Umac kirjoitti:^ Mp Tommyn webinaarista? Jos kuuntelit sen.
perushyvä.
siellä oli paljon samoja ajatuksia joita itse paasaan ihmisille, eli käytöksen opettaminen ja muokkaus aloitetaan jo 8-viikkoisesta, koirankoulutus on työtä joka tapahtuu joka päivä, joka lenkillä/tilanteessa, vuosikausia ja elämän loppuun asti palkataan sopivissa hetkissä, pentua toki tiheämmin kuin aikuista. mieti käyttötarkoitus ja onko aikaa jne.. puremiskäytös pitää alkaa opettamaan jo pennusta. oli siellä sitten sellaisia kommentteja joista vähän kulmat nousi esim. "estä toiminta (ojan yli pomppiminen) kunnes se tottelee" (tmv) siihen olisi voinut jotenkin eritavalla lähestyä ja sitten se purukäytös, eli jos pentukaveri/emo kommentoi kun koira puree liian kovaa, niin ihminen laitettiin samalle viivalle, että tottakai sekin saa pennun käytökseen puuttua kuten toinen koira, koska jo emokin/sisarukset tekee niin. itse en ole ns. rökittämisen kannalla. ja on rotuja joille se rökittäminen on bensan kaatamista liekkeihin, joten hemmetin hyvä palkka sellaselle, eikä se todellakaan lopeta puremista vaan seuraavalla kerralla puree kovempaa, koska siitä tuli kiva painiottelu viimeksi - ja koira vieläpä voitti, tai voittaa sen jonain päivänä ja joitain kiloja myöhemmin. täydellinen palkka. ja HUOM. tommy korosti väkivallatonta kouluttamista kuitenkin joten sitten jäi auki, että miten se ihminen samalla tavalla kommentoi kuin toinen koira kun se pentu puree ihmistä. hänellä itsellään kuitenkin on ollut voimarotu, joten sikäli olisi voinut muistaa mainita, että niille se jonkinlainen kielto saattaakin olla suurensuuripalkka ja silloin hihnanpää on vaikeuksissa.
ihmiset yleensä ottavat ohjeen kirjaimellisesti jos sitä omaa kokemuspintaa ei ole. olisin myös kaivannut sitä peruskommenttia, että jos jokin koulutustapa ei tunnu toimivan niin vaihda sitä, ja muista myös purkaa mahdollinen ongelmakäytös joka on uuden tavan mukana tullut. olisin myös maininnut sitä inhimillistämistä, että erilaiset koirat oppivat asiat omalla tavalla ja eri vauhtia ja sitä, että koira peilaa kuskin tunnetiloja, jolloin jos jokin ei toimi, niin syy saattaa ollakin hihnanpäässä tällä kertaa. älä kouluta/älä vaadi osaamista jos olet itse pahalla tuulella olisi ollut hyvä sanoa.
kerran hän mainitsi käytöksen estämisen, niin hän olisi voinut mainita flooding/lamaantumisen/alistumisen, se kun on siellä toisessa ääripäässä esim. hoitotilanteesta pois pyrkiessä.
jos taas ajattelee, että webiä katsoi joku ihan uusi koiranomistaja, niin perushyvä pläjäys kuitenkin sellaiselle (aloita pennusta, tee vahvaksi muutama järkevä käsky..jne). itse katsoin tommyn tallenteen eilen joten en tiedä mitä siellä chatissa tapahtui luennon aikana. toki yleisimmät kysymyksethön siihen loppuun oli otettu ja mahdotontahan se on varmasti kaikkea huomioida, olihan siinä paljon asiaa saatu kuitenkin taas tunnin mittaiseen luentoon.
mitä itse pidit siitä?
edittiä vielä: lenkillä mieleen muistui, että wiren puhui myös koiran halausotteesta estämiskäyttäytymiseen työkaluna. itse en tätä(kään) tekisi, enkä kenellekään suosittelisi.