Kirjoittaja Voi ap » 03.05.2025 18:04
Ap parka, I feel you.
Mulla on samanlainen koira.
Olin ihan järkyttynyt aluksi. Eka siihen näytti tepsivän koulutus, eli ihan kielto, ja sitten muutaman käskyn opetus pos. vahvistaen namilla tai, jossain vaiheessa osoittautui että se palkkaantuu enemmän lelulla. Tilanteesta riippuen.
Kohta se jossain 5-6 kk ikäisenä karkasi totaalisesti lapasesta.
Olin opettanut ettei ovesta lähdetä ilman lupaa se karkasi ja lähti juoksemaan ihan pitkin mäkiä ja lällätti mennessään. Jossain vaiheessa kuitenkin pentumaisuuttaan uskoi kun päättäväisesti kävelin sen luo se tajus että olen tosissani..
Mutta jokainen askel, jokainen hengitys, jokainen ele sen kanssa pitää miettiä.
Sillä pystyy olemaan vain noin 1-2 asiaa kerralla mitä koitan viedä perille, tai muuten se menee niin jengoille että ei mitään rajaa.
Joka päivä sen kanssa pitää leiikkiä rajuja leikkejä useita tunteja tai puolituntisia, kunnes se makaa läähättäen tyytyväisenä, ja näissä leikeissä olen esim opettanut tiettyjä rajoja kuten ei purra, kiekaisen kun kukko joka kerta kun purasee nahat rullalle.
Liittänyt saalisviettiin käskyjä kuten odota, ja sitten saa palkaksi syöksyä.
Tämä joku verran auttanut siihen että sillä on edes JOKIN hallinta, koska se syöksähtelee pitkin katuja jokaisen lehden perään.
MITÄÄN koiria ei ohitettu 11 kk synttäripäivän jälkeen, en viettänyt joulua uuttavuotta, pääsiäistä eikä vappua koska meillä ei käy vieraita, koska tämä loikkii niiden niskassa enkä saa kuriin sitä. Jokainen vieras jos olisi niin ettei huomioi koiraa, se menisi komemtamalla mutta joka tilanne alkaa alusta kun vieras alkaa katselemaan sitä.
Mun isä on ainut joka voi käydä kylässä, koska hänelle meni perille miten tämän koiran kanssa tulee olla, ja hänen aikana koira oppinut rauhoittumaan,.
Tämän kanssa menee vuosi, kaksi vuotta. Me luikitaan pitkin metsiä, ei ohitella koiria, ja jos tulee pattitilanne niin alan leikittää, ja se osaa jo muutaman pysäytyskäskynm kuten odota ja EI, mutta heti jos tilanne pitkittyy se katoaa lapasesta.
Mun pitää ihmisten, pyörien ja kaikkien vastaan tullessa olla huono ryhtinsenä ja etsiä jotain roskia maasta, että se näkee ettei me huomioida. Olen vastaantulijoilel joutunut olemaan jopa tyly, koska tää ei saa oppia sitä että jokaisen luo lähdetään
Ollaan edistytty, koira kohta puolitoista vuotias, pystytään JO tekemään seuraavat asiat:
ohittamaan ihminen tai pyörä kadullla niin että koira haistelee reunoja, mieluiten nartun kusia.
Ylittämään piha katu ilman että on olkapää sijoiltaan
yksinkertaisia suojatietilanteita, jossa joudutaan odottaa auton meno ohi.
Tien toisella puolella oleva koira saa olla, jos ei ala haukkumaan takaisin.
Kauempana olevat räyhääävt koirat saa olla.
Tässä kaikki. Ei minnekään keskelle toria, ei vielä pitkiin aikoihin.
Kyse on suuresta viettitoiminnasta, ja koiran ihan siis paksupäisyydestä. Otan osaa.
Ainut koulutustyyli mitä tuohon suosittelisin on pevikoulutus, itse toteutan sitä mutta olen joutunut mm. käyttämään pysähtymistekniikkaa vetämisessä, kaikkia palkkaamiskonsteja PAITSI sitä se ei kestä että kehun ja annan namia lenkillä.
Se haluaa rajua taistelua.
Joka ilta sen kanssa pitää kelliä sängyssä painien, yhteen väliin huomasin että jos en paini sen kanssa joka päivä, se alkaa mennä aivan sekaisin. Pururaja kun on selvä, sen kanssa on nyt turvallista painia.