Kysy mitä vaan!

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kysy mitä vaan!

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.06.2024 14:44

Miksi kahvia ei hauduteta kuten teetä pusseissa?
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 08.06.2024 15:32

Siis täh? Kahvihan on paahdettu. Jos kupillista tai lusikallista kaipaat, pikakahvi on keksitty, ja erinomainen keksintö onkin. Tosin hiton kallis, mutta otan kupin silti suklaapalan kera, hyvä kun muistutit!
aunet

ViestiKirjoittaja Fran » 08.06.2024 16:14

Pannu- ja pressokahvihan haudutetaan, tosin vain minuutteja.
Mä oon aatellut tehdä suodatinpaperista pussukoita, joilla saisi metsäreissuilla kahvia ilman pannun sotkemista kahviin.
Fran

ViestiKirjoittaja kuvatus » 08.06.2024 16:46

Onnistuisikohan, jos kahvinsuodatinpussiin ompelisi koneella keskelle kaksi saumaa vierekkäin, täyttäisi reunoille syntyneet kaksi pussia kahvilla (2-3mittaa/puoli) ja sitten ompelisi yläsauman ja lopuksi leikkaisi keskisaumojen välistä puolikkaat irti toisistaan? Saisi kaksi haudutuspussia, jotka eivät varmaan kauheasti kuitenkaan kestäisi käsittelyä märkinä repeämättä.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Fran » 08.06.2024 18:25

Paha sanoa, että kestäisikö ompeleet. Mulla on suodatinpussipaperia rullassa ja ajattlin leikata siitä pyöreitä paloja, laittaa kahvimukiin tarvittavan määrän kahvia keskelle, ja sitoa puuvillalangalla pussukaksi.
Kaupoista löytyy myös irtoteen haudutukseen tarkoitettuja pusseja. Ne olisi varman helpoin ratkaisu :)
Fran

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 08.06.2024 21:12

Fran kirjoitti:Pannu- ja pressokahvihan haudutetaan, tosin vain minuutteja.
Mä oon aatellut tehdä suodatinpaperista pussukoita, joilla saisi metsäreissuilla kahvia ilman pannun sotkemista kahviin.

Eihän teetäkään hauduteta kuin 2-5 minuuttia.
Ostaisin irtoteenhaudutus pusseja, ne sopii varmasti juuri tuohon metsäkahvi hetkiin.
Iidis79

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 09.06.2024 06:56

*kiranas* kirjoitti:kiitti vinkistä myös.
nappaan tän vielä oman kommentin alle talteen. tarttee ostaa kun seuraavaksi tokmannilla käy. uuden pyörän satula vielä menettelee sen 10km matkan, mutta vanhan pyörän satula on kyllä jo niin kamala, että tällänen on ostettava.

mut piti jo aikaisemmin tulla hehkuttamaan, että ooo la laa. perseeni kiittää! nyt vedin 19km lenkin ja useamman kerran matkalla ajattelin geelipehmustetta! :mrgreen:
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 09.06.2024 09:15

^Hyvä hyvä!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.06.2024 11:30

Keittiötietäjiltä kysyisin voisiko falafelien tekoon käyttää pakastettua korianteria? Korianteria meillä ei muuhun käytetä, ja puskat olisivat jo niin isot että tarttisi ne vetää matalaksi.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 12.06.2024 12:11

Juolahti mieleen nurmea ajaessani, että maksaako työnantaja ulkotyöläisille hyttysmyrkyt ja pakkasvoiteet? Ja jos ei niin älyääkö ihmiset laittaa niitä kustannuksia verotukseen? Hintaa kertyy melkoisesti myrkkyjen osalta, etenkin jos ötökkämäärät on samaa luokkaa kuin nyt. Meinaan että ko.aineilla työn sujuvuuden ja tekijän terveyden kannalta on huomattavasti suurempi merkitys, kuin toimistotyöntekijän työkengillä ja muilla ilmapuhallinhärpäkkeillä, jotka useimmiten työnantaja kustantaa.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.06.2024 15:15

Miks nykyään sataa näin kesälläkin vähän väliä rakeita?
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 15.06.2024 15:55

Juolahti mieleen nurmea ajaessani, että maksaako työnantaja ulkotyöläisille hyttysmyrkyt ja pakkasvoiteet? Ja jos ei niin älyääkö ihmiset laittaa niitä kustannuksia verotukseen? Hintaa kertyy melkoisesti myrkkyjen osalta, etenkin jos ötökkämäärät on samaa luokkaa kuin nyt.

Tämmöiset voi olla hankalia, koska on niin makuasia että milloin sääskiä on kenenkin mielestä paljon, mikä aine niihin tehoaa, paljonko se aine saa maksaa, ja kuka on millekin asialle allerginen ja kenellä mikäkin häiritsee eniten/vähiten. Tuoksutonta, vai tuleeko myrkynhajusta pää kipeäksi?
En tosiaan tiedä vastausta, mutta voisihan ulkotyö työpaikka järjestää talon puolesta myrkyt, joita voi sitten vapaasti käyttää jos oma kotiin jäisi, tai ei raaski ostaa palkallaan.
Mutta hieman tuo on vähän samaa sarjaa kun joku deodorantti, ei sitä oikein toiselle voi ostaa, vaikka onhan sekin työnantajan "syy" että hiki tulee.
Ja minkä verran korvattaisiin, pitäisi olla joku standardi koska joku haluaa ostaa kallista, toinen halpaa, toiselle ei tule hiki vaikka mitä tekisi..joten miellytä siinä kaikkia.

tässä voisi soveltua tuo kohta tulonhankkimiskuluisasa https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohj ... otuloist4/: Työvaatteista voidaan myöntää verotuksessa vähennystä silloin, jos työpukua ei voi käyttää muuten kuin työtehtävissä tai jos vaatetusmenot ovat olennaisesti tavanomaista suuremmat sen vuoksi, että työ kuluttaa vaatetusta erityisen paljon tai työ on erityisen likaista.

Musta hyönteismyrkyn käyttö sopii vähän tuohon samaan kategoriaan, sitä tarvitsisi joka tapauksessa ja on vaikea vetää rajaa, että sitä käyttäisi vain työpaikalla.
Ninni

ViestiKirjoittaja Kurppa^ » 22.06.2024 12:53

Katselen tässä Australian rajalla -ohjelmaa ja olen ennenkin miettinyt, että kun virkailija löytää jotain vaarallista matkalaukusta niin miksi se paketti pitää avata ja sisältö levittää pitkin pöytää? Jos se tuote tuhoaa koko maan niin eikö olis turvallisempaa pitää se pakkaus suljettuna?
Korvat on pörröisen kivat
Kurppa^

ViestiKirjoittaja M.Z » 23.06.2024 10:14

Jääkaappiin unohtunut kaali on näköjään yrittämässä herätä uudelleen eloon, eli se on kasvattanut alapinnasta muutaman uuden lehtiruodin :shock:
Onko tuo yhä syötävää vai päteekö kaaliin sama kuin itäneisiin perunoihin :?
M.Z

ViestiKirjoittaja aunet » 23.06.2024 13:19

Ei haittaa mittään, ei kaali kehittele samoja myrkyllisiä yhdisteitä kuin peruna(solaniini). Pataan ja napaan vaan.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.06.2024 22:38

Mikä tuo oranssi piste kännykän näytöllä on, tai mistä se kertoo?

Kuva
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 25.06.2024 04:47

Selittäkää joku tämä. Istuttiin miehen kanssa juhannuksena parvekkeella. Mulla oli puhelin siinä vieressä mutta Youtube Music -sovellus ei ollut auki. Mies soitti pari biisiä omasta puhelimestaan omalla Youtubellaan. Sitten avasin oman Youtuben - ja se ehdottaa mulle juuri niitä miehen äsken soittamia biisejä! En ole itse ikinä soittanut niitä, kun toista en ollut edes koskaan kuullut. Mies oli Youtubessa omilla tunnuksillaan, taatusti koska siinä tuli mainoksia ja mulla on premium. Eikä sillä mun tunnuksia ole eikä päinvastoin. Mitä ihmettä?!
Mea

ViestiKirjoittaja Fran » 25.06.2024 07:59

Sun puhelin kuuntelee koko ajan ympäristöään. Mulle alkoi tulla Facebookissa puukenkämainoksia sen jälkeen kun olin kävellyt päivän Mohedan puupohjaisulla sandaaleilla. Kenenkään kanssa en niistä jutellut, joten Google oli tunnistanut äänen ja teki ehdotuksen sen perusteella. Mut kaikkein pelottavinta oli, kun mietin itsekseni, ihan hiljaa, erään kodinkoneen myymistä. Pian tämän jälkeen alkoi tulla mainoksia sellaisesta, ja vieläpä siinä värissä mitä mun muut kodinkoneet on :shock:
Fran

ViestiKirjoittaja Mea » 25.06.2024 10:07

Jo nyt on. Mutta millä se edes tunnisti ne biisit? Ne oli suomenkielisiäkin vielä. Eikä mikään sovellus näyttänyt olevan päällä. Onko siellä (Android) joku taustalla kuitenkin koko ajan?

Vai liittyykö tähän se että miehen puhelin on kiinalainen. :D Se halusi halvan ja iskunkestävän puhelimen, ja tuon yli voi kuulemma ajaa autolla. Kysyin kyllä että onko sillä useinkin tapana ajaa puhelimensa yli autolla. Mutta jonkin verran sitä tuli testattua, nimittäin se putosi toisen kerroksen parvekkeen kaiteelta alas juhannuksena. :D Musiikki ei tauonnut hetkeksikään vaan jatkui puskassa.
Mea

ViestiKirjoittaja Fran » 25.06.2024 10:13

Joku taustaohjelma siellä kuuntelee koko ajan. Ja tottakai ne suomenkielisetkin biisit tuntee. Löytyy nekin netistä.
Kokeilepa joskus jutella ääneen jostain jutusta, josta et koskaan normaalisti juttele tai etsi netistä. Vaikkapa kaukomatkoista, Pip Studion tapeteista tms. Todennäköisesti sulle alkaa tulla niihin liittyviä mainoksia...

Mä ajoin Sonyn yli autolla :mrgreen: Ei tullut naarmuakaan, mutta se todennäköisesti johtui siitä, et oli talvi ja puhelin painui renkaan alla lumeen...
Fran

ViestiKirjoittaja kuvatus » 25.06.2024 10:23

Onko kukaan kunnostanut koivuviiluista huonekalua? Meillä olohuoneen kaappitaso on mennyt vuosikymmenten varrella huonoon kuntoon kukkien kastelussa ja taimikasvatuksessa tulleiden roiskeiden vuoksi. Viilu on varmaan tosi ohut, mutta siitä pitäisi varovasti hioa lakka pois. Milläköhän pinta kannattaisi käsitellä sen jälkeen? Liuotinlakalla, vesiliukoisella lakalla vai öljyvahalla (Top Oil)? Mahtaakohan viilu kupruilla tai irrota jonkin pinnoitteen vuoksi?

Kuva

Lis. Kysyin Tikkurilasta ja Osmocolorilta ja molempien mielestä viilu on aina riski ja vuosien varrella viilut ovat ohentuneet. Top Oil ei käy, koska se ei pääse tunkeutumaan tarpeeksi syvälle ja voi irrottaa liiman. Liuotinohenteinen kiiltävä lakka (esim. venelakka) 60 tai 90 pohjalle ja haluttaessa himmeä sen päälle voi onnistua. Jos aloittaa himmeällä, himmenninaine voi erottua.

Ehkä turvallisin vaihtoehto on antaa pinnan olla ja peittää se kokonaan pitkällä kaitaliinalla :)
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Purrfect » 25.06.2024 20:27

Munmielestä mun puhelimessa syttyy vihreä piste silloin, kun puhelin käyttää mikrofonia tai kameraa, muistelisin. Se aina välillä vilkahtaa tuolla ylälaidassa. Oisko tuo keltanen valo sama? Teoriassa harmiton siis jos aiheesta palaa.
Pikagoogletuksella jotain aihetta asiasta, en kovin tarkkaan lueskellut

https://tekniikanmaailma.fi/android-puh ... varoittaa/

Ja tuohon kuunteluunhan muistaakseni myös annetaan jo laitetta käyttöön otettaessa usein lupa, joskushan oli uutisointeja miten puhelin saattaa kuunnella keskusteluja jopa sammutettuna. Toki osan luvista on pakkokin antaa, että puhelut ja videokuvaukset sunmuut voi toimia.
En muista pystyikö niitä täysin estämään, mutta joillain asetuksilla voi rajata milloin laite saa keskusteluja kuunnella. Käytänössä toki menevät juurikin mainnontaan, hakutuloksiin jne, eikä sinällään vakoilutarkoituksiin tietenkään, mutta kyllähän se myös puhelut kuuntelee.

Siksi myös ollut juttua siitä, että kannattaa miettiä haluaako noita kaikkia tietoja Kiinalaisten käsiin ostamalla Kiinassa tehtyjä älylaitteita, joihin oletuksena saatetaan asennella ties mitä, uutioitu myös vakoiluohjelmista joissan härveleissä, muissa kuin älypuhelimissa siis.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.06.2024 09:34

https://yle.fi/a/74-20094942

Mihin siis tuollaista jammeria käytetään? Jutusta ei selvinnyt kuin ”ammattiautoilijoiden yksityisyyden suojaukseen”, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa?
Vieras

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 27.06.2024 20:06

^ siksi kun gps:ää pystyy seuraamaan. omaa laitettaan pystyy siten jammerilla häiritsemään ja suojaamaan sijaintitiedot. ajopiirturiseutantaa voidaan välttää, lepoajat ja kilsat jää pimentoon.

mulla on auto gps ollut sekaisin yllättävän usein viime aikoina, tai lähinnä talvesta lähtien vähän väliä jotain. ja se on hemmetin rasittavaa!
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.06.2024 08:23

*kiranas* kirjoitti:^ siksi kun gps:ää pystyy seuraamaan. omaa laitettaan pystyy siten jammerilla häiritsemään ja suojaamaan sijaintitiedot. ajopiirturiseutantaa voidaan välttää, lepoajat ja kilsat jää pimentoon.

mulla on auto gps ollut sekaisin yllättävän usein viime aikoina, tai lähinnä talvesta lähtien vähän väliä jotain. ja se on hemmetin rasittavaa!

Kiitos tiedosta! Eikö tuosta jää sitten kiinni sille taholle joka noita seuraa?
Vieras

ViestiKirjoittaja Probl » 01.07.2024 22:19

Miten androd laitteesta saa pois päältä tekstin kirjoittamisen ennakoinnin? Eli laite arvailee kirjoittamiani sanoja ja tietysti väärin. Eli vaikka kirjoitan sanan oikein niin laite muuttaakin sen ihan joksikin muuksi.
Näin kävi tässäkin ja myös sähköpostissa käy usein samoin.
Probl

ViestiKirjoittaja Fran » 01.07.2024 22:25

Mulla on näppiksessä rattaan kuva, ja sieltä löytyy kohta tekstin korjaus. Sieltä saa automaattikorjauksen pois.
Fran

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 02.07.2024 14:44

Tokmanni klubi

Onko muilla ongelmia sen kanssa. En muista että olisin rekisteröitynyt, ei ole mitään salasanaa luonut. Puhelinnumerolla se herjaa että on jo käyttäjätunnus. sitkun yritän sähköposti osoitteella, "unohdin salasanan" niin se lähettää koodin, saan laitettua sen koodin, mut sit se ei päästä mihinkään ja se herjaa että ei olekaan tiliä luotu.

Tämä ei ole nyt mikään maailman kaatava asia, mut olis kiva että toimii.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Outi.I » 03.07.2024 21:23

Kuinka kriittisenä pitäisi pitää noita kännyköitten järjestelmäpäivityksiä. Minun pitäisi vaihtaa kännyä ja olis pari kivan hintaista mallia. MUTTA niihin luvataan vain kaksi päivitystä siihen ja kun nyt uusissa näkyy olevan 14 ja noissa 13 niin periaatteessa tulee vain nyt 14 ja kai ensivuonna 15. Mietin koska käytän kännykkää pankissa tunnistautumisee. Minulla on kyllä F-securen virustorjunta käytössä. Toisaalta en viitsisi Ferraria ostaa kun Warrellakin pärjää.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 04.07.2024 06:22

Onko kukaan koska viimeksi käynyt Kasvihuoneilmiössä? Minkälainen julistevalikoima siellä on? Mulla on haussa joku vanha kotimainen elokuvajuliste, 50- luvulta. Eikä siis tartte olla alkuperäinen. Loppukesästä luvassa reissu Turkuun niin voisin käydä katsomassa. Onhan siellä aika paljon kaikkea muutakin kivaa! :lol:
Tiibetinhelmi

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät