Näyttely ja koe kysymyksiä ja pulinoita

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Näyttely ja koe kysymyksiä ja pulinoita

ViestiKirjoittaja kualcc » 07.02.2025 13:47

Vieläkö tuo C&C/V&V -gaala järjestetään Fur centerillä? Toivottavasti olisi pitopaikka jo vaihtunut, siitähän oli joku vuosi sitten haloota että kutsun saaneet eivät lähde, koska pitopaikka soti vastoin heidän arvojaan. Se on kyllä mielestäni ihan hieno asia, eihän asiat voi muuttua jos ihmiset eivät äänestä jaloillaan.
kualcc

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 07.02.2025 16:20

Mun on pakko sanoa etten tiedä missä se järjestettiin. Katselin tuon livenä Youtubesta mutta mulla ei ollut ääntä päällä. En tiedä yhtään mitä kuuluttivat siellä. Sairaan pieni lava ja muutama sekunti aikaa laittaa koira seisomaan. Mutta, tuohan olikin gaala, ei mikään oikea näyttely. Vähän niinkun match show. Pareina voi olla vaikka tanskandoggi ja chicu. Vertaa niitä nyt sitten keskenään.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 07.02.2025 17:22

Edelleen sanoisin, että jos Jauhojärvimaailmanmestarihiihtäjä vai mikä se oli asetetaan vastakkain Rovanperämaailmanmestarikuski vai mikä se oli vastakkain, kumpi ompi parempi noin niinkuin teidän mielestä, tai kauniimpi? Elekeepä nyt verratko näyttelyyn. Gaala on nimensä veroinen niille ihmisille ja koirille, joille se on tarkoitettu ja hieno tapahtuma jos sattuu rahaa olemaan paikalle pääsyyn. Ei ole halapa reissu ei.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 08.02.2025 07:40

Meillä on nyt nuorimmaiset ilmoitettu pariin kevätnäyttelyyn ja muutaman katsoin kesäksikin. Talvisin vaan ei tule lähdettyä, ei ole intoa eikä jaksamista.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 08.02.2025 11:19

Kiinnostaisi ilmoittaa Laku johonkin näyttelyyn. Omalla kylälläkin on kesällä perinteinen näyttely jossa ryhmä 5.
En kuitenkaan tiedä tästä jalasta kun ei ole kristallipalloa että missä kunnossa tilee olemaan joten enpä ilmoittele.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 09.02.2025 08:04

^Voisitko saada Lakulle esittäjän, jos et itse pääse kehään?

Mua jännittää tuo nuoremman mastipin esittäminen, se on oikeasti tosi vilkas ja pomppiva. Toivottavasti en lennä leppäkepin lailla kehässä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 09.02.2025 12:22

Tiedän tunteen. Toivottavasti että kaikki menee hyvin :)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 09.02.2025 12:23

Tiibetinhelmi kirjoitti:^Voisitko saada Lakulle esittäjän, jos et itse pääse kehään?

Voisin varmaan saada. Lakun kasvattaja on tähän mennessä esittänyt Lakun virallisissa näyttelyissä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 09.02.2025 21:36

Tiibetinhelmi kirjoitti:Meillä on nyt nuorimmaiset ilmoitettu pariin kevätnäyttelyyn ja muutaman katsoin kesäksikin. Talvisin vaan ei tule lähdettyä, ei ole intoa eikä jaksamista.

Sama. En kestä isoja sisänäyttelyitä. Olen katsonut Ketulle muutaman ryhmänäyttely keväälle ja alkukesälle, niin mennään katsomaan mitä ovat tuomarit junnusta mieltä :)
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 10.02.2025 07:28

^Ryhmikset on jotenkin kivempia kuin kaikkien rotujen näyttelyt. Vähemmän porukkaa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja kualcc » 12.02.2025 13:58

Tiibetinhelmi kirjoitti:^Ryhmikset on jotenkin kivempia kuin kaikkien rotujen näyttelyt. Vähemmän porukkaa.

Minäkin olen tykännyt ryhmiksistä. :) Porokoiran kanssa kun menee, niin ryhmiksissäkin on aina kivasti rotutovereita paikalla, ettei tartte yksinään kehässä pyöriä. Aiemmin kun harrastin harvinaisempaa rotua, oli pakko mennä isompiin näyttelyihin jos halusi nähdä muita rodun edustajia. Joskus kyllä piti siitäkin huolimatta olla KV-näyttelyssä ainoana rodun koirakkona. :D Ryhmisten ainoa miinus on se, että niissä tuntuu pyörivän aina tietyt samat lähiseudun tuomarit.
kualcc

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 12.02.2025 19:26

Onks ketään tulossa Lahden KV näyttelyyn maaliskuun lopussa?
Mä olen aika usein käynyt siellä turistina, kun se on aika edullista tälleen kotiseutuetuna. Harmittaa vaan kun sinne pitäis jaksaa mennä molempina päivinä, ja yleensä jaksaa vain toisena, eli lauantaina, koska 5 ryhmä. Ja sitten sunnuntaina pitäs jaksaa 9 ja 10, mut yleensä en jaksa palata. :D Nyt tosin terrieritkin vois kiinnostaa lauantaina.
Miten sitä tuleekin aina käveltyä niin paljon vaikkei ole edes koiraa kehässä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Darre » 15.02.2025 21:34

Vaikka Lahti kv on kotinäyttely, niin en ole ollut siellä koiran kanssa vuosiin (niinkuin tuolla aiemmin sanoin, en jaksa isoja sisänäyttelyitä). Turistina olen käynyt, mutta tänä vuonna tuskin, koska olen töissä lauantaina kun mittelit ovat.

Toisena asiana, kisattiin Hukan kanssa tänään taas kerran rallyssa. Ja olisi kyllä kiva päästä tuon koiran pään sisään :D Ekalla radalla se oli aivan kuutamolla, ikään kuin ei oltaisi koskaan harjoiteltu erilaisia puolenvaihtoja (käännöksiä, edestä, takaa ja jalkojen välistä) eikä edes osa alempien luokkien liikkeistä onnistunut :roll: Oikeasti radalla ei ollut mitään sellaista, mitä Hukka ei osaisi, mutta todellakaan ei saatu hyväksyttyä tulosta.

Vajaa kaksi tuntia ja toinen rata. Ihan erilainen koira käsissä. Teki keskittyneesti ja häröilemättä kaiken mitä pyydettiin, tuloksena 97/100 pistettä elikä meidän toinen valionarvoon oikeuttava tulos! :) Kyllä vähän jännitti radalla kun tehtävä toisensa perään meni hyvin, että vieläkö jossain vaiheessa tulee isompi virhe, mutta onneksi ei. Toivon tosiaan, että saan Hukasta vielä tänä vuonna rallyvalion, koska rallyn säännöt muuttuvat paljon ensi vuoden alussa. Tulee uusia haastavia tehtäviä ym.
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 16.02.2025 07:17

Mä olen tulossa Lahti KV:hen, oma tipsu ilmoitettu sekä kasvatti myös tulossa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.02.2025 19:57

Onko tuo miten yleistä nykyään että Match Show- tapahtumiinkin pitää ilmoittautua etukäteen? Ja on rajattu määrä mitä otetaan koiria per luokka? Oon törmännyt näihin nyt useampaan kertaan. No, pysyyhän siinä aikataulussa kun tietää kuinka monta koiraa on tulossa.

Meidän kyläyhdistys on varmaan taas loppukesästä järkkäämässä mätsäriä eikä todellakaan oteta ennakkoilmoja. (Niin, ja ruusukkeita taitaa olla varastossa riittäämiin, siitä kiitos eräillä palstalaisille!) :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 18.02.2025 06:15

Osasyynä on varmaan maksaminen. Mätsärikentillä ei kortilla tee mitään, ja harvalla on sopivaa käteistä mukana. Lisäksi järkkäävä seura turvaa jonkinlaisen rahavirran, useimmiten tarkoitustan on kerätä varoja seuralle. Jos huono keli sattuu ullkomätsärissä, moni jää helposti tulematta ja ketään ei ilmoittaudu. Ja toki palkintojen riittävyys on yksi seikka sekä aikataulut ja tuomarit, jos tuleekin yleisöryntäys. Itse en tykkää ennakkoilmosta kävijän näkökulmasta ja se myös voi karsia kävijämäärää.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.02.2025 07:45

^Varmasti karsii kävijöitä. Mä just ilmoitin ennakkoon koirani mätsäriin joka on vasta toukokuun alussa! :o

Meidän järjestämässä mätsärissä oli mobilepay.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Darre » 18.02.2025 11:15

Mä kävin viime vuonna kolmessa mätsärissä. Mihinkään en tainnut ilmoittautua etukäteen ja kaikissa pystyi maksamaan mobilepaylla.
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.03.2025 20:13

Onko kukaan seurannut Cruftsia? Olipa upea tiibetinmastiffi reserve Best in Show! Italialainen.

Huhhuti huu, Lahti KVssä on 71 tipsua. No, me siellä muiden joukossa!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja tuhti » 18.03.2025 20:45

Tiibetinhelmi kirjoitti:Onko kukaan seurannut Cruftsia? Olipa upea tiibetinmastiffi reserve Best in Show! Italialainen.

Mä katsoin ja en oikein pitänyt näkemästäni :( BIS-whippet oli selkeästi peloissaan: sen silmät olivat kolmiomaiset, silmänvalkuiaiset olivat selkeästi näkyvillä. Toki liikkeistä ja seisotuksesta näki, että koira oli paljon kiertänyt kehissä mutta vaikka whippetillä on rotumääritelmän mukaan matala hännän kiinnitys ja se ei saisi liikkuessa edes nousta yli selkälinjan, tämän koiran häntä nuoli vatsaa :( Mun mielipiteeni näyttelyistä on aika lailla muuttunut näinä harrastusvuosina ja tuollaiset megalomaaniset näyttelyt ja varsinkin isojen kehien valot ja äänimaailma ei kyllä ole koirille mitään kivaa ja mukavaa yhdessä omistajan kanssa harrastamista :roll:
tuhti

ViestiKirjoittaja Umac » 19.03.2025 04:28

^^IG tarjosi pätkiä, niitä katsoin osin. Noin muuten joskus vilkaisen sieltä omaa rotua ja niitä agin hupipätkiä, staffejakin jotka oikeasti kilpailevat. Mutta muutoin en seuraa aktiivisesti Gruftsia tai esim. Westminsteriä.
YouTubessa paljonkin eri vuosilta, eri juttuja.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 19.03.2025 07:04

Tiibetinhelmi kirjoitti:Onko kukaan seurannut Cruftsia? Olipa upea tiibetinmastiffi reserve Best in Show! Italialainen.

No ompas paljon :o

Meitä hoffeja on 17 +17 hassua miten tasan meni urokset ja nartut, tuomari vaihdoskin näemmä, mutta ei anneta sen haitata :)
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.03.2025 12:43

Tykkään itsekin käydä lähinnä ulkonäyttelyissä ja kesäisin. Nyt tuli ilmoittauduttua Lahteen kun ei olla aikoihin käyty missään.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 19.03.2025 13:22

Mä ajattelin ilmoittaa Lakun heinäkuussa täällä Suonenjoella pidettävään ryhmänäyttelyyn.
On tuossa parin kilometrin päässä joten ei ole suuri ponnistus.
Itsehän en siellä tämän koiven kanssa juokse mutta onneksi yksi tuttu näyttelykonkari lupautui esittämään Lakun.

Ja taidanpa ilmoittaa myös Kuopioon elokuussa :mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.03.2025 16:29

Onko täällä kukaan lähdössä maailmannäyttelyyn elokuussa? Mä en omiani ilmoita, veikkaan että osallistumismaksut on jäätävät. Katsomaan menen mahdollisesti turistina.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Klatjofs » 20.03.2025 23:39

Ajattelin ilmoittaa kasvatteja maailmanvoittajaan vaikka siihen uppoaakin euroja kasapäin, pari erkkariakin mihin haluaisin osallistua :mrgreen: Tosin tuon bolonkauroksen turkin leikkaamisesta haaveilen, säästäisi hyvät rahat kun ei veisi sitä enää mihinkään! Se oli viime vuoden voitokkain ja edeltävänä vuotena kakkonen joten mitään se ei tarvitsisi ja silti varmaan ilmoittelen sitä sinne tänne taas. Sen turkki vaan on niin runsas että se on hitokseen työläs. Ja joo, maailmanvoittajan ilmot on lähemmäs satasen per otus!! Aivan järjen köyhyyttä ilmoittaa sinne useampi koira mut pakko kun se kerrankin on Suomessa! Tuomarit ei oo kaksiset eli mitään sukseeta ei ole odotettavissa mut mentävä on.
Klatjofs

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 21.03.2025 06:44

Meiltä toinen lähtee maailman voittajaan, meillä tuomarina oman jalostustoimikunnan johtaja, joten arvostelu tulee olemaan tiukka, luulisin. 97+toimistokulut taiasi olla halvin ilmottautuminen ja päättyy toukokuun alussa, jos en väärin muista. Kallista, mutta edelleen mietin että onko järkevää. Tosin saattaa olla eka ja vika kerta kun pääsen maailman voittajaan, niin mennään nyt :D
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja aunet » 21.03.2025 07:43

Oltiin paikalla Maailman voittajassa vuonna 2014 Helsingissä, omia kasvatteja kolme ja niiden emä. Hieno tapahtuma, menkää ihmeessä kuka kykenee, ei niitä joka päivä ole. Toisaalta se ei eroa muusta näyttelystä, yksi ihminen arvioi koirasi kuten missä tahansa perähikiällä, kansainvälisyyttä toki on joka puolelta maailmaa näkyvissä. Rahaa ja aikaa varattava tuhottomasti. Koiramäärän vuoksi meillä oli urokset ja nartut eri tuomarilla, joten mitään muuta ei ehdi päivän aikana tekemään kuin poikkoilla kahden kehän välillä. Turistina voisi olla toisenlainen kokemus. Ja tänä vuonnahan on paljon erkkareita samassa yhteydessä.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.03.2025 12:31

Mä olin paikan päällä Maailmanvoittajassa 1998. Turistina silloinkin.

Tänä vuonna yksi mun tipsukasvateista on ilmoittanut (tai siis sen omistaja on) osallistuvansa näihin geimeihin. Hyvä juttu!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 22.03.2025 10:27

Koiruuksia Suonenjoella on vinttikerhon järjestämä mätsäri 5.4. (joku sisähalli) jos haluat tai pystyt käydä harjoittelemassa Lakun kanssa, tai siis joku esittäisi. Tuomareina Tuulia ja Miikka, jonka jo tunnetkin basenjikasvattajana.
aunet

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit