Hetuli kirjoitti:Mitä jos ahvenanmaalaisten joukko olisi ensin tappanut muutaman Turun saariston saaren asukkaat ja ottanut Utön asukkaat panttivangiksi? En vaan saa omassa päässäni Israel-Gaza-tilanteesta mustavalkoista millään vaan molemmat toimivat väärin. Mulle tuo näyttäytyy tummanharmaana.
Teoriassa kukin edustaa omaa maataan mutta käytännössä edustajalla voi olla hyvinkin löyhät siteet maahan. Kyproksen edustaja taisi olla Australiasta.
Miksi pitää vetää mutkat noin suoriksi ja kuvitella, että Israelia kritisoivienkaan mielestä tilanne olisi mustavalkoinen? Ei se ei todellakaan ole sitä, mutta Israelin toiminta on jo vuosikymmeniä monien länsimaiden tukemana on ollut ihan hirveää. Tämän hetkinen teurastus on täysin epäinhimillistä ja ylimitoitettua ja Israel rikkoo monia sodan sääntöjä. Toimintaa voi verrata hyvin siihen, mitä venäjä tekee Ukrainassa, silti Israel saa yllättävän paljon tukea ja Venäjä taas ei.
Ja vielä kerran. Edustaminen on vapaaehtoista. Jos päätät edustaa jotakin maata, niin ihan itse olet sen valinnan tehnyt oli ne siteet kuinka löyhät tahansa. Jos joku menisi tällä hetkellä edustamaan Venäjää, niin varmasti ymmärtäisi, että edustaa Venäjää valtiona ja samalla myös Venäjän arvoja. Semmoista se nyt vaan on vaikka sitä kuinka yrittäisi siloitella ja selitellä.
Ja Mea, taaskin saat olla ihan mitä mieltä haluat ja oikeastiko et muka ole nähnyt, että myös Hamasin toiminta on tuomittu? Oikeasti? Kyllä ihan jokainen mun tuntema Israelin toimintaa kritisoiva pitää myös Hamasin toimintaa tuomittavana, mutta jotenkin ihmeessä sinä ja monet muut haluaa rakentaa päähänsä sellaisen tarinan, että tässä vain Israel nähdään pahana ja mitään muuta mieltä ei saa olla. Yhyyyy.