Oletko vähentänyt muovin kulutustasi?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Oletko vähentänyt muovin kulutustasi?

ViestiKirjoittaja TlGER » 25.08.2022 13:23

Se on nykyään ongelmana, että roskapusseista on aina pulaa, kun juuri mistään ei enää saa muovipussia ostosten mukana (ruokakaupasta en sellaista osta, ellei ole oma ostoskassi unohtunut, mitä tapahtuu harvoin). Siinä menee mun järkevän rahankäytön raja, että en ala erikseen ostaa roska- tai paskapusseja. Paskankeruuseen käytän hedelmä-, leipä- ja apteekin pusseja. Olen monesti miettinyt, miten uskomatonta tuhlausta on, että koirattomat ihmiset heittävät em. muovipussit vain roskiin, vaikka niitä voisi vielä hyödyntää paskankeruuseen. Olisipa kätevää, kun jossain olisi joku keräyssaavi, johon ihmiset voisivat laittaa paskapusseiksi soveltuvat pussit, ja koiranomistajat voisivat niitä sieltä ottaa mukaansa.
TlGER

ViestiKirjoittaja eihukkaa » 25.08.2022 17:27

Ei mene hedelmäpussit hukkaan vaikka koiraa ei olekaan. Niihin voi laittaa vaikak ja mitä, kuten nyt esim. juustonpuolikkaan, verhorenkaat, eväät, niitä voi käyttää autossa roskapussina.
eihukkaa

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 26.08.2022 17:51

En tietoisesti, koska se on todella vaikeaa. Jos jossain ostamassani tuotteessa käytetään vähemmän muovia tai kierrätettyä niin siten sitten.

99% käytän omaa kassia kaupassa, mutta ostan kyllä erikseen jätekasseja ja joskus sen muovikassin ostoksille jos oma kassi on jäänyt kotiin. Pyrin kierrättämään ne sitten parhaani mukaan kotona.

Muoviroskaongelma maailman merissä saatais hillittyä jos kehitysmaissa olis kunnolliset jätteenkierrätyslaitokset sen sijaan että kaikki vaan kipataan mereen tai että kerjäläiset kerää sitä jossain vaarallisella kaatopaikalla. Jätteenpolttolaitokset jotka sitten tuottaisivat sähköä ja lämmitystä/viilennystä sillä toiminnallaan. Suomi voisi viedä tällaista osaamista maailmalle.

Sekajätteelle olen tykännyt käyttää pieniä Pirkka jätepusseja jossa on pussinsulkimet. Sekajätettä kun tulee niin vähän.
Iidis79

ViestiKirjoittaja no tuota » 26.08.2022 17:57

Mä ostan erikseen roskapussit sekajätteelle, usein Pirkkaa mutta joskus jotain S-ryhmältäkin, olisivatko Rainbow:ta. Ne on paljon ohuempia kuin kaupan kassojen muovikassit ja siksi ajattelen ne paljon paremmiksi. Muovikassia en siis kaupasta osta, mulla on aina kauppakassi mukana.
no tuota

ViestiKirjoittaja omenavaras » 26.08.2022 19:31

Iidis79 kirjoitti:Muoviroskaongelma maailman merissä saatais hillittyä jos kehitysmaissa olis kunnolliset jätteenkierrätyslaitokset sen sijaan että kaikki vaan kipataan mereen tai että kerjäläiset kerää sitä jossain vaarallisella kaatopaikalla. Jätteenpolttolaitokset jotka sitten tuottaisivat sähköä ja lämmitystä/viilennystä sillä toiminnallaan. Suomi voisi viedä tällaista osaamista maailmalle.

Tätä meinasin itsekin kirjoittaa, mutta en tiennyt miten asian muotoilisin.
Vaikka on hyvä miettiä omia kulutustottumuksia, niin suurimmat roskaajat ovat kehitysmaissa ja olisi hienoa jos joku sinne veisi osaamista. Rahasta se varmasti on kiinni jollain tavalla. Ja näillä mailla pitäisi olla myös itsellään halua ratkaista ongelma.
omenavaras

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 26.08.2022 20:05

Hyvin harvoin ostan kaupan muovikassin, mies tuskin koskaan kun hänellä on aina oma kassi mukana kauppaan mennessä. Kaikki mahdollinen muovi kierrätetään (taloyhtiössämme on keräyspisteet jossa mm muovi) ja sitä muovia tulee kyllä tuhottomasti. En tiedä miten pystyisin itse muovin kulutusta suuresti vähentämään, muuten kuin kierrättämällä, koska niin pajon asioita, elintarvikkeita ym on pakattu muoviin. Kaikenlaiselle kierrätettävälle jätteelle olen ostanut Tokmannin "värlllisiä roskapusseja" joihin sullon mm. muovijätteen, metallin ja lasin. Tosin, Suomen muovijäte -ongelma lienee aika pieni verrattuna johonkin Aasian maihin.
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja TlGER » 30.08.2022 20:40

Olen muuten jo pitkään ihmetellyt sitä, että miksei myydä irto-hammaslankarullia, jonka voisi laittaa sinne muovikoteloon, vaan joka kerta pitää ostaa koko saamarin kotelo.
TlGER

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.08.2022 22:24

Ne on paljon ohuempia kuin kaupan kassojen muovikassit ja siksi ajattelen ne paljon paremmiksi. 

Niin ovat, ja minäkin toisaalta ajattelen ne paremmiksi. Niiden huono puoli taas on se, että ovat niin ohuita, etteivät tahdo kestää. Jos roskissa on jotain kovaa/terävää se ohut pussi on heti rikki, ja roskat auton lattialla , meillä kun ei ole keräystä, vaan roskat viedään itse jätepisteeseen . Sen vuoksi valitsen useaan kertaan käytettävät kestävämmät kauppakassit roskapusseiksi, ja kyllähän nekin rikki menevät, muttei niin helposti kuin ohuet roskapussit.
Juuri keräilin kyytiin huomenna kauppaan vietäväksi juomapulloja, eikä ne ohuet roskapussit kyllä kestäisi siinä käytössä, kun nuo muovikassit voi tuoda vielä takaisin uusiokäytettäviksi samaan tarkoitukseen. Moneen kertaan.
Tietysti kesto- tai kangaskasseja voisi myös käyttää pullojen kuskaamiseen.
Vieras

ViestiKirjoittaja msk » 31.08.2022 05:10

Jasmike kirjoitti:Hei te kestokassien käyttäjät, millaisia roskapusseja käytätte sekajätteelle? Minkä merkkiset ovat kokemuksenne mukaan kestävimpiä? Monet jätekassit tuntuvat menneen viime vuosina niin ohuiksi että ne halkeavat ihan hirmu helposti.

En ole merkkiä katsonut, ihan vaan jotain mustia joita myydään rullissa.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät