ei jatkoon.
Werraton, kaksi kymppikiloa, ihan ok.
Dagsmark, kyläruokana, ei jatkoon, isot haisevat jauhokakat, joita tuli useita päivässä, mun koirille outoa.
Rokka kaksi kymppikiloa, ookoo jatkoon, voin ostaa jatkossakin.
Jahtivahdista vain ystävän kokemus vuosien varrelta, alkuun oli soopaa mutta nykyään palasi samaan merkkiin. Siis useita uroksia tällä hetkellä ja puolet niistä kilpailee, hyvässä kunnossa ovat he.
aunet

ViestiKirjoittaja TlGER » 03.06.2025 12:49

^Rokka on liettualaista.
Mulle ei ainakaan kotimaisuus ole mikään itseisarvo, saati tae minkäänlaisesta laadusta, kuten Smaak-kohusta voimme todeta.
TlGER

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 03.06.2025 13:08

Toisinaan olen tilannut täältä: koiranruokatukku.fi.

On muuten jännä, miten ihmiset ovat kohta jo unohtaneet koko Smaak- kohun.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 03.06.2025 14:35

Koiruuksia kirjoitti:
Kissimyyr yhä vaan kirjoitti:Meillä RC:n oma roturuoka, ja vaikka se maistuu tuntuu että tavaraa tulee ulos enemmän kuin syödään, eli jotain muuta pitäisi keksiä. Ja ruokaluita menee myös, ne on kätevät kun haluat pennun pysyvän paikallaan vähän aikaa :)

Mitä kasvattaja suosittelee, mitä pentu on syönyt siellä? Siis se pienempi.
Meillä on rottweilereiden kanssa menty aina samalla ja sillä mitä kasvattaja on suositellut. Joskus olleet hirveän hintaisia.
kuten tämä.
https://www.petenkoiratarvike.com/koira ... 3700?44007
Syötettiin yksi säkillinen ja sitten siirryttiin raakaruokaan.

Reinon kasvattaja suositteli tätä ja sitä myös syötettiin aluksi myös yksi säkillinen ennen raakaruokaan siirtymistä.
https://www.hankkija.fi/koirat-ja-lemmi ... a-2010760/

Hankkijalla näyttää olevan hyvä valikoima kotimaisia nappuloita.

Isomman kasvattaja on sekopää, jonka mukaan koiraa ei tule rokottaa, koska se tuhoaa hampaat. Ja pienemmän tsekkiläinen kasvattaja suositteli jotakin mitä en ole Suomesta onnistunut löytämään, että ei apua. Noihin nappuloihin voisi lisätä jauhelihaa, vaan kun ei sitä saa ostettua nykyään ihmisellekään :o

Mistä voi ostaa raakaruokaa?
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.06.2025 14:47

Meillä myydään ainakin siellä koiranruokien pakastealtaassa jauhelihapötköjä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja TlGER » 03.06.2025 18:54

Kissimyyr yhä vaan kirjoitti:Noihin nappuloihin voisi lisätä jauhelihaa, vaan kun ei sitä saa ostettua nykyään ihmisellekään :o

Mistä voi ostaa raakaruokaa?

Tää on jännä ilmiö, mä en edes tietäisi mistään jauhelihajupakasta, jos ei olisi joku iltapuluotsikko osunut silmään, koska täällä Turussa sitä on ollut ihan normaalisti saatavilla aina kun olen sitä ollut ostamassa.
TlGER

ViestiKirjoittaja aunet » 03.06.2025 19:51

Jokos se vessapaperikin on loppu?

Jauhelihaa vaikkapa kauppaketjujen pakkasaltaasta. Jos isompi tarve tai itellä pakkanen, niin katso Kennelrehun kuljetusautot. Itsellä myös sikäli ongelma, kun lähimpään koiran/ihmislihakauppaan suht pitkä matka. Lähikaupasta joo, hinta suolainen, mutta paljonko maksaa hakea yhteensä sadan kilometrin päästä, niinpä, jos ei muuta asiaa ole.
aunet

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 04.06.2025 09:44

Niin meilläkin oli vielä viime viikolla, nyt ei ole jauhelihaa, saati pakastettua.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 04.06.2025 10:51

Just kipaisin Kennelrehusta 15kg jauhelihaa. :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 04.06.2025 12:41

Apua, tuosta tuli mieleen että olen tehnyt Kennelrehusta tilauksen. Olen unohtanut milloin se piti hakea. Toivottavasti ei ole mennyt jo!
edit: on 11.6. Hitto että säikäytti. Varsinkin kun olen jo maksanut ne :mrgreen:
Koiruuksia

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit