Koirahyökkäykset

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirahyökkäykset

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 31.07.2024 08:44

Tuo on hyvä huomio Ninniltä, ettei aina kannata olla liian kohtelias. Olen huomannut, että monille ihmisille kysymys "Saako sitä silittää?" on täysin retorinen. Samalla kun kysytään, on jo ojennettu kädet koiraan odottamatta vastausta. Jos siinä tilanteessa hymyilet ja sorvaat kohteliasta kieltävää vastausta, huomaat, että juna meni jo. Joskus on helpompaa tokaista lyhyesti ei ja kiirehtiä koiran kanssa poispäin. Samaten lapset eivät usein edes tunnu ymmärtävän monimutkaisia selityksiä, mutta lyhyt topakka "Ei" menee perille. Ikävää, jos lapselle tulee paha mieli tai minua pidetään tylynä tätinä. En toki tahdo pelotella kenenkään lapsia enkä ole lapsikielteinen, mutta koen, että olen vastuussa omista koirista, en vieraista lapsista. Toisaalta tunnen hektiset, kiivaat ja provosoituvat koirani ja ajattelen, että on kaikkien etu ehkäistä mahdolliset ikävät kokemukset. Lapselle tulee ehkä paha mieli, kun ei saa silittää, mutta mieli olisi vielä pahempi, jos koirani purisi häntä.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Umac » 31.07.2024 11:04

https://viranomaisuutiset.fi/villikoira ... imatralla/
Villikoiralauma lopetetaan Imatralla
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 31.07.2024 13:38

^Eipä tuossa muita vaihtoehtoehtojakaan ole. :roll:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Ninni » 31.07.2024 17:42

Aloin miettiä tuota että lapsille tulee paha mieli.
Mulla ei itsellä ole lapsia mutta muistan oman lapsuuden. Me kavereiden kanssa etsittiin hupia sieltä täältä, välillä saatiin mitä haluttiin ja välillä ei.
Joskus kysyttiin naapurin juopolta saadaanko palauttaa sen tyhjät pullot ja pitää karkkirahat, joskus kysyttiin jotain koiraa lenkille.
Niitä puuhia ja kysymyksiä riitti, en muista että se elämä olisi siitä kiinni, saako rapsuttaa jonkun koiraa.
Tietenkin ei-vastaus on aina sellainen, että siitä voi hetken toipua että jaha, ei saanut. Mitäs menin kysymään.
Mutta koitan jotenkin vierottautua siitä ajatuksesta, että joku lapsi pettyisi. Ei omakaan lapsuus ollut muuta kuin erilaisten pienten ja suurten pettymysten sarja :lol: Ja se lienee ihan tervettä.
Muistan myös että kun jotain kysyttiin vieraalta aikuiselta, niin otettiin oikein nöyrä asenne ja vielä vähän keskimääräistä piipittävämpi ääni, niin saatiin parhaiten tahtomme läpi. Kyllä lapsikin tietää, että aikuisilta kysytään nätisti niin se asia heltiää paremmin.
Manipulointia siis, tai voi sanoa että normaalia sosiaalisuutta. Epänormaalia tai lähinnä ei toivottua ja turhaa voi olla tää, että kun itsellä ei ole lapsia niin projisoi jotain ihme kuvitelmia heidän sieluelämään, että voi kuinka paha mieli ja voi voi. Ei voi kun olla kovana vaan, koska sääli on sairautta ja rajat on rakkautta.
Ja jakaa tavoitteet priorisoiden lyhyen ja pitkän tähtäimen tavoitteisiin: Lyhyen tähtäimen tavoite olisi hetken hyvä mieli. Pitkän tähtäimen tavoite on olla päätymättä iltapuluun ja käräjille koiran kanssa.
Ninni

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.08.2024 08:58

Eivätköhän lapset ja suurin osa aikuisistakin kestä kiellon ilman sen suurempaa draamaa.
Sitten on tietenkin nämä ihan kaikesta mielensäpahoittajat mutta heidän sielunelämästään en aikonut ottaa itselleni huolta.

Voi sanoa oikeinkin napakasti tarvitsematta olla epäystävällinen. Äänensävy ja eleet kertovat paljon.
Mulla on se ajatus että kun sanon niin olen sen verran vakuuttava (olematta aggressiivinen tai epäystävällinen) että menee myös perille.
Sanon siis rauhallisesti ja riittävän napakasti kuuluvalla äänellä.
On mennyt perille ilman ongelmia muistaakseni aina jos ihminen on ollut selvinpäin.
Humalaisiin ääliöihinhän ei pahimmillaan tehoa mikään varsinkin jos sattuvat olevan tyyppiä "kyllä koira koiran tuntee."
Silloin poistun paikalta rivakasti.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Sopuli » 01.08.2024 10:46

Koiruuksia kirjoitti:Mulla on se ajatus että kun sanon niin olen sen verran vakuuttava (olematta aggressiivinen tai epäystävällinen) että menee myös perille.
Sanon siis rauhallisesti ja riittävän napakasti kuuluvalla äänellä. On mennyt perille ilman ongelmia muistaakseni aina jos ihminen on ollut selvinpäin.

Tämänhän se toki vaatii, eikä se ole kaikille helppoa. Kuitenkin tuo on hyvä taito kaikille opetella viimeistään aikuisiässä, ihan kaiken kaikkiaan omista rajoistaan huolehtimiseksi.

Kun olin Tiktokissa, feediini tuli runsaasti koiravideoita ulkomailta. Monessa kritisoitiin sitä, kun vapaana olevat koirat eivät ole hanskassa vaan päästetään luvatta tervehtimään kaikkia ja kuvattiin esimerkkejä kuumottavista "tääonihankilttijahaluaavaanleikkiä"-tilanteista. Niissä omistaja yleensä sai suunsa auki ja huusi toiselle, että ÄLÄ päästä sitä tänne! Mikä ei tosin auttanut.

Lisäksi vastaan tuli useampia videoita, missä koiraa lähestyi ihminen. Ja näille tapauksille yhteistä oli, että omistaja ei kieltänyt selkeästi, vaan mumisi jotakin (yksi esim. hoki vain, että tämä on avustajakoira), otti ehkä sivuaskeleita, nyki koiraansa, antoi sille käskyjä ja kuvasi närkästyneen videon teemalla "taas yksi tyhmä lähestyjä, joka ei ymmärtänyt vinkkejä". Kommenteissa joku aina kysyi, mikset sitten kieltänyt ääneen, niin vastaus oli a) no ihan selvästi tuossa osoitettiin ettei haluta tervehtiä b) ei se mitään olisi auttanut, kun aina tunkevat silti.
Sopuli

ViestiKirjoittaja Umac » 01.08.2024 11:18

Minä muistan tasan yhden kyllä koira koiran tuntee- hiipijän ja ed. rwu näytti sille hammasta kaikessa rauhassa, istuen. Loppui se hiipiminen siihen. Kielsin aktiivisesti edeltävästi, kaverini kielsi mutta halusi uhmata kieltoa. Ei mennyt koiran luo koiran itse reagoidessa.

Eilen isäntä kävi koirapuistossa ja kun näki, että joku tulossa sinne myös, pyysi odottamaan, että hän poistuu koiran kanssa alta pois. Nainen oli estellyt, ettei tarvitse poistua mutta isäntä siihen, että pitääpäs kun matkan jatkuttava. Oli se nainen odottanut sitten ne sekunnit. Eli pääasiassa ihmiset kyllä kuuntelevat puhetta kun vuosikymmeniin ei mahdu kuin yksi muistikuva typerästä lähestyjästä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.08.2024 11:47

Mulla on muistikuva kahdesta känniääliöstä ekan rottweilerin kanssa.
Eka oli tällainen -kyllä koira koiran tuntee- tyypinen joka ei uskonut vaikka sanoin useasti että ÄLÄ lähesty koiraa.
Loppujen lopuksi koira repäisi häneltä nahkarukkasen kädestä kun vaan tunki sitä kättään koiraa kohti. Tämä koira oli hyvin puolustusviettinen.

Toisella kerralla oli myös känniääliö joka halusi silittää koiraa ja kun lupaa ei tullut, suuttui ja alkoi räyhäämään että hänen kissansa tappaa koirani.
Kysyi että olenko paikallani enkä lähde mihinkäänn kun hän ottaa taksin ja hakee kissan?
Vstasin että toki olen.
Mies hyppäsi taksiin ja minä lähdin koiran kanssa kotiin.

Sen jälkeen olleiden rottweilereiden kanssa en ole känniääliöihin törmännyt.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 01.08.2024 14:00

Mulle kans kerran osui kohdalle kääniääliö, kun Helsingin asemalla istuin rottwerlerini kanssa. Mies silittää koiraa ja juttelee, kyllä sinä ole kaunis ja kyllä sinä .... Koira istuu paikallaan, mutta näen sen silmistä, jotka vetää viiruiski, ettei koira tykkää. Sanon miehelle, että vähän aikaa kun vielä silittelet, niin koira puraisee sinua. Minä en puuttunut koiran käytökseen millään lailla ja annoin koiran itse selvitä. Mies ymmärsi ja lähti. Koira oli kokenut näyttelykoira ja tottunut vieraan käsittelyyn, mutta miehessä tuoksuva viinan haju koirasta tuntui epämiellyttävältä.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Ninni » 01.08.2024 20:32

Eilen isäntä kävi koirapuistossa ja kun näki, että joku tulossa sinne myös, pyysi odottamaan, että hän poistuu koiran kanssa alta pois. Nainen oli estellyt, ettei tarvitse poistua mutta isäntä siihen, että pitääpäs kun matkan jatkuttava. Oli se nainen odottanut sitten ne sekunnit. Eli pääasiassa ihmiset kyllä kuuntelevat puhetta kun vuosikymmeniin ei mahdu kuin yksi muistikuva typerästä lähestyjästä.

Miehelläsi varmaan enemmän auktoriteettia kun mulla, tai miehillä varmaan on ylipäätään joku sananvalta matalammalla äänellään niissä ulkokeskusteluissa.
Mun kokemus on että suurimmat avuttomuuden tunteet ihmisten kuurouden, idiotismin ja tunkeilevuuden saralla olen kokenut koirapuistossa.
Siis yrittää jollekin sanoa tällaista kuin. "ME tullaan ensin pois, odota että me tullaan ensin pois" ym
Miten sen sanoo niin, että joku käsittää?

Täytyy sanoa että omat koirapuistokokemukset ovat just niitä, että siellä on ensinnäkin mahdoton tukea mitään koiran hallintaa. Vaikka itse hallitsisi omat koirat, toiset ei edes yritä, tai itse ei hallitse ja toiset eivät välitä mitkä koirat laitetaan yhteen ym.

Varmaan se koirapuiston verkkoaita hajottaa äänet niin, että ihminen kuulee keskimäärin että tulkaa tänne, annetaan koirien yhdessä tapella ja jaetaan sitten lasku niin, että maksan ell-laskun ja sinä häivyt kuin pieru saharaan jne.koirapuistossa ollaan omalla vastuulla. Saat satasen kun tulet tänne ja toisen satasen jos nartullasi on juoksu, olethan puusilmä ja tapellaan me ihmistetkin jooko?

Missä välissä "Me tullaan ensin pois" muuttuu niin kovasti, Rikkinäinen puhelin-leikissäkin tarvitaan useampi leikkijä.
Ninni

ViestiKirjoittaja Umac » 02.08.2024 03:06

En tiedä koko tilannetta kun on vain kuullun varassa. Koirat olivat ystävällisesti olleet kun aita on välissä mutta emme aja omaamme tilanteeseen, missä sen lanka palaa tai toinen käyttäytyy miten käyttäytyy kun ei siihen toiseen voi vaikuttaa mitenkään. Siksi he käyvät vain läpikävelyllä ja aina yksin, aidan takana olevia saa tervehtiä. Ihmiset eivät pääsääntöisesti lue koiriaan kovinkaan hyvin, niitä omiakaan siis. Meidän tehtävä on lukea omaamme, sillä pääsee jo pitkälle.

The Guardianista osui eilen tuo silmääni, postinjakajat lähellä kun itsekin olen sitä työtä tehnyt vuosia. Minulle ei osunut seitsemään vuoteen yhtäkään edes vähääkään kuumottavaa tilannetta koirien tai kissojen kanssa, mutta toki tiedän niitä harvakseltaan Suomessakin olleen.
https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... al-workers
The sinister, shocking rise of dog attacks on postal workers: ‘It lunged at my face – then my lip came off’
Vapaasti suomennettuna: postin työntekijöihin kohdistuneet koirahyökkäykset lisääntyneet Briteissä. Jopa tuhat sormea purtu viiim. viiden vuoden aikana ja muita vammoja aiheutettu koirien toimesta (alaotsikko)

Itselläni ei ole ollut koskaan koiraa, siellä kerrostalossakaan, minkä reagointi olisi ollut voimakasta hyökkimistä postin saapuessa. Koirat oppivat hyväksymään lehdenjakajatkin jotka kulkevat ovelta ovelle aamuöisin.
Sittemmin asuinmuodon muuttuessa postit jaettu laatikoihin jotka aivan irrallaan asunnosta eli mitään päivittäiskohtaamisia ei ole tullut. Toki olen nähnyt koiria jotka ihan kilahtavat ja silppuvat postit jne., videoiden kautta.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 02.08.2024 07:01

Minulla toinen koirista vartioi asuntoa todella voimakkaasti eikä ikinä päästäisi postinkantajaa sisään. Sitä vastoin postiluukusta pudotettu posti ei aiheuta mitään reaktiota. Asumme kerrostalossa eivätkä koirat myöskään reagoi mitenkään siihen, että postinkantaja tai lehdenjakaja liikkuu rapussa ja kolistelee postiluukkuja mennessään. En muista, että muutkaan koirani olisivat ikinä oikein reagoineet.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Umac » 02.08.2024 10:58

Maikkarin päivän juttu, tilasivat tuomioita ja laittelivat rotuja ja roturyhmiä luvuiksi:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv ... #gs.chdeem
MTV selvitti koirahyökkäysten taustat: Tämä koirarotu korostuu ylitse muiden
---MTV Uutiset tilasi yli 70 koirahyökkäystuomiota Suomen tuomioistuimista ja katsoi, mitkä koirarodut hyökkäyksiä tekivät. Vaikka otanta ei ole täydellinen, piirtyy tuomioista kuva koiraroduista, joihin liittyy suurin koirahyökkäyksen riski.---

---Näin selvitys tehtiin
Juttua varten MTV Uutiset tilasi viime vuosilta tuomiot koirahyökkäyksistä.

Eläimen vartioimatta jättämiset haettiin vuoden 2020 alusta tämän vuoden heinäkuun puoliväliin asti. Vammantuottamuksista haettiin tuomiot tammi–maaliskuulta 2023 ja tammi–toukokuulta 2024, joissa mainitaan sana koira. Viimeksi mainittua hakua rajoittivat tekniset syyt.

Yhteensä analyysiin päätyi 76 tapausta, jossa koira oli hyökännyt joko ihmisen tai koiran kimppuun. Osassa tapauksista hyökkääviä koiria oli useampia. Otanta ei ole kattava, koska siitä puuttuu esimerkiksi tuomioita, joissa on vakavin rikosnimike kuin haettu tai jossa koirahyökkäysestä on annettu syyte toisella rikosnimikkeellä. Otantaa voi kuitenkin käyttää saadakseen käsityksen siitä, millaisia koirahyökkäykset yleisesti ottaen ovat.

Huomionarvoista on, että kaikki koirahyökkäykset eivät päädy koskaan oikeuteen tai edes viranomaisten tietoon. Vähäisempiä puremavammoja ei välttämättä selvitetä poliisin kanssa ja perhepiirissä tapahtuneita tapauksia ei välttämättä haluta viedä viranomaisille. Tämä on omiaan vääristämään otantaa.
---
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 02.08.2024 11:33

Tiirasta niin sanottujen taistelukoirien määrä tilastossa on yllättävän suuri verrattuna siihen, miten paljon tällaisia koiria on Suomessa.
Tiira huomioi, että monilla taistelurotuisilla koirilla on ongelmia muiden koirien kanssa, koska jalostuksessa on historian aikana pyritty madaltamaan kynnystä hyökätä toisen koiran kimppuun. Koiralta on jalostettu pois myös elekieltä, joka liittyy aggressiivisuuden ja perääntymisen kommunikaatioon. Omistajan pyrkiessä hyökkäystilanteessa koirien väliin voi tämä joutua hyökkäyksen kohteeksi.

Niinpä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Sopuli » 02.08.2024 12:03

Hyvä että nuo taistelurotuiset mainittiin jälleen erikseen. Aika usein asiaa kuitenkin selitellään vain koiran koolla, kuten hieman tuossa jutussakin. Fakta on kuitenkin, että valtaosa koirista kykenee kokonsa puolesta puremaan pahasti ihmistä tai tappamaan esim. alle viisikiloisen koiran, muttei sitä niin helposti tee. Siksi harmittaa myös lain mustavalkoisuus tuossa mielessä, että kyllähän sukkana toisen koiran kimppuun hyökkäämisen on oltava vähemmän yllätys pitbullin kuin noutajan omistajalle. "Ei näitä ole aikohin käytetty koiratappeluissa vaan ihan seurakoirina" on myös pöyristyttävä selitys. Ei näy-linjaisen metsästyskoirankaan ottava toivottavasti ylläty yhtä paljon, jos koiralla sattuukin olemaan taipumuksia.
Sopuli

ViestiKirjoittaja aunet » 03.08.2024 11:37

Tuossa taas tietoa "taistelukoirista" poliisin vähän erilaisesta näkökulmasta. Piti lopettaa jutun lukeminen, kun nään silmissäni koirien kärsimykset. Aiemmin puhuttiin jo koirien perustarpeiden tyydyttämisestä, ja miten se vaikuttaa niiden mielenterveyteen ja sen menetykseen. Tuommoset tyypit pitäs surutta syöttää kannibaaleille, vähintään munat pois. Vituttaa niin että hiki tuli.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pol ... #gs.d35g8y
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 03.08.2024 12:30

❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja aunet » 03.08.2024 13:16

Ottamatta muuhun kantaa, mutta jälleen nuo otsikoinnit typeriä. "Ihmisen tappaneet eläimet.." onko hirvi tappaja, jos ihminen ajaa sen päälle? Tai onko hevonen tappaja, jos ratsastaja putoaa selästä, en tiijä.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 03.08.2024 17:14

Luin saman jutun. Mielestäni ei ole. Ei todellakaan.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 03.08.2024 19:01

aunet kirjoitti:Tuossa taas tietoa "taistelukoirista" poliisin vähän erilaisesta näkökulmasta. Piti lopettaa jutun lukeminen, kun nään silmissäni koirien kärsimykset. Aiemmin puhuttiin jo koirien perustarpeiden tyydyttämisestä, ja miten se vaikuttaa niiden mielenterveyteen ja sen menetykseen. Tuommoset tyypit pitäs surutta syöttää kannibaaleille, vähintään munat pois. Vituttaa niin että hiki tuli.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pol ... #gs.d35g8y

Kiitos kun nostit!

Muistan noin satoja kommentteja mm. PP:n ajoilta missä otettiin kantaa kasvattajan liian tunkeileviin kysymyksiin, loukkaannuttiin rodun tai roturyhmän kyseenalaistamiseen ja "kun minä ostan koiran ni "'×÷+* kuuluu mitä sillä teen" -mielensäpahoitus.
Ihan olen itsekin vastannut viim. 9v sitten kasvattajan kysymyksiin ja tänäänkin hänen kanssaan puhunut. Arvostakaa siis sitä kiinnostusta kun kyse mistä vain haastavammasta rodusta tai roturyhmästä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.08.2024 19:03

No ei ole. Ihan sama kuin sanoisi vaikka että ampiainen katkaisi miehen jalan.
Ja sitten lukisi lisää, että mies juoksi ampiaista karkuun, kaatui ja meni jalka poikki.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 04.08.2024 08:59

Jälleen Maikkarin aamun juttu:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koi ... #gs.d4i7rh
Koirahyökkäyksistä puhutaan yhä enemmän, mutta niiden määrää ei tiedetä – yksi tilanne edeltää usein koirahyökkäystä
Poliisihallitus ja vakuutusyhtiöt mainittuna.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 04.08.2024 11:36

Mä olen niin helpottunut, että nyt tästä vihdoin puhutaan ja puhutaan nimenomaan näistä tietyn tyyppisistä koirista. Mä olen jauhanut näistä ikuisesti ja PP:ssä tulin lähes lynkatuksi muutamien tyyppien taholta. Nyt tekis mieli sanoa, että mitäs mä sanoin. Oli myös ilo huomata, että yksi entinen pp:läinen muualla somessa puhui näistä ja myönsi siinä toiselle keskustelijalle (itse en osallistunut kyseiseen keskusteluun) että on muuttanut asiassa mieltään viimeisen 10 vuoden aikana. Mutta hyvä, että vihoidinkin. Harmi, että tämä vaati sen että yhä usemman ihmisen ja koiran piti tulla purruksi ennen sitä. Toivottavasti joku vielä keksisi, että miten tämän asian suhteen olisi viisainta toimia.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 04.08.2024 11:48

Olen hyvin kyyninen ja suorastaan pessimistinen, että mikään tulee muuttumaan seuraavaankaan kymmeneen vuoteen. Valitettavasti.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 04.08.2024 11:59

En mäkään usko, että mikään tulee ainakaan isosti muuttumaan, mutta kyllä jotain tapahtuu varmasti, kun asiasta aletaan puhumaan kunnolla. Kun joku avaa suunsa, niin yllättäen aika monikin uskaltaa avata ja niin edelleen. Mutta nopeita muutoksia ei varmasti ole tulossa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Sopuli » 04.08.2024 16:05

Kennelliitto ei Kukkosen mukaan ole ollut ensisijaisesti rotukieltojen kannalla, ei myöskään rotujalostukseen liittyvissä asioissa. Syy sille löytyy valvonnasta, joka ei ole tarpeeksi tehokas.

– Mikä vaikutus rotukiellolla olisi ilman tehokasta valvontaa, etenkin kun nykyään voi olla erilaisia rotusekoituksia, risteytyskoiria ja rekisteröimättömiä koiria, ja niitä ei rotukielto koske? Asia pitäisi pyrkiä hoitamaan jotenkin muutoin.

Tuolta is:n linkistä. Minun on tosi vaikea ymmärtää minkään kiellon tai rajoituksen vastustamista sillä perusteella, että päätetään jo valmiiksi, ettei valvominen onnistu. Ja se tuntuu olevan varsin yleinenkin argumentti. Aika monia lakeja ja sääntöjähän ei valvota mitenkään aktiivisesti, vaan pointti onkin, että puuttuminen onnistuu kun toiminta tavalla tai toisella laittomaksi todetaan. Kuten näissä purematapauksissa, jos kyseessä olisi lailla kielletty rotutyyppi, mahdollistaisi se koiran välittömän menetyksen. Ei kai laki ensisijaisesti jossain mökissä hyvin mutta muiden katseilta piilossa pidettyä koiraa varten olisikaan.

Tosin tässä tapauksessa, kun kyse on Kennelliton kannasta, ymmärrän ettei mihinkään rotujalostukseen haluta liiemmin puuttua. Se on kyllä jo käynyt selväksi.
Sopuli

ViestiKirjoittaja Dacrest » 04.08.2024 17:08

Jännä juttu ettei Suomessa onnistu mitenkään sairaiden tai vaarallisten koirien kasvattamiseen ja pitoon puuttuminen. Mut auta armias jos sun autossa on vaikka väärän sävyiset vilkun lasit tai ikkunatummennukset, heti tulee sakkoa ja ajokieltoa.

Pitäiskö koira-asioista päättämään/valvomaan laittaa liikenneministeriö, Trafi, katsastusmiehet ja poliisit niin alkaisi jotain tapahtumaan?
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja ettäjoo » 04.08.2024 17:34

IS: Useita koirahyökkäyksiä pää­kaupunkiseudulla – poliisi ei pysty koventamaan rangaistuksia

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000010607617.html

:shock: :shock: :shock:
ettäjoo

ViestiKirjoittaja ettäjoo » 04.08.2024 17:37

Pahoittelut, tämä olikin jo linkattu tänne.

Ja aivan samoja asioita ihmettelin uutista lukiessani kuin te muutkin.
ettäjoo

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät