PALVELUSKOIRAT

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: PALVELUSKOIRAT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.05.2025 20:45

Vaikea uskoa että koira olisi remmillä lyömisestä oppinut :(

Olen aloittanut koirien kouluttamisen vuonna 1978. Silloin ei ollut mitenkään ihmeellistä jos joku löi koiraa jos se ei totellut.
Muistan myös miten ensimmäinen kouluttaja joka sattui kohdalle opetti että koiralle opetetaan maahanmeno niin että kun koira on sivulla niin polkaistaan jalalla sen hihnan päälle. Sanoi että maahanmeno on alistumisliike.
Seuraamista opetettiin opettamaan niin että (koirilla ketjukaulaimet) koiraa nykäistään voimakkaasti hihnasta ja sanotaan "seuraa!"
Nykäisy piti tehdä niin että ensin sanottiin SEU (ja tässä välissä nykäisy) ja sitten RAA. Eli SEUnykäisyRAA.
Aivan älytöntä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 26.05.2025 20:45

Viesti Kirjoittaja Tiibetinhelmi » 26.05.2025 19:18
^^Ai kamala!

Tuonko tarkoitit minulle. Voin kertoa, kun kadulla lumisateen päälle oli muodostunut jää johon liukastuin ja kaaduin. Koirani pysähtyi ja mun viimeiset sanat olivat koiralle "jos et pysy vierellä, niin saat mennä." Koira pysyi vierellä ja sivullinen ihminen auttoi minut ylös. Tätä vuorovaikutusta olen yrittänyt viestittää, että pitää olla tiukka ja rakastava ison rodon kanssa.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 26.05.2025 21:01

Koiruuksia. Olen kokenut nuo saman aikakauden koulutusopit. Onneksi mulla oli Opaskoirakoulutuksen johtaja Reino Vaile asiantuntijana ja hänen pitämissään kerhoilloissa myös monet poliisikoirat saivat oppinsa. Enkä olisi päässyt tähän piiriin ilman Opas Assia, jolle annoin kurituksen, joka harmittaa vieläkin, että jouduin pakon edessä antamaan, mutta kannatti.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 27.05.2025 05:18

JMTNT: et sinä ole "pakon" edessä koiraasi hakannut, vaan silkasta raivostasi. Tilanne oli jo auttamatta ohi, olisit laskenut kymmeneen että kierroksesi olisivat pysyneet aisoissa. Lisäksi omien sanojesi mukaan: "koira sai talutushihnasta useita lyöntejä ja käskyjä samaan aikaan." Eli jatkoit vaan hakkaamista, otit ns. koiraparalta luulot pois, kyllä kannatti piireihin pyrkiä oppia saamaan.
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 27.05.2025 05:55

JMTNT kirjoitti:Se oli sellainen, että kun koiran kanssa kaaduin lyhtytolppaan ja siksi koira ei päässyt jäniksen perään kun talutin esti, joka jäi tolpan toiselle puolelle. Ja kun nousin ylös niin koira sai talutushihnasta useita lyöntejä ja käskyjä samaan aikaan. Eli koira tiesi, että ei sovi ja minä tiesin, että silti olemme yhtä, eikä koskaan vierastanut minua.

miksi löit koiraa useasti käskyttäen? tilanne oli jo ohi. olit jo kaatunut, remmi oli jo estänyt koiraa lähtemästä jäniksen perään. miksi sitä piti hakata ja käskyttää?
lyötkö lapsiasi ja puolsoasi? remmillä vai ilman?

JMTNT kirjoitti:Viesti Kirjoittaja Tiibetinhelmi » 26.05.2025 19:18
^^Ai kamala!

Tuonko tarkoitit minulle. Voin kertoa, kun kadulla lumisateen päälle oli muodostunut jää johon liukastuin ja kaaduin. Koirani pysähtyi ja mun viimeiset sanat olivat koiralle "jos et pysy vierellä, niin saat mennä." Koira pysyi vierellä ja sivullinen ihminen auttoi minut ylös. Tätä vuorovaikutusta olen yrittänyt viestittää, että pitää olla tiukka ja rakastava ison rodon kanssa.

tai sitten se pysyi vierellä, ettet pieksisi sitä enää uudestaan remmillä.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.05.2025 06:16

Voi olla, että aika moni koiranomistaja on joskus tehnyt jotain mitä jälkeenpäin katuu, menettänyt jossain tilanteessa malttinsa koiran kanssa.Ei kukaan ole täydellinen. Eikä varmaan myöskään ylpeä kaikista tekemisistään elämänsä aikana.
En nyt lähtisi ketään suomimaan tolkuttomasti kauan sitten sattuneesta tapahtumasta. Tai yleistämään asiaa niin että jos olet joskus, sanotaan nyt vaikka lyönyt koiraasi, niin olet sitten automaattisesti myöskin puolison ja lapsenhakkaaja.

