Koirarotupohdintaa

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirarotupohdintaa

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.05.2025 11:18

Pohdinta ei ole loppunut :lol:

Mietin että siinä vaiheessa kun ei ole enää rottweilereita niin on hyvin todennäköisesti vielä basenji. Nehän tuppaavat elämään pitkään.
Sen pikkukoiran hankintaa pitää siis miettiä siltä kantilta että rotu käy yksiin basenjin kanssa.
Ja niin ikävää kun se onkin, on mietittävä myös että voiko enää ottaa koiraa ollenkaan.
Sehän riippuu ihan siitä että mikä on oma jaksaminen ja terveys siinä vaiheessa. Parhaiten varmaan kävisi jo aikuinen kodinvaihtaja joka tykkää juoksemisesta.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Dacrest » 20.05.2025 11:26

^toinen basenji, tietenkin. :D
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 20.05.2025 12:38

Mä olen katsellut ohimennen pihiksiä ja parsoneita. Tiedä sitten.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.05.2025 13:20

Dacrest kirjoitti:^toinen basenji, tietenkin. :D

Tekiksi kyllä mieli, Laku on sen verran ihana. Basenji on ihan mun rotu. Tykkään.
Olisi sitten ainakin mieluista juoksuseuraa.
Jospa sitten siinä vaiheessa löytyisi joku sopiva kodinetsijänarttu.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.05.2025 13:22

Umac kirjoitti:Mä olen katsellut ohimennen pihiksiä ja parsoneita. Tiedä sitten.

Mulla oli silloin ennen Lakun tuloa yhtenä vaihtoehtona pihis. Ja oli shelttikin kyllä.
Silloisten myynnissä olevien pentujen kasvattaja vaan oli jotenkin ihan omituinen. Ajattelin että olkoot.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 20.05.2025 18:56

Mulla on edelleen myös tällainen "järki vs tunteet" rotujen suhteen.
Toivon että kun aika koittaa niin sopiva koira löytyy.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.05.2025 05:56

^^Yhden oudon kasvattajan takia ei kannata luovuttaa. Mutta teillä kävi parhain päin! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mea » 21.05.2025 06:33

Mulla on idea seuraavaksi koiraksi... Tai siis montakin, mutta yksi on vahvoilla. En tiedä kehtaanko sanoa kun en ole vielä tutustunut terveystilanteeseen, mutta ainakaan se ei ole kuonoton. Toyvillakoira! <3
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.05.2025 07:01

^Anna mennä vaan! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.05.2025 07:39

Mea kirjoitti:Mulla on idea seuraavaksi koiraksi... Tai siis montakin, mutta yksi on vahvoilla. En tiedä kehtaanko sanoa kun en ole vielä tutustunut terveystilanteeseen, mutta ainakaan se ei ole kuonoton. Toyvillakoira! <3

Ne on kivoja <3 Sitten kannattaa kyllä jo hankkia trimmauskone ja opetella itse trimmaamaan. Tai sitten käyttää kerran kuussa trimmiliikkeessä. Villakoirille kasvaa turkki kuin ihmisten hiukset (nopeammin vaan) eikä se kasvu pysähdy mihinkään tiettyn mittaan. Kasvaa, kasvaa vaan. Ja menee helposti takkuun joten säännöllinen turkinhoito ja pesu on välttämätöntä. Yleensä naama ja tassun myös ajellaan niin on helpompi pitää puhtaana ja siistinä. Kun mulla oli tyovillakoira niin tein ne konetyöt naamaan kerran viikossa. Niin pieni naama ja kun turkki kasvaa nopeasti niin kahdessa viikossa on jo aivan tukossa koko naama.
Monilla toyvillakoirilla on turkki kuin pumpulia joten se menee tosi helposti takkuun. Ja sitten ne takut kiristää nahkaa ja koiraa sattuu. Sellainen rotu jonka turkki vaatii säännöllistä hoitoa. Voi pitää myös lyhyenä mutta se vaatii sitten ihan säännöllistä koneella ajoa. Mikään pari kertaa vuodessa ei käy.
Juuri tuon turkin työläyden vuoksi mulle ei enää villakoiraa tule.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.05.2025 08:16

^Kuulostaa kyllä yllättävän työläältä. Ei olis ehkä mun rotu. Suloisia ovat kyllä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mea » 21.05.2025 08:42

Niinno, siihen nähden että täällä on kaksi partacollieta ja hetki sitten oli vielä coton, jonka turkki on nimensäkin perusteella pumpulia, niin en pidä erityisen työläänä. Mulla siis on trimmeri ja trimmaan nuo itse. Sen ovat näköisiäkin, onneksi eivät osaa puhua, kampaaja voisi saada palautetta! Näidenkin turkit kasvaa ja naamat takkuuntuu. Pidän turkit melko lyhyenä niin ei tarvitse pesu-harjaus-rumbaa.
Mea

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 21.05.2025 08:55

Mua kiinnostais havannankoira. Pitäisin kyllä myöskin lyhyessä karvassa. Se vaikuttaa sellaiselta kivalta suht terverakenteiselta pieneltä seurakoiralta. Ja niitä on kaikenvärisiä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.05.2025 08:56

Ihan uteliaisuudesta, onko sun partacollieiden (ja oliko cotonin) turkki takuton ihan nahkaan saakka?
Mietin vaan että ilman säännöllistä, ihan nahkaan menevää jakauksittain harjaamista/karstaamista ja pesua ei villakoiran turkki pysy takuttomana.
Ja se on sitten jo koiralle kivuliasta kun ne takut kiristävät. Villakoiran kanssa ei siis selviä vaan leikkelemällä turkkia lyhyemmäksi ilman harjaamista ja pesua. Jota ennen turkin pitää olla takuton.
Jokainen tietenkin ottaa ihan minkä koiran haluaa ja hoitaa sitä miten haluaa. Kerroin vaan tosiasioita villakoiran turkista. Se on työläs ellei halua että koiralla on kurja olla.
Ellei sitten pidä sitä koko ajan ihan nahkakuulana. Mutta hommansa siinäkin.

Rodun kasvattajilta saat varmaan parasta tietoa turkinhoidosta :-)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.05.2025 08:56

^Toy on sitten sulle aivan omiaan! <3
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mea » 21.05.2025 11:02

Kyllä nyt ainakin toivon että ne olisivat nahkaan asti takuttomia. :o Villakoira on varmaan erilainen, näillä pääsee ihan sormilla sinne nahkaan käsiksi. Mutta kun se on toyvillakoira niin en usko että sen pesu ja harjaus on ylivoimaista, sen luulisi menevän vaikka lavuaarissa. Tai jos ei mene niin kuitenkin eri asia kuin 38 kg Haukun pesu.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.05.2025 11:40

No on :lol:
Menee keittiön lavuaarissakin varsinkin jos on sellainen ulosvedettävä "letkusuihku" siinä keittiön hanassa.
Mutta kasvattajat osaavat parhaiten neuvoa näissä turkkiasioissa :-)

Suomen Villakoirakerhon sivuilla sanotaan:

Tarpeen mukaan pestävä, suoraksi kuivattuna ilmava ja helposti muotoiltava turkki on olennainen osa nykyaikaisen villakoiran eleganssia.

Valittiinpa villakoiralle mikä leikkaus tahansa, täytyy karvapeitteen olla huolellisesti hoidettu. Turkin kunnossapitämiseksi joudutaan uhraamaan melkoisesti aikaa, vaivannäköä ja varoja koko koiran elämän ajan. Tämä olisi jokaisen villakoiran hankkimista suunnittelevan otettava huomioon. Toisaalta sillä ei ole karvanlähtöä. Koiran voi pestä aina tarvittaessa ja siististi leikattuna se on ilo silmälle.

Jokainen villakoiransa hyvinvoinnista huolehtiva oppii halutessaan pesemään sen turkin, siistimään koneella kuonon ja käpälät sekä leikkaamaan kynnet. Turkin muotoiluun tarvitaan jonkin verran harjoitusta, joten kasvattajan tai ammattitaitoisen trimmaajan apu saattaa olla aluksi tarpeen.

Ihan sillä vaan nyt tätä jauhan, ettei tule väärinkäsityksiä villakoiran turkin työläydestä <3
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.05.2025 11:59

Toyvillakoiranpentu näyttää maksavan 3000 euroa :shock:
Juu ei kiitos. Ikinä en alkaisi maksamaan tuollaista hintaa mistään pennusta.

Pitkäkarvaisen venäjäntoypennnun saisi 1900 eurolla.

Nyt en tiedä kummankaan rodun terveydestä yhtään mitään muta ihan vaan vertailuna kahden pienen rodun hinnasta.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 21.05.2025 12:43

Jaa niin, andalusianrottakoira voisi kiinnostella myös.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.05.2025 12:46

Mä mietin äsken manssia...
Kivahan se on mietiskellä kun ei ole ottamassa koiraa vuosikausiin. En tosin tiedä että olisko liian epäluuloinen ja rauhaton kuitenkin?
Kun on tottunut näihin lunkeihin tyyppeihin jotka ei turhia hötkyile.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 21.05.2025 12:46

Kallis on mutta minkäs teet. Mulla ei hinta sinänsä ole koiran valintakriteeri, kun sen on tarkoitus olla paras mahdollinen koira ja tässä läsnä hyvin pitkään.

Mutta olen kyllä vähän eri mieltä osasta noista ohjeista, vaikken mikään ekspertti missään olekaan. En osaa edelleenkään leikata kynsiä. Hyvin on pärjätty osaamatta. Eli vien eläinkauppaan leikattavaksi, ei ole mahdoton kustannuserä, tai sitten on jotain pientä (tai isompaa) ell-käyntiä niin leikkaavat siinä samalla. En osaa myöskään muotoilla turkkia tai naamaa salonkikelpoisesti, mutta hyvin on pärjätty ilman sitäkin osaamista. Jos ei tykkää niin voi katsoa muualle ja koiralle on ihan sama, kunhan se on takuton.
Mea

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 21.05.2025 14:12

Mäkin olen miettinyt manchesterinterrieriä niinkuin whippetin sijaan. Tai englanninkääpiöterrieriä.
Vinttikoirissa koen hankalaksi sen vapaana juoksuttamisen.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.05.2025 15:55

Ei basenjiakaan oikein voi irti juoksuttaa (vaikka monet niin tekevätkin) niin olisi kiva jos olisi joku samankokoinen kaveri jonka kanssa voisi juosta. Siis juoksemisesta kiinnostunut pitäisi olla.
Katsoin youtubesta Roturacen manssijoukkuetta ja innolla vetivät vieheen perässä ja lujaa.
Mietityttää tosiaan vaan noiden luonne. En halua kuitenkaan mitään hermosahaa.

Eikä varmaan enää jakseta pentua joten valikoima rajoittuu aika paljon. Kivoja kodinvaihtajia ei ole jonoksi asti.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.05.2025 17:05

Havannankoiranpennut 2200 €. Eihän se hinta toki kaikille ole kriteeri, mutta on tuo aika paljon kuitenkin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 21.05.2025 17:35

Havannakoiran hinta on kyllä kipurajan yläpuolella, mutta ehkä joskus. Sanoisin että 2000€ on se mitä maksimissaan maksaisin rotukoirasta.

Kääpiöpinseri olis muuten ihanteellinen, mutta se luonne ja haukkuherkkyys mietityttää todella. Ehkä jotain hyviä yksilöitä vois löytyä, mutta mistä. Aka "huutava mini saatana" :lol:
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 21.05.2025 17:37

Ja toki monet koirat rakastaa juoksemista vapaana, se on vaan vinttikoirissa se että ne saavuttaa sen hurjan nopeuden tosi nopeasti ja tila ei riitä normaalissa koirapuistossa. Ja sitten on puut ja muut esteet mitkä voi aiheuttaa pahoja vammoja.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.05.2025 15:17

Mä olen niin luonnefriikki että olisi ihan kamalaa saada joku luonteeltaan rasittava koira.
Rottweiler on täydellinen mutta en voi enää urosta ottaa enkä muutenkaan rottweilerinpentua, liian vaativa vanhalle ihmiselle.
En jaksa varmaankaan (sitten kun koiran ottaminen on ajankohtaista) enää mitään pentua kun tarkemmin ajattelee, joten aikuinen kodinvaihtaja olisi hyvä vaihtoehto.
Basenjinarttu olisi tosi kiva mutta eihän niitä juurikaan ole kodinvaihtajina.
Näyttää siis siltä että joko meille ei enää tule näiden jälkeen koiraa tai sitten tulee ihan mikä tahansa sopiva aikuinen kodinvaihtaja. Voisihan vaihtoehto olla vaikka rescuegalgokin. Eihän sitä koskaan tiedä.
Olen pettynyt. Joskus sitä kuvittelee että on aikaa vaikka kuinka paljon ottaa mikä vaan koira. Sitten sitä yhtäkkiä tajuaa olevansa vanha ja pitää koirahankinnatkin miettiä sen perusteella. Ihan sieltä ja syvältä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.05.2025 15:23

Tiibetinhelmi kirjoitti:Havannankoiranpennut 2200 €. Eihän se hinta toki kaikille ole kriteeri, mutta on tuo aika paljon kuitenkin.

Mulla kyllä vaikuttaa koiran hankintaan myös hinta. Kun mietin basenjia, mietin myös shibaa. Kuitenkin kun näin että shiban pentu maksaa 3000 euroa, ei rotu enää kiinnostanut. Joku tolkku. En ala koirasta maksamaan noin paljon.
Mietittiin sitten shelttiäkin, olisi ollut ns. turvallinen valinta. Sheltin pennut maksoivat 2000 euroa. Sen olisin vielä maksanut.
Sheltti kuitenkin jäi pois turkkinsa vuoksi.
Lopulta päädyimme sitten basenjiin. Laku maksoi 1500 euroa kuten kaikki muutkin silloin pentulistalla olleet basenjipennut. Se oli yllätys. Ajattelin että olisivat kalliimpia. Jos olisivat maksaneet 3000 ei meillä nyt olisi basenjia.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Avokaado » 29.05.2025 15:48

Koiruuksia kirjoitti:Joskus sitä kuvittelee että on aikaa vaikka kuinka paljon ottaa mikä vaan koira. Sitten sitä yhtäkkiä tajuaa olevansa vanha ja pitää koirahankinnatkin miettiä sen perusteella. Ihan sieltä ja syvältä.

Tähän pohdintaan vielä vanhuuden lisäksi mahdollinen raihnaisuus tavalla tai toisella saattaa pistää kapuloita rattaisiin koiranotolle.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.05.2025 15:56

Avokaado kirjoitti:
Koiruuksia kirjoitti:Joskus sitä kuvittelee että on aikaa vaikka kuinka paljon ottaa mikä vaan koira. Sitten sitä yhtäkkiä tajuaa olevansa vanha ja pitää koirahankinnatkin miettiä sen perusteella. Ihan sieltä ja syvältä.

Tähän pohdintaan vielä vanhuuden lisäksi mahdollinen raihnaisuus tavalla tai toisella saattaa pistää kapuloita rattaisiin koiranotolle.

Näin on. Se on vähän kuin vanhoilla koirillakin. Pää veisi mutta kroppa ei kestä.
Koiruuksia

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit