Se, että koulussa opetetaan englantia, ei ole mikään tae siitä, että sitä osaisi käytännön tasolla, ei Suomessa tai muuallakaan. Tämä vaan jää helposti ihmisiltä tajuamatta, jos asiaa ajattelee vain sen oman lähipiirin sisäisestä kuplasta käsin. Olin muutama vuosi sitten ryhmämatkalla Turkissa, ja siellä oli suurin osa jengistä sellaista, joka puhui tasan suomea ja savoa. Ja nämä oli keski-ikäisiä ihmisiä, ei mitään ikivanhoja perämökin mummoja. Samoin kun olin aikoinaan ammatinvalintakurssilla, siellä oli suoraan peruskoulusta tulleita teinejä, joiden englannin taito oli ihan olematon. Ja nekin oli ihan tavallisia, hyväkäytöksisiä tyttöjä, ei mitään evvk-kapinateinejä. Mulla oli englanti peruskoulun päättötodistuksessa 9 (koska maikka sanoi ihan suoraan, että antaa kympin vain niille, joilla englanti on toinen äidinkieli), mutta jos en olisi aikoinaan seurustellut brittimiehen kanssa, niin tuskin tänäkään päivänä vapaaehtoisesti kommunikoisin englanniksi muuta kuin aivan äärimmäisessä hätätilanteessa ja silloinkin mahdollisimman vähäsanaisesti