Oletteko miettineet somesta poistumista?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Oletteko miettineet somesta poistumista?

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.02.2025 17:51

Olen facessa ja instassa ja threadsissa ja googlen palvelut gmail yms.
Onneksi lähdin pois twitteristä jo vuosia sitten kun se oli todella toksinen paikka jo silloin abo 2020. Tikkitokkia ei ole eikä muita nuoriso somea.
Facessa pysyn niin kauan kun on mahdollista. Jos väki häipyy sieltä ja kaikki muuttuu ja lähtee niin sitten minäkin tai jos sinne tulee mitään Xä meinikiä.
Instasta ja threadsista vois lähteä helpommin.

Harmi kun kaikki oli ennen omissa omistuksissaan ja sitten ne vaan yhdistyi ja yhdistyi ja miljardöörit osti ne. Juu, ei, pitäis olla vapaa netti, ei yksityisomistusta ja hulluja CEOta
Iidis79

ViestiKirjoittaja JMTNT » 11.02.2025 10:34

No bisnes se on monelle ja vain taitava "miljardööri" osaa hyödyntää sitä.

https://www.seiska.fi/kotimaa/sara-siep ... lo/1601632
JMTNT

ViestiKirjoittaja M.Z » 11.02.2025 17:50

Minä lukisin mielelläni blogeja, mutta ne ovat valitettavasti menneet pois muodista.
Kaikki tuntuvat postaavan instagrammiin (missä nykyään ei näe kuin pelkät kuvat jos ei ole kirjautunut, ja oma tilintekoyritys ei onnistunut joten olkoon :lol: )
Toinen vaihtoehto on tehdä blogien sijaan vlogeja joita monet tuntuivat kinuavan blogien pitäjiltä muutama vuosi takaperin.
Minä vain en oikein jaksa noita videoita, äänikirjoja yms. vaan haluan ihan perinteisesti lukea ja katsella kuvia.
Äänikirja, podcast tai video on jotenkin niin pakkotahtista verrattuna tekstiin.
Tekstistä on niin helppo hypätä kappaleen verran takaisin ja katsoa puhuttiinko siinä nyt kannuista vai pannuista ja teksti menee automaattisesti pauselle jos tulee joku keskeytys, eli ei mene mitään ohi häiriön takia.
Facebookissa minulla on tietääkseni tili, en ole kirjautunut useampaan vuoteen eikä siellä taida juurikaan olla kavereitakaan.
Kirjautumattomana Facebookin lukemisesta tuntuu tulevan vuosi vuodelta hankalampaa, joten pitäkööt tunkkinsa samoin kuin instagrammikin :roll:
M.Z

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 11.02.2025 22:43

Mulla on ollut blogi vuodesta 2008 alkaen. Siinä tuli mukana ikäviä lieveilmiöitä kun jotkut kävivät lukemassa ja sitten kommentoivat blogini sisältöä esim. Edesmenneen Lemmikkipalstojen PP:ssä. (Ja ties missä muualla)
Laitoin siksi blogin välillä yksityiseksi.
Jostain syystä blogillani oli valtavasti lukijoita. Vain muutama heistä kuitenkaan ikinä kommentoi mitään. Muutamia kommentoijia oli ja heidän kanssaan syntyi mielestäni oikein kiva vuorovaikutus.
Tuntui heidän puolestaan pahalta ja jopa tylyltä kun laitoin vuosia sitten blogin kokonaan ja pysyvästi yksityiseksi.
En kuitenkaan halunnut että "elämäni" (vaikka mietinkin tarkkaan mitä blogiin kirjoitan ja mitä en) oli avoinna kaikille mutta heistä suurin osa kävi vain lukemassa uteliaisuuttaan ja sitten levitteli asioitani muualle.

Nyt sitten kirjoittelen vain omaksi ja läheisten iloksi.
Blogi on siitä kiva kun sieltä löytyy helposti menneiden vuosien kirjoitukset ja voi verrata vaikka ihan vaan säätiloja samana aikana eri vuosina.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 13.02.2025 20:30

Jäänyt hyvin mieleen sun koirille valmistamat synttärikakku kuvat. Olet tosi arvostettu ainakin mun silmissä.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 14.02.2025 10:06

Kiitos <3
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 14.02.2025 11:24

En ole mennytkään noihin missä ollaan omin nimin ja kuvin, lienen ainoa joka oikeasti on tutustunut käyttöehtoihin. En usko että menetän mitään, verrattuna saatuun hyötyyn. Kun mies on siellä harrastustoiminnan vuoksi, näen miten paljon aikaa hukkaantuu sellaiseen aika turhan näköiseen skrollailuun. Joku roskalava voisi kyllä olla hyväkin juttu, juuri kuulin kun eräs tuttuni oli saanut ilmaiseksi monta vuosikertaa Burdan kaavoja.

Sitten miten nuoret elää tuolla on minusta lähinnä pelottavaa, toisaalta kadehditaan (aiheetta) muiden elämää ja sitten ei omata mitään itsetuntoa, kun hyväksyntää pitää kerätä netistä. Huono ilmiö, elämän pitäisi olla itse tekemistä, eikä sen kyttäämistä että mitähän muut tekee, ja jääkö itse jostakin paitsi. :?
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.02.2025 12:38

Tuskinpa lienet ainoa joka on tutustunut käyttöehtoihin :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 14.02.2025 12:43

Eiköhän niitä käyttöehtoja ole lukenut moni muukin, somessa on myös paljon ihmisiä, jotka työskentelee tietoturva ja -suoja asioiden kanssa. Pitää vaan vähän miettiä, että mitä kaikkia tietoja itsestään jakaa, ei se ole sen kummempaa. Aika minimitiedoilla pärjää. Mun mielestä esim. käsityöryhmät Facessa on ihan parhaita, samoin vaellusryhmistä olen hyötynyt tosi paljon, ylipäätään monet harrastuksiin liittyvät jutut.
Mella M

ViestiKirjoittaja Hyasinth » 16.02.2025 09:25

Joku roskalava voisi kyllä olla hyväkin juttu, juuri kuulin kun eräs tuttuni oli saanut ilmaiseksi monta vuosikertaa Burdan kaavoja.

Olen tuota miettinyt kovasti kun tosihan se on, että ihmisillä on melkoisia onnistumistarinoita mitä on somen kautta löytynyt.

Siinä kun punnitsee, voi miettiä hyötysuhdetta. Itse koen, että olen saanut sieltä jotain super hyvää, mutta sen hyvän saamiseksi olen vetänyt noin miljoona vesiperää.
Tai jos vaikka sopii ja häärää siellä facebookissa niitä tavaroita ja asioita, niin jälkeenpäin jos se ei onnistukaan, tulee mietittyä että kannattiko se kaikki käytetty aika suhteessa siihen, mitä sai. Eli 10 vuotta somessa, mutta ilmainen sohva, jee! Tai ilmainen lehden vuosikerta. Ja jokainen päättää itse, mikä on sen vaivan arvoista. Eikä sitä tiedä koskaan etukäteen.

No sellainen joka sieltä on löytänyt elämänsä koiran, tai jopa puolison, niin ei varmaan penää sen jälkeen niiden menetettyjen "miestyövuosien" perään, mitä on sompaillut ja tehnyt ja tullut kohteeksi ohareille ja mille lie aikasyöppöydelle.

Kaiken takaa löytyy silti se, että siellä on kaikki.
Ennen samat rojut ja koirat olivat torissa, apulassa, kirpputoreilla oli huonekalut paikanpäällä noudettavissa..
Ihmiset myös käyttivät näitä palveluita, joten siellä oli mitä bongailla.

Some on vain ihmisten luoma kupla, jos kukaan ei olisi siellä, ei sieltä löytyisi mitään.
Kuten nyt on mennyt kaikki muut foorumit ja hankintakanavat tosi vaikeiksi, esim Tori. piste fiihin pitää olla sen päiväset tunnistautumiset ja keekoilut. Kaupan ilmoitustauluilla on hädin tuskin mitään, vaikka niistäkin ennen saattoi löytää elämänsä koirasta sohvan kautta puolisoon.

Some oli ensin vain vaihtoehto, ja kun sitä ruvettiin käyttämään, siitä on tullut pikku hiljaa se ainoa looginen ja todennäköisin vaihtoehto, mistä saa mitään mitä on hakemassa.
Näin se jätti meidät nielaisee.

Ihmiset ovat ihan samoja, olivatpa somessa vai ei.
Hyasinth

ViestiKirjoittaja Fran » 16.02.2025 10:17

Noista onnistumistarinoista. Mulla on käytännössä koko koti sisustettu Facebookin roskalava- ja kirppisryhmälöydöillä. Ruokapöydän tuoleista osa löytyi PP:stä :mrgreen:

Ja ei, en ole ajatellut poistua somesta. Facebookissa notkun liikaa. Face- ja Messenger-sovelluksia ei ole, eli puhelin ei piippaa ilmoituksia, ja kun puhelin on taskussa on Facekin poissa silmistä j poissa korvista. Instaan on tunnukset, mutta sitä en käytä oikeastaan koskaan. Sen vähän, mitä käytän, käytän selaimella. Muita sitten ei olekaan.
Fran

ViestiKirjoittaja Hyasinth » 16.02.2025 10:25

No niinpä!
Onnistumistarinoita on.

Kun ojennan pyrstöni ja alan istua, siinä alla on oltava penkki.
Se tulee tänne tavalla tai toisella, ja on tullut tänne jostakin, koska en istu lattialla :lol:
Jos ne huonekalut eivät olisi somessa, ne olisivat jossain muualla. Ne vaan nyt päätetään yhteistuumin laittaa someen, ja rakentaa somesta tila jota ilman ei voi elää.
Hyasinth

ViestiKirjoittaja Mella M » 16.02.2025 10:40

Vaikka ihmisten kulutus on lisääntynyt valtavasti, niin onneksi sentään netti ja varsinkin some on lisännyt tavaroiden kierrärystä tosi paljon. En mä itse ainakaan jaksa raahata itselleni tarpeettomia tavaroita mihinkään, niin helppoa, kun voi laittaa kuvat Facen roskalavaryhmään ja joku tulee ne ovelta hakemaan. Ihan samoin, kun jos jotain tarvii, niin voi laittaa viestiä sinne samaan roskalavaryhmään, niin hyvin tulee ihmisiltä tarjouksia. Ei siis tarvitse välttämättä odottaa ja kytätä koska jotakin tulee tarjolle. Noista roskalavaryhmistä ei siis hyödy ainoastaan ne, jotka haluaa jotain löytää vaan myös ne joiden pitää päästä tavaroista eroon.
Mella M

ViestiKirjoittaja Hyasinth » 16.02.2025 11:28

Siinä roskalavassa missä olen viimeksi ollut, oli sääntö ettei saa laittaa pyyntöjä, vaan ainoastaan jos on tavaraa antamassa pois.
Hyasinth

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 16.02.2025 13:50

Meidän roskalavaryhmässä saa laittaa myös pyyntöjä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.02.2025 14:14

Oon jo pitkään ollut tilanteessa etten tarvitse mitään tavaraa, kaikkea on riittävästi jo. Jos sohva hajoaa, vien sen kierrätykseen ja ostan kaupasta uuden. Toista se on nuorilla, ja jotenkin kiva miten helposti ja halvalla he voivat löytää nykyään kotinsa sisustuksen. Onneksi sohvia hajoaa niin harvoin ettei tarvitse päivittäin mitään tavararallia.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 16.02.2025 18:20

Täytyy vielä tuohon edelliseen lisätä, ettei mun kämppä näytä roskalavalöydöltä, vaan mulla on oman näköinen, pääsääntöisesti 50-70-luvun tyyliin sisustettu koti, jossa viihdyn paremmin kuin hyvin ❤️ Mulla on ollut onni tehdä hyviä löytöjä :) Koska yllä otettiin sohva puheeksi, niin mä löysin tämän tyylisen 60-luvun sohvan naapurikylältä 2 kahvipaketilla: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... cale=fi_FI
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.02.2025 18:37

Ilmeisesti olit sohvaa vailla? ^ Me ei olla, eikä huvikseen ostella jos ei tarvetta ole, joten roskalavoilla en tee mitään.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 16.02.2025 18:50

Vieras kirjoitti:Ilmeisesti olit sohvaa vailla? ^ Me ei olla, eikä huvikseen ostella jos ei tarvetta ole, joten roskalavoilla en tee mitään.

Itse asiassa en ollut, mutta satuin siitä tykkäämän ja siksi sen hain. Edellinen sohva oli 50-luvulta ja maksoi kympin. Sekin löytyi Facebookista :mrgreen:
Fran

ViestiKirjoittaja Fran » 18.02.2025 22:35

Olikin tänään Facebookin muistoissa, että sohva on haettu tasan 9 vuotta sitten, ja hinta olikin vain 1 kahvipaketti :)
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.02.2025 08:52

Tavaran haalijoille roskalavat on varmasti paratiisi. Itsellä ei ole sitä harrastusta, tavaraa tulee sisään taloon vain todelliseen tarpeeseen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Dacrest » 19.02.2025 11:23

^Mielenkiintoinen näkemys.
Ei kait sitä roskalavaltakaan ole pakko haalia kuin tarpeeseen?
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.02.2025 15:19

^Mitä mielenkiintoista on siinä että ei osta, hae, eikä ota vastaan tavaraa jota ei tarvitse, eikä tästä syystä tarvitse myöskään somen roskalavoja?
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 19.02.2025 15:29

Se, että "haalii" tavaraa ei tarkoita sitä, että mikä tahansa kelpaa tai että haalittu olisi arvotonta ja surkeaa kamaa. Sellaisia huonekaluja, joista mä tykkään, ei kaupasta saa, joten silloin on vähän pakko pitää somessa silmät auki, jotta tekee löytöjä. Esimerkiksi mun keittiön ja olohuoneen huonekalut on maksaneet yhteensä alta satasen. Samanmoinen 50-luvun kirjahylly myytiin hetkessä FB-vintagekirppiksellä 350 eurolla. Mä maksoin omastani tv-tuolin kanssa yhteensä 50€. Kukkapöytää, josta puuttui olennainen osa, myytiin 150 eurolla. Mä maksoin omastani, joka on täydellinen ja toimiva, 10€. Vastaavat lipastot, joka mulla on tv-tasona, maksaa kolminumeroisia summia. Mä sain omani ilmaiseksi... Koko kämppä on täynnä vastaavia löytöjä.
Fran

ViestiKirjoittaja Dacrest » 19.02.2025 16:59

Vieras kirjoitti:^Mitä mielenkiintoista on siinä että ei osta, hae, eikä ota vastaan tavaraa jota ei tarvitse, eikä tästä syystä tarvitse myöskään somen roskalavoja?

Näkökulma, että roskalavoilta haalitaan vain tarpeetonta tavaraa.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.02.2025 17:28

^ Lainaatko kohdan jossa näin kirjoitin?
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 23.02.2025 06:09

Sami Kieksi etsii tulevaan KIEKSI-dokkarisarjaan heitä joita on kiusattu. Se voi olla mitä vain kiusaamista, koulusta, työpaikkakiusaamista, nettikiusaamista, vapaa-ajan, harrastuksen tms. kautta. Kaikki käy.
Hänelle, siis Sami Kieksille, voi laittaa sähköpostia tai yksityisviestiä IG:n ha TikTokin kautta. Yhteydenotto ei sido, se on luottamuksellista ja sitovat asiat ja mm. dokkarissa esiintyminen tehdään erikseen.
sami . kieksi @ revul . fi (POISTA välit!)
https://www.instagram.com/samikieksi/?hl=fi
https://www.tiktok.com/@kieksisami
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja vieraat tarpeilla » 23.02.2025 22:47

tavaraa tulee sisään taloon vain todelliseen tarpeeseen.

Jos aletaan miettiä mitä ihminen oikeasti tarvii, niin hyvin vähän.
Kaiken tavaran tarpeellisuuden voi kyseenalaistaa.
Vaatteet? Älä mene ulos jos on kylmä.
Sohva? Istu lattialla.
Kattila? Syö suoraan purkista.
Sänky? Nuku lattialla.
Juomalasi? Juo hanasta vettä.
Posliiniastiasto? Elä kutsu vieraita.

Naurattaa vaan tuo "todellinen tarve". Onko se joku hyve?
Tarve on aina suhteellinen käsite, ja pahinta on jos joku arvostelee toisten tarpeita.
Rikkaat saattaa ihan todellisuudessa tarvita paljun terassille. Tykötarpeineen.
Köyhä saattaa myös tarvita sen saman. Ja löytää roskalavalta.
Joku ei ole rikas tai köyhä, mutta tarvii jotain. Kokee tarvitsevansa.
Ylevä ihminen katsoo säälien, kun toiset tuovat tarpeetonta tavaraa koteihinsa. Ylevä ihminen ei välttämättä tarvitse kuin kiikarit ja muistiinpanovälineet?
vieraat tarpeilla

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 24.02.2025 07:08

Olin viikonloppuna paljon Facebookissa ja iski kyllä jonkun sortin inho :cry: Sorruin lueskelemaan keskusteluja esimerkiksi iltapäivälehtien tai Ylen julkaisuista, ja olihan siellä tosi toksista kommentointia. Osa varmaan ihan provosointia, mutta osa varmasti oikeita tyhmiä, ilkeitä ja suvaitsemattomia ihmisiä. Laitoin itse asiassa tosi monta ihan vierasta ihmistä estoon, jotta en vastaisuudessa näe heidän ilkeitä kommenttejaan. Tuli muutenkin vähän semmoinen olo, että ehkä pitää vain vastaisuudessa pysytellä niissä hyvähenkisissä ryhmäkeskusteluissa ja jättää tuommoiset kaikille avoimet keskustelut lukematta.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Hetuli » 24.02.2025 17:00

Osa ihmisistä kommentoi noissa ketjuissa on jotain täysin käsittämätöntä. Mietin kyllä mistä sellainen pahantahtoisuus kumpuaa. Ehkä osa purkaa omia turhautumisiaan.

Vaikka olisi kuinka hirveä onnettomuus niin kyllä joku aina aukoo päätään, että miten olisi pitänyt toimia. Iltapäivälehdet kyllä myös ottavat kaiken irti asioista. Mun ehdoton inhokkijuttu on vuosien takaa kun leikkimökki palli ja ainakin yksi lapse kuoli ja iltis mainostaa ”olitko paikalla, lähetä kuva”
Yleensä nuo keskustelut tulee ohitettua mutta joskus masokistisesti on selailtu.

Toinen outo piirre on, että kun on kopioitu juttu suoraan jonkun julkkiksen instasta tai vaikka podcastista niin osan on pakko sanoa etten tiedä kuka on, kuka tuokin luulee olevansa kun ne jutut voi ihan vain ohittaa.
Hetuli

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät