Ihonhoito

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Ihonhoito

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.04.2024 08:35

Hyppy toisesta ketjusta:
Miten hoidat ihoasi (kasvot, vartalo)?
Minkätyyppinen iho sinulla on?
Oletko vuosien varrella huomannut, että käyttämistäsi tuotteista tai hoitorutiineista olisi ollut pitkävaikutteista hyötyä?
Onko hormonikorvaushoidosta ollut hyötyä?
Hoitovirheet, joita kadut?
Vieras

Re: Ihonhoito

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 08.04.2024 08:45

Enpä juuri hoida. Ikää yli 60. En usko että olisin yhtään paremman näköinen vaikka olisin ihoani hoitanutkin.
En näytä ikäiseltäni. Näytän nuoremmalta.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 08.04.2024 09:05

Rasvainen iho, mikä nuorena oli kauhistus, mutta nyt reilusti nelikymppisenä hyvä, koska ryppyjä ei tule siihen tyyppiin helposti.

Nykyään hoidan aamuisin. Oikaisen jos on väsy tai kiire, mutta harvoin on. Eli pesu jollain rasvaiselle iholle tarkoitetulla aineella, kasvovedellä pyyhintä, seerumi ja kosteusvoide. Silmäkulmiin jotain anti-agea koska niissä on pieniä rypynalkuja.

En tiedä vaikuttaako tämä hoitaminen varsinaisesti ulkonäköön. Siitä tulee kuitenkin hyvä olo iholle ja henkisesti tavallaan myös, kun pitää huolta itsestään. Tykkään kaikenlaisista purkeista ja aineista. Niiden pitää kyllä olla kauniita ja laadukkaita, mitään Cieniä ei tähän taloon tule.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 08.04.2024 09:52

Iho jota en ole juuri koskaan hoitanut.
Kun olen työelämässä, joudun joskus laittamaan perusvoidetta tai mitä vain käsillä olevaa rasvaa mm. poskiin ja otsaan, työpaikan koneellinen ilmastointi ja liian kuumat sisälämpötilat kuivattavat. Ja juomaan vettä enemmän, vaikuttaa siis kokonaisvaltaisesti mm. erittämiseen.
Ja kesällä joudun suojaamaan ihoa aurinkovoiteella, lähinnä nenää. Nenä on myös se, joka on hormonikorvaushoidon takia tullut ajoittain punaiseksi, kulkee suorassa suhteessa progelaastarin kanssa. Sama kaverilla, eri muodossa, eli kierukan takia. Molemmat huomasimme asian itsellämme, molemmat lukivat siitä ja seuraan mm. IG:ssä ihotautilääkäriä jolla siitä ollut mainintaa. Mutta se on pieni hinta siitä, että saa muuten apua ja nenän saa vaikka piiloon cc-voiteella jos ihan räikeänä on. Myös pakkanen vaikuttaa eli kaikki ääriolot korostavat punaista nenää.

Ihotyyppi on kautta aikojen ollut ns. repeävä eli kudosten venyttyä mm. raskauksien aikaan on edelleen jäljellä syvät urat. Toki vaalenneet mutta olemassa, eivät häviä ikinä mihinkään.

Täysin kalpeanaamana en tosiaan edes halua olla auringossa jos muita vaihtoehtoja on joten olen kalpea aina. No kasvot ja kädet väkisinkin saa päivetystä mutta noin muuten.

Ja hyviä puolia siis se, etten tiedä mitään finneistä, aknesta tai monimuotoisesta ihosta. Mitään hoitoja ei ole tarvinnut, toki joku yksittäinen finni joskus johonkin tullut mutta siis täysin mitöntä verrattuna heihin joilla isoja ongelmia ihon kanssa. Osalla kasvoissa, osalla selkä jne.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.04.2024 16:12

^ Saako kysyä millä fsh-arvolla sait korvaushoidon?
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 08.04.2024 16:52

Toki!^ Viitearvojen sisällä olevalla arvolla eli normaalilla (follikulaarivaihe).
Käyttämäni gyne ei pidä, siis tutkitun tiedon valossa, ko. arvoa luotettavana määritelmänä, sen luontaisen ailahtelevuuden takia kun kyse vaihdevuosi-ikäisestä naisesta. Olin 52v lääkityksen alkaessa.
Eli subjektiivinen oireisto tärkeämpi, hänestä ja useista lähteistä myös.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Purrfect » 08.04.2024 17:25

Minä vielä lähemmäs kolmikymppisenä hyvin harvoin rasvailin nassua saatika pesin pahemmin pesuaineilla, mutta sitten pintakuivuus ja rasvottuvaisuus alkoivat vaatimaan sekä sopivia pesuaineita että rasvoja.
Pitää olla tietyntyyppisiä pesuaineita jotka eivät kuivata mutta pesevät tarpeeksi, ja rasvaa+seerumia joka kosteuttaa tarpeeksi eikä paksuja voiteita mitkä jää lähinnä killumaan ihon pintaan. Muutoin iho alkaa tukkeutumaan ja rasvoittumaan melkosesti, samalla pintakuivuus pistää t-alueen hilseilemään. Silmänympärysvoidetta käytän kun muistan.
Muu kroppa ei yleensä kaipaa pahemmin rasvaamista, kädet ja jalat toki joskus etenkin talvella.

Tulee tosin pestyä kasvot lähinnä iltaisin, joskus käytän misellivettä tai kasvovettä, mutta harvemmin jaksan.
Aurinkorasvankin kanssa olen aika laiska. Toki jos tulee pitkiä aikoja oleiltua aurinkoisella säällä ulkona, käytän jotain suojaa ja jos laitan bb/CC voidetta, siinä on aurinkosuojaa jonkinverran mukana.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.04.2024 22:42

Umac kirjoitti:Toki!^ Viitearvojen sisällä olevalla arvolla eli normaalilla (follikulaarivaihe).
Käyttämäni gyne ei pidä, siis tutkitun tiedon valossa, ko. arvoa luotettavana määritelmänä, sen luontaisen ailahtelevuuden takia kun kyse vaihdevuosi-ikäisestä naisesta. Olin 52v lääkityksen alkaessa.
Eli subjektiivinen oireisto tärkeämpi, hänestä ja useista lähteistä myös.

Kiitos tästä. Olen 43 ja minua on tutkittu edestä ja takaa. Äidilläni alkoi v vuodet nelikymppisenä, mutta koska arvoni eivät salli niin en saa korvaushoitoa vaikka kaikki oireet on…
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 09.04.2024 02:49

^Täysin vasten tutkittua tietoa :cry:
Anteeksi OT mutta jos ei kirves ole vielä lentänyt kaivoon ja olet Suomessa tai sinulla on mahdollisuus hakeutua Suomeen hoitoon niin seuraavat gynet ovat puhuneet aktiivisesti esivaihdevuosien oireistosta, hoidosta ja tutkimuksesta:

Riina Katainen https://riinakatainen.fi/ (blogissa lisätietoa juuri tästä aiheesta)
Kia Lampi https://www.aava.fi/laakarit-ja-muut-as ... kia-lampi/
Leena Väisälä https://www.aava.fi/laakarit-ja-muut-as ... a-vaisala/
Maija Kajan https://www.pihlajalinna.fi/asiantuntij ... jan-f6e3b9

Jos taas olet jo asioinut jonkun luetellun kanssa ja edelleen apua ei saa, miettisin perusterveydenhuollon tai työterveyden kautta lähetettä erikoissairaanhoitoon.
Huomioiden pth:n jonot ja vaikeus päästä vastaanotolle, mahdollinen tiedottomuus juuri ikäryhmäsi ongelmasta.
Lisäksi mm. Facessa lienee useampi ryhmä (esi)vaihdevuosi-ikäisille naisille? Kolmella ensiksi mainitulla esim. IG-tilit joita voi lukea vaikka tekaistulla kissatilillä ja sitä varten luodulla kissasähköpostilla, jos niikseen. Paljon tietoa sielläkin.
Monissa paikoissa voi tehdä maksusuunnitelmaa, saada lahjakorttia, maksaa ns. e-passeilla vai mitä ne onkaan jne. Sillä yksityinen gynekäynti toki maksaa, satasia, kun mukaan tulee mm. uä-tutkimusta. Oletan, että niitä jo tehty? Verikokeita otettu esim. kilpparin osalta, muita asioita poissuljettu jne.? Eli kaikki se tieto mukaan vastaanotolle, luvat Kannasta kuntoon (jos Suomessa tutkittu) ja muistiinpanot myös, oireista.
OT päättyy.

Täytyykin muuten ostaa nyt heti tänään aurinkovoidetta, sitä ei ole.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja smörgen » 09.04.2024 08:42

Mulla on ollut aina selkeät ihonhoitorutiinit. Olen käyttänyt esim. silmänympärysvoiteita jostain parikymppisestä.
Nykyään aamuin illoin kasvovesi, silmänympärysvoide, seerumi ja varsinainen voide. Yö- ja päivävoide tietty erikseen. Päivävoiteessa on pakko olla hyvät suojakertoimet, koska iän myötä olen alkanut kärsiä hyperpigmentaatiosta. Aurinkoisella ilmalla laitan lisäksi vielä aurinkorasvaa. Seerumeita vaihtelen sen mukaan, mitä iho näyttää kaipaavan. Lisäksi välillä naamioita, kuorintoja yms. Olen käynyt myös kosmetologilla kasvohoidossa säännöllisesti, nyt vain vakkarikosmetologi muutti kauas, joten pitäisi etsiä uusi.

Vartalon ihoa kuivaharjaan, kuorin ja rasvaan.

Mulla on kuiva, herkkä iho. Näkyy ja tuntuu heti, jos ei kosteutusta ole riittävästi. Lisäksi (kuten Mea) tykkään kauheasti kaikista kosmetiikkajutuista, joten tällainen itsensä hemmottelu on kivaa. Tykkään myös laittaa kynsiä yms.

En tiedä, miltä näyttäisin ilman ihonhoitoa. En ole koskaan miettinyt. Nyt näytän kuulemma aika reilusti ikäistäni nuoremmalta.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.04.2024 09:24

Minulla on ohut, pehmeän silkkinen, kuivan atooppinen iho, josta kuultaa verisuonet läpi. En ole hoitanut juuri muuten kuin vesipesulla ja perusvoiteilla. Iho kuoriutuu väistämättä saunassa, jossa rapsuttelen itseni kauttaaltaan vampulla ja kynsillä (kamala olla yleisissä saunoissa, kun iho kutiaa, eikä sitä saa tehtyä). Olo on varmaan kuin käärmeellä nahanvaihdon jälkeen :D Sitten perusteellinen voitelu. Olen aiemmin näyttänyt ikäistäni nuoremmalta ja iho viisikymppiseksi asti moitteettomalta. Sen jälkeen alkoi tulla maksaläiskiä. Niitä olisi ehkä pystynyt ehkäisemään aurinkovoiteella.

Nyt kuusikymppisenä varmaan joku telomeeri katkesi, kun olen viimeisen vuoden aikana vanhentunut oikein huomattavasti ilman mitään erityistä elämänmuutosta tai syytä. Iho ja muutkin kudokset ovat venähtäneet kaikkialta. Näytän monia ikäisiäni vanhemmalta. En tiedä, olisiko tuota pystynyt millään estämään. Kropalla voi olla oma tikittävä aikataulunsa. Olen kuitenkin aikuisikäni yrittänyt ravita sitä hyvin ja elää terveellisesti.

Se minua kaduttaa, että olen kuorinut kasvojen ihoa mekaanisesti liikaa ja iho on poskipäistä ohentunut, rypistynyt ja saanut maksaläikkiä, samoin ohimot. Asiaa ovat ehkä pahentaneet kasvovoiteet joilla olen yrittänyt asiaa korjata. Nyt perusvoiteella iho niissä kohdin ainakin näyttää vähän terveemmältä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.04.2024 11:43

Umac kirjoitti:^Täysin vasten tutkittua tietoa :cry:
Anteeksi OT mutta jos ei kirves ole vielä lentänyt kaivoon ja olet Suomessa tai sinulla on mahdollisuus hakeutua Suomeen hoitoon niin seuraavat gynet ovat puhuneet aktiivisesti esivaihdevuosien oireistosta, hoidosta ja tutkimuksesta:

Riina Katainen https://riinakatainen.fi/ (blogissa lisätietoa juuri tästä aiheesta)

Jos taas olet jo asioinut jonkun luetellun kanssa ja edelleen apua ei saa, miettisin perusterveydenhuollon tai työterveyden kautta lähetettä erikoissairaanhoitoon.
Huomioiden pth:n jonot ja vaikeus päästä vastaanotolle, mahdollinen tiedottomuus juuri ikäryhmäsi ongelmasta.
Lisäksi mm. Facessa lienee useampi ryhmä (esi)vaihdevuosi-ikäisille naisille? Kolmella ensiksi mainitulla esim. IG-tilit joita voi lukea vaikka tekaistulla kissatilillä ja sitä varten luodulla kissasähköpostilla, jos niikseen. Paljon tietoa sielläkin.
Monissa paikoissa voi tehdä maksusuunnitelmaa, saada lahjakorttia, maksaa ns. e-passeilla vai mitä ne onkaan jne. Sillä yksityinen gynekäynti toki maksaa, satasia, kun mukaan tulee mm. uä-tutkimusta. Oletan, että niitä jo tehty? Verikokeita otettu esim. kilpparin osalta, muita asioita poissuljettu jne.? Eli kaikki se tieto mukaan vastaanotolle, luvat Kannasta kuntoon (jos Suomessa tutkittu) ja muistiinpanot myös, oireista.
OT päättyy.

Kiitos tuosta. Minuthan on jopa kuvattu koko vartalon tt:llä, ja olen tk lääkärin lisäksi käynyt sairaalan gynellä jossa minut tutki osaston ylilääkäri, sekä onkologilla. ”Mitään” ei löytynyt joten en saanut myöskään apua ihan selkeisiin vvoireisiin kuten aamuöinen heräily, hikoilu varsinkin öisin, kuumat aallot, ihon ja limakalvojen kuivuminen, hiusten oheneminen jne. Toki kyseessä on perimenopaussi, eikä vielä varsinainen, mutta ikäni ja fsh-arvojeni vuoksi en saa mitään hoitoa oireisiin, ainoastaan kehoituksen pärjäillä. Yksityisellä en ole käynyt, luulin typeränä että voin saada julkiselta avun.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 09.04.2024 11:55

Voisiko ylläpito siirtää vaihdevuosijutut niitä koskevaan ketjuun?
Fran

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 09.04.2024 14:31

Vieras kirjoitti:
Umac kirjoitti:^Täysin vasten tutkittua tietoa :cry:

OT päättyy.

Kiitos tuosta. Minuthan on jopa kuvattu koko vartalon tt:llä, ja olen tk lääkärin lisäksi käynyt sairaalan gynellä jossa minut tutki osaston ylilääkäri, sekä onkologilla. ”Mitään” ei löytynyt joten en saanut myöskään apua ihan selkeisiin vvoireisiin kuten aamuöinen heräily, hikoilu varsinkin öisin, kuumat aallot, ihon ja limakalvojen kuivuminen, hiusten oheneminen jne. Toki kyseessä on perimenopaussi, eikä vielä varsinainen, mutta ikäni ja fsh-arvojeni vuoksi en saa mitään hoitoa oireisiin, ainoastaan kehoituksen pärjäillä. Yksityisellä en ole käynyt, luulin typeränä että voin saada julkiselta avun.

Voi jösses, yhä vaan...? Käsittämätöntä.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.04.2024 15:10

Fran kirjoitti:Voisiko ylläpito siirtää vaihdevuosijutut niitä koskevaan ketjuun?

Ei mun puolesta tarvi, eiköhän tämä ollut tässä.
Aloituksen kysymykseen, onko hormonikorvaushoidosta ollut hyötyä kuulisin itsekin mielelläni vastauksia! Oma ihoni karisee kasvoista, eikä mikään hoito tunnu tehoavan. Käytänkin nykyään lähinnä perusvoidetta kasvoille.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 09.04.2024 18:02

Vieras kirjoitti:
Fran kirjoitti:Voisiko ylläpito siirtää vaihdevuosijutut niitä koskevaan ketjuun?

Ei mun puolesta tarvi, eiköhän tämä ollut tässä.
Sillä mä vaan aattelin, et ois sitten kaikki jutut samasta aiheesta samassa ketjussa. Löytyvät sit jatkossakin yhdellä lukemisella...
Fran

ViestiKirjoittaja Purrfect » 09.04.2024 20:11

Niin toki ihoa tulee ajoittain kuorittua suihkussa kyllä, joko kuorinta"harjalla" tai kuorivalla suihkutuotteella.
Kasvot myös vaatii ajoittaista kuorintaa, siinäkin joko kuorintatuotteella tai Foreo:n kasvojenpuhdistuslaitteella. Välillä kasvonaamioita tehohoidoksi, niistä tulee niin ihana olo että käyttää ihan itsensä hemmottelun vuoksi.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Avokaado » 10.04.2024 09:11

Ei mitään ihmeellisiä ihonhoitojuttuja näihin vuosikymmeniin ja niitä on jo paljon. Vesi, saippua ja apteekin perusvoide, siinä ne. En ymmärrä mitään ihon kuorinnan, seerumien, silmänympärysvoiteiden ym. purtiloiden perään.
Enkä ole edes ihan kurttuiho vieläkään näiden vuosikymmenien jälkeen tai juuri sen vuoksi, kun ihoa ei ole juurikaan "rääkätty". Tiedä sitä, mutta näin näen asian.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 10.04.2024 18:31

Kyllä mä väittäisin että sekä hormonit että hyvät voiteet vaikuttaa, mulla ainakin. Ero näkyy aika äkkiä, jos joku mönjä loppuu. Kun vertaan hoidettua naamaa ja käsiä joita ei juurikaan ole hoidettu, parinkymmenen vuoden ero, siis mulla.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 10.04.2024 19:31

Vieras kirjoitti:Hyppy toisesta ketjusta:
Miten hoidat ihoasi (kasvot, vartalo)?
Minkätyyppinen iho sinulla on?
Oletko vuosien varrella huomannut, että käyttämistäsi tuotteista tai hoitorutiineista olisi ollut pitkävaikutteista hyötyä?
Onko hormonikorvaushoidosta ollut hyötyä?
Hoitovirheet, joita kadut?

en nyt kovinkaan kaksisesti hoida.
kuorin silloin tällöin.
suihkun jälkeen perusvoide naamariin. käsiä rasvaan enemmän ja jalkoja pyrin myös rasvaileman.
ihoni on kaiketi sekaiho, nykyisin helpommin kyllä kuivuu.
kesäisin suojaan ihoni aurinkovoiteilla ja vaatetuksella.

hoitorutiineja ei ole koskaan ollut, helokkiöljyt, sinkit sun muut menee kuureina suun kautta. juon paljon vettä. en polta enkä käytä alkoholia.
hormoneista en osaa sanoa, en ole koskaan huomannut niiden vaikutusta ihooni sen kummemmin. tai no luomuna olen aina mennyt eikä erillisiä hormonilääkityksiä ole koskaan ollut ennen kuin hormonikorvaushoito alkoi. eikä iho ole muuttunut korvaushoidon jälkeenkään mihinkään suuntaan.

Vieras kirjoitti:Kiitos tästä. Olen 43 ja minua on tutkittu edestä ja takaa. Äidilläni alkoi v vuodet nelikymppisenä, mutta koska arvoni eivät salli niin en saa korvaushoitoa vaikka kaikki oireet on…

etsi toinen gyne.
mulle aloitettiin (yli nelkyt) ihan oireiden mukaan (järkyttävä väsymys ja armoton raivovitutus (siis sellainen, että voisi jonkun pään repiä irti) ja yksittäisiä kuumia aaltoja oli ollut), toki varmasti poistettu kohtu painoi vaakakupissa hieman, koska se aikaistaa vaihtiksia. mutta lääkäri itsekin sanoi, "kokeillaan kuukausi ja soittele jos ei toimi, mititään sitten muuta".
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 10.04.2024 19:37, muokattu yhteensä 1 kerran
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 10.04.2024 19:36

tuplat
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 11.04.2024 09:43

NYT muistin aurinkovoiteen. Tällä kertaa +30 ja antiage joku, Lidlissä oli myös kids +50-tuotteita. Ja muitakin, om ständi kosmetiikkahyllyn päässä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 11.04.2024 10:17

Auringossa en voi olla mutta siti on kasvoihin ja rintaan aurinkovoide, kertoimeltaan vähntään 50.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja TlGER » 29.05.2024 15:33

Kuulin vasta nyt, että aurinkorasva pitäisi poistaa kasvoilta öljyllä. Tekevätkö kaikki muut niin, ja tarviiko mun nyt sännätä hankkimaan joku öljyhommeli, jos olen tähänastisen elämäni pärjännyt ilman?
TlGER

ViestiKirjoittaja Umac » 29.05.2024 16:48

^En ole kuullut ikinä moisesta ja peseydyn ihan suihkun tai lavuaarin ääressä, suihkusaippuaa tai vettä (kasvot) käyttäen.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.05.2024 19:09

Ymmärtääkseni tuo öljyn käyttö aurinkovoiteen puhdistukseen koskee fysikaalisia suojia, kemialliset voi poistaa " normaalisti".
Vieras

ViestiKirjoittaja TlGER » 29.05.2024 20:43

^Ok, no en tiennyt sitäkään, että niitä on erilaisia :mrgreen:
TlGER

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.05.2024 10:52

Jep, niitäkin on erilaisia.
Jos käyttää noita fysikaalisia suojia, niin kasvojen putsaukseen joku öljyputsari ja kropalle suihkuöljy.
Vieras

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 28.07.2024 08:38

*kiranas* kirjoitti:en nyt kovinkaan kaksisesti hoida.
kuorin silloin tällöin.
suihkun jälkeen perusvoide naamariin. käsiä rasvaan enemmän ja jalkoja pyrin myös rasvaileman.
ihoni on kaiketi sekaiho, nykyisin helpommin kyllä kuivuu.
kesäisin suojaan ihoni aurinkovoiteilla ja vaatetuksella.

mun piti vähän nyt päivittää ihonhoitorutiinejani, koska naama kuivui ja hilseili. vasta 2 viikkoa olen näin tehnyt.
menin nyt hetkellisesti toiseen ääripäähän sitten, koska miksi ei :roll:

kasvonaamio 3 x viikossa, puhdistus aamuin illoin, hoitoseerumi joka toinen päivä ja kosteusvoide päivitäin ja silmänympärysvoide päivittäin (koska ihankun mulla olis tummat silmän aluset..)
en usko, että tummat silmän aluset multa mihinkään häviää/helpottuu, mullahan on vaalea iho josta kuultaa kaikkialta verisuonet läpi (kädet/jalat/joka paikka), ja niitähän se tuolla silmän alusissakin on, mutta onpahan rasvattu ettei iho sieltä irtoa.

on tosta nyt ollut se apu, että naamasta ei omituisista paikoista irtoa nahkaa eikä naama kutise/kiristä, mitä se teki pelkällä kosteusvoiteella vaikka päivittäin sitäkin laitoin ja lisäsin tarvittaessa.
en tiedä onko se ollut tää kesä, vaihdevuodet vai onko iho vaan muuttunut muuten vaan erilaiseksi. ehkä se vanhuus kolkuttelee jo!

mä nyt vielä parin viikon ajan käytän noita kasvonaamioita säännöllisesti ja sitten kokeilen jättää ne pois ja selviäiskö pelkällä puhdistus+seerumi+kosteusvoide kombolla, tai vaikka kasvonaamio lisänä kerran viikossa.
ainakin naaman iho tuntuu pehmeämmältä omaan käteen enkä ole koko ajan raapimassa ihorajaa. päänaha jossain kohtaa kesää kuivui, siis ihan siten, että peilistä näki, että kappas iho slaisseja sieltäkin irtoaa, mutta en tiedä mitä päänahkaan voisi kokeilla. koko ajan olen syönyt ravintolisiä. onhan sitä perusvoiteita joilla voi pestä päänsä, mutta jotenkin olen skeptinen, että auttaako ne ja lähmääkö ne sitten hiukset.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja dinah » 28.07.2024 08:57

Yli kuusikymppinen allergikko ja atoopikko. Iho pysyy hyvänä kun sitä ei mitenkään hoida. Eli ei hoito- eikä meikkiaineita, pesukin tyyliin silloin tällöin ja vain vedellä. Hormonikorvaushoito on, enkä tiedä onko se auttanut ihoon, samanlainen iho on ollut aina, ihan vasta vuoden sisään on joitain rypyntapaisia alkanut suupieliin ja kaulaan tulla, mutta ne nyt kuuluvat ikään.
dinah

Paluu Rekisteröimättömät