"Aja varovasti" ja muut väärin ymmärrettävät lauseet

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

"Aja varovasti" ja muut väärin ymmärrettävät lauseet

ViestiKirjoittaja Lauseet » 27.09.2022 20:30

Jos olet lähdössä jonnekin ja sinulle huikataan ennen lähtöäsi "aja varovasti!", miten ymmärrät sen? Otatko sen ystävällisenä toivotuksena että matkasi menee hyvin, vai vittuiluna siitä ettet muka yleensä ajaisi varovasti, vai jotain muuta?

Aikuisen poikani tyttöystävä ei aikanaan ymmärtänyt toivotusta ollenkaan, meni aivan hämilleen. Myöhemmin kuulin että oli miettinyt, miksi kuvittelen hänen kaahaavan. Ja en ikinä ollut osannut ajatella asiaa noin! Minulle tuo on ystävällinen, jopa lämmin toivotus siitä että matka olisi turvallinen.

Tämä tuli mieleeni tänään töissä. Meillä on tavallista siellä toisillemme toivotella toisille "aja varovasti", tänään sitten toivotin automaattisesti niin myös uudelle työkaverille. Meni hämilleen eikä saanut sanaa suustaan :D Muistin taas ettei kaikille saisi noin toivottaa.

Mitä muita toicotuksia on, jotka voi ymmärtää väärin? Joskus jostain luin että "voi kun sulla on hiukset tänään ihanasti" voi kohteen mielestä tarkoittaa myös, että yleensä ne hiukset on rumasti. Todellako?
Lauseet

Re: "Aja varovasti" ja muut väärin ymmärrettävät lauseet

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 28.09.2022 12:10

Minusta se tarkoittaa just sitä mitä siinä sanotaan, se on turvallisen matkan toivotus, toive että toinen pääsee ehjänä perille.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Umac » 28.09.2022 14:03

Jos olisin saanut sentinkin jokaisesta toivotuksesta mitä mieskin minulle sanonut vuosien aikana niin olisin rikkaampi kuin nyt :mrgreen:
Eli pidän nimenomaan ystävällisenä eleenä, huolehtimisena ja muistuksena, en negatiivisessa mielessä.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja MJK » 28.09.2022 16:32

Mä myös pidän aja varovasti sanontaa sellaisena niinkuin toivotuksena että matka menisi hyvin eikä tulisi minkäänlaisia ongelmia matkalla, ei itse eikä muiden aiheuttamina.

Mutta työkaverini kerran sanoi kun olin toivottanut miehelleni tuon aja varovasti puhelimessa, että voi että häntä niin ärsyttää tuon sanominen... että hänen mies joskus sanoo myös hänelle ja hän sanoo että enköhän osaa ajaa ilman varottamistakin....

Kysyin sen jälkeen omalta mieheltäni että ärsyttääkö häntä sen sanominen ja miten hän sen kokee niin kuulemma juuri samanlailla niinkuin minäkin.
MJK

ViestiKirjoittaja Nasu » 28.09.2022 16:57

Ihmettelisin miksi joku sanoo minulle ajava rovasti.
Nasu

ViestiKirjoittaja Myrkkymuratti » 28.09.2022 19:18

Minulla tai perheessäni/ tuttavapiirissäni ei ole tapana sanoa "Aja varovasti", joten ehkä tuntuis vähän oudolta jos joku niin sanois. En sitä silti minään loukkauksena pitäisi. Ehkä talviliukkailla, pimeällä tms. se vois tuntua luontevammalta, ja silloin ajattelisin sen juuri turvallisen matkan toivotuksena.

Itse ihmettelin kun jossain (kirjassa?) törmäsin toivotukseen "Pidä huolta!". Huolta mistä? Ilmeisesti se oli suomennos englannin "Take care!" -huikkauksesta, mutta mielestäni se ei toimi suomeksi, eikä kukaan suomenkielinen noin sano. Vai sanooko? Sitten aloin miettiä, mitä suomeksi sit sanottais. Hyvää jatkoa? Kaikkea hyvää? Pidähän huoli ittestäs?
Myrkkymuratti

ViestiKirjoittaja Myrkkymuratti » 28.09.2022 19:42

Lauseet kirjoitti:Joskus jostain luin että "voi kun sulla on hiukset tänään ihanasti" voi kohteen mielestä tarkoittaa myös, että yleensä ne hiukset on rumasti. Todellako?

Kai minkä vain kehun voisi mielessään kääntää tuolla lailla loukkaukseksi. Ei se silti merkitse, että kehut yleisesti olisivat loukkaavia. Jotkut ihmiset vain ovat erityisen herkkiä loukkaantumaan, ja tulkitsevat toisten sanat aina negatiivisesti. Se on tosi rasittavaa. Ei uskalla enää puhua normaalisti, kun saa pelätä mitä tuollainen ihminen taas jää mielessään hautomaan. Mutta raskasta se varmasti on ihmiselle itselleenkin, kokea että muut ovat koko ajan pilkkaamassa ja ilkeilemässä. Liittyykö se johonkin itsetunnon haavoihin vai mihin.. hmm.
Myrkkymuratti

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.09.2022 19:45

Noin sanoo vanhemmat lapsilleen, kun eivät vielä luota heidän ajotaitoihinsa :D
Minä aloin sanomaan tuota samaa omalle isälleni, ja hän otti siitä vähän nokkiinsa, koska kyllä HÄN nyt ajaa aina varovasti!
Itse toivotan turvallista matkaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 28.09.2022 21:23

Kyllä mun lähipiirissä sanotaan aivan yleisesti, että aja tai ajele varovasti. En ole koskaan ajatellut, että tuo tarkoittaa mitään muuta kuin sitä, että toivotaan, että tämä ihminen pääsee turvallisesti perille toki silloin se on ehkä painokkaampi, jos on esim. joku lumikaaos keli. Matkallahan voi sattua mitä vaan vaikka ajaisi itse kuinka varovasti, mutta tuo toivotus tavallaan kattaa senkin, että toivotaan, että matka sujuu turvallisesti. Ei sitä voi mielestäni aivan kirjaimellisesti tulkita ja lähes typerää tuosta olisi jotenkin loukkaantua.

Ja mitä tulee tuohon "pidä huolta" toivotukseen, niin kyllä niin sanotaan, siis ihan suomeksi ja Suomessa, olen itsekin käyttänyt, varsinkin viesteissä. On toki käännös englannista, mutta sillähän vaan toivotaan vähän samaa, että tällä ihmisellä menis ja olis kaikki hyvin. Ruotsiksi sanotaan ha det bra. Samaa asiaa silläkin toivotellaan vaikka sisältö on vähän eri. Suomeksi voi tosiaan sanoa vaikka voi hyvin tai sitten noita mitä Myrkkymuratti jo luetteli.
Mella M

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 29.09.2022 06:16

Mä tuijottelin pitkään otsikkoa miettien jotta mitä ihmeen väärinymmärryksen mahdollisuutta tuossa edes on, mutta näköjään on... :D
Meilläkin siis ihan normaalikäytössä jos joku on lähdössä vähänkään pidemmälle ajolle, ja erityisesti jos on huono keli. Sehän on siis just semmoinen "turvallista matkaa" toivotus (vai voiko tuonkin ottaa veetuiluna??), eikä tulis mieleenkään että siitä joku loukkaantuisi.

"Pidä huolta" taas ei kuulu oman kuplan termistöön ja kuulostaa vaan kököltä käännökseltä. Tuskin tuossa kuitenkaan väärinymmärrystä tulisi vaikka joku niin toivottelisikin.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja msk » 29.09.2022 06:19

Meillä on myös tuo -Aja-varovasti- sellainen hyvän matkan toivotus, toivotaan että lähtijä pääsee perille turvallisesti.
Ei todellakaan liity mitenkään kuljettajan ajotaitojen arviointiin tai arvosteluun.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Jasmike » 30.09.2022 07:26

Minäkin katselin otsikkoa pitkään ja ihmettelin, miten tuon toivotuksen voisi ymmärtää väärin. :D Mutta joo, varmasti kaiken voi ymmärtää tai tulkita miten sattuu, jos joku sattuu olla sellaisella tuulella tai sensorttinen ihminen. Tai jos on esimerkiksi jotenkin ymmärrykseltään vajavainen tai henkisesti sairas.

Kuulin kerran, että joku asiakas oli loukkaantunut kaupan kassalle, joka oli toivottanut hänelle "Hyvää päivänjatkoa!". Tuo henkilö oli kokenut sen vittuiluna ja tehnyt asiasta valituksen. :shock:

Juttu tietysti naurattaa älyttömyydellään :D mutta kuvittelisin että kyseessä on varmaankin täytynyt olla joku ymmärrykseltään vajavainen tai mieleltään sairas ihminen, ja tosi surullista ja kamalaahan se sellainen tietenkin on jos ihan tavallinen ystävällisyys koetaan uhkana tai loukkauksena. :cry:
Jasmike

ViestiKirjoittaja huhh » 30.09.2022 09:46

No mutta eihän se ole mitään väärin ymmärtämistä jos ymmärtää kehotuksen ajaa varovasti kehotuksena ajaa varovasti :D :D
Tosi ikävää myös jos alkaa hiipiä tänne pp:mäinen toisten mielenterveyden epäileminen, kumman kauan se olikin poissa, ja yllättäen taas ihan rekisteröidyn näppäimistöltä ;)
huhh

ViestiKirjoittaja Biarritz » 30.09.2022 16:33

Jasmike kirjoitti:
Kuulin kerran, että joku asiakas oli loukkaantunut kaupan kassalle, joka oli toivottanut hänelle "Hyvää päivänjatkoa!". Tuo henkilö oli kokenut sen vittuiluna ja tehnyt asiasta valituksen. :shock:

Eräs kotipaikkakunnallani koirakoulua vetänyt nainen toivotti kyytiin noustessaan bussikuskille hyvää huomenta - tämän reaktio ihan sama: "Vittuileksä mulle!" Nainen sitten selitti, että "kyllä meilläpäin on tapana tervehtiä ihmisiä"...
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.09.2022 23:13

Jos sen tulkitsee kiusaamiseksi, se on sitä. Noin uskoin siihen saakka, kunnes työpaikalleni osui ihan harvinaisen loukkaantuvaa sorttia oleva kollega.
"No huomenta! Onpa siellä tänään harvinaisen p***a keli." kääntyi hänen mielessään niin, että häntä nyt s****na tässä jo säätilalastakin syytellään! Ihan kuin se nyt HÄNEN vikansa olisi! Sama kaveri oli sanojensa mukaan tullut kiusatuksi elämässään todella paljon. Ihan taatusti koki näin edelleen ja jos ei parannusta hänen mielessään sittemin tapahtunut, vielä tuon jälkeenkin. Kuten joku tässä totesi, tosi surullista jatkuvasti näin kokevan puolesta, mutta silti ilman yhtään kenenkään neutraaleja tai peräti positiivisia lauseita suoltavien syytä.

"Aja varovasti" ei todellakaan ole mikään epäilys ajotapojen suhteen, vaan todella välittävä toteamus.
Vieras

Paluu Rekisteröimättömät