Suositelkaa tassuvoidetta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Suositelkaa tassuvoidetta

ViestiKirjoittaja kippura » 25.04.2024 17:52

Etsinnässä hyvä tassuvoide koiralle.
Mikä hoitaa tassuja lumelta, jäältä ja asfaltilta.
kippura

Re: Suositelkaa tassuvoidetta

ViestiKirjoittaja tassut » 25.04.2024 18:48

Onko tassuissa siis jonkinlaisia haavaumia tai vaurioita? Vai tarkoititko ennaltaehkäisevässä mielessä?

Öljyt ja rasvahapot vahvistavat polkuanturoita niin että ne ovat mahdollisimman kestävät ja joustavat. Pikkunirhaumille on olemassa monenlaisia tassuvoiteita mutta niistä minulla ei ole kokemusta. Varsinaiset haavat on sitten tietenkin syytä hoidattaa eläinlääkärillä.
tassut

ViestiKirjoittaja tassut » 25.04.2024 18:53

Öljyt ja rasvahapot siis suun kautta annettuina.

Moni on kehunut viime aikoina pihkasalvaa koiran pienten tassunirhaumien hoidossa, jotkut käyttävät Bepanthenia. Monia muitakin on, mutta valitettavasti en osaa antaa näistä suosituksia kun ei ole käyttökokemuksia. Pihkasalvasta sanoisin sen verran että osa ihmisistä on sille aika voimakkaasti allergisia, tarkkailisin myös koiran reaktioita ettei pihkasalva (tai mikään muu) ärsytä ja pahenna ihorikkoja allergiatyyppisen reaktion kautta.
tassut

ViestiKirjoittaja aunet » 25.04.2024 19:12

En oo ikinä käyttäny mutta semmonen tuntuma on, että omani nuolisivat varmaan tassujaan rasvattuna, jota eivät muuten tee. Se rasvaus voi siinä mielessä kääntyä itseään vastaan.
aunet

ViestiKirjoittaja kuusipuu » 25.04.2024 19:37

Ja voi tehdä myös liukkaaksi. Luin joskus joltain palstalta koirasta joka oli liukastunut sisällä tassuvoiteen takia ja loukkasi pahasti kyynärpäänsä.
kuusipuu

ViestiKirjoittaja Mella M » 25.04.2024 20:15

Mä olen sitä mieltä, että jos tassuissa ei ole selvästi jotain haavoja tai halkeamia, niin tassuvoidetta ei tarvita. Koirantassut on on kestävät ja kestävät yleensä hyvin vaikka mitä. Mulla on sellainen mutu, että tassuvoide on vähän sama kuin huulirasva tai nenäsuihke, että siihen jää ikään kuin koukkuun, eli jos terveisiin tassuihin alkaa laittamaan tassuvoidetta, niin pian niitä saa olla rasvaamassa jatkuvasti. Jos tulee nirhaumia, haavoja tai halkeamia, niin käytän pihkavoidetta. Jotkut koirat tykkää nuolla sen pois, joten sukka tai tossu voisi olla hyvä juttu, mutta niinhän se olisi vaikka haavaan ei laittaisi mitään rasvaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.04.2024 07:35

Yhden edesmenneen rottweilerin tassut halkeilivat talvisin.

Käytettiin sillä ainakin Vetramilia ja sitä Lowe pawsin Badass tassurasvaa.
Sitten kokeilin näitä ja tuntuu että ne auttoivat hyvin.
Kuva

Olen kirjoittanut blogiin:
Hoitotoimenpiteet jatkuvat nyt päivittäin (öljyt, C-vitamiinit ja sinkki, nyt uutena myös B-vitamiini) sekä muutaman kerran viikossa anturoiden rasvaus sekä perusteellinen rasvaus kerran viikossa kynsien leikkaamisen ja hiomisen yhteydessä Dermoscentin Bio Balm -tassurasvalla.
Öljy oli Nutrolinin skin and coat.

Ennen
Kuva

jälkeen
Kuva

Rasvan laittamisen jälkeen makuutin koiraa niin että voide kuivui.

Kerran viikossa laitoin rasvaa oikein paljon ja sitten lapsensukat koiralle jalkoihin.
Kuva
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja MJK » 26.04.2024 08:25

Tuo Love Pawsin tassurasva on hajusteherkälle omistajalle nou nou... aivan liian voimakas tuoksu.

Mä rasvaan ennalta ehkäisevästi ennen kevään kovapintaisia kelejä Tummelin tassurasvalla. Siis sen takia, että tassut on hyvässä kunnossa ja kestää hyvin pitkiä lenkkejä välillä kova/karheapintaisillakin kelkan jäljillä jäällä ja metsässä. Tänä talvena tosin sellaiset kelit jäi tulematta.
Jos on jo halkeama niin sitten laitan Vetramiliä.
MJK

Re: Suositelkaa tassuvoidett

ViestiKirjoittaja tuhti » 26.04.2024 08:28

Mun rotuni whippet on rakenteeltaan jo sellainen, että etutassut ovat huonoissa olosuhteissa kovilla: paino etuosalla ja anturat tiiviit. Tänä talvena ensimmäistä kertaa yhdellä viidestä koirasta alkoivat etutassut halkeilla, kun kadut olivat täynnä terävää sepeliä ja katusuolaa. Koiran muu iho ei hilseillyt eikä karva lähtenyt, mutta silti annoin sille kuurina kalanmaksaöljyä ja sinkkiä. Rasvailin Lovepaws-merkkisellä tassurasvalla ja välillä pihkavoiteella anturoita. Ehkä tuo Lowepaws oli parempi siinä mielessä, koska koirat jäivät rasvailun jälkeen työpäivän ajaksi keskenään ja vähän niitä anturoita nuoleskeltiin ja ainakaan tuoteselosteen mukaan Lovepaws oli vaarattomampi, jos sitä joutui suuhun. Mitään sukkaviritelmiä en laitellut, koska tuon koiran tietäen, se olisi repinyt ne pois heti lähdettyäni töihin. Anturat paranivat parissa viikossa päivittäisen rasvailun jälkeen. Mikään ihmetuote tuo rasva ei ehkä ollut ja jos ensi talvena on samanlaista vaivaa, ostan kokeiluun jotain muuta merkkiä. Ja sellainen huomio: jos inhoaa kookoksen tuoksua, tuota ei kannata ostaa. Rasva haisee melko voimakkaasti kookokselta.
tuhti

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 26.04.2024 10:28

En ole koskaan omilla koirilla tarvinnut, mutta netissä olen törmännyt että on kehuttu jotain pihkatuotetta.
Ei siis abilar vaan joku toinen.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Umac » 27.04.2024 05:04

Vanhalle staffille tuli joskus laitettua perus Tummelia, nykyisellä ei ole kokemusta mistään. Vielä ainakaan.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Pikkutassut » 02.05.2024 17:20

Täältä suositus Vetramil Paw Wax tassuvahalle!
Pikkutassut

Paluu Rekisteröimättömät