Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
Umac kirjoitti:Tuli vielä mieleeni onko impulssi/värinäpanta kokeiltu tai siitä puhuttu esim. kouluttajien kanssa?
ihmettelijä kirjoitti:Olen aina ihmetellyt, että miksi ihmiset ottaa samaan kotiin niin erilaisia eläimiä kuin koira ja kissakin on?
Eikö joko pelkät koirat tai pelkät kissat riittäisi? Onko se vain että mutku mä haluun...koska lähtökohtaisesti noin erilaisilla eläimillä ei ole hyvä elää keskenään.. Ja joo, varmasti osa tykkääkin olla keskenään mutta koskaan et voi tietää...
Valkosipulisilakka kirjoitti:Meillä on myös "aina" ollut kissoja ja koiria samanaikaisesti. Eka kissa mun lapsuudesta vuodesta 1973 ja kissattomia vuosia on joskus -90-luvulla ollut pari. Nyt kissoja on kolme. Koiria on ollut yhtäjaksoisesti vuodesta 1980, koiratonta aikaa ei ole ollut yhtään. Koiria on aina ollut vähintään yksi ja useimmiten useampiakin. Tällä hetkellä kaksi.
En halua kuvitella elämää ilman jompaakumpaa sorttia, eikä meillä koskaan ole ollut ongelmia kissojen ja koirien keskenään toimeen tulemisen kanssa. Meillä on sentään ollut monenmoisia koiria, jotkut hyvinkin saalis- ja myös riistaviettisiä, monet ihan luonnetestissä kovaksi todettuja. Kaikki ovat oppineet tulemaan sopuisesti kissojen kanssa toimeen. Tunnustan kuitenkin, että itse olen täysin natsi tässä asiassa. Monessa suhteessa olen lepsu lässyttelijä, ja olen periaatteessa sitä mieltä, että fyysinen pakote ei kuulu koiran koulutukseen. Tämä laumahierarkia on kuitenkin poikkeus: minusta kaikilla lauman jäsenillä tulee olla turvallinen olo. On minun asiani suojella kaikkia. Siksi koirani ovat oppineet, että emännän raivo on suunnaton, jos ne härkkivät kissoja, ja silloin persnahkaan sattuu sen verran kipeästi, ettei moista tyhmyyttä tee mieli toistaa. Olen puuttunut tosi kovalla otteella ensimmäiseenkin jahtaamiseen, johon pentu saattaa ryhtyä ei ilkeyttään, vaan ihan leikkisyyttään. En ole koskaan ymmärtänyt sitä linjaa, että koiran annetaan jahdata kissoja, haukkua niille jne. puuttumatta asiaan, ja sitten vain koitetaan palkata koiraa, kun se vihdoin on rauhallisemmin.
Täytyy kuitenkin sanoa, että en ole kokenut koirien ja kissojen yhteiseloa koskaan ongelmana eikä ole tarvinnut harkita kenestäkään luopumista sen vuoksi. Sitä vastoin koirien keskinäiset välit ovat joskus olleet sellaiset, että niistä on saanut stressata. Meillä oli joskus esim. kaksi saksanpaimenkoiranarttua, jotka täytyi kotoa lähtiessä varmuuden vuoksi sulkea eri tilaan. Ei uskaltanut ottaa riskiä, että niiden välit eskaloituvat, kun ei olla paikalla. Kotona ollessa koiria ei ikinä ole tarvinnut eristää, paitsi nyt toki joskus sekalauma-aikoina juoksun aikaan.
Thirteen_2 kirjoitti:Mietin tuota jahtaamistilannetta ja tuli mieleen, että mitä jos pitäisi sisällä (jonkin aikaa) koiraa hihnassa? Estäisi ettei pääse vahvistamaan tuota jahtaamista.
Mä olen yhden koiran puuttuneeseen sisäsiisteyteen käyttänyt tuota keinoa, en siis pystynyt muuten vahtimaan sen kuljeskelua ja merkkailua. Välillä hihna oli kiinni mun jalassa kun olin esim. keittiössä laittamassa ruokaa, katsoin sohvalla telkkua jne.
Umac kirjoitti:
Se mihin ei voi vaikuttaa on eläinten keskinäiset energiat, se kissan hienon hieno elekieli saattaa laukaista Lakussa jotain. Asia mikä ei ole kenenkään vika, samaa energioiden ja kemian erilaisuutta on ihan koirilla keskenäänkin.
Valkosipulisilakka kirjoitti:Kommentoin vielä sen verran, että en tarkoita väkivaltaa, mutta lähinnä säikäyttämistä. Se taas toimii nimenomaan pennulla (max. 4-5 kk), aikuinen koira on aina niin itseriittoinen, ettei sitä tuosta vain säikäytetä.
Muutenkin kannatan ennaltaehkäisyä enkä rankaisua. Homma ei toimi niin, että ensin annetaan koiran jahdata kissaa ja sitten rankaistaan. Pennun kohdalla on ehkä vielä mahdollista reagoida vasta sitten, kun pennun silmissä välähtää ja se taapertaa kissaa kohti. Aikuisen kohdalla tuo on jo aivan liian myöhäistä. Tilanteet pitää ennakoida esim. eläinten sijainnin perusteella. Jos koira makaa reporankana ovensuussa ja näet, että kissa toiselta puolen huonetta lähtee liikkeelle ja aikoo poistua huoneesta portaisiin, pitää mahdollinen jahtaaminen ennakoida ja puuttua jo tuossa vaiheessa. Koira ei vielä ehkä ole edes huomannut kissan lähtöä liikkeelle. Sain sen käsityksen, että Laku on saanut jahtailla kissoja omistajan sairaalassa olon aikana?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: helmur ja 8 vierailijaa