Mitä mieltä 15 teinin asioista?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Mitä mieltä 15 teinin asioista?

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.09.2024 17:27

Onko ok, että teinin on pakko jakaa sijaintinsa jatkuvasti vanhemmalle, tai muuten vanhempi ottaa puhelimen pois?
Jos ei halua mennä syyslomalla leirille joka ei kiinnosta, niin puhelin otetaan pois. Sama koskee vähän kaikkea mitä vanhempi haluaa teinin tekevän, ja mitä teini ei halua. Teini siis on ns malliteini, eli arvosanat hyviä, ei mitään päihde jne kokeiluja, hyvät harrastukset, tutut tervehenkiset kaverit, ei hillu öitä missään edes vkl, hoitaa osansa kotitöistä jne.
Laki on monitulkintainen.
Vieras

Re: Mitä mieltä 15 teinin asioista?

ViestiKirjoittaja Ninni » 24.09.2024 17:40

En tiedä mitä laki sanoo, mutta kuulostaa kontrolloivalta kodilta, onneksi ei ole enää pitkä aika hänellä täysi-ikäisyyteen. Saa itse sen jälkeen päättää seurannasta. Toki kontrolloivat vanhemmat voivat pitää tunteilla kiristämisellä ja muilla manipulaatiokonsteilla vielä 30-vuotiaaksikin asti otteessaan. Jotkut eivät vielä 50-vuotiaanakaan pääse omilleen, tätä tapahtuu ja on tapahtunut aina.
Ninni

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 24.09.2024 18:09

mä jättäisin puhelimen kotiin tossa tilanteessa tai sammuttaisin sen jos ottaisin mukaan :mrgreen:
eikös se ole niin, että yli 15v. ikäseltä tarvitaan se suostumus siihen.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.09.2024 18:09

Mielestäni tuollainen syö teinin mielenterveyttä. Jos epäluottamukseen ei ole mitään syytä :(
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 24.09.2024 19:37

mä jättäisin puhelimen kotiin tossa tilanteessa tai sammuttaisin sen jos ottaisin mukaan :mrgreen:

:D et oo varmaan ollut tekemisissä kovin kontrolloivien vanhempien toilailujen kanssa. Se kiristyksen ja painostuksen määrä voi olla sitä luokkaa, että ihminen elää kuin vanki eikä tajua vuosiin ede, mitä itse olisi halunnut tehdä. Luonne määrittää aiheuttaako se turhaumaa, vai sattuuko nuori jopa olemaan ihan mielellään kiltisti.
Mutta ei se nuori siitä mikskään muutu, heti kun pääsee omilleen niin alkaa tehdä mitä itse haluaa.
Eihän vapautta ansaita olemalla kiltti, se on jokaisella tietty vapaus oltava vaikkei olisikaan tunnollinen oppilas. Ja yksityisyys.
Mutta eihän kontrolloivat vanhemmat sitä kato, heidän mielestään lapsi on aina nuorisorikollinen jo väärästä ilmeestä aamupuurolla, hyvin monesti.
Mutta sieltä pääsee pois, ei se mitään haittaa jos nuori sattuu oikeasti olemaan sellainen että ei halua mitään tehdä.
Siis "rellestäminen ja ryyppääminen kielletty" -> daa en ole ollut menossakaan.
Seurantakin voi olla ihan yksi ja hailee, jos nuori ei halua mitään rikoksia lähtee tekemään yöllisille retkille.
Eli on sen nuoren ihan omastakin luonteesta kiinni, miten paljon tuo vaurioittaa hänen psyykettään tai on vaurioittamatta.
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.09.2024 20:24

Ninni kirjoitti:

:D et oo varmaan ollut tekemisissä kovin kontrolloivien vanhempien toilailujen kanssa. Se kiristyksen ja painostuksen määrä voi olla sitä luokkaa, että ihminen elää kuin vanki eikä tajua vuosiin ede, mitä itse olisi halunnut tehdä. Luonne määrittää aiheuttaako se turhaumaa, vai sattuuko nuori jopa olemaan ihan mielellään kiltisti.
Mutta ei se nuori siitä mikskään muutu, heti kun pääsee omilleen niin alkaa tehdä mitä itse haluaa.
Eihän vapautta ansaita olemalla kiltti, se on jokaisella tietty vapaus oltava vaikkei olisikaan tunnollinen oppilas. Ja yksityisyys.
Mutta eihän kontrolloivat vanhemmat sitä kato, heidän mielestään lapsi on aina nuorisorikollinen jo väärästä ilmeestä aamupuurolla, hyvin monesti.
Mutta sieltä pääsee pois, ei se mitään haittaa jos nuori sattuu oikeasti olemaan sellainen että ei halua mitään tehdä.
Siis "rellestäminen ja ryyppääminen kielletty" -> daa en ole ollut menossakaan.
Seurantakin voi olla ihan yksi ja hailee, jos nuori ei halua mitään rikoksia lähtee tekemään yöllisille retkille.
Eli on sen nuoren ihan omastakin luonteesta kiinni, miten paljon tuo vaurioittaa hänen psyykettään tai on vaurioittamatta.

Olet harvinaisen oikeassa! Aika pitkä on se tie jos joutuu nuorena olemaan tiukan kontrollin alla. Meitä kun ei teininä valvottu mitenkään, niin vaikea tajuta miten tärkeä se puhelin on. Mä sanoisin että pidä puhelimes. Mitenpä sitten kontrolloi enää?
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 24.09.2024 20:30

Niin tosiaan, aika outoa ottaa se itse seurantalaite pois siitä, ettei pidä seurantaa päällä. Vai kuuluuko jonkinnäköinen kotiaresti kuvioon, jos ei pidä seurantaa.
Ainoot syyt miksi itseäni olisi nuorena haitannut seuranta, ainakin kuvittelisin, on joko että olen tekemässä jotain tyhmää jossain, missä ei saa olla, tai sitten jos vanhemmilla on tapana paukahtaa paikalle yllättäen missä olen ja nolata olemassaolollaan.
Ninni

ViestiKirjoittaja Hetuli » 24.09.2024 20:33

Mulla on myös lähipiirissä vähän vastaavaa. Puhelimen paikantaminen on vähän kyseenalaista yli 15-vuotiaalla. LIsäksi karsastan sitä, että jos teinillä on viikkorahoja ja muita säästettyjä rahoja käyttötilillä niin jokainen tilitapahtuma näkyy vanhemmilla ja isä soittaa perään, että mitä ostit. Tässä tapauksessa isommat summat ovat säästötilillä, joihin ei pääse itse käsiksi.

Kai sitä napanuoraa olisi hyvä vähän jo venyttää alaikäisenä niin nuori oppii vastuullisuutta.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.09.2024 21:37

Ap tässä, seuranta on siis puhelimen kautta. Tuskin kovin moni haluaa että ei saa olla yhtään hetkeä paikantamatta? Kun ei ole mitään syytä asialle. Ja toki rahoja seurataan myös. Paikannuksen myötä soitellaan että miksi olet siellä missä olet.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.09.2024 05:55

Meillä ei ollut tuollaista systeemiä teinien kanssa, mutta olisin totisesti toivonut, että yhden lapsen kanssa olisi ollut. Ainut tapa hallita oli pysyä niin hyvissä väleissä ja antaa sen verran siimaa, ettei karannut ja vastasi aina puheluun. Täytyy sanoa, että teinit voivat olla niin järjettömiä ja ottaa sellaisia riskejä, että tekisi mieli laittaa komeroon lukkojen taa kunnes etuotsalohko ja mantelitumake alkavat taas toimia yhteistyössä. Tuossa aloittajan tapauksessa siitä ei todellakaan ole kyse.
Vieras

ViestiKirjoittaja vieraisilla » 25.09.2024 07:13

Minua vanhana kyynikkona kiinnostaa ensimmäisenä, mistä tieto kontrollista on peräisin. Teiniltä vai vanhemmalta. Jos vanhempi itse kertoo asiasta noilla sanoin, kehottaisin kyllä kuuntelemaan teininkin mielipidettä ja keskustelemaan aiheesta vielä. Jos taas teini itse avautuisi asiasta, pohtisin onko tunnollisella teinillä vain sellainen olo, että puhelin lähtisi heti, jos ei suorita kaikkea ilman vastalauseita. Vai onko siis niin, että puhelin oikeasti on jatkuvasti jäähyllä?

Sijainnin jakaminen sinänsä on vähän kaksipiippuinen juttu. Moni nuorihan jakaa sijaintiaan snäpissä toisilleen. Sen perusteella taannoin löytyi nopeasti henkirikoksen uhri. Valitettavasti kuitenkin liian myöhään, mutta ehkä joku saattaa löytyä jopa ajoissa. Mutta jos tarkoitus on tosiaan vain kytätä kyttäämisen vuoksi ja heti soitellaan perään, jos reittivalinta vaihtuu totutusta, on se tietenkin ihan eri asia.
vieraisilla

ViestiKirjoittaja Ninni » 25.09.2024 10:49

Olisin varovainen arvioimaan toisten perhe-elämää, sitä ei loppupeleissä kuitenkaan tiedä miten kenellekin käy, ja mikä heille on lopulta hyväksi. Pelastaako seuranta vai tuhoaako mielenterveyden.
Entäpä jos sille lapselle sattuu jotain, ja seuranta olisi pelastanut.Ja se lopetettiin siksi että joku meni asiaan puuttumaan.
Toki silmät auki jos jossain kohdellaan lasta huonosti, mutta sitten se on lastensuojeluilmoituksen paikka.
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.09.2024 11:53

Lapselle voi aina sattua jotain. Jatkuva paikantaminen ilman lupaa tai kiristämällä on vain väärin.
Vieras

ViestiKirjoittaja JMTNT » 25.09.2024 12:06

En hyväksy sitä, että vanhempi ensin ilahduttaa teiniä ostamalla puhelimen ja sitten vanhempi peruu ja ikäänkuin varastaa teinille tärkeän puhelimen ja vaan siksi, ettei vanhemman mielestä teini käyttäydy oikein. Toisen omaisuuden takavarikoiminen rikkoo luottamuksen ja antaa vihjeen teinille myös ottaa toisen omaisuutta haltuunsa. Mitähän vanhempi tuumaisi jos teini aikuistuttuaan tulisi ja ottaisi vanhemman tärkeän esineen ja teini toteaa vain, että mitäs sanoit noin, osat ovat vaihtuneet.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Ninni » 25.09.2024 12:08

Voi olla, mutta nyt kuulostaa että olet itse mustavalkoiseen ajatteluun taipuvainen.
Jos joku on vain väärin, eikä mitään harmaan sävyjä, niin kyseenalaistaisin myös sinun vanhemmuustyylisi. Jos lapsia omaat.
Eihän asiat oikeassa elämässä niin mene. Jos lainvastaisuutta ilmenee, sekään ei kuulu naapureille vaan ihan muille tahoille joille niistä voi ilmoittaa. Jokaisessa perheessä laaditaan ihan sellaiset säännöt mitä halutaan. Esim kaveri kielsi talossaan energiajuomat ja tiktokvideoiden kuvaamisen. Ei ole kaikkien, varsinkaan teinien itsensä mielestä suosittu päätös. Vaan aiheuttaa vakavaa traumaa.
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.09.2024 12:59

Älä viitsi ninni olla lapsellinen.
Vieras

ViestiKirjoittaja JMTNT » 25.09.2024 13:36

Viittaan vielä tuohon edelliseen mielipiteeseeni vanhemman ja teinin väleistä jos vanhempi käyttää valtaa "pöllimällä" teinin puhelimen, niin yhteishenkeä teinin ja vanhemman välillä se ei ainakaan lisää, vaan lisää teinin katkeruutta. Mulla aikoinaan kolme teiniä ja heidän teini ikäänsä kontroloin rakkauden osoittamisella heihin, en niin, että vahtisin heitä paikantamalla. Ja kun teinit lähtivät viikonloppuina ulos sanoin, että klo 2.00 on oltava kotona, etten huolestu. Ja tämä äidin toive kasvatti teinejä vastuuseen ja aina toteuttivat meidän yhteishengen. Nyt teineillä omat perheet ja lapset ja jokainen toteuttaa esimerkkiä kodin henki, joka tarkoittaa yhteenkuuluvuutta ja siten vastuuta.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.09.2024 16:08

JMTNT kirjoitti:Viittaan vielä tuohon edelliseen mielipiteeseeni vanhemman ja teinin väleistä jos vanhempi käyttää valtaa "pöllimällä" teinin puhelimen, niin yhteishenkeä teinin ja vanhemman välillä se ei ainakaan lisää, vaan lisää teinin katkeruutta. Mulla aikoinaan kolme teiniä ja heidän teini ikäänsä kontroloin rakkauden osoittamisella heihin, en niin, että vahtisin heitä paikantamalla. Ja kun teinit lähtivät viikonloppuina ulos sanoin, että klo 2.00 on oltava kotona, etten huolestu. Ja tämä äidin toive kasvatti teinejä vastuuseen ja aina toteuttivat meidän yhteishengen. Nyt teineillä omat perheet ja lapset ja jokainen toteuttaa esimerkkiä kodin henki, joka tarkoittaa yhteenkuuluvuutta ja siten vastuuta.

Näen ihan samoin. Tuon teinin vanhempi sisarus muuttu lukioon toiselle paikkakunnalle vanhempaa ”pakoon”. Tämä teini ei tule sellaista tekemään. Mietin vain että mitä tekee hänen mielelleen olla rajusti kontrolloituna vielä 3 vuotta. Hän jää paitsi paljosta mitä itse haluaisi tehdä, sillä vanhempi epää häneltä näitä asioita uhkailemalla ja kiristämällä. Nämä on siis faktoja, ei mielipiteitä.
Vieras

ViestiKirjoittaja JMTNT » 25.09.2024 16:34

Kun mun teiniässä oleva lapseni sanoi minulle "on olemassa myöskin vääränlaista rakkautta", silloin heräsin omistushalustani. Ymmärsin, ettei lapseni ole enää eskari ikäinen, vaan nuorelle aikuistuvalle lapselleni pitää antaa luottamus, että pärjää. Silloin teinin oma vastuu kasvaa, kun ei tunne olevansa holhottu, vaan tunne siitä, että äiti rakastaa ja siksi yrittää olla sen rakkauden arvoinen. Nyt tää teini on ICT alan insinööri. :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.09.2024 20:05

Jos olet teinin toinen vanhempi, ota ihmeessä huolesi puheeksi. Jos et, ota silti, mutta tyydy tilanteeseen, jos neuvojasi ei haluta noudattaa. Oletpahan sitten yrittänyt.
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 26.09.2024 08:18

Vieras kirjoitti:Älä viitsi ninni olla lapsellinen.

Sori mutta annat jo lyhyelläkin esittäytymisellä vaikutelman moraalista ylemmyyttä tuntevasta kyylästä, joka tietää miten kaikkien pitäisi elää, murehtii kun teiniä kontrolloidaan liikaa eikä itse pysty hellittämään otettaan toisten asioista. Haisee sille, ei voi mitään.
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.09.2024 08:42

Vieras kirjoitti:
JMTNT kirjoitti:Viittaan vielä tuohon edelliseen mielipiteeseeni vanhemman ja teinin väleistä jos vanhempi käyttää valtaa "pöllimällä" teinin puhelimen, niin yhteishenkeä teinin ja vanhemman välillä se ei ainakaan lisää, vaan lisää teinin katkeruutta. Mulla aikoinaan kolme teiniä ja heidän teini ikäänsä kontroloin rakkauden osoittamisella heihin, en niin, että vahtisin heitä paikantamalla. Ja kun teinit lähtivät viikonloppuina ulos sanoin, että klo 2.00 on oltava kotona, etten huolestu. Ja tämä äidin toive kasvatti teinejä vastuuseen ja aina toteuttivat meidän yhteishengen. Nyt teineillä omat perheet ja lapset ja jokainen toteuttaa esimerkkiä kodin henki, joka tarkoittaa yhteenkuuluvuutta ja siten vastuuta.

Näen ihan samoin. Tuon teinin vanhempi sisarus muuttu lukioon toiselle paikkakunnalle vanhempaa ”pakoon”. Tämä teini ei tule sellaista tekemään. Mietin vain että mitä tekee hänen mielelleen olla rajusti kontrolloituna vielä 3 vuotta. Hän jää paitsi paljosta mitä itse haluaisi tehdä, sillä vanhempi epää häneltä näitä asioita uhkailemalla ja kiristämällä. Nämä on siis faktoja, ei mielipiteitä.

Tämä siis olin minä, ap. Minulla ei siis ole lähipiirissä näitä tämän ikäisiä juurikaan, niin en tiedä onko nykyään kuinkakin tavallista se että teinejä seurataan jatkuvasti jäljittämällä puhelinta, ja jos se ei teinille käy niin puhelin otetaan pois. Tiedän että rangaistuksena puhelin voidaan laittaa jäähylle, vrt kotiaresti, tai sen käyttöä rajoittaa jos se häiritsee muuta elämää. Mutta että teini joutuu esim harrastamaan sellaista jota ei halua, ja jos ei harrasta, niin puhelin otetaan pois, sitä en ymmärrä. Ap
Vieras

ViestiKirjoittaja MikkoP » 26.09.2024 11:57

Mä näen puhelimesta missä on mun auto, koirat ja 7 vuotias tytär.
Vaimo ja poika (14v) on seurannan ulkopuolella :D Riittää kun kertovat että missä kaupungissa ovat.

Oikeasti en ole oikeasti juurikaan käyttänyt. Korien kohdalla joskus jälkikäteen et kuinkas pitkällä lenkillä käytiin ja tyttären kohdalla ku kellopuhelin on ollut hukassa ja sitä etsitty.
Mutta tässä olisi kyllä aika hyvät mahdollisuudet vetää homma överiksi. Överiksi se menee myös jos teiniä pitää seurata.

Ja syy siihen. Miksi teinin sanomisiin ei luoteta? Aloitetuksen mukaan se "vika" voisi löytyä vanhemmista. Jos aloitus pitää paikkansa niin teini vaikuttaa hyvinkin luotettavalta.
Joten, miksi vanhemmat eivät luota? Jotain he pelkäävät, mutta mitä? Pitävätkö teiniä suunnilleen esikoululaisena?

Siiten vielä tuosta puhelimen pois ottamisesta... Lapsilla ja teineillä kyllä tuo ruutuaika on kyllä pahasti lähtenyt lapasesta ja siitä sitten johtuu vaikka mikä. Päälimmäisenä ongelmana ettei osata olla tai tehdä mitään muuta. Ei enää keksi muuta tekemistä.
Hyvin karkeasti yleistäen: Ennen tehtiin kotitöitä kun sanottiin että ne tehdään. Sitten sai viikkorahaa tai jotain muuta kivaa extraa jos teki kotitöitä. Nykyään toimii enää puhelimen pois ottaminen.
Mutta että sitten joku leiriviikolle osallistuminen.... Ei ehkä olisi ihan niin iso juttu.

Sama koskee vähän kaikkea mitä vanhempi haluaa teinin tekevän, ja mitä teini ei halua.

Tehtäviä on tietysti kaiken näköisiä ja syitä miksei halua tehdä. Mutta jos syyksi kertoo vain, ettei halua ja sen takia jättää tekemättä ni en kyllä kovin helposti ennusta valoisaa tulevaisuutta.
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja Ninni » 26.09.2024 16:01

Siihen vielä että jotain pitää tehdä, mitä teini ei halua.
Elämä koostuu varmaan 90% asioista, mitä ei kukaan halua tehdä.
Vältellään vaikeita tilanteita, sitten mennään terapiaan että kärsitään sosiaalisista peloista.
Vähänkin jos väsyttää voi vaan sano että en mä jaksa, en halua, ei kiinnosta. Normaalia?
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.09.2024 16:25

MikkoP kirjoitti:Mä näen puhelimesta missä on mun auto, koirat ja 7 vuotias tytär.
Vaimo ja poika (14v) on seurannan ulkopuolella :D Riittää kun kertovat että missä kaupungissa ovat.

Oikeasti en ole oikeasti juurikaan käyttänyt. Korien kohdalla joskus jälkikäteen et kuinkas pitkällä lenkillä käytiin ja tyttären kohdalla ku kellopuhelin on ollut hukassa ja sitä etsitty.
Mutta tässä olisi kyllä aika hyvät mahdollisuudet vetää homma överiksi. Överiksi se menee myös jos teiniä pitää seurata.

Ja syy siihen. Miksi teinin sanomisiin ei luoteta? Aloitetuksen mukaan se "vika" voisi löytyä vanhemmista. Jos aloitus pitää paikkansa niin teini vaikuttaa hyvinkin luotettavalta.
Joten, miksi vanhemmat eivät luota? Jotain he pelkäävät, mutta mitä? Pitävätkö teiniä suunnilleen esikoululaisena?

Siiten vielä tuosta puhelimen pois ottamisesta... Lapsilla ja teineillä kyllä tuo ruutuaika on kyllä pahasti lähtenyt lapasesta ja siitä sitten johtuu vaikka mikä. Päälimmäisenä ongelmana ettei osata olla tai tehdä mitään muuta. Ei enää keksi muuta tekemistä.
Hyvin karkeasti yleistäen: Ennen tehtiin kotitöitä kun sanottiin että ne tehdään. Sitten sai viikkorahaa tai jotain muuta kivaa extraa jos teki kotitöitä. Nykyään toimii enää puhelimen pois ottaminen.
Mutta että sitten joku leiriviikolle osallistuminen.... Ei ehkä olisi ihan niin iso juttu.

Sama koskee vähän kaikkea mitä vanhempi haluaa teinin tekevän, ja mitä teini ei halua.

Tehtäviä on tietysti kaiken näköisiä ja syitä miksei halua tehdä. Mutta jos syyksi kertoo vain, ettei halua ja sen takia jättää tekemättä ni en kyllä kovin helposti ennusta valoisaa tulevaisuutta.

Tuo että koskee vähän kaikkea mitä teini ei halua tehdä on alleviivaamassa sitä että puhelimen pois ottamista käytetään ihan säännönmukaisesti kaikkeen. Ja hän tosiaan tekee oman osansa kotitöistä, siitä ei tarvitse koskaan uhkailla. Syy on se että teinin pitää tehdä juuri niin kuin vanhempi sanoo, ja että vanhemman pitää jatkuvasti tietää missä lapsi on. Syy tuohon taas on se että se vain on näin. Teinillä ei ole ollut edes mitään mahdollisuutta olla epäluotettava, joten siitä ei ole kyse. Hyvä että kerrotte miten muut toimivat teinien kanssa. Ap
Vieras

ViestiKirjoittaja Hetuli » 26.09.2024 19:17

Asutko sinä samassa taloudessa vai miten voit tietää esimerkiksi kotitöiden teon?

Minäkin tosiaan mainitsin, että läheisten teinien kohtelu tuntuu välillä tiukalta. Olen näille teineille oman perheen ulkopuolelta läheisimpiä aikuisia ja teinit avautuvat ja valittavat vanhemmistaan kun hakevat myötätuntoa. Asia on monesti vanhempien näkökannalta hieman toinen vaikka kukaan ei varsinaisesti valehtelisikaan.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.09.2024 20:36

Se nyt ei ole aiheena mikä rooli minulla on. Ap
Vieras

ViestiKirjoittaja vieraisilla » 27.09.2024 06:37

Juuri tuon Hetulin mainitseman syyn vuoksi se on aika oleellinen tieto. Aika usein kun totuus ei ole ihan se, mikä ulkopuoliselle jonkun kertomana näyttäytyy. Ja kun se ei tosiaan näyttäydy ihan samoin edes osallisille itselleen. Tietenkin on tosi hyvä, että pidetään silmät auki ja huolet tuodaan esiin, mutta mieluummin joko vanhemmille itselleen tai viranomaisille. Tästä ei nyt kuitenkaan muodostu kuvaa, että tilanteessa olisi mitään syytä jälkimmäiseen.

Tiedätkö siis, että kyseisen teinin puhelin todellakin on usein jäähyllä? Vai onko se pelkkää puhetta?
vieraisilla

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.09.2024 07:32

Tosiaan, toisen osapuolen näkemys asiasta voi olla "joskus, tarvittaessa, usein, harvoin" ja toisen "aina, kaikki, ei koskaan".
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.09.2024 16:33

No nyt tuli mieleen kysyä omalta 16-vuotiaalta, haittaako häntä että jaemme toisillemme sijainnin. En ollutkaan ajatellut, saati kysynyt asiaa vuosiin. Hän näytti hölmistyneeltä ja vastasi, että ei, kuinka niin. Itse en muista milloin olisin tarkistanut hänen sijaintinsa, kun tulee helpommin vain kysyttyä jos sitä tietoa kaipaan. Hän on kuulemma joskus silloin tällöin katsonut minun. Tulipahan tarkistettua, että tilanne on edelleen molemmille ok. Emme todellakaan ole jatkuvasti tietoisia toistemme tekemisistä, eikä pidäkään olla, mutta sijaintia emme ole kumpikaan kokeneet salaiseksi tiedoksi.
Vieras

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät