Sopuli kirjoitti:Minä ainakin huomaan valitettavasti kyseenalaistavani tiedon aina kun kuulen pikkukoiran olevan täysin sisäsiisti. Mietin että todellako, siis yhtä pomminvarmasti aivan koko elämänsä, kuin useat isommat lajitoverit. Että voi aivan surutta mennä vaikka hotelleihin ja koirakoteihin kylään, tietäen ettei takuulla lirahda. Eikä tarvitse edes tietää, mikä on "urosvyö". Hyvin usein lisäkysymyksin saa kuitenkin tietää, että niin no tottahan joskus joku pissa tulee, mutta on meillä ihan matot. Ja tämäkään ominaisuus ei siis todellakaan ole millään tavoin omistajan vika, tai joku "koulutuskysymys". Joku 8 kiloinen on tässäkin suhteessa jo ihan eri.
Kannattais varmaan miettiä, että miksi itsellä on niin kova tarve nimenomaan kyseenalaistaa tuo asia? Varsinkin kun muistaakseni sinullekin on moneen kertaan selitetty, että sisäsiistejä pikkukoiria on vaikka kuinka paljon. Ja mistä käsitys, ettei sisäsiisteysongelmia olisi isommilla koirilla, että ne olisi aina pomminvarmoja?
Mä en pidä Katiskaa nyt maailman luotettavimpana lähteenä, mutta uskon silti, että tämä hänen kyselynsä kuitenkin jotakin kertoo.
"Kun haarukoidaan sisäsiisteysongelmaiset rodut, niin lista on seuraava:
Irlanninsusikoira
Kiinanharjakoira
Parsonrussellinterrieri
Samojedinkoira
Schipperke
Sekarotuinen
Suomenlapinkoira
Tiibetinspanieli
Valkoinen länsiylämaanterrieri
Määrien suhteen TOP-3 oli:
Kiinanharjakoira
Suomenlapinkoira
Sekarotuinen"
https://www.katiska.eu/koira/koiran-sis ... ys-kysely/Kannattaa lukea koko juttu. Tulokset ovat varmasti kyseenalaiset, kun otanta on kohtalaisen pieni, mutta minusta tuossa on mietitty hyviä syitä sisäsiisteysongelmiin.
Toki sisäsiisteysongelmia on enemmän varmaankin pienillä koirilla kuin isoilla, mutta esim. oman lähipiirini koirista ei tällaista johtopäätöstä voi todellakaan tehdä. Pahin sisälle asioitaan tekevä on siperian husky, jolla on jonkinasteinen eroahdistus ja sitten taas mä en tiedä kuin yhden vanhus bichonin, joka tekee sisälle. Mun on hyvinkin helppo sanoa, että sisäsiistejä pikkukoiria todellakin on. Mulla on ollut myös todella monta erilaista pikkukoiraa hoidossa ja yksikään ei ole koskaan tehnyt sisälle enkä tiedä ketään, joka käyttäisi koirallaan urosvyötä (yhden edesmenneen uroksen tiedän, joka joutui käyttämään urosvyötä, ja se oli espanjanvesikoira). Et sinä tätä varmaankaan usko, mutta kerron nyt silti