Sisäpiperrykset ja -harrasteet

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Sisäpiperrykset ja -harrasteet

ViestiKirjoittaja msk » 22.09.2022 05:55

Mä olen näköjään alkanut tekemään noita sytykeruusukkeita ja sytytystyynyjä.
Tein eilen talouspaperirullasta 2 tyynyä ja äsken vassapaperirullasta yhden.
Otin munakennon kun se tyhjentyi ja teen siitä tänään 4 sytykeruusua. Ihan mukavaa puuhaa ja tällä lailla silloin tällöin hissukseen tehtynä ei vie aikaakaan tuhottomasti (varsinkin noi sytyketyynyt tulevat ihan hetkessä) eikä tule sellaista urakointifiilistä.

Mulla on yksi itselleni tulossa oleva villasukka kesken, ollut jo pari vuotta, mutta kyn ei pysty niin ei pysty. Ajattelin kuitenkin että jos neuloisin vaikka vaan 2 riviä silloin tällöin niin kyllähän ne joskus olisivat valmiit :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja kualcc » 28.09.2022 19:42

Minä oon nyt viime aikoina virkannut, työn alla ollut pieniä norsuavaimenperiä. :) Se lähti siitä, kun ensin äiti pyysi virkkaamaan hänelle uuden, kun hänen repussa aiemmin roikkunut norsuavaimenperä (ei virkattu) oli hajonnut. Sitten piti tehdä itellekin, ja anoppikin halusi.

Kuva

Kuva

Seuraavaksi pitäs aktivoitua neulomaan, kun tyttärelle ei oikein enää mahdu viimetalviset villasukat.
Viimeksi muokannut kualcc päivämäärä 29.09.2022 18:27, muokattu yhteensä 1 kerran
kualcc

ViestiKirjoittaja Purrfect » 28.09.2022 21:40

Ihania nuo norsut!

Minäkin tekisin mielelläni noita sytytysjuttuja jouluksi lahjaksi, mutta ei ole kynttilänjämiä mitä sulatella :/. Toisaalta, ois kyllä yks ruma iso pöytäkynttilä ollut jo muutaman vuoden osittain poltettuna kynttilälaatikossa, jos sen sulattaisi :D . Olis lahjansaajissa muutamakin joilla osittainen puulämmitys.

Sain haettua tukikangasta Eurokankaasta joululahjalaukkua varten, sekä reppuun kangasta. Pääsen tekemään itselleni prototyypin ensin, että näkee onko jälki läheskään kelvollista, voiko tehdä toiselle :D . Jännät paikat :P.
Purrfect

ViestiKirjoittaja piku » 29.09.2022 06:35

Ihanat norsut!

Tarttisin jotain halpaa mitä tehdä joululahjaksi. Viime jouluna tein vessanpesupommeja (huonoja) ja piparigranolaa (ei tullut halvaksi kun homma lähti käsistä :mrgreen:). Mutten oikein keksi mitään. Jos en muuta keksi niin leivon. En vaan jaksaisi nyhertää kotiuunin kanssa isompia eriä kuivakakkuja yms.
piku

ViestiKirjoittaja msk » 29.09.2022 07:43

Ihanat norsut tosiaan <3

Mä leivoin viime jouluksi läheisille herkkuja lasipurkkeihin. Olivat tosi tykättyjä.
Tänä jouluna ollaan niin levällään kaikki, aika kaukana toisistamme että en varmaan saa toimitettua sen kummemmin mitään kenellekään.
Paitsi lapsenlapsille.

olen tehnyt nyt jo aika monta sytyketyynyäm ja tossa odottaa pari kananmunakoteloa sytykeruusuiksi muuttumista.
Lauantaina ajattelin pitää steariinitalkoot.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Qppa » 07.10.2022 17:05

Kuva
Pipersin nämä kuvat paperille jo kesäkuussa, mutta nyt vihdoin sain ne kehyksiin ja seinälle asti kun keittiön seinälle jääneet tyhjät ruuvit alkoi ärsyttää. :D
Qppa

ViestiKirjoittaja Helmi* » 07.10.2022 17:21

^Super hienot!
Helmi*

ViestiKirjoittaja msk » 07.10.2022 17:22

Onpa kauniit <3
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.10.2022 17:31

Pitäisi ehkä askarrella jotain syttyjuttuja. Pitäisi meinaan koekäyttää risukeitin, ja jos siihen löytyy jostain pellettejä, niin ne ei kyllä ihan helpolla syty.
Olisin eilen ostanut=tilannut muutaman säkin, mutta kuljetuskustannukset olis ollut montakymppiä :evil: . Kiitos ei. Kuljetus olisi maksanut enempi kuin ne säkit.
Ennemmin sitten kerään ilmaisia risuja.
Pelletit olisivat vaan olleet käteviä olla olemassa, ainakin varalla Ovat valmiiksi kuivia, ja ilmeisesti tehokkaammin palavia, ja ne helppo säilyttää.
Koska laiskottaa niin onko yksinkertaiset sytytyssydämet ihan siin toimivia kuin noi monimutkaisemmat jutut?
En aio ostaa sytytyspaloja, koska jkv paperihylsyjä on, ja tulee koko ajan lisää, ja samaten munakennot ja vanhoja kynttilänjämiä löytyy, ja vähän käyttämätöntä materiaaliajämiäkin. Ehkä teenkin muutaman ison kynttilän ulkolyhtyihin, niin voi tunnelmoida jouluna.
Mistään tehdyistä sytysjutuista ei ole yhtään kokemusta , kun tulet saa syttymään muutenkin, mutta pelletit kai taitaa vähän vaikeampia. Ei ole niistäkään kokemusta kyllä.
Vieras

ViestiKirjoittaja msk » 07.10.2022 17:52

Meillä on "stearinosoitu" myöskin munakennoista sytykeruusujen teon jälkeen jääneet roippeet ja ihan yhtä hyvin nekin palavat ja sytyttävät :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.10.2022 18:21

Ok, kiitos. Mietin että josko niissä sydämissä on vähemmän syttyviä aineita, mutta voihan niiden kokoa säätää. Daa, leikkaa leveämpiä soiroja.
Sit kun löytäisi niitä riivatun pellettejä, ovat ihan kortilla. ( hommataan näillä näkymin vissiin erityis-hätävaraksi sit kissanpellettejä)
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 08.10.2022 03:42

Ihania kuvia taas upeista töistä!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Purrfect » 08.10.2022 16:07

Vahingossa huomasin tehdessäni kranssia, että oli viime joulusta jäänyt vielä foam clayta kahtena eri värinä purkkiin, eivätkä olleet vielä kuivuneet! Pipersin sitten kolme lumiukkoa niistä, jos tekisin lahjaksi yhden tai kaksi jonkinsortin valoasetelmaa, kun niitä on pyydetty mutten ole uskaltanut muille tehdä. Olisi lasipurkki siihen, tosin mietin josko Ikean halpislyhtyyn tekisin sittenkin. Pitää miettiä saanko ne kuljetusta kestäviksi mitenkään, kun olisi pakko postittaa tai mennä matkalaukussa perille.

Suunnitelmia siis on mutta vielä en jaksa toteuttaa.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.10.2022 17:27

Syttyjutuista vielä
Jos tekisinkin niitä vanulappusytytysjutuja, niin onko ne laput pakko upottaa steariiniin/parafiiniin, vai riittäisikö että vaan valuttelee palavasta kynttilästä niihin sitä jotain palavaa ainetta? Ois kaikista helpoimmat tehdä, tosin pitää kokeilla miten hyvin pelletit, mitä saatin lopulta hommattua, niillä syttyy. Ne vanulaput olis myös helpoin säilyttää.
Kunpa olis osannut tietää kesällä että se risukeitin vihdoin tulee hommattua, niin olis kerännyt risuja silloin kun olivat kuivia. Nyt on melkoisen märkää, ja ehkä eivät ihan hyvin kylmässä ulkorakennuksissa kuiva, sisällä ei kyllä mitään risuja ruveta säilömään. Siinä mielessä noi pelletit on helppoja, saa säilytettyä siististi sisälläkin.
Haloista en tiedä viitsiikö alkaa niitä vielä pätkiä keittimeen käyviksi nysiksi.
Ja vieläkin on tulitikut ostamaatta. :roll: kauppalistaan niitä ei saa merkattua, kun ei näytä ollenkaan tulitikkuja olevan. Siis niitä on mutta listaan niitä ei saa näkyviin kaupan valikoimissa.
Mietin vähän varuiksi myös tulusten tmv hankkimista, koska nykytikut on niin huonoja. Viimetalviset eivät näköjään enää suostu syttymään. Tulouksia en ole kyllä edes kokeillut käyttää ikinä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.10.2022 11:40

Saako tässä myös kysäistä? Kysyisin villasukkien tekijöiltä helppoa vinkkiä siihen miten saada sukan jalkapohjaosasta paksumpi esim vahvistettu neulos tai joku?
Menevät niin nopsaan päkiän kohdalta rikki että olis kiva kun ei tarvisi koko ajan uusia .
Helppoa vinkkiä siksi koska en ole oikein hyvä neulomaan, neulon vain ihan perussukkia.
Vieras

ViestiKirjoittaja Shepherd » 16.10.2022 14:40

^
Jos tekisi pohjan samoin kun ristiin vahvennettu kantapää?
Googlaamalla löytyy niin videota kuin kirjallistakin ohjetta.
Shepherd

ViestiKirjoittaja Helmi* » 17.10.2022 13:15

^^Voisiko sen pohjaosan neuloa kaksinkertaisella langalla? Siis ei koko teräosaa vaan vain sen pohjan?
Helmi*

ViestiKirjoittaja Shepherd » 17.10.2022 13:54

Helmi* kirjoitti:^^Voisiko sen pohjaosan neuloa kaksinkertaisella langalla? Siis ei koko teräosaa vaan vain sen pohjan?

Siinä jää vaan aika paljon pääteltävää ja jää paksut reunat jos pyörönä neuloo kaksinkertaisena vain pohjan.
Shepherd

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.11.2022 11:58

Vielä on kokeilematta miten villasukan päkiäosa olisi parasta vahvistaa ettei menisi heti puhki. Sormissa ja ranteissa ollut niin paljon kipuja että ei ole kutimiin voinut koskeakaan :(
Nyt tein edellisen sukan pois alta ja pitäisi pikkuhiljaa alkaa neulomaan uusia, mutta saas nähdä kuinka kauan kestää että näillä näpeillä pääsee päkiään asti :D
Nyt on työn alla ollut kauratyynyjä pukinkonttiin. Yllättävän paljon ovat ihmiset noita toivoneet. Löysin muutama vuosi sitten tämän https://public.keskofiles.com/f/k-ruoka ... pg&cs=srgb kuosin hyväkuntoisen pussilakanan kirpprilta eurolla, ja siitä olen tyynyt tehnyt. Kalliiksihan nämä lahjat ei tule, yhdestä 2kg kauranjyväsäkistä (alle 4€) saa 2kpl jyvätyynyjä.
Viime vuonna tein myös kuivatuilla koivunlehdillä täytettyjä pellavapussukoita löylyveteen, mutta tänä vuonna unohdin kerätä koivunlehdet noihin, niin jäävät nyt tekemättä.
Vieras

ViestiKirjoittaja kualcc » 05.12.2022 20:44

Onko täällä huonekalujen tuunaajia/ehostajia? Itse olen tässä hommassa aivan keltanokka, mutta olen jonkun aikaa etsinyt meille olohuoneeseen pientä sohva-/sivupöytää, ja löysin paikallisesta roskalavailmoituskanavasta vanhan kulahtaneen tv-tason mikä passaa siihen käyttöön aivan hyvin. Se on semmoinen 60-luvun(?) pikkuinen pyörällinen pöytä, mutta se vaatisi nyt vähän laittoa. Runko on maalipinnan haalistumista lukuun ottamatta aika hyväkuntoinen, sen kanssa pääsee todennäköisesti ihan vaan hionnalla ja maalauksella. Ruuvit ja muut kiinnikkeet pitää vaihtaa kun ne on ruostuneet, samoin pöydän pyörät on osa murtuneet ja ne on niin täynnä pölyä ja muuta moskaa, että joko pitäisi löytää uudet pyörät alle tai sitten ottaa ne vaan kokonaan pois. Sopivan pieniä kalustepyöriä vastaavalla kiinnityksellä on vaan vähän vaikea löytää. Pöytälevy on kärsinyt aikojen saatossa eniten, se on aika "rouhea". Kulmista murtunut palasia pois ja kun pyyhin pöydästä pölyjä ja likaa niin lisää lastuja vaan lenteli. :D Ehkä pienin vaiva on jos vaihtaisi siihen kokonaan uuden pöytälevyn. Mietin että jos laittaisi suoraan liimapuulevyn siihen, niin olisi kestävämpi ja omaan silmään kyllä nätimpikin... Projektia pukkaa siis. Jännä nähä mitä tästä tulee.

Kuva
kualcc

ViestiKirjoittaja Vieras » 05.12.2022 20:58

Tuo on varmaan hyvin luultavasti (50-)60 luvun teakviilupintainen vanha tv pöytä. Mun kotikotona oli samanlainen, ja kun jossain vaiheessa aloin kysellä sen perään kävi ilmi että se oli hävitetty. Tietysti, ja harmitti vietävästi , olisi kuulunut muiden aikakauden teakkalusteiden seuraan.
Vieras

ViestiKirjoittaja kualcc » 05.12.2022 22:37

Vieras kirjoitti:Tuo on varmaan hyvin luultavasti (50-)60 luvun teakviilupintainen vanha tv pöytä. Mun kotikotona oli samanlainen, ja kun jossain vaiheessa aloin kysellä sen perään kävi ilmi että se oli hävitetty. Tietysti, ja harmitti vietävästi , olisi kuulunut muiden aikakauden teakkalusteiden seuraan.

No on kyllä harmi! Minäkin kun tuon pöydän löysin, niin laitoin siitä meidän perheen whatsapp-keskusteluun kuvan ja mun molemmat vanhemmat meinasi että heidän lapsuudenkotona on ollut tuollaiset pöydät myös. Harmi että nekin on hävitetty/lähteneet kiertoon aikapäivää sitten, mutta onneksi näitä vielä tänäkin päivänä löytyy suht kelvollisessa kunnossakin.
kualcc

ViestiKirjoittaja Vieras » 05.12.2022 23:17

Joo, meillä on joitakin teak-kalusteita, ja osaa olen kunnostanut itse, öljynnyt pinnan, ja vesivaurioita kärsineitä kohtia käsitellyt mm ring removerilla. Teakin ( tai siis tiikin ) luonteeseenhan kuuluu että se harmaantuu öljyämättä. Vaikka useinhan noiden pinta on lakattu, mikä ei välttämättä estä niiden vesirinkuloiden ( juomalasit maljakot etc) syntymistä, kun kosteus pääsee sinne lakan alle.
Pinnan voi hioa , mutta riippuu viilun vahvuudesta. Ja niitä viilun lohkeamiahan voi paikatakin, mutta oma osaaminen ei siihen riittä, vaan veisin entisöijälle riippuen kalusteen arvosta, joka voi olla vaikka tunnearvo, eikä vain rahallinen.
Harjoittelukappaleet erikseen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 06.12.2022 17:43

kualcc kirjoitti:
Kuva

Meillä on tollanen. Siinä tosin tuo alatasokin puuta. Pöytä on nyt äidillä yöpöytänä. Mä kunnostin sen vuosia sitten, eli hioin ja lakkasin. Pyörät oli ok. Nyt se näytti siltä että se pitäs hioo ja lakata uudelleen.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.12.2022 17:51

Tuo alahyllyhän on tarkoitettu lehtihyllyksi, ennen vanhaan kun teeveeohjelmat olivat painetussa muodossa, niin vaikka ne lehdet missä ohjelmat olivat, mm Katso, pidettiin siinä telkkarin alla saatavissa. Ja kun ne oli osin pystyasennosaa, niin näki kannen helposti.
Ja muitakin lehtiä toki pidettiin tuossa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 06.12.2022 20:11

Eksyin tämmöiseen ketjuun, vaikka en piperrä mitään. Onkohan minussa joku valuvika, kun mikään askartelu tai käsityöt eivät kiinnosta? Nuorena askartelin kaikenlaista aika monipuolisesti, mutta nykyään esim. kutominen toimisi hyvänä unilääkkeenä. Taatusti nukahraisin kutimen ääreen! Minulla on sen verran rauhallinen temperamentti, että rauhalliset harrastukset rauhoittavat liikaakin.

Toinen mitä olen miettinyt, on se, että enhän mä tarvitse noita tuotoksia. Tunnustan suoraan, että olen heittänyt roskiin esim. kaikki lapsen kouluaskartelut, koska en siedä ylimääräistä tavaraa nurkissa. En myöskään tykkää käyttää neuleita tms. (poislukien villasukat). En näe järkevänä kutoa islantilaisvillapaitoja, koska en tykkäisi käyttää sellaista. Joskus vain melkein hävettää olla epänaisellinen(?), kun en näprää enkä askartele mitään. Minä kyllä tykkään enemmän vaikka renkaanvaihdosta :)
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja msk » 06.12.2022 20:41

Eihän siinä mitään outoa ole. Kukin tavallaan ja mieltymystensä mukaan :)
Mä tykkäisin mielelläni tehdä vaikka mitä "askartelujuttuja" mutta ei aika riitä kun on koirajuttuja sen verran ja töitäkin on tehtävä ja kotihommia kaikenlaisia :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Mella M » 07.12.2022 00:45

Valkosipulisilakka kirjoitti:Eksyin tämmöiseen ketjuun, vaikka en piperrä mitään. Onkohan minussa joku valuvika, kun mikään askartelu tai käsityöt eivät kiinnosta? Nuorena askartelin kaikenlaista aika monipuolisesti, mutta nykyään esim. kutominen toimisi hyvänä unilääkkeenä. Taatusti nukahraisin kutimen ääreen! Minulla on sen verran rauhallinen temperamentti, että rauhalliset harrastukset rauhoittavat liikaakin.

Toinen mitä olen miettinyt, on se, että enhän mä tarvitse noita tuotoksia. Tunnustan suoraan, että olen heittänyt roskiin esim. kaikki lapsen kouluaskartelut, koska en siedä ylimääräistä tavaraa nurkissa. En myöskään tykkää käyttää neuleita tms. (poislukien villasukat). En näe järkevänä kutoa islantilaisvillapaitoja, koska en tykkäisi käyttää sellaista. Joskus vain melkein hävettää olla epänaisellinen(?), kun en näprää enkä askartele mitään. Minä kyllä tykkään enemmän vaikka renkaanvaihdosta :)

Kaikki ei vaan ole käsityöihmisiä ja sitten taas eihän käsitöiden tarvi olla edes millään tavalla "naisellisia" eikä naiselliseksi tai epänaiselliseksi tee ketään se, että tekeekö käsitöitä vai ei tai millaisia käsitöitä. Ja sitten jos ei vaan tarvi eikä käytä mitään tai varsinkaan halua tehdä niitä itse, niin ei tietenkään tarvitse. Mä just eilen viimeksi mietin, kun lähdin kauppaan, että jotenkin hauska fiilis, kun olen tehnyt päällä olevat sukat, pipon, neuleen ja tumput itse, samoin myös sillä hetkellä päällä olleet sormukset. Mun tatskoista osa on kumppanin tekemiä ja laukkukin yhden käsityöläisen tekemä ja kylppärissä käsisaippuat on itse tehtyjä. Jos olisi aikaa, niin opettelisin tekemään myös kenkiä, mutta siihen en enää ryhdy.

Ja joo, en mäkään tekisi mitään jollain lapsen kouluaskarteluilla.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 07.12.2022 04:37

Minustakaan siinä ei ole mtään outoa, itsekään en tee taas tätä aikaa mitään. Edes niitä aikuisten värityskirjoja.
Sinällään arvostan todella korkealle kaikkea käsillä tehtävää taitoa, oli mitä vain. Itse en vain tee mitään, ei kiinnosta. Mutta aivan sujuvasti ihailen toisten töitä, katson ohjelmia (mikä se Jenni Pääskysaaren luotsaama olikaan??) ja en sillä tavalla kyllästy aiheeseen.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Helmi* » 07.12.2022 07:59

Hieno TV-pöytä! Mulla on liiterissä samanlainen, en ole vielä päättänyt mitä sen kanssa teen. Pitää tutkia missä kunnossa se oikeastaan on.
Helmi*

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät