Yle: Moni kuljettaa koiraa hengenvaarallisella tavalla - yks

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Yle: Moni kuljettaa koiraa hengenvaarallisella tavalla - yks

ViestiKirjoittaja autoilija » 10.09.2024 10:56

https://yle.fi/a/74-20106697

" Moni kuljettaa koiraa autossa hengenvaarallisella tavalla – yksi tuote pitäisi poistaa myynnistä, sanoo asiantuntija " lukee Yle uutisten tämän aamun jutussa.
Koirien turvavöitä, autovaljaita ja häkkejä voi markkinoida turvallisina, vaikka ne eivät kestäisi kolaria. Tämä oli aika yllättävää itselleni. Kaikenlaiset sertifikaatit ynnä muut ovat ilmeisesti pelkkiä mainoslauseita, ymmärsin niin (ymmärsittekö samoin?).
Jäipäs aika halju olo kaikista koirien kuljetusvempaimista. Paras systeemi taitaisi olla farmariautoon pultattu erittäin tukeva häkki mutta eihän kaikilla ole edes farmariautoa eikä jutussa taidettu kertoa ollenkaan miten henkilöautossa olisi parasta kuljettaa koiraa koska takapenkkihäkit, valjaat ja jatkopalat eivät ole ilmeisesti kolarinkestäviä mitkään?

Tiesittekö että 50 kilometrin tuntivauhtia ajaessa törmäystilanteessa takapenkillä vapaana istuva koira iskeytyy etupenkkiläisten niskaan 40 kertaisella painonsa voimalla. :( Eikä taida olla juuri eroa vaikka koira olisi valjaissa tai heppoisassa häkissä...

Miten kuljetat koiraasi autossa?
autoilija

Re: Yle: Moni kuljettaa koiraa hengenvaarallisella tavalla -

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 10.09.2024 11:10

Minulla on J. Vartiaisen tekemä järeä metallihäkki, jota ei kyllä mun autoon saa pultattua kiinni, mutta se on kuormaliinoilla niin hyvin kuin saa. Toivotaan, ettei tarvitse testata, miten toimii kolaritilanteessa.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 10.09.2024 12:05

se mikä artikkelista puuttui vielä, oli se, että häkin varapoistumistiestä ei puhuttu mitään.
kaveri oli just kesällä onnettomuudessa jossa koiran sai pois vain häkin varauloskäynnin kautta, kun häkin (variocage) etuosa meni reippaasti ruttuun ja onneksi oli tilava häkki, niin sillipurkkiin liiskautunut koira.
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 11.09.2024 18:02, muokattu yhteensä 1 kerran
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 10.09.2024 12:05

Vaihdoin auton, mies teki liukuovelliset häkit autoon. Toivon ettei tarvitse koskaan näiden kestävyyttä testata. Häkit on kiinni pultattuna seinässä ja lattiassa, takaseinähän on tosin vain auton kylki, että jos osuma siihen kylkeen tulee, en tiedä mitä tapahtuu :(

Kuva

Kuva
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Umac » 10.09.2024 12:29

Meillä pakut käytössä, toistaiseksi. Koira häkissä väliseinän takana, häkki liinoilla kiinni kuormansidontapisteissä. Tai koira hytissä penkillä turvavyön lisähihnalla, valjaissa.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Darre » 10.09.2024 17:55

Koirat ovat kontissa, Variocage-häkissä, joka on kiinni kuormaliinoilla. Pidän myös takapenkin turvavyöt aina kiinni, koska häkki on niin painava. Variocagessa on varauloskäynti.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 10.09.2024 18:40

Häkissä kannattaisi olla takapoistumistie jos vaikka joku ajaa perään niin ettei takaluukku aukene. Ajattelen nyt lähinnä farmariautoa kuten meilläkin on.
Ja häkissä on takapoistumistie niin että koirat saa myös häkin takaosan/takaovien kautta ulos.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 11.09.2024 05:05

ja se mikä oli jutussa tylsää, niin siinä esitellään takakontissa olevaa kevytmetallihäkkiä, senhän saa käsinkin väännettyä ruttuun, saati sitten perään ajossa. ja tosi moni edelleen käyttää noita kevareita, onhan se toki halpa kuin mikä verrattuna vaikkapa variocageen. mulla on veräjä kontissa kiinni joten takapenkit alas, niin koiran saa pois sieltä. lisäksi mulla on aina vetokoukku, että jos tulee pienempi peräänajo, niin vastapuoli saa ainakin jo naarmuja omaansa. uuteen menopeliin olisin häkkiä laittamassa näillä näkymin kun sellainen tulee.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 11.09.2024 07:01

Illan jutussa päivitystä:
https://yle.fi/a/74-20110721
Myyjä: Ohuet metallihäkit ovat kaikkein pahimpia koirille autoissa
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja matkustaja » 11.09.2024 09:27

Hyvä että kevythäkit oli nostettu ihan omaksi uutisekseen. Niitähän on perinteisesti käytetty paljon koirien kuljettamisessa.

Mitä arvelette tossa uudessa uutisjutussa kerrotusta Hurtan kehittämästä turvavyövaljaasta onkohan se luotettava? siis mahtaakohan se toimia oikeasti vai onko tämä nyt esimerkki katteettomista kehitystyöhön ja sertifikaatteihin vetoamisesta ja niiden avulla markkinoinnista, mistä tossa ekassa uutisjutussa varoiteltiin?
Mun silmään Hurtan turvavyövaljaan malli näytti ainakin aika topakalta mutta materiaalithan ne ratkaisee lankojen ja lukkojen lujuudesta lähtien.

Olisi kiva jos tännekin villiin länteen tulisi jotain oikeita sertifikaatteja tai lainsäädäntöä.
matkustaja

ViestiKirjoittaja Dacrest » 11.09.2024 12:28

^^vaikuttaa toimivalta. Tuo saattaisi jopa kestää, toisin kuin ne markettien turvavyövaljaat.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja matkustaja » 11.09.2024 13:33

Milläs ton valjaan sitten kiinnittäisi turvallisesti ja oikeasti pitävästi, sellasella jatkopalallako jotka pitäis sen ekan jutun yhden haastatellun mukaan kieltää kokonaan? Mää en nyt ymmärrä. Valjas tosiaan vaikuttaa sinänsä varsin hyvältä mutta miten ihmeessä kiinnitys?
matkustaja

ViestiKirjoittaja Umac » 11.09.2024 13:55

Katso yst. Hurtan sivulta kuvia ja videoita: turvavyö menee ison selkälenkin läpi omaan lukkoonsa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja matkustaja » 11.09.2024 13:59

Aaaaaaa se rengas on siinä vaa muuta käyttöä varten siis. Luulin että siitä pitää kiinnittää :mrgreen:

Joo katson kunhan ehdin :lol: kiitos tosiaan sivun linkaamisesta Umac!

Mut äkkiä kysyn vielä onko kenelläkään kokemusta miten turvavyöhön kiinnittäminen toimii käytännössä? Lukittuuko vyö välillä niin ettei koira pääs makuulle tai onko se joskus niin löysänä että koira pääsee seilaamaan vaikka minne?
matkustaja

ViestiKirjoittaja matkustaja » 11.09.2024 14:00

vai pysyykö sopivassa kohdassa?
matkustaja

ViestiKirjoittaja Umac » 11.09.2024 14:02

Olen itse käyttänyt turvavyötä omassa autossa, Hurtan perusvaljaiden kahvasta. Kyllä se lukittuu, meillä ainakin. Siinä joutuu vähän kikkailemaan eli säätämään vyön ja lukon kanssa, koiran asentokin vaikuttaa. Mutta ihan napakasti se pitää koiran penkkiä vasten, omalla kokemuksella.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.09.2024 16:28

