Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Mea » 26.02.2025 14:55

Mä olen tosiaan kerran ollut selkäydinpuudutuksessa, ja silloin ei ollut tarkoitus nukuttaa. Lääkäri kokeili jalkaa, että tunnetko tämän. Ja mä olin ihan että tunnen, älä vaan vielä leikkaa! Ja sitten hetken päästä se kokeili uudestaan, ja kyllä oli järkytys, kun näin että se koskettaa jalkaa enkä tunne yhtään mitään. Eivätkä ne tosiaan liikkuneetkaan. Huh. Kyllä siinä kävi mielessä että kai ne sitten palautuvat eikö niin...
Mea

ViestiKirjoittaja Avokaado » 26.02.2025 17:41

Koiruuksia kirjoitti:Aina se jännittää. Mulla ainakin tulee mieleen sellaisia kuin että jos en enää herää jne.
Selkäydinpuudutuksessa on mielestäni aivan kamalaa se herääminen kun tuntuu siltä kuin olisi halvaantunut.
Vähotellen sitten alkaa varpaat heilumaan ja sitten tunto palaa muutenkin, mutta hyvin hitaasti.
Toisella kerralla mulla ei meinannut tulla ollenkaan tuntoa takaisin terveeseen jalkaan ja se oli pelottavaa. Leikattu jalka oli jo ihan hereillä mutta terve jalka senkun lötkötti tunnottomana.

Mulla on selkäydinpuudutuksesta sama kokemus, kun ajattelin, tällainenko tunne halvaantuneella on? Jalat eivät liikkuneet, vaikka kuinka yritin niitä nostaa. Potilashuoneessa oli muutama muukin selkäydinpuudutuspotilas. Heillä kaikilla jalat jo liikkuivat mutta mulla ei edelleenkään. Olin aivan varma, että mulla oli halvaantuminen tapahtunut.
Mutta voi mikä tunne se oli, kun toisen jalan isovarvas vihdoin alkoi liikkua ja siitä pikku hiljaa tunto alkoi palautua muutenkin. Toiste en silti haluaisi moista kokea.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Mella M » 26.02.2025 17:46

Tsemppiä Avokaado! Jännittäminen on aivan normaalia ja se kertoo, että olet valmistautumassa johonkin ja tiedät, että se on merkittävä juttu. Mä itse huolestun enemmän jos en koe jännitystä asioista mistä "pitäis" ja alan miettimään, että miten hitto voin olla näin flegmaattinen ja että tajuankohan mä nyt lainkaan mitä on tapahtumassa.

Mulla leikattiin jalka puolitoista vuotta sitten selkäydinpuudutuksessa. Luulin leikkausaamuun asti, että se leikataan nukutuksessa enkä oikein osannut jännittää. Sit kun juttelin aamulla ortopedin kanssa, niin hän sanoi, että se tehdään selkäydinpuudutuksessa ja aloin jännittämään tosi paljon. Eniten jännitin sitä puudutteen laittamista, koska jotenkin ajattelin, että se sattuu varmaan aivan hemmetisti tai sitten se neula osuu johonkin väärään paikkaan. No, onneksi luotin mun ortopediin, olin yliopistosairaalassa, anestesialääkäri oli aivan ihana ja kaikki siinä mielessä hyvin. Sit kun leikkauspöydällä roteva lääkintävahtimestari tuli makaamaan lähes mun päälle, niin alkoi taas jännitys. Lääkintävaksin tehtävä on siis ilmeisesti pitää potilas liikkumatta sen puudutteen laittamisen aikana. Eikä se sitten tuntunut yhtään miltään, en muista edes hyttysenpiston tyyppistä kipua. Mutta oli tosiaan metka tunne, kun koko alapää oli tunnoton. Siinä puudutuksen vaikutuksen alkamista odotellessa tuli sellainen olo, että tekis mieli vähän korjata asentoa, mutta enhän mä voinut yhtään liikkua, siis siirtää vähän peppua sivuun tms. Mutta sitä en osannut pelätä tai sitä, että jäisinkö tällaiseksi. Mulle sanottiin, että leikkaus pitäisi onnistua jossain tietyssä ajassa (olisko ollut alle 3 tunnissa) ja jos alkaa venyä, niin sit mut pitää nukuttaa, koska selkäydinpuudutus ei kestä kovin pitkään. Kaikki meni sitten oikein hyvin eikä tarvinnut nukuttaa.

Mullakin sitä varpaiden liikkumista seurattiin, mutta lähinnä sen takia, että kun alkoi vähänkään varvas heilumaan leikatussa jalassa, niin sitten mulla laitettiin polvitaipeeseen puudutus, joka kesti sitten vielä 24 tuntia, ettei leikkauskipua tarvi hoitaa lääkkeillä. Ja se oli hauska kokemus, kun anestesialääkäri kysyi haluanko seurata sitä ultrasta ja kuljetti piikkiä siellä mun jalassa ja näytti missä menee hermot ja suonet ja mihin sillä puudutuspiikillä pitää osua ja mihin ei saa osua. On ne taitavia, ei musta olisi noihin hommiin.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 26.02.2025 18:20

Uuh en ikinä pystyisi katsomaan vaikka olisi oma jalka! En millään vaikka tiedän se on tyhmää. Näin vilaukselta gastroskopian monitoria ja todellakin piti heti laittaa silmät kiinni.

Wannabe-eläinlääkäri. Ei tullut mitään sattuneesta syystä.
Mea

ViestiKirjoittaja Avokaado » 26.02.2025 21:17

^^ Kiitos tsempityksestä. Kyllä sitä tarvitaan.

Monenlaisia kokemuksia on ollut palstalaisilla sairaalan seinien sisältä.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.02.2025 08:09

Mun tytär jouduttiin nukuttamaan että saivat kainalopuudutuksrn laitettua. Otti niin kipeää.
Vieras

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.02.2025 14:01

Kuulostaa kamalalta. Mikä on kainalopuudutus?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.02.2025 16:01

^ En tiedä virallista nimeä (enkä jaksa googlettaa) mutta siinä puudutettiin poikki mennyt käsi viemällä neula kainalosta sisään. Joku hermopuudutus ilmeisesti? Nyt kun muistelen niin hänellä kyllä pistettiin jostain solisluun/kainalon välistä se.
Vieras

ViestiKirjoittaja dinah » 03.03.2025 01:21

Kainalopuudutus on plexuspuudutus, ja siinä käytetään sähköä. Kaksi kertaa tehty, ei siinä hetkessä tuntunut kovin pahalta, mutta seurauksena jäätävä päänsärky. Joten ei ikinä enää.
dinah

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 04.03.2025 17:43

Vieras kirjoitti:^ En tiedä virallista nimeä (enkä jaksa googlettaa) mutta siinä puudutettiin poikki mennyt käsi viemällä neula kainalosta sisään. Joku hermopuudutus ilmeisesti? Nyt kun muistelen niin hänellä kyllä pistettiin jostain solisluun/kainalon välistä se.

Kuulostaa aivan kammottavalta. Mulle laitettiin suonensisäistä antibioottia varten leikkaussalissa nukutuslääkärin toimesta käsivarresta aika ylhäältä letku joka meni kuulemma "sydämeen saakka," Laittaessa sattui aika paljon ja kun oli oikeassa paikassa niin sydän reagoi muljahtelemalla. Nukutuslääkäri pyysi minua seuraamaan sydänfilmiä ja ne muljahdykset näkyivät siinäkin. Sanoi että nyt kun vetää vähän takaksin päin niin sitten on oikealla kohdalla. Kuulemma 47 cm oli suoneeni työnnetyn letkun pituus.
Sattui myös tuon letkun poistaminen koska se oli sellaisilla väkäsillä ihossa kiinni. Ihmettelen edelleen että mitä kaikkea kamaluuksia ihmiselle voidaan tehdä hänen hereillä ollessaan ja tässä tapauksessa ihan ilman puudutustakin.
Sairaalassa pääsee sillä rannekkeellä tosiaan "kaikkiin laitteisiin."
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Avokaado » 04.03.2025 21:02

^ No eipä tuokaan toimenpide kuulosta ollenkaan mukavalta.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.03.2025 22:10

^^Kamalalta kuulostaa tuokin pistos :o
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 07.03.2025 13:47

Sattui silmiini lista uusista immeisten nimistä ja siellä puollettujen joukossa oli mm. Iduli ja Piina. Pikaisella kuuklella iduli on lempinimi idänuunilinnulle. Ihmettelin vaan, että eikö samalla periaatteella voisi lapselleen antaa räkättirastaan lempinimen Räksä. Ei se ainakaan huonompi ole, voisi sopiakin jollekin räkänokalle.
aunet

ViestiKirjoittaja Hetuli » 07.03.2025 14:14

Jos nimi olisi Räksä niin lapsesta ei voisi kasvaa mitään hiljaista ja herkkää henkilöä :D

En tiedä miksi osalla on tarve antaa lapselle mahdollisimman erikoinen nimi.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Avokaado » 07.03.2025 14:35

Hylättyjen nimilistasta löytyi nimi Herra. En nyt ihan ymmärrä, että miksi lapsen olisi pitänyt saa tuo nimekseen. Mitä lie vanhemmat ajatelleet, kun olisivat halunneet nimetä lapsensa Herraksi.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Mella M » 07.03.2025 14:44

^ Ja Tuomioherra. En mä tiedä, mutta jos ihminen on niin sekaisin, että haluaisi antaa lapselle nimeksi Herra tai Tuomioherra, niin vois olla aihetta ottaa lapsi huostaan saman tien.

Mutta hyväksytyissä nimissä Cruella? Onko tämä siis oikea nimi jossakin? Olen aina luullut, että nimi on vain 101 dalmatialaista elokuvassa ja nimi keksitty sitä ilkeää hahmoa varten. Ja kyllä mäkin tuota Piinaa ihmettelen, miksi joku haluaisi antaa sellaisen nimen lapselle? Joko Riesa on hyväksytty?
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 07.03.2025 14:57

Mulla oli aikoinaan ala-asteella likkakaveri. Hän sattui syntymään Jenkkien puolella ja hänelle haluttiin antaa nimeksi Ameriikka. Ei onnistunut, vaan nimeksi tuli Annariikka. Ihan suht normaali perhe oli, hiton rikas vaan.
aunet

ViestiKirjoittaja Mea » 07.03.2025 15:30

Olen kuullut että monet noista ihmenimistä ei olisi lapselle vaan ihmiset haluavat vaihtaa oman nimensä persoonaansa sopivaksi. En tiedä onko totta mutta kävisi enemmän järkeen.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.03.2025 15:36

^ Noin se juuri on
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 07.03.2025 15:41

Mea kirjoitti:Olen kuullut että monet noista ihmenimistä ei olisi lapselle vaan ihmiset haluavat vaihtaa oman nimensä persoonaansa sopivaksi. En tiedä onko totta mutta kävisi enemmän järkeen.

Joo, näin se varmaan onkin. Pakko silti kyseenalaistaa Tuomioherran maailmankuva.
Mella M

ViestiKirjoittaja Fran » 07.03.2025 19:28

Mä tunnen Pian, jota on sanottu Piinaksi aina. Voisin kuvitella, että hän voisi ottaa sen viralliseksi nimekseen.
Fran

ViestiKirjoittaja Biarritz » 07.03.2025 19:51

Ilmeisesti vaikkapa Jenkkilässä ei edes ole mitään tahoa mikä kontrolloisi lapsille annettavia nimiä, jos katsoo vaikkapa Elon Muskin lasten nimiä.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.03.2025 12:43

Taisi olla jotain rajaa mikä ei edes Muskin lapsilla mennyt läpi.
Muistaakseni sen numerokirjainsarjanimisen lapsen nimeksi piti tulla vähän eri nimi kuin kuin mitä nyt on. Joku aika pikkujuttu, en muista. Oliko niin että alunperin nimenä oli pelkkiä numeroita, mutta siihen puututtiin. No, joku juttu.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.03.2025 12:47

Jep, muistin suunnilleen.
Niille joita sattuu kiinnnostamaan
http://www.is.fi/viihde/art-2000006521336.html
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 08.03.2025 16:43

Nyt meni taas vähän korkealta ja kovaa nykyajan ihmisten suhtautuminen yli. Laukaassa perussuomalaiset naiset olivat tehneet vaaliständilleen mainoksen, jossa luki että "naisille (suklaa)munaa tarjolla". Ja jakoivat suklaamunia siinä ständillään sitten. Mutta siitähän repesi riemu somessa. Kyllä oli niin naisvihamielistä suhtautumista näiltä naisilta, ja täysin sopimatonta käytöstä, ja suoraan vankilaan tuollaisesta! Kyllä minä niin mieleni pahoitin!

Oikeasti. Hankkikaa elämä tai jotain. Ihan mitä vaan kunhan tuo loppuisi.
Mea

ViestiKirjoittaja Hetuli » 08.03.2025 20:22

^nyt on niin vahvasti vallalla ajatus, ettei kukaan vaan loukkaannu niin tietty ylivarovaisuus vallitsee. Monesti näissä on niin, että se kaksimielisyys on vastaanottajan ajatusmaailmassa ja sitten loukkaannutaan ja nostetaan meteli.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Kaksimielisyydet » 08.03.2025 20:38

Kaksimielisyydet ovat ihan parasta huumoria, mutta jo yli 10 vuotta sitten minun annettiin ymmärtää, että sen viljely on vanhanaikaista ja sivistymätöntä. Laukaalaisten pitäisi olla iloisia siitä, että siellä on saatu näin pitkä jatkoaika. Ensimmäistä kertaa harmittaa, etten asu jossain maakunnissa.
Kaksimielisyydet

ViestiKirjoittaja Mella M » 08.03.2025 21:44

En jaksais loukkaantua muusta kuin siitä, että joku muna ja pääsiäinen vitsit on niin kuluneita, että en jaksa. Höh höhö, munaa pääsiäisenä Höh höhö. Jos ei nyt nokkelampaa keksi, niin olis hiljaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 09.03.2025 07:23

Joo oli kulunut ja vähemmän nokkela vitsi. Kylläpä olivat tyhmiä ja ansaitsevat kaiken moskan mikä niskaan tuli somessa. Nykyään saa kertoa vain älykkäitä vitsejä. Eiku.

Minä jaksan todellakin loukkaantua siitä että tuollaisen jutun kertojia syytetään "naisvihamielisyydestä".
Mea

ViestiKirjoittaja Mella M » 09.03.2025 09:08

No, jos vähän puretaan tätä, niin Persuthan on varmasti ainoa puolue, jota ei haittaa viljellä pientä sovinisti läppää tai ylipäätään ylläpitää aika 50-lukulaisia arvoja. Toi munajuttu taas on mun mielestä silleen törkee, että siellä tosiaan kuvitellaan, että se mikä naisia just naistenpäivänä ilahduttais, niin olisi kulli. Tuosta lähinnä puuttuu se, että siellä Persujen kojulla olisi joku ukko jossain verhon takana kulli pystyssä odottelemassa, että jos se (suklaa)muna ei ollutkaan se, miksi joku nainen kojulle tulee pistäytymään. Mun mielestä se on kyllä naisia halventavaa, jos kuvitellaan, että kulli on se juttu, mistä he tosiaan ilahtuvat. Ja kun naistenpäivänä juhlitaan tasa-arvoa, niin miksi siihen pitää liittää väkisin miesten sukupuolielimet? Ja tämä ei poista sitä, että tosi moni nainen voi olla onnellinen siitä kullista naistenpäivänä, mutta kuuluuko se jotenkin Persujen vaalikojulle, niin ei.

Tämä on vaan taas yksi osoitus, miten mauton ja junttiporukka nämä Persut on.

Ja jos tykkää tällaisesta huumorista niin se on ihan fine, toiset tykkää kuollut vauva vitseistä, mutta eivät nekään taida oikein sopia vaalikojuille.
Mella M

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät