Nivelrikko

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Nivelrikko

ViestiKirjoittaja rikki » 15.08.2022 07:16

Polvessa alkava nivelrikko. Ei juurikaan kipuja lyhyitä vihlaisuja lukuunottamatta mutta jäykkä ja koko raaja hieman turvoksissa. Pari kiloa ylipainoa ja ryhtiliikettä tehty elämäntapoihin joten ne toivottavasti lähtee. Liikuntaa on, kävelyä ja pyöräilyä enempi, kuntosalia ja vesijuoksua vaihtelevasti tuulen ja aikataulujen mukaan. Kotona myös jumppailen sopivan hetken tullen.
Oletko saanut apua jostain "niveltuotteesta" joita mainostetaan? Tai muusta? Lääkäriltä ei paljoa irronnut, särkylääkettä tarpeen mukaan mutta kun ei särje, vielä ainakaan. Miten sitä hidastaisi mahdollisimman paljon kun ikä alkaa 5:lla jotta ei leikkausta tarvitsisi liian nuorena?
rikki

Re: Nivelrikko

ViestiKirjoittaja ilmannnnnn » 15.08.2022 12:14

Jotkut kokevat saaneensa apua inkivääristä, siis tuoreesta.
ilmannnnnn

ViestiKirjoittaja rikki » 15.08.2022 12:52

Kuinkahan pieni pala riittäisi? En välitä mausta oikein :|
rikki

ViestiKirjoittaja Umac » 15.08.2022 14:18

Googlaa inkiväärishotti!
Pari eri iäkkäämpää ystävää tykänneet, että siitä ollut apua. Mukana mm. sitruunaa.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 15.08.2022 17:33

Inkiväärishoteissakin on eroja. Jotkut on tosi "kitkeriä ja happamia" ja toiset taas niin maukkaita, että voisi juoda useammankin :D
Senhän voi valmistaa myös itse (ohje kopsattu alla olevasta linkistä)

Tuoretta inkivääriä
1 litraa vettä
½ dl hunajaa
2 sitruunaa
Tee näin:
Raasta inkivääri kuorten kanssa
Purista sitruunat, painele kuorta ennen puristamista, jotta saat kaiken mahdollisen mehun irti.
Kuumenna vesi, se ei saa kuitenkaan kiehua ja lisää joukkoon inkivääri. Lämmitä 20 minuutin ajan.
Siivilöi inkivääri ja sekoita joukkoon hunaja, kun seos on vielä lämmintä.
Kaada joukkoon sitruunamehu, kun seos on jäähtynyt. Säilytä jääkaapissa.

https://www.herkkusuut.com/juo-aamuisin-1-inkivaarishotti-nama-muutokset-tapahtuvat-kehossasi/

Itsellä on nivelrikkoa lonkissa, polvessa, jalkaterässä, peukalontyvessä, kaularangassa eli ei taida löytyä yhtään kivutonta kohtaa :?
Eihän ne kivut ja vihlaisut kivoja ole, mutta onneksi ei (vielä *kop kop, koputan puuta* ) ole jatkuvaa särkyä
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja Umac » 15.08.2022 17:45

Juu, siis itsetehtyä tarkoitin! Siinä kun voi säädellä makumaailmaa omaksi parhaakseen.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 15.08.2022 17:52

Umac kirjoitti:Juu, siis itsetehtyä tarkoitin! Siinä kun voi säädellä makumaailmaa omaksi parhaakseen.

No mie vaan niitä valmiita mietin :mrgreen: Tosin viimeksi oli hyvä shotti kun ostettiin tyttären kanssa maistiaiset Jungle Juice Barista.
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja rikki » 15.08.2022 18:46

Täytyy ehkä sitten uskaltautua kokeilemaan :shock:
rikki

ViestiKirjoittaja Umac » 16.08.2022 04:07

Koululääketiedehän ei kiistatta liputa näiden nivelaineiden, oli ne rasvahappoja, glukosamiinia tai muita, niiden puolesta.
Itse ajattelisin, että JOS kokee hyötyvänsä ns. lisäravinteista, kaupasta, purkista tai itse keittäen, niin se on ok.
Nivelrikko kun on hyvin yksilöllinen kokemus.

Minulla on vasen keskisormi tämmöinen rutiseva nivel kipuineen, hyvin satunnaisesti. Se on trauman jäljiltä, oletan. Vielä sen kanssa pärjään ihan ok ja ilman kommervenkkejä mutta ajan kanssa voi sitten paukkua moni muukin iso nivel, kuten juurikin polvet.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja MJK » 16.08.2022 07:49

Mulla ja parilla muullakin tutulla on auttanut polvikipuihin Arthtobalans plus (samat aineet halvampana versiona glucosamin plus).
MJK

ViestiKirjoittaja rikki » 05.09.2022 16:35

Onko normaalia että jos polvessa lievä rikko että koko raaja turvoksissa? Siis reidestä jalkaterään. Tämä pikku yksityiskohta ohitettiin lääkärissä sujuvasti kommentoimatta mitenkään.
rikki

ViestiKirjoittaja Umac » 06.09.2022 04:28

Ei tässä lääkäreitä olla mutta eihän paikallinen nivelrikko koko raajassa tulisi turvotuksena näkyä. Olisiko jo nestekierto-ongelma kuitenkin? Muu sarja ongelmia, laskimoiden ja valtimoiden kunto?
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00622
https://www.duodecimlehti.fi/duo16317

Tuskin se on edes noin voimakasta mitä kuvissa näkyy? Me kun harvoin olemma symmetrisiä, me ihmiset. Aina on toinen tai ristikkäinen puoli erikokoinen ja -näköinen. Voimakkaampi jne.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01081#s4

Enkä siis peloittele syövillä tms. vaan tuota erilaisuutta on ihan tavan ihmiselläkin. Kuten teksteissä sanotaan,

Mutta ota mitat itsellesi talteen! Voit seurata miten asia edistyy vai edistyykö ollenkaan. Mittausväli ei kannata olla mikään kerran päivässä vaan enempi max kerran viikkoon- tyylisesti.
Jos sitten päädyt lisätutkimuksiin tai oireet pahenevat niin on jotain mitä näyttää ja kertoa.

Tottai polven nivelrikko voi olla nyt se diagnoosi ja tarkentua muuksi myöhemmin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja rikki » 06.09.2022 12:18

Turvotusta olen onneksi saanut lähtemään liikunnalla mutta edelleen polven kohta paksumpi, mutta 2 kk sitten oli reisien ero 2 cm ja sen näki jo peilistäkin. Eli jos tulee liikkumaton jakso alkaa toiseen jalkaan kertyä nestettä, täytyy siis pysyä liikkeessä kai. Onneksi on aika lievää mutta jotainhan jossain on kuitenkin vähän pielessä kun tuollaista tekee. Verikokeissa ei ollut mitään hälyttävää onneksi ja sydänkin kuulosti terveeltä.
rikki

ViestiKirjoittaja Umac » 07.09.2022 03:18

Hienoa kun seuraat! Se on valitettava fakta, että omaa terveyttä tulee seurata ihan eri intesiteetillä mitä aiemmin ja tehdä itsensä eteen asioita. Meidän julkinen terveydenhuolto on niin romahtamaisillaan ja varmasti aluekohtaisia erojakin löytyy vielä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.09.2022 14:01

Turvonneeseen polveen ( mihin tahansa turvonneeseen) kannattaa käyttää kylmähoitoa , joko oikeita kylmäpakkauksia, tai hätätilassa pakastevihannepusseja, tai muovipussin=minigrip tmv sisällä jäädytettyä sopivan kokoiseksi taiteltua froteepyyhettä, sopivalla intensiteetillä.
Jos inkiväärishotti sinällään on liian tujua, niin inkivääriä voi käyttää myös ruoissa, tai vaikka smoothieissa.
Ostin tänään huvikseni kokeeksi k-kaupan inkiväärishotteja, ja olihan ne, olen tottunut inkiväärin käyttäjä, mutta nuo oli kyllä vähän kokemus. ( eivät pääse jatkoon, pystyn ne silti kyllä juomaan, mutta hinta, ja taas lisää muoviroskaa)
Itse pakastan hyvin pestyt inkiväärinjuurakot kuorineen, leikkelen ne sivumukulat erilleen sopiviksi smoothiepaloiksi, ja isommat palat käytän raastettuina, hieno käsiraastin on minun mieleeni, raastan siitä jäisestä palasta sopivan määrän ruokiin, esim possulle ja lohelle sopii hyvin, tai juomiin, ja pala sulamattomana loppu takaisin pakkaseen. Tuoreeltaan se on vähän hankala raastettava, jäinen toimii paremmin. Ainakin minun näpeissä.
Ja esim minun flunssajuoma on inkivääri-valkosipuli-hunaja-vihreä tee. Sitruunaa voi myös lisätä. Ei ole herkkua, mutta käy "lääkkeestä", ainakin kuvittelen sen toimivan, kun "nauttii" monta mukillista päivän mittaan siinä vaiheessa kun flunssa on lyömässä läpi. Tai kurkkukipu. Voi tietysti olla ihan kuvitelmaa, tai vaan uskoa tehoon.

Ruusunmarjoja on myös suositeltu nivelkipuihin. Joko kulumiin, mutta myös niveltulehduksiin( reuma).
Vieras

ViestiKirjoittaja Omega 3 » 23.09.2022 22:21

Vanhan nivelrikkoisen koirani liikkuvuuteen vaikutti kalaöljy ihan käänteentekevästi, niinpä olen testaillut kalaöljyjä itseenikin. Niistä helpommin nieltävistä kapseleista ei ole minulle paljon iloa, edes siitä nivelille tarkoitetusta. Mutta ihan litkuna toimii tietynlaisiin kipuihin hyvin. Vähän kuin voitelisi :lol:

Anonymous on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 23.09.2022 22:21
Omega 3

Paluu Rekisteröimättömät