Silloin kun meillä oli vielä Nuppu, korostettiin johtajuutta ja sitä, että isäntä/emäntä kulki aina ensin ovista jne. Selätystäkin jotkut käyttivät. Nyt näin dokumentin, jossa susilaumassa ensimmäisenä kulkivat vanhat ja raihnaat, sitten nuoret ja vahvat, emot ja pennut ja johtaja kulki jonon viimeisenä. Onko laumanjohtajuusoppia päivitetty vai onko se jo kuollut ja kuopattu? Mikä on tämän hetken trendi?
Mä olen eniten tutustunut laumanjohtajuuteen cesar millanin ja PEVI-metodin kautta.
Cesarista uppoaa hyvin ne energiat, rajat ja se ettei koira saa tehdä mitä huvittaa, ihminen omii ovet.
Mutta itse en ole huomannut, että ovissa kulkemisjärjestys vaikuttaisi johtajuuteen. Tärkeintä että jollain konstilla saa koiran oppimaan, ettei siitä ovesta rynnätä raamit kaulassa. Voi mennä edellä tai jäljessä.
Mun mielestä suurin oppi johtajuudessa on siinä huolehditaan kumpi hoitaa uhkatilanteet, koira tai omistaja.
Ja koira voi pitää uhkana esim toisia koiria, ja siksi ihmisenkin on ymmärrettävä että koiran näkökulmasta aina kun annat koiran tervehtiä hihnassa toisia koiria, tai päästät irtokoiran iholle, niin olet epäonnistunut tehtävässä.
Sitten kaikki missä koira dominoi ihmisstä: Puree käsistä tai komentaa hampailla, hyppii vasten (jos hyppää koirapuistossa väärän koiran selkään, niin näkee mitä tapahtuu, siitä tietää että dominointia se on) hihnassa soran potkiminen ja omistajan haastaminen silmiin katsomalla, paimentaa ihmistä esim. estää juoksemasta, puree hihnaa (tämä on napanuora omistajan ja koiran välillä ja itse kitken hihnanpuremisen heti) Hihnassa vetäminen on dominanssia, paitsi jos koira vetää vähän vaan paskalle tai joku haju, mutta lopettaa vedon jos kielletään. TÄMÄ on ehkä kaikista vaikein paukku monelle toteuttaa, koska remmivetäminen on varmaan yleisin ongelmakäytös ja sitä ei kitketä ilman oikeaa tekniikkaa, tai jos koira on oikein pehmeä niin omistaja saattaa jollain höpökonstillakin vahingossa siinä onnistua. Tämänkin tietää että mulla esim pentu ei vetänyt ensin yhtään, tiesi tasan missä hihnan rajat on koska en antanut muutenkaan dominoida. Jos johtajuus on hallussa koira ei välttämättä ala vetää.
Lisäksi dominanssia on se kun koira irrallaan juoksee tahallaan omistajaan pahki, polvilumpiot vaarassa jne.
Omistaja mielistelee koiraa jos menee koiran luo, sen sijaan jos itse kutsuu koiran luo sitä voi hyvitellä. JOs koira riehaantuu hyvänä pidosta niin se on murahdettava pois, siis jos omistajalla tulee olo ettei silitykset koiraa kiinnosta vaan alkaa heti hyppiä /purra ja riekkua.
Omistaja tosiaan ovistakulkujärjestyksellä onnistuu vaan tekemään itsensä pelleksi, jos ei moni muu asia kuitenkaan samalla toteudu.
Pääasia ei ole kumpi menee, vaan se että omistjaa päättää kumpi menee, ja se koira ei reuhtaise ovea auki kuin saluunan ovia ja tungeksi raosta persvillat vilkkuen, ja omistajalla käsi repeää kun koira on jo puolessa välissä pihaa ennen kuin saa oven edes kiinni.
Sohvalle tulemista pelätään usein, mutta johtaja vain päättää kuka tulee ja milloin, koira kutsutaan sinne ja jos koira on sohvalla, niin koira väistää. Saa sitten tulla viereen jos kutsutaan.
Jos suhde on kunnossa niin miun mielestäni saa koira nukkua vaikka vieressä yöt, johtajuus ei siitä mene "pilalle" varsinkin jos suhde on rakennettu hyvin, ja koira tietää rajansa.
Koiraa kohdellaan hyvin, ja sen nimeä ei käytetä vihaisesti. koiraa kutsutaan aina iloiseksi ja palkitaan luoksetulosta. Jos luoksetulosta palkkaamisessa on olo että koira odottaa vain namia, pitää miettiä kannattaako nameja viljellä. Opetusvaiheessa bonuksena, mutta ei niin että näyttää koiralle ensin namia. Koira kun osaa, sille voi myös ärähtää ellei ala ekalla käskyllä tulemaan luokse. mutta senkin jälkeen pitää kehua kun koira käskystä taas tulee. Lahjomistarkoituksena namit heikentää johtajuutta, mutta jos koira tekee käskyn oikein, se tarvitsee palkan: Jos käsky on luonnoton kuten istu, maahan, ym
Jos omistja käyttää hallintakäskyä esim koiran nimi, sen on toteltava mutta sitä myös kehutaan.
Tällaisia kuuluu minusta johtajuuteen, ja sen jälkeen kun suhde on kunnossa niin koira saa istua vaikka olkapäällä, mennä ovista ensin, olla välillä jopa röyhkeä. Jos koiran röyhkeys alkaa johtaa siihen että ollaan korvattomia, ohitukset menee huonosti, koiran kanssa on ongelmia, niin sitten karsisin kaikki röyhkeyden ja vähentäisin koiran palkitsemista ja leikkimistä, ja koko puhumista koiralle ylipäätään.
Cesarila on hyvä miten hän korostaa aina sitä, että ei katsetta, ei kosketusta, kun saavut kotiin ym. Minutsa se on hyvä ohjenuora ja eroahdistuksetkin voi vahvistua turhaan, jos laumanjohtaja mielistelee koiraa kotiin tullessaan.
Jos koira on kiltti ja johtajuus on kunnossa, niin voi sen antaa tervehtiä mutta ei lähtisi itse siihen mukaan ja kimitä, ettei anna koiralle heikkoa kuvaa.
Ja ulkona pevi-ssä ja itse olen huomannut kans, että koiran kun antaa haistella pientareita, sillä on siellä tekemistä eikä ohitukset ole niin suuri ongelma. Itse en tykkää yhtään sellaisesta johtajuudesta, jossa koira pakotetaan seuraamaan. Sen pitää kuunnella, jos asiaa on, vaikka olisikin penkassa haistelemassa. Mutta mitä koira tekisi lenkillä jos ei haistele? siksi en ole itse ainkaan omaksunut Cesarin tyyliä kävelyttää koira perässä tai kuten monella, että koira kävelee rinnalla kontaktissa koko ajan.
Toisille koirille se sopii, monesti näkee molosseja kävelevän sillä lailla ja uskon että se toimii.
Mutta itsellä on taviskoiria ja paimenia ym, niin annan heidän lönkötellä penkassa ja kuseksia mielin määrin. Kusemisesta vääräänpaikkaankaan en kiellä, vaan ohjaan koiran siten ettei sellaisia tule että postilaatikoihin..
En pidä mielekkäänä kieltää koiralta mitään luonnollista, ja silti ovat sisäsiistejä. Ei koira ymmärrä miksi laumajohtaja saa hepulin sellaisesta, mikä koiramaailmassa ei ole mistään merkki.
Ainiin ja syömisjärjestyskään ei mielestäni vaikuta. Koiralle voi alussa antaa ruuan niin, että dominoi koiraa että luvan kanssa, esim. muutaman sekunnin. Mutta sitäkään ei voi kokoaikaa tehdä, ja mieluummin vain kuppi eteen ilman pokkurointeja, ja kuppi pois kun nenä sieltä on noussut pois.
Itse annan koirien kerjätäkin, mutta raja menee ainoastaan jos käsken poistua ja koira silti ojentaa nenää mun lautaselle.
Tietää rajan, ja saatan makupalan viskata kesken syönninkin. Tämä ei edistä kyläpaikassaoloa, mutta itsepähä koirienki kanssa elän.
Kerjäävien ja huonotapaisten koirien, jotka saa olla koiria.