Minullakin meni kylvöhommat hiukan myöhäiseksi, niin sain vasta eilen ekan kerran tälle kesää salaattipenkistä ihan kunnon satsin salaattia. Muutamia yksittäisiä lehtiä olen käynyt aiemmin hakemassa, mutta nyt kun oli pari lämmintä päivää, niin tuntui että salaatit humpsahti hetkessä ihan hillittömän kasvuspurtin. Anoppi onneksi oli ollut kylvöhommissa hyvissä ajoin, niin olen saanut käydä heidän salaattipenkistä hakemassa salaattia jo aiemmin, mutta en ole hirveästi kehdannut ottaa, että heillekin jää.
Herneet on vielä ihan vaiheessa, mutta vauhdilla nekin kasvavat. Ei se kyllä haittaa jos niistä ei mitään tule, kun ne oli muutenkin vähän sellainen kokeilu vaan, mutta onhan se iso plussa jos saisi mussuttaa itse kasvattamiaan herneitä. Eniten olen yllättynyt, että mun viljelykset ei ole mennyt porojen tai jänisten suuhun. Molempia meidän pihassa kuitenkin lähes päivittäin pyörii. En valita, hyvä vaan jos herneet tai salaatit ei niille maistu, jääpähän minulle enemmän.

Raparperissa on aivan hillittömän kokoiset lehdet ja varsia pukkaa enemmän kuin ehdin käyttää. Pitäisi varmaan keittää hilloksi tai kiisseliksi että siihen saisi upotettua isomman erän kerralla, mutta en ole koskaan ennen tehnyt kumpaakaan, niin pitäisi kaivella jotkut hyvät ohjeet for dummies. Olen kyllä tosi tyytyväinen, että onnistuin elvyttämään sen raparperin. Taloon muuttaessamme 6 v sitten se löytyi pihan reunasta metsän puolelta ja se puski vain kolmea ohutta nuupahtanutta lehtivartta. En tiedä kauanko se siellä pöpelikössä oli ollut, taikka oliko koskaan sen suuremmin satoa tuottanut. Siirsin raparperin ensin pihan puolelle yhteen nurkkaan, mutta se osoittautuikin epäkäytännölliseksi paikaksi, niin siirsin sen uudelleen terassin viereen. Siinä se on ollut nyt pari kesää, ja selvästi viihtyy.

Mustaherukkakin on kovasti kasvanut, tämä on nyt sen toinen kesä meillä (hain sen toissasyksynä työkaverilta kun hän luopui osasta marjapensaistaan), ja sekin yrittelee jo ensimmäisiä marjoja. Raakileita on muutama terttu, katsotaan ehtiikö ne kypsäksi asti kun tämä kesä on ollut vähän tämmöinen ankea.