Mulla koira kulkee turvavöissä turvavyövaljaissa. Tiedostan varsin hyvin, ettei koira ole pahassa kolarissa niillä turvassa, mutta ei se irtonaisena häkissä pyörivä koirakaan turvassa ole. Koira on varmasti aina melko turvattomasti autossa. On sitten lähinnä säkä, että mihin kohtaan törmäys tulee ja miten ruttuun auto menee, jos törmäys itsessään ei ole vielä kuollettava. Pieni koira ei toki niin helposti jää esim- kasaan painuvan katon väliin, mutta tod näk munkin autosta menis joku ihan muu kohta ruttuun. On myös aivan säkästä kiinni, että selviäiskö koira paremmin etupenkillä vai peräkontissa, koska se riippuu tosiaan aina siitä, että millainen onnettomuus on ja miten paljon itse auto suojaa. Sikäli siis minusta lähes nollatutkimuksia nämä, kun koira on aina turvaton eikä mitään ole autossa suunniteltu muuta kuin ihmisten turvallisuutta ajatellen. Mulla koira on turvavöissä lähinnä siksi, että se pysyy paikallaan ja ettei se vaikka äkkijarrutustilanteessa tipahda lattialle tai loukkaa itseään tarpeettomasti.
Mella M

ViestiKirjoittaja JMTNT » 11.09.2024 21:53

No mun rotweiler rotuinen koira on siellä missä minäkin eli istuu tai makaa autossa etupenkillä mun jalkojen välissä. :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja Umac » 12.09.2024 03:20

^Tuskin kuitenkaan itse autoa ajaessa?
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 12.09.2024 04:39

JMTNT:llä on joko hiton tilava auto tai hiton pieni rotweileri. Ja auton polkimet ilmeisesti käsikäyttöisiä.
aunet

ViestiKirjoittaja JMTNT » 12.09.2024 17:21

No kai jokainen ymmärtää, jos haluaa, että yksi sana jäi pois," pelkääjän" paikka. En ole vielä koskaan nähnyt autoa jossa on vain yksi etupenkki.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Fran » 12.09.2024 17:34

JMTNT kirjoitti:En ole vielä koskaan nähnyt autoa jossa on vain yksi etupenkki.

Mä olen omistanutkin kolme autoa, jossa on vain yksi etupenkki.

Joo, meni aiheen vierestä.
Fran

ViestiKirjoittaja JMTNT » 13.09.2024 18:27

Fran, olet varmaan formulakuski sitten? Lisää huumoria yli aiheen :mrgreen:
JMTNT

ViestiKirjoittaja Fran » 13.09.2024 20:11

JMTNT kirjoitti:Fran, olet varmaan formulakuski sitten? Lisää huumoria yli aiheen :mrgreen:

Nope. Aika monessa jenkkiautossa on yksi penkki edessä ja toinen takana. Farkuissa voi olla vielä kolmas penkki takakontissa.
Fran

ViestiKirjoittaja JMTNT » 13.09.2024 21:42

Kiitos vastauksesta. Erikoisautot ovat eri asia.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Fran » 14.09.2024 08:47

JMTNT kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Erikoisautot ovat eri asia.

Erikoisautot? Näkemys tuokin :mrgreen:

Se tästä offtopicista.
Fran

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 14.09.2024 17:13

Tuli mieleen yks jenkki video missä koira matkusti lava-auton lavalla vapaana. Siinäpä kiva kanuuna sitten jos ja kun tulee äkkitörmäys. Ei mitään suojaa koiralle eikä kenellekään. Mutta varmaan ihan sallittua koska amerikka.
Iidis79

ViestiKirjoittaja JMTNT » 14.09.2024 17:51

Mun läheisellä newfoundlandinkoira ja valitsee autonkin koira huomioiden.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Mella M » 14.09.2024 18:10

JMTNT kirjoitti:Mun läheisellä newfoundlandinkoira ja valitsee autonkin koira huomioiden.

Taitaa olla suurten koirien omistajilla enemmän sääntö kuin poikkeus, että autoa hankkiessa pitää huomioida myös koira. Samoin myös silloin jos on useita koiria vaikka olisi pienempiäkin.

Etupenkillä koiran kuljettaminen jalkatilassa tai omassa sylissä on kyllä aika kammottavaa. Koiran tilanne on tosi huono, jos joku tulee oikeaan kylkeen samoin nokkakolarissa tai ulosajossa. Tuo on varmaan huonoiten koiran kuljettamiseen sopiva tila. varsinkin jos samassa tilassa on vielä ihminen. Itse kuljettaisin tuon kokoista koiraa vain ja ainoastaan koiran takaosassa ja mielellään kunnolla kiinnitettynä/häkissä.
Mella M

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät