pisspiss kirjoitti:Mun kokemuksen mukaan suuri(n) vaikutus pentuajan raskauteen tai helppouteen on sillä miten nopeasti pentu oppii sisäsiistiksi. Minulla on ollut kaksi eri rotuista kääpiökoiraa (kymmenen vuoden välein) joita piti viedä ulos 15-20 minuutin välein puoli vuotta eikä niillä siinäkään vaiheessa ollut mitään käsitystä minne tarpeet kuuluisi tehdä. Pissivät yksinollessaan sänkyihinsä ja minne vaan. Tuossa ikävaiheessa (puoli vuotta) niitten pidätyskyky kuitenkin parani noin 45-60 minuuttiin ja se helpotti hieman tilannetta. Lähellä yhtä vuotta pidätyskyvyt paranivat 1,5-2 tuntiin ja sisäsiisteyden (jonkinlaisen) toinen saavutti 1 v 2 kk ja toinen lopulta lähellä 1,5 vuoden ikää. Muuten ne kumpikin olivat helppoja kasvattaa ja kouluttaa. Kumpikin koira tutkittiin eläinlääkärissä kiireestä kantapäähän mutta mitään elimellistä vikaa ei kummastakaan löytynyt.
En uskalla enää ottaa kääpiökoiraa vaikka tiedänkin että osa niistä oppii sisäsiistiksi normaalisti. Aiemmat keskikkokoiset ja suuret koirani ovat oppineet sisäsiistiksi lähes samantien, myös niitten pidätyskyky on kehittynyt tosi nopeasti.
Toivottavasti joku tutkija havahtuisi siihen ettei tästä aihepiiristä löydy yhtäkään tutkimusta vaikka ongelma on tosi yleinen.
Tota. Joopa joo. Ymmärrän, että voi olla ongelmallista aluksi, mutta on kyllä aikamoista liioittelua 15 -20 min. Mä en vaan mitenkään usko, että ilman jotain merkittävää vikaa tuo olisi mahdollista saati sitten oikein kahdella eri koiralla.