En pidä ollenkaan siitä että joukolla käydään yhden ihmisen kimppuun, edes verbaalisesti.
Jokainen osaa olla ilkeä. Myötätuntoon vaaditaan vähän enemmän.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 27.05.2025 07:19

Me 70-luvulla aloittaneet tiedämme, että silloin ne opit oli mitä oli. Se oli sitä aikaa ja nyt on nyt.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja JMTNT » 27.05.2025 07:43

Koiruuksia. Olen samaa mieltä. Ei rottweiler niin tyhmä ole, ettei näkisi tilannetta ja huomioi, et nyt tolle kävi näin, kun riuhtaisin. Ja berninpaimenkoira kun kadulla liukastuin ja makasin maassa ei ollut koiran aiheuttama, mutta sekin huomasi, et tolle kävi näin. Ne on kaksi eri asiaa.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 27.05.2025 08:12

Ja koira tietää viettinsä (saalisvietti) tässä jäniksen perään ja myös tietää viettinsä seurauksen, josta sai rangaistuksen. Ja koira oppii, että kadottaa viettinsä kun muistaa seuraukset. Toisessa kertomassani tapauksessa ei koiralla ollut mitään viettiä ja siksi pysyi vierellä kun näki et kaaduin.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 27.05.2025 16:21

"Ja koira tietää viettinsä (saalisvietti) tässä jäniksen perään ja myös tietää viettinsä seurauksen, josta sai rangaistuksen. Ja koira oppii, että kadottaa viettinsä kun muistaa seuraukset"

Hienosti johdateltu, oikeuttaa rotikan hakkaamiseen. Ja bernikin sulla vielä. Itsellä 12 vuotta berni, myöskin. Ensimmäistäkään iskua ihmisen kautta ei tämä uros kaivannut.

Minun bernini sai elää ja juosta elämänsä rauhassa niin kanojen kuin koirien pikkupentujenkin kanssa, kissastakin piti erikoisesti.

Kannattaisi hiukka opiskella koirien vieteistä, ja viesteistä, ihan nätisti sanon.

Edelleenkin sanon, jos omistaja hakkaa koiraansa, on sen päässä paha vika. Mitään puolustusta ei toiminnalle ole. Eläinten pahoinpitely on sairasta ja kertoo omistajastaan paljon, ellei kaiken.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.05.2025 18:40

Keskustelupalsta. Joten tuskin täällä kukaan verbaalisesti on ketään lyttäämässä. Jos joku tulee kertomaan koiransa hakkaamisesta, niin kylläpä ihmettelisin jos ei vastakaikua saisi. :?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 27.05.2025 18:57

Koiruuksia kirjoitti:Voi olla, että aika moni koiranomistaja on joskus tehnyt jotain mitä jälkeenpäin katuu, menettänyt jossain tilanteessa malttinsa koiran kanssa.Ei kukaan ole täydellinen. Eikä varmaan myöskään ylpeä kaikista tekemisistään elämänsä aikana.

Tämä. Erotuksena vain se, että hävettäisi edes kertoa ko. asiasta enkä todellakaan pystyisi puolustelemaan käytöstäni mitenkään päin. Ainoa, milloin voisin edes sanoa väkivallan tms olevan hyväksyttävää koirien kohdalla, on silloin, jos joudun erottelemaan koiria niiden tapellessa tosissaan.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.05.2025 19:39

Uskon, että suurin osa ei ikinä edes kertoisi. Mutta ei myöskään puolustelisi tekoaan jos kertoisi.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 28.05.2025 12:43

aunet. Kerroppa mulle miten olisit toiminut, jos pyörälenkillä 40kg koira riuhtaisee ja kaadut? Ja toivot, että seuraavat pyörälenkit sujuvat hyvin.????
JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 28.05.2025 12:53

Mulla on rottweilereita ollut 30 vuotta ja voin ihan rehellisesti sanoa että en ole ikinä yhtään niistä lyönyt remmillä tai millään muullakaan. En ole myöskään ns. tarttunut kraiveliin tai käyttänyt kuuluisaa niskapers-otetta.

Nykyään on vallalla sellaiset koulutusmetodit jossain suuntauksessa ainakin että hyvä kun saa kieltää koiraa.
Ei sekään ole hyvä mutta en kuitenkaan näe mitenkään tarpeellisena lyödä koiraa remmillä. Napakka pitää rottweilerin kanssa olla mutta väkivaltaa ei tarvita. Ajattelin että tuo olisi sattunut vuosikymmeniä sitten ja siksi ajattelin myös että siihen aikaan toimittiin helposti tuolla lailla. Se oli sen ajan tapa ihan yleisesti. Jos koira ei totellut niin helposti sitä lyötiin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 28.05.2025 13:49

JMTNT kirjoitti:aunet. Kerroppa mulle miten olisit toiminut, jos pyörälenkillä 40kg koira riuhtaisee ja kaadut? Ja toivot, että seuraavat pyörälenkit sujuvat hyvin.????

Omasta puolestani voin sanoa, että en olisi ainakaan lyönyt koiraa. Koska kun se riuhtaisi, sinä kaaduit ja siinä vaiheessa kun olit kömpinyt pystyyn ja aloit lyödä koiraa, niin se ei mitenkään voinut enää yhdistää hakkaamista tempaisuunsa. Saati, että pystyisi ajattelemaan niin pitkälle, että hakkamisen takia muuttaisi jotenkin käytöstään tulevaisuudessa. Kannattaa ehkä tutustua koirien kognitiivisten kykyjen rajoihin.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 28.05.2025 13:52

^Varmasti on jotkut lyöneet koiraa aikojen alussa, jos ei ole totellut. Ei kuitenkaan kaikki. Vaati varmaan rohkeutta nimimerkiltä tulla kertomaan toimintatavoistaan ennen muinoin, tai sitten ei.

Ja mitähän hittoa minäkään teen palveluskoiraketjussa, ikinä ei ole mulla palveluskoiraa ollut eikä tule olemaankaan. :roll: Itämaisia, suuria ja vahvoja koiria on, ja niitten kanssa pärjää hyvin aivan muilla metodeilla.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 28.05.2025 15:03

JMTNT kirjoitti:aunet. Kerroppa mulle miten olisit toiminut, jos pyörälenkillä 40kg koira riuhtaisee ja kaadut? Ja toivot, että seuraavat pyörälenkit sujuvat hyvin.????

kiroilisin varmasti ääneen, että saatana sentään, kutsuisin koiran luokse ja kattoisin sattuko sitä, koska elukkakin on riuhtaisun / äkkipysähdyksen kokenut. sitten kattoisin sattuiko itseä ja keräisin itseni ja elukkani ja jatkettais matkaa.
seuraavaa pyörälenkkiä treenattais hitaammalla vauhdilla tai paremmassa maastossa, vahvistettaisiin eri käskyjä jotka liittyvät toimintaan. mun oma vikahan se on, jos ärsykkeen nähdessä hallinta pettää ja puutteellinen koulutus paljastuu. pyöräilyn opetan koirille aina pilkottuina ja aina ärsykkeitä lisäten (peurat, puput, linnut..jne..) ja pysähtymiskäskyn (+luoksetulon) tulee olla pomminvarma remmilenkeistä lähtien enne kuin edes pyöräilyyn siirrytään.

mulla on ollut 45-48kg koiria, mutta eipä ole koskaan edes tullut mieleen, että ne tarttis rökittää siksi, kun kaadun turvalleni sen vetämisen vuoksi. harvassa toki on ne kerrat, että olen kaatunut ja suurinosa ihan itsestä johtuvia esim. liukastuminen. ja olen kahden 3 kilosen koiran kanssa murtanut ranteeni jäisessä mäessä, kiroilin ja jatkoin matkaa kotiin, muistaakseni katsoin koiria sen verran, että en potkaissut niitä kaatuessani (eli totesin, että koirat on ehjiä). itse työskentelen eläinten kanssa, täällä koirista 99% vetää ja riuhtoo ja reagoi ärsykkeisiin. olisi omistajat ihmeissään jos alettais turpaanvetoja tarjoamaan ratkaisuksi jos sattuu lentämään nurin.

olen myös todistanut eräässä treeniporukassa koiran turpaanvedon. käveltiin metsästä autoille ja koira varasti lelun takataskusta niin se nostettiin kaulanahkasta ilmaan, paiskattiin kyljelleen maahan ja avokämmenellä lyötiin kuonon sivulle, rytmikkäästi lauseen tahdissa huutaen tyyliin "olenko saatana sanonut, että sitä helvetin lelua ei sieltä helvetin taskusta varasteta". seuraavalla viikolla kyseisen koiran kulmuri olikin sitten murtunut sattumoisin vielä samalta puolelta. harmi, että poliisi sieltä treeneistä oli hetkeä aikaisemmin poistunut. joten musta on erittäin kuvottavaa, kun eläimeen käydään käsiksi. varmasti tätä tapahtuu paljonkin, koska suomi on väkivaltainen maa jo ihan lähisuhdeväkivaltatilastoissa, joten varmasti elukat saavat osansa. mulle on myös ehdotettu, että kävisin omaan koiraani käsiksi, kun mm-tason kouluttaja ei osannut auttaa meitä tottisliikkeen hiomisessa. en käynyt käsiksi, kieltäydyin moisesta. ja toista kertaa en sitten hänellä käynytkään, ja muistin kertoa kavereille, ettei rahoja kannata hänelle ainakaan viedä.
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 28.05.2025 19:38, muokattu yhteensä 1 kerran
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mella M » 28.05.2025 16:50

On ihan eri asia, että joskus on mennyt koiraan hermo ja on tehnyt jotain mitä ei enää koskaan tekisi, kuin edelleen selittää, että se lyöminen jotenkin sai sen koiran ymmärtämään mitä se teki tai mitä ei olisi saanut tehdä. On myös ihan ymmärrettävää, että jollakin voi olla kyseenalaiset opit jostain -70 luvulta, mutta ei niitä tänä päivänä enää voi puolustella, että ne olisi jotenkin ok. Ja jos joku niin tekee, niin kyllä siitä voi antaa verbaalista palautetta.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mella M » 28.05.2025 16:57

Noussut ylös ja katsonut ettei mulle ja koiralle käynyt mitään ja sitten harjoittelua sekä itselle että koiralle. Ja en nyt oikeasti jumankauta lähtisi 40 kiloisen tottelemattoman koiran kanssa jäiselle tielle pyöräilemään. Jotenkin ihan ällistyttävää, miten sinulla ei ole koskaan näissä jutuissa minkäänlaista itsereflektiota. Et koskaan löydä pienintäkään virheen merkkiä itsestäsi.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 28.05.2025 18:22

Sen verran JMTNT:lle vielä: olen vammautunut tälläkin hetkellä koirieni vuoksi, siitä huolimatta en ole enkä tule hakkaamaan heitä, kuten sinä teit. Jäniksen perässä, niimpä. Heitähän voisi jopa vihata, sinun ajatuksella. Toivon rauhallista jatkoa rotikoittesi kanssa, älä lyö ja hakkaa hihnalla, vaan kouluta muutoin, helpompaa sinullakin.
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 29.05.2025 05:20

jatkaakseni sivusiltaa pitkin.
se eläinsuojelulaki, entinen ja nykyinen, on koko ajan kieltänyt tarpeettoman kivun, tuskan ja kärsimyksen tuottamisen eläimelle. jokainen voi sitten tahoillaan miettiä, että miksi sitä lakia on rikottu? tai miksi sitä on tulkittu toisin? miksi on ollut oikein olla väkivaltainen silloin 60-70-luvuilla. yhtä kiellettyä se on silloinkin ollut. onko se ollut sosiaalinen paine, vai yleinen vallalla oleva käsitys vai jokin muu syy. jopa viranomaiset mm. ilkka hormila on myöntänyt useilla luennoillaan, että aivan perseelleen se koirankoulutus on ollut 60-70-luvuilla ja se on ollut väärin. ja hemmetinmoinen respekti siitä, kun hän on näin ekoja kertoja ääneen sanonut. ihmisen kuitenkin pitäisi olla fiksu ja ymmärtää mikä on oikein ja väärin, ja fiksummat ottavat lisätietoa vastaan sitä mukaan kun vaikkapa tiedetään lisää eläimen oppimisesta ja kouluttamisesta. toki sinne tuttuun omaan kuplaan "näin on ennekin tehty" ja "tää on enenkin tosi hyvin toiminut, miksi muutan toimintaani" noihin on helppo jäädä, koska se on tuttu ja turvallinen paikka. uuden oppiminen myös ihmiselle on työlästä ja vanhoista tavoista poistuminen vaatii aikaa ja asenteen muutosta.

samat ihmiset, jotka lyövät koiriaan ovat kuitenkin monesti sitä mieltä, että ne on rakkaita perheenjäseniä ja jopa hoidattavat eläintä tuhansilla summilla. siksi yleensä itse kysynkin, että lyödäänkö lapsia ja puolisoa, kun eikö nekin ole rakkaita perheenjäseniä? jos niitä ei lyödä, niin miksi eläintä lyödään? tää on jotenkin niin isossa ristiriidassa, että omat aivot aina poksahtaa, jos joudun ottamaan tämän puheeksi ihmisten kanssa. ja valitettavasti edelleen esim. on perheitä jossa nuoria kasvatetaan vaikkapa kohtelemaan koiria eettisesti väärin. sitten kun itse yrittää oikoa sellaista umpisolmua nuoren kanssa, niin joskus melkein meinaa tulla itku, että vieläkö näitä 60-luvun oppeja jostain sukupolvien syövereistä vaan kantautuu 15-vuotiaan suusta ulos. näitä on, ikävä kyllä, edelleen olemassa.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.05.2025 07:32

Toivottavasti jokainen joskus tuolloin muinoin koiraansa lyönyt tai muuten koulutuksellisesti päin honkia kohdellut tajuaa miten perseestä se silloin oli.
Kyllä minäkin ihan varmasti tuolloin joskus huitaisin koiraani remmillä kun niin tehtiin. Tai käytin typeriä menetelmiä koulutuksessa koska niin neuvottiin tekemään.
Sitten sain käsiini Anders Hallgrenin kirjan Iloinen tottelevainen koira sekä Koiraongelmia ja ongelmakoiria ja ne muuttivat kaiken. Isot miehethän naureskelivat minulle kun palkkasin koiraani makupaloilla. Käskivät mennä sirkukseen pelleilemään.
Onneksi koirani oli sekarotuinen joten emme olleet uhka kenellekään vaan meidän annettiin olla mukana ja olimme varmaan jonkinlaisia maskotteja. Nuori tyttö sekarotuisen koiransa ja makupalojensa kanssa.
En tiedä muuttuiko ajatusmaailma yhtään kun voitimme koirani kanssa Etelä-Suomen Palveluskoirien möllikokeen jossa oli palkintona ilmainen osallistuminen ensimmäiseen viralliseen palveluskoirakokeeseen. Palkinto meni sitten toiseksi tulleelle. Oli kuitenkin hienoa olla siellä saksanpaimenkoirien ja miesten seassa nuorena tyttönä makupaloilla koulutetun pienen 11 kiloisen sekarotuisen koiransa kanssa möllikokeen parhaan koiran omistajan ominaisuudessa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 29.05.2025 07:54

Koirankoulutuksen historiaa ja toimintatapoja on ruodittu monissa teksteissä vuosien aikana. Sama lastenkasvatuksen opuksissa. Mikä tai mitkä oli toiminnan taustalla, mihin se vei, mikä muuttui jne.
Eläimillä mm. tunteiden ymmärtäminen toi muutoksia, lapsilla tunnetaitojen varhaista oppimista ja opettelua korostetaan nyt, tätä aikaa. Jne.

Kysymyksynä miksi joku toimi niin? Koska luultiin, että niin päästään parhaaseen lopputulokseen! Tietenkin! Ken kuritta kasvaa se kunniatta kuolee. Kuri sisälsi aikamme eläimillä ja lapsilla fyysiset otteet. Jos se ei kaikilla ollut lyömistä niin se oli kiinnikäyntiä, repimistä, tukistamista, eristämistä jne. 60-luvun lapset muistavat miten ope löi karttakepillä. Minä 70-lukulaisena en koskaan nähnyt sellaista mutta kyllä opettaja kävi kiinni oppilaaseen ja lennätti luokasta jos tilanne siihen meni.
Tai juurikin mainitulta ESP:n kentältä voisin muistaa useitakin tämän päivän tietoihin perustuvia virheitä koirien kanssa. Joskin namit ja ruoka tuli palkkioksi sitäkin aikaa jo.

Koirankoulutuksen historiasta mm. tässä:
https://dogio.fi/blog/koiran-koulutuksen-historia/

ja tässä ohjelmassa uusinta tietoa:
https://areena.yle.fi/1-63265380 (kuunneltava ohjelma, 49 min)
Lapsia ei enää kasvateta väkivallalla – eikä tutkimusten mukaan pitäisi koiriakaan
Mukana mm. Kuusisto, Telkänranta ja Treen yliopistosta herra jonka nimeä en nyt saa päähäni.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.05.2025 08:11

Minua on opettaja lyönyt karttakepillä. Piti laittaa kädet esille kämmenet ylöspäin ja siihen sitten opettaja hakkasi.Se oli ihan hyväksyttyä siihen aikaan.
Lisäksi otettiin korvasta kiinni ja siitä retuutettiin nurkkaan seisomaan kasvot seinää päin.
Ja olen saanut selkääni kotonanikin yhden kerran. On myös tukistettu paljon, retuutettu jne.
Maailma oli ennen erilainen. Minulla on ikää kohta 62 vuotta ja siitä, kun aloittelin koirankoulutusjuttuja, on 47 vuotta. Tuntuu ihan uskomattomalta että muka noin paljon. Maailma on muuttunut tosiaan paljon tässä ajassa. Siis minun lapsuudestani ja nuoruudestani.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja tuhti » 29.05.2025 09:05

Mä olen paljon miettinyt, miksi ihmiset yhä kouluttavat koiriaan väkivaltaisilla metodeilla, vaikka uutta tutkittua tietoa koiran oppimisesta, ajattelusta, tunteista ja käyttäytymisestä on julkaistu ja saatavilla ihan yleistajuisesti selitettynä. Mikä ihmeen jumi ihmisen mielessä on, kun toistellaan ” että näin ne on aina oppineet ja tämä toimii” Mä väitän, että väkivallasta huolimatta koirayksilö on ollut sellainen, että se on oppinut. Jos ihmisellä olisikin ollut toisentyyppinen, toisella hermorakenteella varustettu koira, lopputulos olisi ollut ihan muuta. Taidettiin silti entisaikan tällaiset koirat lopettaa vähin äänin :cry: Ehkä koirien kouluttaminen kertoo eniten ihmisestä itsestään. Samaan sarjaan menee tämä koulutusgurujen oppien kritiikitön toisteleminen. Jotkut ihmiset nyt vain ovat sellaisia, että kaipaavat elämäänsä vahvan ja vakuuttavan persoonan sanomaan, miten pitää olla ja elää.
tuhti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.05.2025 09:29

Samaa olen miettinyt. Miksi joillekin ihmisille on niin vaikea saada sinne aivoihin uusi menetelmä tai tapa.

Olen tosi paljon kuullut koirien, varsinkin hevosten (ja myös lapsien osalta, mutta enää vähemmän) näitä vanhoja oppeja. Miehen isäpuoli on yksi hyvä esimerkki. Onneksi joutuivat iän myötä luopumaan hevosista. Hänellä oli hyvin vanhat hevosmiesopit käytössä. Yleisin koulutuskeino oli se "PERRRRKELE" ja jollain lyöminen/huitaisu jos hevonen teki jotain mitä ei olisi saanut. Kun aloimme miehen kanssa 25 vuotta sitten olemaan yhdessä ja kävimme miehen äidin ja tämän miehen luona hevosia katsomassa niin kerran kysyin sitä touhua katsoessani että mahtaisiko naksuttimesta olla apua että hevonen tietäisi milloin se tekee oikein ja sille voisi kertoa sen sensijaan että sille kiroillaan ja sitä lyödään kun se tekee omistajan mielestä väärin. Mieheltä putosi leuka polviin saakka. Ei varmaan tajunnut mitä kuuli, mutta ymmärsi kuitenkin että puhuin hevosen palkkaamisesta kun se tekee oikein. Oli hetken hiljaa ja sitten kääntyi sanoen jotain että PRKL, kaikenlaista...
Ja hevoset olivat hänelle todellakin kaikki kaikessa. Halusi hoitaa niitä mahdollisimman hyvin. Mutta sitten tuo koulutuspuoli oli ihan jostain hyvin kaukaa ja varmasti perimätietona omalta ukilta saatu. Eikä siihen haluttu edes ajatella mitään muutoksia. Eikä edes tajuttu että miksi pitäisi?

Sama se on varmaan monilla ns. vanhan liiton koiraihmisilläkin. Näin on aina tehty ja hyvä niin. Ei haluta ajatellakaan että asiat voisi tehdä paremmin tai jotenkin toisella tavalla.
Kuitenkin ne koirat ovat useimmille varmaan rakkaita perheenjäseniä joita halutaan hoitaa mahdollisimman hyvin ja ehkä pidetään itseään myös oikein hyvänä koiranomistajana eikä nähdä siinä omassa toiminnassa mitään vikaa.

Oma äitini on pyytänyt minulta anteeksi. On sanonut että ei silloin tiedetty muusta. Ei ollut muuta tietoa että miten lapsia olisi pitänyt kasvattaa ja kohdella. Yritettiin kasvattaa lapset hyvin ja niin että heistä kasvaisi kunnollisia ihmisiä. Niin tehtiin kuin muutkin ja heidän vanhempansa sitä ennen. Minä olen myös pyytänyt omilta lapsiltani anteeksi joitain asioita. Olemme puhuneet niistä. Lapseni ovat sanoneet minulle että "teit varmasti parhaasi ja luulit toimivasi oikein kun niin silloin toimittiin." Se on aivan totta. Onneksi on lapsenlapset, heidän kanssaan on saanut toimia viisaammin ja kun he eivät ole tässä aina (kuten omilla vanhemmillaan) niin ei ole myöskään pinna koskaan kireällä niin osaa olla heidän kanssaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Ja onneksi on paljon koiria joiden kanssa on osannut toimia paremmin kuin sen ensimmäisen tai paremmin kuin ensimmäisen hyvin dominoivan rottweilerini kanssa aluksi.

Noista koiratyypeistä. Rottweilerit koulutuskentillä olivat monesti pelottavia vielä 80-luvullakin. Jurnuttivat ja murisivat omistajalle ja toimivat hitaasti.Väitän että johtui ihan koulutustyylistä joka ei sopinut dominoiville tai muten henkisesti hyvin vahvoille koirille. Tietenkin oli myös toisentyyppisiä rottweilereita varmaan jotka eivät nousseet vastarintaan kuten eivät varmaan useimmat saksanpaimenkoiratkaan.
Vielä 1995 kun hankin ensimmäisen rottweilerin joka oli hyvin dominoiva ja se alkoi murisemaan minulle kun käskin sitä samalla tavalla miten olin koiriani käskenyt aina, niin minulle sanottiin että asiaan pitää puuttua sillä lailla että koira viedään "kellariin" eli sille näytetään riittävän voimakkaiden ja asian osaavien miesten toimesta että se ei ole mitään. Ymmärsin että koiran mieli tavallaan murrettaisiin niin että sen jälkeen se olisi helpompi käsitellä.
En tietenkään suostunut tuollaiseen! Apua, en todellakaan.
Kun mietin että miten voisin saada paremman suhteen koiraan niin ajauduin naksukurssille. Se oli tosi hyvä. Siellä me kurssilaiset olimme vuorollamme koiria ja meillä oli kouluttaja. Oli jokin asia joka meidät piti saada tekemään ja kouluttaja naksautti aina kun menimme sinne päinkään tai teimme jotain vähänkin oikeaan suuntaan. Se oli todella vaikeaa tajuta että mitä pitää tehdä. Väitän että koirat ovat tässä paljon parempia kuin ihmiset :D

Tuo oli tosi hyvä kurssi ja kun aloin naksutella omalle koirallalleni niin meille aukesi aivan uusi ulottuvuus. Koirasta tuli innokas oppija, murinat jäivät pois ja suhteemme parani tosi hyväksi. Tuosta lähti minulle myös ihan kokonaan uusi oivallus siitä miten koiraa voi kouluttaa. Yksi suurimmista oivalluksista koko sinä aikana kun minulla on koiria ollut. Naksutin oli siis tuohon aikaan aika uusi juttu suuren koirankoulutusmassan tietoisuudessa.
Kammottaa ajatuskin siitä minkälainen koirasta olisi tullut jos olisin suostunut siihen ehdotukseen. Kun en suostunut, minulle sanottiin että koirani tulee vielä käymään päälleni ja se joudutaan lopettamaan. No, niin ei käynyt vaan meillä oli tosi hyvä suhde ja koira oli kuin ajatus. Ei mitään ongelmia.
Kun minä muutuin, koira muuttui ja kaikki muuttui.

Syy miksi hankin oman rottweilerin, oli 80-luvun loppupuolella koulutuskentällä näkemäni rottweileruros johon tutustuin sitten todella hyvin. Se oli miehen omistuksessa ja jestas että se oli mielestäni upea koira. Toimi hienosti eikä murissut tai jurnuttanut. Silloin ajattelin että joku päivä minullakin on tuollainen.

Vaikka olen jo "vanha" mummo niin seuraan edelleen mielenkiinnolla kaikkea koiran koulutukseen liittyvää ja luen kirjoituksia joita eri paikoissa huomaan.
Paljonhan on tässä vuosien varrella keksitty pyörä uudelleen mutta ihan oikeitakin hienoja juttuja olen lukenut ja mieleeni painanut että osaisin paremmin olla omien koirieni kanssa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.05.2025 11:53

Tuli vielä mieleen että toisen rottweilerini kanssa oli jossain vaiheessa hallintaongelmia. Koira veti minut mm. jälkileirillä tiheä pajukon läpi (siellä oli jotain ilmeisen mielenkiintoista) kun olimme menossa jäljelle. Sieltä sitten palasimme pellolle missä koira nykäisi minut turvalleni.
Koira siis vei minua satunnaisesti halutessaan kuin pässiä narussa. Aggressiivinen se ei ollut mutta ohjaajakova eli ei välittänyt minun tekemisistäni jos halusi itse tehdä jotain muuta.
Sain vinkin hyvästä jouluttajasta jonka ryhmään voisin päästä. Siihen tarvittiin suosittelija. Pääsin ryhmään ja ekoissa treeneissä tajusin että se touhuhan oli jotain aivan järkyttävää. En ala sen tarkemmin kuvailemaan mutta lähdin sieltä kesken koulutuksen pois ja kun pääsin autolla sopivan matkan päähän niin pysähdyin, itkin ja oksensin.
Tein kouluttajasta eläinsuojeluilmoituksen kaikessa hiljaisuudessa (en tainnut olla mitään vaikutusta koska jatkoi ryhmiensä
vetämistä) ja soitin kouluttajalle ja sanoin että emme tule koirani kanssa enää, että koulutukselliset näkemyksemme eroavat niin paljon että en näe järkeä enää osallistua.

Lopulta saimme apua näihin hallintaongelmiin suojelun treenamisen kautta. Tuttu maalimies otti meidät projektikseen ja opetimme koiralle että kun kuuntelee niin pääsee puremaan hihaa, se oli koiran mielestä ihan parasta joten se oli paras palkka sille koiralle minkä voi keksiä.
Samallla koiralle tuli myös ihan loistava hallinta myös ns. korkeassa vietissä. Tuostakin on jo yli 20 vuotta. Aika menee kamalaa vauhtia.

Olisipa nytkin joku tuttu maalimies jonka kanssa saisi treenata samalla tavalla nykyisenkin rwu:n kanssa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja tuhti » 29.05.2025 13:39

Mä en ihan hirveästi pidä ihmeellisenä sitä, jos pk-rotuisen tai paimenen saa toimimaan kuin unelma. Jos on vielä tehnyt taustatyön huolella ennen pennun hankintaa, lopputulos on varmasti ajatuksen voimalla toimiva koira. Sen sijaan esim. traumatisoituneen, alkukantaisen ja/tai itsenäiseen työhön jalostetun rodun kouluttaminen vaatii ihmiseltä jo ihan toisenlaista paneutumista ja osaamista. Itse en tuollaiseen tilanteeseen ole joutunut tai hankkiutunut mutta varmasti paukuttelisn henkseleitäni, jos näin olisi ja koirasta olisi kuoriutunut sellainen ihmisen mieli. Totta kai jokainen hankkii sellaisen rodun yksilön, mistä itse pitää ja millaiselle koiralle on tilaa kotona ja millaisista koulutuksellisista haasteista itse pitää.
tuhti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.05.2025 13:52

tuhti kirjoitti:Mä en ihan hirveästi pidä ihmeellisenä sitä, jos pk-rotuisen tai paimenen saa toimimaan kuin unelma. Jos on vielä tehnyt taustatyön huolella ennen pennun hankintaa, lopputulos on varmasti ajatuksen voimalla toimiva koira. Sen sijaan esim. traumatisoituneen, alkukantaisen ja/tai itsenäiseen työhön jalostetun rodun kouluttaminen vaatii ihmiseltä jo ihan toisenlaista paneutumista ja osaamista. Itse en tuollaiseen tilanteeseen ole joutunut tai hankkiutunut mutta varmasti paukuttelisn henkseleitäni, jos näin olisi ja koirasta olisi kuoriutunut sellainen ihmisen mieli. Totta kai jokainen hankkii sellaisen rodun yksilön, mistä itse pitää ja millaiselle koiralle on tilaa kotona ja millaisista koulutuksellisista haasteista itse pitää.

Oliko tää mulle? Jos, niin en minäkään pidä sitä mitenkään ihmeellisenä. Kunhan kerroin oman kokemukseni ja pointti piti nimenomaan olla niissä koulutusmenetelmissä jotka minua arveluttivat.

Tällä hetkellä basenjin kanssa onkin mielenkiintoisempaa :mrgreen:
Vaikka rottweiler ei mikään paimenkoira olekaan, vaan vähän haastavampi kouluteltava ehkä niin basenjiin verrattuna rottweiler on niin helppo :D
Koiruuksia

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit