Sisäpiperrykset ja -harrasteet

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Sisäpiperrykset ja -harrasteet

ViestiKirjoittaja Umac » 06.09.2022 06:55

Ketju niille kaikille. Oli ne askartelua, käsitöitä tai mitä ikinä keksii tehdä. Piirtämistä, maalaamista jne. Ja saa sinne uloskin eksyä tekemään, ei tämä ole tarkkaa.

Minä kaivoin tussit ja värityskirjat taas esille. Siis oikeammin ostin uuden satsin kyniä ja otin aikuisten värityskirjat esille. Kumman koukuttavaa hommaa.
Mutta ei sitä vain tule tehtyä kesällä pihalla, ei todellakaan. Vaikka voisi.
Ja tekisinkö arkena töiden lomassa? En. En tehnyt aiemminkaan vaan edellinen sessio oli vuorottelun aikaan.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

Re: Sisäpiperrykset ja -harrasteet

ViestiKirjoittaja msk » 06.09.2022 07:46

Mä aina haaveilen tuollaisesta värityskirjasta, Jotenkin aina kuitenkin keksin sitten kaikkea muuta puuhaa ja olen ajatellut että ei ehkä tulisi kuitenkaan väriteltyä.
Lapsenlapsien kanssa kuitenkin piirrän ja väritän tosi mielelläni.
Samoin tykkäisin tehdä savitöitä. Siispä lastenlasten kanssa muovailuvahasta muovaileminen käy korvikkeesta :mrgreen:

Aiemmin neuloin sukkia tosi paljon, nyt en enää pysty ja se kyllä harmittaa. Mutta minkäs teet.

Näperrän sellaisiin styroxympyröihin kaikenlaista. Viime talveksi tein käpykranssin. Se on kyllä kiva.

Sitä ennen tein äidilleni valkoisen ruusukranssin. Ruusut on tehty valkoisista suodatinpusseista.
Silkkikukkia on myös kiva tehdä ja olen tehnyt kevätkoristeiksi (lapsenlapsien iloksi) kaikenlaisia perhosia ikkunaan ripustettavaksi.
Vapuksi olen tehnyt myös monenlaisia juttuja, kuinka ollakaan lapsenlapsille :mrgreen:

Kuva

Kuva

Kuva
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 06.09.2022 07:52

Puikot ja lankaa. Pukinkonttiin sukkia, toiveita ilmaantui, niin miksikä ei. Enää kuudet sukat tehtävänä :) Tosin vähän harmittaa kun just tilasin villatakki langat itselle, se taitaa jäädä nyt sitten kevään puolelle. Sitten kun ehtii, niin barbinvaate projekti olisi tuossa myös odottelemassa. Jämä tilkuista saa onneksi pienistäkin aikaiseksi.
Viimeksi muokannut Hovarontti päivämäärä 06.09.2022 08:20, muokattu yhteensä 1 kerran
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja msk » 06.09.2022 08:13

Tein aikaisemmin aika paljon sukkia.
Tässä joitain josta löysin kuvia.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 06.09.2022 08:24

mä vasta eilen piirtelin malleja, toiveiden/harrastusten/mieltymysten mukaan :mrgreen: oon vähän hitaalla, mutta langat oli suurinpiirtein kaikki jo hankittuna. Tänään saan varmaan pitkät viini sukat valmiiksi, niin pääsee sitten aloittamaan noita joululahja sukkia. Tosin dodge pitää vielä piirtää, muuten olis mallit kasassa. Yhdet sukista on onneksi 4-vuotiaalle, muut on sitten jättijalkoja välillä 40-46 :shock: tai siltä ne tuntuu kun omat köpöttimet on kokoa 36 :lol:
Hovarontti

ViestiKirjoittaja msk » 06.09.2022 10:25

Kuvioidut, etukäteen mietityt villasukat onkin tosi hienot! <3

Mä vaan tein aina langoista josta tuli joku kuvio itsestään :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Kaktus2 » 06.09.2022 11:14

Tilasin netistä tällaisen 'nukkuva kettu' neulahuovutuspaketin: https://puutarhurinmaja.fi/kauppa/neula ... t-company/

Kuvittelin, että siinä olisi jonkinlainen styroksinen tms. 'runko' kun mainostettiin että sopii aloittelijoille. No ei ollut runkoa, vaan pakkaus sisälsi ohjeiden ja tilpehöörin lisäksi vain piippurassin ja irtonaista villaa :lol: Apuva... Ajattelin hyödyntää tuohon edesmenneen kissani karvaa, mutta en tiedä minkälaisen kammottavan pötkylän saan aikaiseksi. En ole vielä rohjennut edes aloittaa. Täytyy tehdä ensin noista pakkauksen villoista se kettu/kissa ja jos onnistuu, niin päällystää se sitten vasta kissan karvalla. Muuten käytän karvat muuhun askarteluun.
Kaktus2

ViestiKirjoittaja msk » 06.09.2022 13:06

Huovuttaminen on kivaa. Tytär on siinä aika taitavakin.
Viimeisestä kerrasta on tosi kauan aikaa kun olen huovittanut, ja voi olla että tekniikat ovat muuttuneet. Muistelen kuitenkin että jonkun superlonpalan päällä sitä aloitettiin sillä neulalla sytkyttämään.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja msk » 06.09.2022 16:47

Kirjasiili ja kirjaenkeli.
Kuva

Kuva

Se käpykranssi
Kuva

Ruusukranssi äidilleni
Kuva

Laittakaa muutkin kuvia, olisi kiva katsoa mitä kaikkea muut ovat tehneet.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 06.09.2022 17:23

Ihania ❤️
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Umac » 07.09.2022 03:21

Edelleen kiitollisena kaikille, jotka tekevät toisille villasukkia! Itselläni nyt jalassa työkaverin tekemät, sain läksiäislahjaksi. Aivan ihanat! Kuten ne edellisetkin, toisen työkaverin tekemät.

muoks: keskeneräinen merihevonen
Kuva

Oih, onpa suttunen kun salamaa ei ole, klitterit ei loista. No nämä eivät ole muutenkaan kolmivuotiaan piirrustuksia kummempia mutta koukutun jollain hullulla tavalla noihin, kun mielentila on oikea.
Hullulla halvat huvit jne.
Ja on etua kun voi käyttää molempia käsiä värittämiseen, saa varjot väistymään. Ainakin tässä keittiössä kun ikkuna on vasemmalla. Että pysyisi edes auttavasti ns. viivojen sisällä.
Kirjoitan siis oikealla mutta lähes kaiken muun teen vasemmalla ja vasemmallakin kirjoitus onnistuu kivuitta. Väritän aina vasemmalla mutta nyt otin oikeankin käyttöön, juurikin tuon ikkunasta tulevan valon takia.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 07.09.2022 04:14

^ Oho, en olekaan tavannut toista molempikätistä aiemmin. Kirjoitan vasemmalla, mutta oikeallakin ihan kohtalaisesti, harjoittelulla varmasti menisi yhtä hyvin. Maalisuti sekä vasara pysyvät molemmissa käsissä yhtä hyvin, mikä on monesti tosi kätevää. Sulkkiksessa pitää maila olla ehdottomasti vasemmassa, sakset taas aina oikeassa. Jos annetaan joku uusi tehtävä, niin pitää oikein miettiä että kummalla tämä nyt sujuisi vähemmän huonosti. Esimerkiksi kerran oli aivan pakko heittää frisbeetä, niin ei ollut mitään havaintoa kumpaan käteen sen otan. (Tietysti olisin ollut ottamatta, jos olisin saanut valita.)

Aiheeseen ei ole paljon annettavaa, en ole kutonut sitten ala-asteen sukkien, jotka todellisuudessa teki äiti. Enkä voi sietää villasukkia jalassa muutenkaan. Mutta sen verran sanon, että tilasin H&M:stä maailman ihanimman satiinioloasun, vanhasta muistista kokoa XXL. No sehän on kilometrin liian iso vyötäröltä. En jaksanut alkaa vaihtorumbaan, joten näppäränä tyttönä pujotin silkkinauhan kuminauhakujaan - minulle järjetön saavutus. En omista neulaa enkä lankaa enkä mitään sellaista, mutta ruuveja ja nauloja löytyy, joten solmin nauhan ruuviin ja kuljetin sillä nauhan kujan ympäri. Hyvin toimi.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 07.09.2022 04:41

Joo, on se kätsää! Poissulkien pesiksen peluu peruskoulussa kun räpylä oli oikealla ja heitin oikealla.
Sitten taas lapset aina roikkuneet oikealla eli vasen pesi jne. Syön vasemmalla, sakset on kyllä oikeassa kädessä.

On meitä muitakin. Olin vahvasti vasuri lapsena mutta kriittisellä hetkellä vasen käsi murtui ja opettelin juuri silloin koulussa kirjoittamaan. Joten kynä päätyi oikeaan.
Mutta joo, johdot solmussa siis täälläkin!
https://fi.wikipedia.org/wiki/Molempik%C3%A4tisyys

ADHD (ent. MBD) kulkee suvussa, veljeni, isäni ja yksi lapsistani on sillä diagnoosilla.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 07.09.2022 06:40

Eka pari päättelyä vaille valmis, kuvat jalkapohjasta ja edestä, kuviot niin että molemmissa vaihtuvat pullo/lasi eteen ja taakse :) Ravelrystä joskus bongattu ohje, en muista enää tekijää, enkä enää äkkiseltään löytänytkään, alun perin taisi olla maksullinenkin muistelisin. Mutta kuten aina mun on pakko sorkkia alkuperäistä ohejtta, joten ei ihan mene niinkuin mallin luoja toivoi.

Kuva
Kuva
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 07.09.2022 06:45

Nämä "Kiinalaiset häät" tein itselleni viime keväänä, oli tosi iso töinen. Mieli tekisi tehdä toisetkin, mutta sen ohjeen tihrustaminen ja jatkuva laskeminen oli kyllä jotain ihan muuta kuin rentouttavaa neulomista :lol:

Kuva
Hovarontti

ViestiKirjoittaja msk » 07.09.2022 08:56

Jestas miten upeita vullasukkia! :shock: <3

Värityskirjan värittäminen on kyllä ihanan terapeuttista.
Mulla tosin ne kuviot ovat ihan oikeasti lapsille tarkoitettuja kun lapsenlasten kanssa värittelen :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 07.09.2022 08:57

Mulla on "tulilintu"-sukat jo keväästä asti ollut työn alla (kesällä ei kyllä pariin kuukauteen tainnut edistyä yhtään kun ei neulotuttanut), ja vaikka tuommoiset ei-toistuvakuvioiset kirjoneulesukat on hienoja, niin on se kyllä tosiaan tuhottoman hidasta nyhertämistä ja vähän huonoa tv-tuijotuksen oheistoimintaa kun koko ajan pitää vilkuilla sitä ohjetta ja keskittyä neulomiseen enemmän. Noh nyt on puolitoista sukkaa jo valmiina, että eiköhän nuo piakkoin valmistukin kun on taas vauhtiin päässyt ja voi sitten käyttää välillä vaikka jonkun yksivärisen tai valmiskuviolangan jota voi tikutella paremmin ilman aivoja ennen kuin ottaa seuraavan kirjoneuleprojektin...
Mullahan on siis tällä hetkellä pari sängynaluslaatikkoa täynnä sekalaisia lankoja, joita pitäis jotenkin saada hävitettyä (eikä auta kun sitten joutuu ostamaan lisää jos ei löydykään senhetkiseen projektiin sopivia...)

Alkukesästä testailin värjätä jotain lankoja lupiininkukilla. Vihreistä tuli ihan kivoja, mutta sinisen yritelmä menikin aika harmaaksi...
Kuva
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 07.09.2022 09:12

^joo niin totta, siinä ei kyllä tarvii mitään oheistoimintaa samalla :lol: Ja arvaahan kun katot telluu samalla ja huomaat että ei hitto, ei tää uus kerros täsmääkkään tohon edelliseen niin alahan tihrustamaan ja purkamaan sitten sitä jo tehtyä. Vahingosta viisastuneena, niin vaaleet langat on kyllä järkevämpi vaihtoehto, tai ainakin sitten sellaiset joiden välissä on iso kontrasti, on helpompi seurata mitä on puikoilla ja mitä ohje kertoo, vaikka kyllä tykkään noista liukuvärjätyistä langoista hirmusti. niiden "jämät" on vaan hankala upottaasitten mihinkään muuhun työhön :(
Hovarontti

ViestiKirjoittaja msk » 07.09.2022 09:12

Sä olet kyllä taitava tekemään kaikenlaista neulomalla/virkkaamalla.

Se lapsenlapsen punakeltainen virkattu hevonen on aivan upea, samoin virkatut lampaat.
Jalassa on muuten nyt juuri tekemäsi villasukat <3
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja msk » 07.09.2022 12:59

Joku mainitsi toisessa viestiketjussa sytykesipsit.
Niitä on tullut joskus tehtyä.
En löytänyt kuvia kuin näistä yksistä.
Kuva

Noi sytykeruusukkeet oli kivannäköisiä.
Kuva

Löysin samalla jonkunlaisen kuvan tällaisesta paperipussitähdestä joita tein monia. Moritzhan (kissa) ne sitten tuhosi yhden kerallaan.
Kuva
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja tekijä » 07.09.2022 13:59

Ristipistotöitä :) Ja villasukkia, noin niin kuin näpertelynä. Paitsi viimeiset pari vuotta vähemmän.
Viime syksynä aloitin viimeisimmän ristipistotyön, mutta kun en löytänyt sopivaa ristipistokehystä sille niin tuolla se edelleen odottaa loppuunviemistä. Tulosa huoneentaulu siis. Lisäksi olen tehnyt ristipistoja lapsille tyynynpäällisiin, lasten tauluja ja syntymätauluja missä paino, pituus jne. Myös onnittelukortteja. Niin ja tosiaan vesiväreillä teen onnittelukortteja aina isomman nipun ja kun ne loppuvat niin maalaan lisää, tulee halvemmaksi :D
Villasukkia neuloin niin paljon että ovat riittäneet sen pari vuotta. Nyt kun niitä katselin niin täytyy jalkaosat purkaa ja tehdä vanhoihin varsiin uudet, niin reikäisiä jo ovat sukkien pohjat.

Noin muuten ompelen kyllä myös, esim. verhhoja (joita rakastan), mutta enimmäkseen lahjaksi jotain kangaskasseja, tyynynpäällisiä, patalappuja sun muita.
tekijä

ViestiKirjoittaja Umac » 07.09.2022 14:07

Kiinalaiset häät suosikkipari! Ja kaikilla muutenkin tosi kivoja juttuja.

Katselin tänään oikein videon aiheesta timanttimaalaus. Nekin on upeita!
En tilannut mitään vielä, mietin riittääkö silmät ja hermot niin pieneen näpertelyyn.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja msk » 07.09.2022 14:10

Mua himottaisi savityöt, ja olen niissä ihan hyväkin.
Ei ole vaan ollut aikaa, energiaa eikä oikein tilaakaan kun ne hommat ovat sitten levällään aina kuivumassa. Viereisestä isommasta kaupungista löytyisi varmaan paikka missä voisi käydä polttamassa ja lasittamassa.
Tämä on harkinnassa jossain vaiheessa kun löydän jostain lisää tunteja vuorokauteen.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja tekijä » 07.09.2022 15:34

Enpä ollut timanttimaalauksesta kuullutkaan ennen!
Itse en käytä ristipistoihin valmiita pohjia vaan piirrän itse paperille. Otan toki netistä vinkkejä.
Helppoa ja hauskaa on ollut tehdä mm. minecraft- ristipistoja lapsille, ne kun ovat jo valmiiksi pikseleinä :D
tekijä

ViestiKirjoittaja MJK » 07.09.2022 16:36

Sain joululahjaksi tuhannen palan palapelin (kuvan koiristani) niin siitä se palapeli hulluus sitten lähti... Kesällä olin tekemättä jonkin aikaa mutta loman loppu puolella aloitin taas.
MJK

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.09.2022 16:45

Minä en oikein viitsi enää juuri mitään tehdä. Pakolliset kutomiset. Sukkia pääasiassa, pipoja ja tumppuja, yksi neuletakkikin on ollut ikuisuuden kesken, se jäi kavennusvaiheeseen, kun käyttämäni kuvio( pitsineule) oli vähän vaikea kavennuksissa, sen kuvio ei ollut alunperin neuletakki/puseroon suunniteltu , vaan malli oli vanha hartiahuivi 1950luvulta. Jäi sitten laskemiset kesken miten kuvio istuu kavennuksissa. Yritä ja erehdy-metodi kun ei ollut toimiva.
Ja vaatteiden korjaillut, niitä tulee jkv tehtyä.
Keramiikkaa olen tehnyt useampaan eri otteeseen, itsellä on kyllä mm oma dreija, mutta uunia ei ole tullut koskaan hankittua, eikä kiinnosta kiikuttaa niitä muualle poltettaviksi.

Nuorena tein oikeastaan melkein kaikki vaatteeni itse, mutta into on sittemmin lopahtanut.
Vieras

ViestiKirjoittaja msk » 07.09.2022 19:15

Mä löysin täältä omalta kylältä Kansanopiston keramiikkakurssin ja ilmoittauduin :)
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Purrfect » 07.09.2022 19:23

Voi ei miten ihanat sukat nuo kiinalaiset häät, värejä myöden! Ehkä upeimmat näkemäni sukat, eikä ole vaikea uskoa että isotöiset...

Kaikenlainen käsillä tekeminen kyllä renotuttaa kummasti, tai no ainakin silloin kun ei nosta verenpainetta kun ei kaikki mene niinkuin strömsössä :D.
Minnoon ollut jotenkin väsy, enkä oo jaksanut kaivaa kankaita kaapista että ompelisin vetoketjulahkeiset leggarit ja parit alushousut bambutrikoosta ainaskin, nyt kun vihdoin se saumurikin on.

Noh, perjantaina alkaa taas kässämessut netissä, toivottavasti löytyis jotain tosi kivoja kangasaleja sieltä kun olisi muutama muukin kaava joita haluaisin kokeilla, mm. syksyksi lämmin collegetakki ilman vetskaria (hirvittää vetoketjujen ompelut). Lankojahan noilla messuilla on näkynyt kanssa ja toki paljon muutakin käsityötarviketta ja valmiita tuotteita toki kanssa, ja aina löytynyt jotain inspiraatioita jossei muuta.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Umac » 08.09.2022 03:49

tekijä kirjoitti:Enpä ollut timanttimaalauksesta kuullutkaan ennen!

Sama! Vieläkin mietin, pitäisi päästä hipelöimään korttia tms. Tai sitten tilaa jostain yksittäisen ja kokeilee. Katsotaan!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Helmi* » 09.09.2022 09:23

Ihania juttuja kaikilla! Nythän vois jopa alkaa askartelemaan joulukortteja, jos kerrankin tulisi tehtyä itse ja ajoissa. Kehräystä olisi tarkoitus myös aloitella pitkästä aikaa, koirankarvaa on kertynyt nurkkiin ihan kiitettävästi.
Helmi*

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät