Pannan ja hihnan osien koko toisiinsa nähden

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Pannan ja hihnan osien koko toisiinsa nähden

ViestiKirjoittaja lukko kiinni » 11.05.2024 08:15

Olipas otsikko :lol: No, asiani on seuraavanlainen. Tiedossa on että toisiinsa nähden vääränlaisessa kokosuhteessa olevat koiran talutushihnan lukko ja kaulapannan metallipyörylä johon talutin kiinnitetään voivat aiheuttaa talutushihnan lukon satunnaista tahatonta aukenemista. Onko niin että pyörylän pitää olla lukkoa suurempi ettei turhia aukeamisia tapahtuisi? Näin ainakin päättelisi maalaisjärjellä, mutta löytyykö täältä tietoa tai kokemuksia asiasta?

Harva asia on koiran ulkoilutusvälineissä raivostuttavampi ja vaarallisempi kuin itsestään aukeava lukko :twisted:
lukko kiinni

Re: Pannan ja hihnan osien koko toisiinsa nähden

ViestiKirjoittaja MJK » 11.05.2024 08:37

Mä suosin BGB-lukkoja. Juuri vaihdoin flexeihinkin taas sellaiset kun eiköhän se flexin pistoolilukko taas auennut lenkillä. Onneksi omalla tiellä ja koira ei edes huomannut tapahtunutta mutta vaarallista on jos pahassa paikassa aukeaa.

Normaalihihnat ostan myös aina BGB-lukoilla. Mulla on kyllä useampia kertoja nuo pistoolilukot auenneet, sitä en osaa sanoa johtuuko renkaan ja lukon koosta, voi ollakkin niin.....

Lisään vielä, että en muista että mulla ois ikinä kohta viidenkymmenen koirallisen vuoden aikana auennut tuollainen BGB-lukko.
MJK

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 11.05.2024 08:58

mulla on aikalailla ollut 50/50 pistooli- ja bgb-lukkoja. nykyään enimmäkseen käytän bgb:tä.
molemmat lukkotyypit on mulla kerran auenneet, pistoolissa oli hiekkaa sun muuta metallikierteen välissä ja kerran ihan uusi bgb-hihna (tyyliin 2 päivää käytössä ollut) vaan tippui koiran pannasta kesken lenkin. mekanismi oli kunnossa, mutta veihdoin remmin silti toiseen. jos se kerran tippuu pannasta, niin miksie toistekin.

jos pistoolilukon avausosa ottaa kiinni pannan metallilenkkiin, niin kyllä se lukko aukeaa sitten sitä kautta.

vaihtaisin vermeet turvallisiin, joko uusi panta pienemmällä kiinnityslenkillä tai bgb-lukolliseen remmiin. ei se tarvitse olla kuin se yksi kerta huonossa paikassa, kun koira pääsee irti ja voi käydä huonosti.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Qppa » 11.05.2024 10:20

Kyllä, lukkoon nähden liian pieni rengas pääsee kiertämään BGB-lukon auki silmänräpäyksessä.
Pienimmät, alle 60 mm pituiset lukot eivät todennäköisesti aukea pienimpienkään renkaiden kanssa ja on sen puolesta kaikkein turvallisin valinta kaikkien kapeiden pantojen kaveriksi. Pientä lukkoa voi käyttää myös keskikokoisella koiralla. Keskikokoinen bgb vaatii vähintään 25 mm renkaan pysyäkseen kiinni, itse en ole saanut ainakaan käännettyä lukkoa tällä koolla enää auki kun taas 20 mm rengas on hetkessä irti. Suuri lukko (yli 70 mm) vaatii vähintään 30 mm halkaisijaltaan olevan renkaan.
Sitten on näiden lukkojen kopioita ja muita samalla mekanismilla toimivia joihin pätee samat lätinät renkaan koosta ja joista osa on niin älyttömän huonoa laatua etten käyttäisi edes keppihevosella. Eli kannattaa räpsytellä lukkoja ja jos se kieli tuntuu tosi löysältä tai heiluu sivusuunnassa niin älä käytä! Aidossa bgb:ssä on aina leima kyljessä ja se on tae laadusta, osa muiden valmistajien karabiineista on kuitenkin ihan päteviä mutta ei todellakaan kaikki!

Pistoolilukotkin aukeaa nopeissa käännöksissä vääränkokoisen renkaan kanssa tai sitten jäävät esim valjaiden reunaan kiinni nopeissa käännöksissä ja talvisin tuppaavat jäätyilemään. Lisäksi näissä laatu vaihtelee paljon, osassa jousi ruostuu hetkessä käyttökelvottomaksi, osassa tuntuu että jousta ei edes ole ja jotkut syystä tai toisesta johtuen napsuvat ihan tosta vaan katki. Myös sen sisäkielen tulisi olla tukevaa sorttia, joissain se heiluu kuopassaan villisti, joka enteilee sitä että todennäköisesti jonain päivänä lukko hajoaa käsiin. Näissäkin renkaan tulisi olla sen kokoinen ettei se lukon kieli pääse sitä vasten vääntäytymään.

Parhaiten vauhdissa kiinni pysyviä ovat twist lockit ja sitten tietty omaa luokkaansa on KONG FROG. Varmasti aukeamaton on hihna jossa ei ole metallista lukkoa ollenkaan, vaan kiinnitys vermeisiin tehdään pujottamalla.
Qppa

ViestiKirjoittaja magni » 11.05.2024 10:50

Mulla on kokemusta painajaismaisesta BGB-lukosta joka aukeili itsestään monta kertaa. Yhtäkkiä vaan talutin tyhjää hihnaa :? Panta ja hihna olivat laadukkaat suomalaiset nahkatuotteet, mutta tämä tapahtui 90-luvulla joten toivottavasti kukaan valmistaja ei enää valmista niin täydellisesti toisiinsa yhteensopimattomia ulkoilutusvälineitä. Nykytietämyksen valossa uskon että syynä täytyi olla tuo osien yhteensopimattomuus. Tuotteet eivät ole minulla enää tallella mutta muistikuva on että nimenomaan se pannan rengas oli varsin pieni kooltaan. :cry:

Fleksin pistoolilukko ei ole auennut mulla koskaan, talutushihnassa ei pistoolilukkoa ole koskaan ollutkaan joten sellaisesta ei ole kokemusta.

Viimeiset vuodet mulla on ollut käytössä nailonpantoja muovilukoilla ja niihin fleksit (pikkukoirat), ja nämä ovat kyllä toimineet ihan moitteettomasti.
magni

ViestiKirjoittaja Darre » 11.05.2024 11:17

Mulla aukesi bgb yhden aikaisemman mittelin kanssa. Ilmeisesti valjaiden rengas oli juuri sen kokoinen, että kun koira kääntyili toista koiraa moikatessaan niin lukko pääsi aukeamaan. Onneksi ei sattunut mitään. Nykyisissä hinnoissa on isot alumiiniset karabiinit.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja lukko kiinni » 11.05.2024 11:20

Kerrotko noista karabiineista, mistä hankit ja muuta. Ihan uus juttu itselleni.
lukko kiinni

ViestiKirjoittaja lukko kiinni » 11.05.2024 11:21

Miten sait ne vaihdettua hihnoihin? Vai löysitkö siis hihnat joissa on sellaisia lukkoja?
lukko kiinni

ViestiKirjoittaja Darre » 11.05.2024 11:42

Kyseessä ovat Vijuen Hexa-hihnat ja lukkovaihtoehdoista alumiinihaka. Vaikka on aika iso, niin on sopinut hyvin pienille koirille, koska on kevyt.
https://kauppa.vijue.fi/tuote/hexa-hihn ... ory=Hihnat
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja lukko kiinni » 11.05.2024 14:29

Kiitos, pitääpä tutustua. Miten tuo eroaa bgb-lukosta, pysyykö se varmemmin kiinni?
lukko kiinni

ViestiKirjoittaja Qppa » 11.05.2024 18:00

Samalla tavalla aukeaa kuin bgb ja muut karabiinihaat jos rengas vaan pääsee pyörähtämään lukon kieltä vasten. Itse lähtisin katsomaan sitä alumiinista twist lockia, ovat kevyitä ja niin kauan kun välttää kaikkein halvimpia rimpuloita, uskoisin että niistä saa lukkoa vuosikausiksi. Yksittäin niitä saa tilattua mm. https://traildog.fi/products/axaeco-twi ... wivel-flat

Jalenilla on hyvä valikoima lukkoja laidasta laitaan jos ajatuksena on lähteä kokonaan uutta hihnaa teettämään omien toiveiden mukaisena, tosin taitaa olla sen verran kiireinen että voi joutua odottamaan pitkiäkin aikoja. Myös monet muut pantapajat valmistaa ja mahdollisesti myös korjailee hihnoja. Mutta niin, Jalenin lukkovalikoima kannattaa kuitenkin tsekata, näkee vähän millaisia on olemassa! https://www.jalen.fi/lukot-metalliosat/
Myös ainakin Berralla on myynnissä twist lockilla varustettuja hihnoja https://www.berra.fi/fi/tuoteryhma/powergrip-taluttimet ja taisipa jotain olla Peten Koiratarvikkeellakin.

Suutarille voi myös viedä hihnan kuin hihnan ja uuden lukon, lukon vaihtaminen ei ole kummoinenkaan homma, riippuen toki materiaalista.
Qppa

Paluu Rekisteröimättömät