Hintamerkinnät virheellisiä kaupassa

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Hintamerkinnät virheellisiä kaupassa

ViestiKirjoittaja Ninni Liiterissä » 26.08.2024 08:40

Hei!
Onko kellään tietoa mihin täsmälleen otan yhteyttä, kun tilanne on se että kaupassa on toistuvasti tarjouksia,
ja kun menee kassalle ostamaan tuotteen, onkin peritty eri hinta.
Sitten kun huomaa kuitista, asia korjataan sillä kertaa "otatko kortille vai käteisenä" ja sanotaan ettei ollut tarjoushinta päivittynyt kassaan.

Kun menee illalla uudelleen hakemaan saman tuotteen, niin hups, se ei ole vieläkään päivittynyt kassaan. Olen testannut joskus huvikseni ja siis ihan siksi, että halusin tarjoustuotetta.
Eli jokainen mummo, pappa, työtön, eläkeläinen joka siinä kaupassa käy ilman että tarkastaa kuitin, voi olla maksanut tarjoustuotteeksi luvatusta isomman hinnan.
En tiedä kuinka moni asiasta kauppiaalle huomauttaa, mutta ilmeisesti huomautuksen jälkeen ei tapahdu mitään.

Haluan ilmoittaa tästä johonkin valvovaan tahoon, mutta en saa selvää minne mun konkreettisesti pitää soittaa.
Ja ei mulla ole esim. valokuvia ja kuitteja tallessa todisteeksi, kun aattelin että vinkkaisin vaan ja saavat itse alkaa valvoa.
En ole mikään päätoiminen kaupantarkastaja, jolla on aikaa alkaa keräämään jotain todistusaineistoa vuosiksi. Haluan vaan että tuohon tulee loppu.

Ja ei, ne ei ole äppi- tai etukorttitarjouksia, koska olen monta kertaa tarkistanut vielä että ei varmasti ole siitä kortista kiinni se tarjous, mikä on luvattu.
Ninni Liiterissä

Re: Hintamerkinnät virheellisiä kaupassa

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.08.2024 08:44

Onko ollut myös oikea tarjouspäivä, kun Lidlissä ne tarjoukset ovat voimassa joissakin tuotteissa vain joko alku- tai loppuviikosta?
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 26.08.2024 08:54

On ollut, kerran se kassa on ruvennut huomioni perusteella korjaamaan sitä ja hyvittänyt sen, mitä olen maksanut liikaa.
Ovat auliisti myöntäneet virheen, mutta ilman pahoitteluja. Ainoastaan selittämällä, että ei ole hinta päivittynyt kassaan.

Lisäksi, mun käsitykseni mukaan, jos kauppias ilmoittaa isolla kyltillä tuotteelle tietyn hinnan, se ei saa olla erehdyttävä esimerkiksi siten että päivämäärät on tosi pienellä, ja asiakas voi luulla tarjouksen olevan voimassa vaikkei se ole.
Kauppias ei saa laitella sellaisia kylttejä, mitkä ei pidä paikkaansa.

Vähintäänkin jos se kyltti siellä koko päivän on, ja joku siitä jo erehtyy, se kyltti pitäisi käydä nappaamassa pois ja laittaa vasta sitten, kun tosiasiallisesti pitää paikkansa.
Ninni

ViestiKirjoittaja Ninni » 26.08.2024 08:56

Ja hei, mua kiinnostaa mihin ilmoitan. Oletus on että en ole väärässä. Jos olen, niin sittenhän ilmoitus on aiheeton mutta jonkunhan noita asioita pitäisi valvoa?

Ja tätä tapahtuu välillä muissakin kaupoissa, mutten ole kovin systemaattisesti pystynyt valvomaan kaikkia kauppoja :lol:

Mutta niille jotka kynnelle kykenee: Kannattaa tarkastaa kuitti.
Usein voi käydä, että erehtyy siksi että tarjous onkin plussa tai etutarjous, jolloin itse on mokannut ja luullut saavansa tarjouksen, muttei olekaan sitä korttia.
Mutta kun sen huomioi, niin voi kassalta ystävällisesti kysyä että mahtoikohan tää olla etukorttitarjous, kun luulin että tämä tuote on X euroa.
Sitäkin tapahtuu, että otan epähuomiossa tuotteen väärästä kasasta ja luulen kylttiä joksikin muuksi.
Nämäkin virheet huomioiden, kannattaa pitää silmät auki.

Sen takia yleensä en menekään vihaisena valittamaan, kun otan huomioon että erehdys voi olla myös minun puolelta tapahtunut.
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.08.2024 09:12

Vaikea löytää mitään muita yhteydenotto-osoitteita kuin liikkeen henkilökunta tai nettilomake :geek:
Jos olisi tarpeeksi rohkea, voisi marssia liikkeeseen ja kysyä kuuluvasti: "Missä on johtajanne? Minulla on asiaa hänelle!"

Meneeköhän tieto perille vai mappi Ö:hön tätä kautta: https://asiakaspalvelu.lidl.fi/SelfServ ... actsupport
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 26.08.2024 09:36

Kiitos, laitettu palautetta lomakkeen kautta.
Vielä pitäisi löytää joku taho, joka ei ole se itse kauppa. Koska kyllähän kauppias tienaa parhaimmillaan euron per tuote, jos sen käy ostamassa vaikka monta sataa ihmistä päivän aikana siksi että luulee olevan tarjous, ja sitten maksaakin vaikka ainoastaan euron liikaa. Tai vaikka 50 senttiä liikaa. Summa on juuri niin pieni, että harva jaksaa varsinkaan kotoa enää lähteä korjaamaan huomattuaan. Moni ei tarkista koko kuitteja, ennen kuin summa alkaa heittää merkittävästi, esim kympeillä.
En väitä että kauppa tekee sen tahallaan, en väitä mitään, mutta heillehän on etua siitä, että väärä hinta on puolisen päivääkin esillä ja monta jopa satoja asiakkaita tulee sen tuotteen houkuttelemana.
Ei olisi ostamassa ko. tuotetta, mutta päättää ostaa kun halvalla saa.
Asia pitäisi korjata heti, kun on saatettu henkilökunnan tietoon.

Jos olisi tarpeeksi rohkea, voisi marssia liikkeeseen ja kysyä kuuluvasti: "Missä on johtajanne? Minulla on asiaa hänelle!"

No kun kerrankin painoin sitä "kutsu apua" painiketta pikakassalla, se oli just joku isompi uniformupäällikkö siellä :D

Tasapuolisuuden nimissä, tarkastakaa hinnat ja kuitit myös K- ja S-kaupoissa.
Yleisin erehdys mitä mulle silti tulee vastaan, on se että unohdetaan poistaa -50% tuotteista se puolet, tai että otan itse väärästä kohtaa. Tätä vois pitää kauppiaan vikana koska liian usein on kyltit jätetty siten, että erehdyksen vaara on olemassa ja kahvitarjous 3,99 vaikkapa, niin koskikin jotain toista kahvipakettia mutta se kyltti kellii siinä kahden tuotteen välissä.
Ninni

ViestiKirjoittaja Fran » 26.08.2024 11:34

Fran

ViestiKirjoittaja Ninni » 26.08.2024 14:43

Kiitos, eli se on oikea paikka.
Minä tosiaan pyöriskelin jo siellä, ja yritin etsiä että mikä on se konkreettinen mailiosoite nimenomaan tälle asialle
mutta siellä tuli vastaan kaikki turvasähköpostit, liitetiedostojen lähettäminen.
Oisin vaan halunnut helposti laittaa viestin, että seuratkaapa tilannetta siinä kaupasa.
Ei taida onnistua.
Enkä oo mitään tosiaan todistusaineistoa kerännyt väitteideni tueksi. Ei kellonaikoja, kuitteja, päivämääriä eikä kuvia.

Pyörin siellä sen aikaa, että meni hermot ja laitoin kissavideon pyörimään.
Kerään voimia ja katson uudemman kerran. :D
Alkoi heti tuntua ihan työltä ja siltä, että mikä minä olen täällä saatana melomaan jonkun mailiosotteen perässä :twisted:
Kiitos kuitenkin vahvistuksesta eihän tämä kenenkään muunkaan velvollisuus ole.
Ninni

ViestiKirjoittaja Mella M » 26.08.2024 15:25

Jokainen toki saa käyttää aikaansa ja energiaa mihin haluaa, mutta itse olen ajat sitten äänestänyt jaloilla ja käyn mielummin kaupoissa, missä ei ole jotenkin hähmäinen meininki. Vaikka joka käynnillä sitten säästäiskin vaikka euron, niin ei se ole musta sen arvoista, jos alkaa noin perusasiat rissaamaan. Helpommalla pääsis, kun asiois jatkossa muualla. Virheitä sattuu kaikissa kaupoissa, mutta jos se on systemaattista, niin kyse on välinpitämättömyydestä ja jos vielä henkilökunnalla on asennevamma, niin selväähän on, että "edullisempi" kauppakassi rahoitetaan tällaisella touhulla. Mä en juuri koskaan katso kuitteja, ellen nyt ihan asiakseni ole mennyt hinnan perässä johonkin kauppaan ja meitä kuitin katsomatta jättäjiä on aika paljon. Mutta itsehän sitten valitsee, että minkälaista "kauppiaskulttuuria" haluaa tukea. Mä luulen, että AVI on varsin tietoinen, mutta epäilen, että resursseja ei ole aivan kauheasti näihin puuttua.
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 26.08.2024 19:10

No hei, jos kaikki kaupat missä on jotain hyhmäistä tapahtunut, äänestäisin jaloilla, niin joutuisin tilaamaan varmaan jostain ulkomailta ruuat ja vessapaperit.

K-Kaupassa on käynyt tätä, ei tosin näin törkeetä että se esihenkilö ei olis edes näytellyt pahoillaan olevaa. K-kaupan plussatarjoukset on monesti vitsi, ja siksi en ole plussakorttia hankkinutkaan. Ei kiinnosta antaa tietoja 30 sentin tai 20 sentin alennusta vastaan. Ja pyllistellä siellä kassalla äppien ja korttien kanssa.
S-kaupassa on mennyt sekaisin hintalaput ja unohdettu sopivasti puolet -50% tuotteista alentaa, tai siellä myydään mätiä vihanneksia puolet kalliimmalla kuin K-kaupassa, ja K-Marketissa on mätiä banaaneja 1 €/kg, ja seuraavaksi siellä on ne oikeat banaanit saman hintaisia tarjouksessa.
Joka kaupassa on vähintään kerran tullut joku oikein hyhmänrähmä, eli tapaus jonka jälkeen tulee sellainen olo, että kannattaako asioida enää ikinä. Jos ei mistään kovin törkeästä niin vähintään epäystävällinen palvelu tai joku muu, joka voi olla henkilöstä riippuva ei niinkään kauppaketjusta.
Roskistavarasta pyydetään euro, vaikka S-kaupassa tajutaan että biojäte ei tarvi maksaa kuin alle 70 senttiä kilo.
Laitetaan muka hyvikkiä monissa kaupoissa, vaikka kaupan takana on roskis täynnä varmaan hyvää tavaraa ym. Viherpesua, lässytystä, valehtelua ja ketkutusta.

Suomessa on niin vähän kilpailua ketjujen välillä, että jokainen kauppa on omalla tavallaan kusipää.
Äpeillä ja etukorteilla koitetaan vaan saada ihmiset lopettamaan vertailu, koska saadakseen parhaat bonukset pitää keskittää ostot.
Mitä vähätuloisempi tai pienempi ruokakunta, sitä tiukemmin keskitetään koska muuten jää ne vähätkin bonukset saamatta, mitä eri ketjut tarjoaa. Mitä paremmat tulot ja isompi raha käytössä, sitä vähemmän katsotaan kuittia. On jopa häpeällistä alkaa ropoja laskemaan toisten nähden. joissakin piireissä ainakin, ketä tunnen.
Suurpiirteinen ihminen ei kuitteja kysele, se on imagokysymys. Eli lopulta keskivaiheille jää se yks kissa tai koiramummo joka valittaa huomioistaan :lol:

Vertailu vähenee ja voi porsastaa srauhassa, koska ei ihminen 50 sentin kusetuksen takia jätä kauppaa ja komeita bonuksiaan. 50 senttiä kertaa sata asiakasta, on 50, ja euro kertaa 100 on 100 . Sillä saa jo viikon ruuat, ja sen voi kertoa tuhannella vielä päivästä riippuen.
Asiakkaat jotka huomaa hinnat ja kilohinnat, ja joilla on paukkuja lähteä pikkurahojen perän kyselemään, on todennäköisesti ehdottomassa vähemmistössä. Soraääni voidaan hiljentää sillä, että nyökkää hymyilee ja sanattomasti viestii että painu helvettiin.
Vaikka tää yks asiakas vaihtaisi viikon välein kauppaa koska "ei enää ikinä asioi siellä missä kohdeltiin huonosti" hän vaihtaa seuraavalla viikolla takaisin koska muuten loppuu kaupat kesken.

Mutta totta, tuollainen systemaattinen homma on outoa, ja laittaa miettimään että vaikka kävisinkin samassa ketjussa jatkossa, niin en ainakaan samassa myymälässä. Ja katson kuitin.
Viimeksi muokannut Ninni päivämäärä 27.08.2024 04:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Ninni

ViestiKirjoittaja Ninni » 26.08.2024 20:37

Täytyypä silti kehua Lidliä:

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikk ... #gs.e648ou

Ovat tosi hyvä ostospaikka vegaanille ja kasvissyöjälle.
Ne tofut, pavut, kaikki vihannekset on usein tosi edullisia ja hyviä.
Lämmittää lisäksi mieltä, että vaikka olisikin viherpesua niin eniten tuo Lidlin meininki alkaa muistuttaa sitä, mitä sen kuuluisikin olla.
Eli kauppa ei vaan miellytä asiakkaita piilottamalla vegehyllyn erikseen, vaan oikeasti alkaa tavoittelemaankin tuossa jotain.
En ole vielä vastaavia suunnitelmia lukenut muista kaupoista, ja muualla ne tuotteet voivat ollakin sekaisin toistensa joukossa, mutta Lidlissä tuntuu vegaanille varmasti kivalta käydä.

En siis hylkää Lidliä, ja kostoksi jokaiselle kaupalle jossa on ollut jotain ärsyttäviä seikkoja, käyn kaikissa kaupoissa vuoron perään enkä keskitä.
Ninni

ViestiKirjoittaja Fran » 26.08.2024 20:44

Mä en ihan allekirjoita Plussa-tarjousten huonoutta. Laskin mun viimeisen 12kk kaikkien Plussa-ostosten alennusprosentin. Se oli melkein 19%... Musta se on oikein hyvä alennus.

Koska mun ostokset on aika pienet, niin Plussarahaa mulle kertyy vähän. Sitä en alennusprosenttia laskiessa huomioinut, vaan pelkät ostoksista saadut aelnnukset.

:edit: korjattu alennusprosentti. Laskin sen ensin väärin.
Fran

ViestiKirjoittaja Ninni » 26.08.2024 20:54

Mulla on Fran foliohattu syvemmällä päässä, kuin sinulla. :mrgreen:
Ajattelen nimittäin, että ne plussatarjoukset, tai mitkä vaan etukorttitarjoukset, ovat vähän kuin Black Fridaysta on kerrottu huhua jutun juonesta. Kauppias ottaa kyllä sen katteen mitä haluaa, laittaa hinnat sille tasolle että antamalla plussatarjouksen asiakkaalle kuin namipalan koiralle, ei häviä siinä mitään.
Plussatarjoukset pitääkin välillä olla asiakkaan mielestä tuntuvia, koska sitten vasta keskittäminen hänen mielestään kannattaa.
Jos ajattelee laajasti, niin etukortit ovat kupla. Tai saattavat olla, en siis itse ole ollut kärpäsenä katossa, kun niitä suunnitellaan jossain pyöreiden pöytien ääressä. Tai kalsarisillaan etätyöpöydissä.
Varmaan sekin on mulla erilaista, että näen ne tarjoukset omasta näkökulmasta. Jos selaan tarjouslehtiä, niin mulle on siellä ehkä kaks tuotetta koska olen vegaanikasvissyöjä mikälie. Minkään lafkan tarjoukset tekevät harvoin vaikutusta, ja joskus mm. katson kun toisesta kaupasta saa 30 senttiä alennusta jostain tuotteesta kun ostaa 2,
niin toisessa kaupassa saattaa sama tuote olla lähtöjään halvempi. Joku toinen tuote on vastaavasti kalliimpi kuin muualla, mutta kun käy monessa kaupassa vuoroviikkoina, alkaa saada käsityksen mistä tietyt tuotteet saa halvimmalla.
En tee bonuksilla mitään, kun olen varannut ruokaan sen rahan mitä olen, ja pysyn siinä.
Alkamalla keskittää, olisi tulos ehkä plus miinus nolla, se rahan kiertokulku vain hieman muuttuisi.
Viimeksi muokannut Ninni päivämäärä 27.08.2024 04:46, muokattu yhteensä 1 kerran
Ninni

ViestiKirjoittaja Fran » 26.08.2024 21:05

Tuo oli mun ihan kaikkien, myös normaalihintaisten ostosten alennusprosentti, kun jakaa Plussa-alennuksista säästyneet eurot kaikille ostoksille. Mulle siis K-kaupat on halvin vaihtoehto. Enkä alunperin siirtänyt ostoksia S-ketjusta K:hon hintojen takia, vaan tykästyin yhteen Cittariin ja huomaamatta siirsin ostokset sinne. Alkuun vertailin hintoja kaupassa ollessani Foodiessa Prisman hintoihin, eikä erot kovin suuria ollut.
Osan ruokaostoksista teen Pick n Payssa, jossa ei edes ole kanta-asiakasohjelmaa, mutta jossa hinnat on kilpailukykyiset. S-ketjussa käyn harvoin, Lidlissä en koskaan.

Hintavertailua on tullut tehtyä paljon, sekä kauppojen, ketjujen että kaupunkien välillä. En siis todellakaan ihan ummikko sen suhteen ole, vaikka niin lmtunnut luulevan. Ainoa kauppa, jonka hinnoista en tiedä mitään, on Lidl, koska se on ollut boikotissa jo vuosia.
Fran

ViestiKirjoittaja Ninni » 26.08.2024 21:51

Näissä kauppa-asioissa huomaa usein, että eri kauppaketjujen asiakkaat ja me kortittomat, meitä yhdistää kaikkia eräs asia:
jokainen tuppaa pitämään eri kaupassa asioivia tai eri tavalla toimivia edes hieman tyhmänä.
Jos samaan pöytään istutetaan kortiton, plussa, bonus ja äppi - ihmiset, niin tuloksena on se että jokainen siitä pöydästä lähtee ajatellen, kuinka idiootteja kaikki ovat, jotka eivät käytä sitä samaa plussaa tai äppiä kun itse.
Mun näkökulmasta kaikki ihmiset jotka sanoo säästävänsä niiden korttien avulla, ovat noviiseja.
Mutta kuulisitpa ne haukut mitkä saan kortillisilta, kuinka en tajua mitä etuja menetänkään, ja en säästä kun en omaa sitä korttia.
Näin se menee. Kauppaketjut jakavat ihmisiä. Jakautunut yhteiskunta :mrgreen:
Ninni

ViestiKirjoittaja Mella M » 26.08.2024 22:03

Miten idiootti sitten on, jos käy lähestulkoon vain S-ketjun kaupoissa, mutta ei omista S-etukorttia? Kaverin puolesta kyselen :roll:

Mä en ole koskaan mennyt hinta edellä kauppaan vaan käyn niissä kaupoissa, jotka nyt sattuu tuntumaan sopivimmalta tai jotka ovat jonkun sopivan etäisyyden päässä (paitsi, että Lidlissä en juurikaan käy). Mulle on ihan sama, että maksaako mun ruuat kympin vai kaksi enemmän jossain kuussa. Mä en sitä rahaa huomaa missään. Mutta siitä mä maksan mielelläni, että kaupassa on kiva käydä, siellä on toimivat itsepalvelukassat, sellainen valikoima mistä pidän ja ettei mua satu silmään joku Kiinasta roudattu krääsä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 26.08.2024 22:21

Mella M, en tiiä tuota kaveriasi mikä hänellä on sitten syynä. Vai puhutko vitsillä?

Mutta tuskin on idiootti.Kaverisi tai "kaverisi"?
-haluaa säilyttää vapautensa, eli hän on kapinallinen. Itsekin olen tavallaan, eli en halua kaupan keräävän minusta tietoa enemmän, kuin tiedän itsestäni itsekään. Ja haluan mennä ja tulla kaupasta niin, että on mahdollisimman vähän krääsää mietittävänä. Ei tarvitse ojentaa myyjälle luuria, korttia, tai mitään muuta kuin se miten maksaa ostokset. Olen tarkasta säästösilmästäni huolimatta valmis jopa maksamaan parikymppiä ylimääräistä, jopa muutamankin kympin siitä, ettei tarvitse säätää. Tai siis eihän minun kuuluisi joutua siitä maksamaan, mutta jos muu yhteiskunta pyörii niiden korttien kanssa, niin joku hinta voi olla eessä sille, ettei niihin lähde.

Ihmettelen toisaalta niitä, joiden lompsassa ei tunnu se kymppi tai edes satanen sinne tai tänne, miksi HE vaivautuvat niiden plussien ja äppien kanssa. :shock:
En toki tunne monia sikarikkaita, jos yhtäkään tietääkseni, mutta ne jotka sanoo ettei heidän tarvi seurata koko hintoja tai välittää mistään, niin mikä on vaivannäön taustalla. Eivätkö he arvosta aikaansakaan?
Jos on tuntipalkka enemmän kuin työttömän viikon ruuat tulevat maksamaan, niin kai he jo irrottautuvat siitä kortti oravanpyörästä? Luulisi? Vai onko taustalla poliittinenkin vakaumus, miksi ihmiset niitä etukorttihässäköitä kannattaa? Poliittinen vakaumus selittää ainakin sen, miksi se on kahvipöydässä erittäin tulenarka aihe. Että mitä korttia käytät, vai käytätkö.

Sama homma vuokralla asuvakaan ei välttämättä asu vuokralla siksi, että on niin tyhmä, vaan siksi että tekee tietoisen valinnan siinä ja ihailee kun joku muu omistaa sekä riskit, vaivan, että rahalliset hyödyt siitä tilanteesta. Mutta moni näkee sen vuokralla asujan nimenomaan järjenvastaisesti toimivana.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001730258.html

Löyty vanha uutinen, sanotaankohan tuossa mitään tosia asioita?
Ninni

ViestiKirjoittaja Purrfect » 26.08.2024 22:44

Kyllä mä ihan mielelläni sen ilmaisen rahan sieltä kaupasta otan bonuskorteilla. Keittiörempan aikaan muutamia vuosia sitten saatiin s-bonusta takaisinpäin 800euroa, kun sattui tuplabonuspäivät sopivasti sattumalta. Oltiin siis keittiöliikkeitä kierretty useammassa paikassa ja se mitä haluttiin löytyi Kodin Terrasta. Muutoinkin joka kuukausi tuli minimissään 10e s-bonusta.

Muutama vuosi sitten käytettiin pääosin Prismaa ostoksiin koska sieltä löytyi ne tuotteet mitä haluttiin, mutta muuttivat ja supistivat valikoimaansa. Enää ei tahdota löytää kaikkea, joten siirryttiin Cittariin. Me hyödynnetään kampanjat silloin kun on sopivia ja järkeviä, niitä ei ole S-ketjulla samalla tavalla. Eikä toki kaikessa osteta vain hinnan perusteella, se tuotteen laatu vaikuttaa myös. Olen myös vertailun vuoksi joskus tehnyt ostoskorin sekä Prismaan että Cittariin, osa on toisessa kalliimpia (siis saman merkin tuotteet), osa halvempia, ostoskorin loppusummassa ei isoa heittoa ollut. Lähi K-kaupasta taas saa tosi hyviä alekampanjatuotteita. Ja ne on ihan oikeasti alennettu, eikä ensin nostettu ja alennettu, senverran tulee kuitenkin samoja tuotteita ostettua että sen kyllä huomaisi....
Purrfect

ViestiKirjoittaja kuvatus » 27.08.2024 06:11

Mies on hintahaukka ja tekee meillä päivittäisostokset. Niissä tuotteissa, joita meillä kuluu, Prisma on pääosin edullisempi kuin viereinen Citymarket. Ainoastaan tarjoukset ovat edullisempia ja kala tuoreempaa, joten niitä haetaan sieltä. Tarjoukset hyödynnetään myös Lidlistä. Bonusta S-ryhmästä näyttää kertyneen 400 € tänä vuonna. Toisaalta ymmärrän hyvin, ettei halua käyttää etukortteja ja kerätä itsestään tilastoa tuntemattomiin paikkoihin. Kyllä se itseänikin vähän inhottaa. Joku tietää mitä ostan milloinkin ja missä kuljen ja vietän aikaani. Hyh!
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Fran » 27.08.2024 06:23

Mulla on Plussakortti maksukortissa, joten ei tarvitse ylimääräisiä säädellä kassalla. Plussat tulee luettua samalla kuin maksukorttikin.

Mä kirjoitin kortin hyvyydestä omasta, subjektiivisesta kokemuksesta, en foliohatussa muhineen ajatuksen perusteella. Ja se, että kauppa saa musta tietoa tekee myös mun ostokokemuksesta paremman. Nytkin mulla on omissa Plussatarjouksissa viidestä tarjouksesta kolme sellaista, jotka ostaisin joka tapauksessa, yksi sellainen jonka ostoa olen harkinnut, ja nyt voin sen testiksi ostaa, ja yksi sellainen jota en normaalisti hinnan takia osta kuin satunnaisesti. Sen sijaan se tarjous, joka tulee sovellukseen kaikille, ei ole mun ostoslistalla.

K- ja S-ketjujen kortit myös näyttää mulle mm. mun ostosten hiilijalanjäljen, terveellisyyden ja kotimaisuuden. Varsinkin näistä viimeinen mua kiinnostaa. Ennemmin seuraan sitä sovelluksesta kuin alan itse kaivamaan tietoa ja ynnäilemään niitä. Vastineeksi annan ihan mielelläni seurata ostokäyttäytymistäni.

Omalta kohdaltani en keksi mitään syytä jättää korttia käyttämättä.
Fran

ViestiKirjoittaja Ninni » 27.08.2024 06:30

Kaikki Fran kirjoittaa nyt omasta kokemuksesta, ja se on ihan sallittua.
Älä loukkaannu, mullahan se foliohattu on syvemmällä päässä kuten sanoin. Koska näen negatiivisena itseeni kohdistuvan tiedonkeruun ja haluan tehdä itseeni kohdistuvan kontrolloinnin ja manipulaation vaikeaksi. Sinä näet sen puolestasi asiakaskokemusta parantavana, että kauppa kerää tietoa. Ja moni on todennut, että siinä on nämä molemmat puolet.

K- ja S-ketjujen kortit myös näyttää mulle mm. mun ostosten hiilijalanjäljen, terveellisyyden ja kotimaisuuden. Varsinkin näistä viimeinen mua kiinnostaa.

Tähänkin on monta tietä. Jokaisella on tapansa.
Itse käytän tähän sitä metodia, että valitsen kotimaisia ruokia itse. Suurin osa ostoksistani on perunaa, leipää, viljoja ja vihannes- ja hedelmäosastolta valitsen suomalaiset vaihtoehdot. Muutan ruokasuunnitelmaani sen perusteella, löydänkö kotimaiset raaka-aineet. Jos menee kassalle ja jokainen tuote on kotimaista tuotantoa, ja seassa on joku yksi ruotsalainen papupurkki, niin ainoastaan nippu banaaneita voi tuoda särön tähän idylliin.
Tämä ei tarkoita että jos joku ulkoistaa seurantansa, se olisi sen parempaa tai huonompaa seurantaa. Kauppahan seuraa ostoksia tehokkaasti, ja lisää asiakkaan kokemaa kannattavuutta sillä että antaa tietoa hänelle itselleenkin.
Joudun itse tekemään omat tilastoni, taulukkoni ja ostoskäyttäytymiseni. Mikäli tästä tulee liian vaikeaa ja ei riitä muutama rivi ruutuvihkosta, pidän sitä merkkinä liian monimutkaisesta ruokalistasta. Omalla kohdallani. Enkä oikeasti siis kirjoittele seurantataulukoita ja diagrammeja, mutta jos haluaisin niin siihen ei montaa riviä yksinasujana tulisi.
Joku iso lapsiperhe ei tällaiseen välttämättä pysty, ja ymmärrän kyllä miksi.
Ninni

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.08.2024 06:40

Siis mulla ei ole S-etukorttia mutta käyn usein meidän kylän ABC:n Salessa, koska se on ainoa ruokakauppa 10km säteellä. En aio korttia tuon vuoksi hankkia. Plussakortti on, ja isommat ostokset noin kerta viikkoon teen muualla. Samoin auton tankkauksen.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 27.08.2024 06:50

Meille Lidl on edullisin, yli neljän vuoden kuitit äpissä tallessa.
Kallein K supermarket, Plussa on Visassa ja Ässät menee siihen väliin, etukorttia en käytä mutta se on toisessa Visassa.
Tärkeintä tuoreus ja kotimaisuus.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Fran » 27.08.2024 07:45

Ninni, ihan yhtä lailla mä valitsen kotimaiset tuotteet. Sovellus näyttää konkreettisesti sen, miten olen valinnoissani onnistunut ja millä osa-alueilla on vielä parannettavaa. Esimerkiksi Plussaostoksissa mun kotimaisuusaste on tällä hetkellä 5/5.

Musta on ihan mielenkiintoista myös nähdä mun ostosten vitamiinimäärät, ravintoarvot, hiilijalanjälki ja ties mitä muuta ilman, että täytyy itse niitä alkaa tuote tuotteelta laskemaan. Näen myös sen, mihin rahat menee ilman että täytyy alkaa kuitteja säästämään.

Ja Ninni, mä nimenomaan sanoin että mulla ei ole foliohattua. Ehkä parempi jättää keskustelu tähän, jos mun sanomiset ymmärretään noin pahasti väärin.
Fran

ViestiKirjoittaja Ninni » 27.08.2024 07:57

No voithan sä keskustella muiden kanssa, joku muu voi silti lukea sun viestit ja olla samaa mieltä. jos kerran onnistun vain loukkaamaan.
Ninni

ViestiKirjoittaja Fran » 27.08.2024 08:46

Todellakin sulla on vaikeuksia ymmärtää mua, koska luulet mun loukkaantuneen jostain.
Mukavaa päivän jatkoa.
Fran

ViestiKirjoittaja Ninni » 27.08.2024 09:16

Voisko joku suomentaa mikä mulla on tässä ymmärtämättä?
Miksi Fran on noin vihainen ? Hän ei välttämättä ole vihainen, ja ehkä loukkaantuu jos luulen vihaiseksi.
Haluan ymmärtää. osittain ymmärrän että oli mulla joitakin hieman tuomitsevia tai sellaiseksi tulkittavia kärkeviä ajatuksia, mutta olen silti vähän pihalla ny.
Ninni

ViestiKirjoittaja Fran » 27.08.2024 09:28

Sä tulkitset väärin, jos luulet mun loukkaantuneen tai olevan vihainen. Ja koska mut tulkitaan noin väärin ja olen turhaan yrittänyt omaa näkemystäni selittää, niin musta keskustelu ei ole hedelmällistä ja sitä on turha jatkaa.
Fran

ViestiKirjoittaja Ninni » 27.08.2024 09:37

Eli ei saa puhua tunteista?
Ei saa yrittää siis arvata tunnetilaasi?
Ok. Mutta jos pelkkää asiasisältöä katsoo, niin mielenkiintoisia eroavaisuuksia ja siten katson keskustelun hedelmälliseksi täällä päässä. Hedelmätöntä se voi toki olla.

Mietin, mikä olisi keskustelusta syntyvä hedelmä. Ei ainakaan se, että joku saa käännytettyä jonkun toisen pois korteista, tai kortittoman siirtymään korttien puolelle. Ehkä sisältö on hedelmällistä jollekin, joka ei edes kommentoi mutta saa mietittävää.
Ninni

ViestiKirjoittaja asiakas » 27.08.2024 10:07

Aikoinaan oli kans eräässä kaupassa hinnat kassalla mitä sattuu. Yleensä ne olivat niin että kone otti korkeamman hinnan mitä oli ollut hyllynreunuksessa tai tarjouskyltissä ja kun mainitsin kuitin saatuani asiasta, selitys oli aina "jaa, se on kone ottanut taas väärän hinnan". Nauratti vähän kun eihän se kone niitä hintoja itsestään keksi. Joskus harvoin kävi myös niin että, olisikohan ollut kaksi erillistä kertaa, että kone antoikin reilusti alemman hinnan mitä oli ollut hyllynreunassa tai hintalapussa. No mainitsin näistäkin kassalle ja silloin selitys oli "nämä ovat kyllä tarjouksessa kun kerran kone antaa tälläisen hinnan".
:D
No, olin tietysti tyytyväinen kun sain collegehousuni ja villapaitani melkein puoleen hintaan :mrgreen:
Kyseessä suuri kauppaketju enkä tiedä loppujen lopuksi mikä hommassa mätti; hintojen siirrot tietojärjestelmään vai paikallisen kaupan hylly- ja tuotemerkinnät.
Tuossa kaupassa pitää olla tarkkana ihan joka kerta ellei halua maksaa ostoksistaan liikaa. Tosi harvoin käyn siellä enää nykyään koska ärsyttää niin paljon nämä "koneen" ottamat korkeammat hinnat. Olen joskus käynyt saman kauppaketjun myymälässä eri paikkakunnalla ja siellä hinnat tulivat ainakin sillä kerralla oikein.
asiakas

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät