Pääsiäismusiikkia?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Pääsiäismusiikkia?

ViestiKirjoittaja kiirastoirstai » 28.03.2024 13:15

Mitä musiikkia kuuntelette pääsiäisenä? Joululauluja on olemassa ihan valtavasti mutta onko olemassa pääsiäislauluja?
kiirastoirstai

Re: Pääsiäismusiikkia?

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 28.03.2024 21:02

No eipä taida kauheasti pääsiäislauluja olla, jossei lasketa jotain uskonnollisia itkuvirsiä kärsimyksestä, kuolemasta ja Golgatan kummuista.
Tiputanssi? Jänis istui maassa? :mrgreen:
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Purrfect » 28.03.2024 23:53

Tätä tänään myös töissä pohdittiin, ei tullut mieleen muita kuin virsiä :D .
Toisaalta vahvemmin kirkollinen juhlahan se onkin, vaikka sekin "maallistunut" kansan keskuudessa, mikä varsin hyvä asia toki.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 29.03.2024 07:13

Matteus-Passio? Mä en kuuntele pääsiäisenä sen erityisempää musiikkia, radio on auki ja sitä kuunnellaan mitä sieltä tulee.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Fran » 29.03.2024 10:30

Radio Rockilla soittavat tänään vain piiiiiitkiä biisejä pitkän perjantain kunniaksi :mrgreen:
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.03.2024 17:22

Yle TV 1 19.20 - 20.30 Estradilla: Samuli Edelmann kirkossa
Tykkään Samuli Edelmanin tyylistä esittää virsiä. Ei mitään veisuuta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 30.03.2024 08:52

^ Me taidettiin laittaa telkku päälle eilen juuri tuohon aikaan ja vahingossa kuultiin tuota! Täytyy sanoa että oli niin hirveää että hyvä kun ei pää räjähtänyt sinä aikana kunnes ehti vaihtaa kanavaa.

Äänestän tiputanssia.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.03.2024 09:19

^ :D Makuasioista ei kannata kiistellä. Katsoin itse alusta loppuun ja pidin.
Vieras

ViestiKirjoittaja kiirastorstai » 30.03.2024 10:14

Missasin tuon, toivottavasti löytyy Areenasta. Mä tykkään kans Edelmanin tavasta laulaa virsiä kun se just laulaa eikä veisaa.
kiirastorstai

ViestiKirjoittaja smörgen » 02.04.2024 14:15

Heviä me kuunneltiin, kuten muutenkin yleensä :mrgreen:
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Mella M » 02.04.2024 14:38

Mua vähän naurattaa nämä Edelmanin virret, mutta ei pysty siitä nyt sen enempää avautumaan :D

Mä en ylipäänsä vietä pääsiäistä millään tavalla. En koristele kotia enkä syö pääsiäiskarkkeja enkä varsinkaan mitenkään kirkollisin menoin. En tiedä mitä olisi pääsiäismusiikki ellei sitten niitä virsiä. Kuunteleeko monikin kotona virsiä levyltä tai spotifysta :D
Mella M

ViestiKirjoittaja Purrfect » 02.04.2024 18:13

Mulle se pääsiäinen on ehkä sellainen piristys arjen keskelle: hyvä tekosyy syödä hyvin (lammasta, mitä ei usein raski ostaa), puputtaa suklaamunia ja ostaa kivoja kausikukkasia kotiin. Mitenkään ihmeemmin en minäkään kotia koristele kyllä, joskus omaksi iloksi olen ohraa tms. kasvattanut, tänä vuonna en.
Mitenkään uskonnollisena juhlana se ei meidän kodissa ole, vaikka oikeasti sieltä se onkin lähtöisin.

Koitin kyllä miettiä mitä niissä pääsiäislauluissa voitaisiin laulaa, ja lähinnä mun mieleen tulee pääsiäispuput hyppimässä ja suklaamunia yllätyksineen. Fröbelin palikoilta varmaan luonnistuisi moiset laulut, eriasia haluaisinko itse sellasia kuunnella :D
Edelmannin virsiä en ole kuullut, mutta virsiä en kyllä muutoinkaan kuuntele muutakuin "pakosta".
Purrfect

ViestiKirjoittaja kuvatus » 03.04.2024 09:19

Mella M kirjoitti:Mua vähän naurattaa nämä Edelmanin virret, mutta ei pysty siitä nyt sen enempää avautumaan :D

Mä en ylipäänsä vietä pääsiäistä millään tavalla. En koristele kotia enkä syö pääsiäiskarkkeja enkä varsinkaan mitenkään kirkollisin menoin. En tiedä mitä olisi pääsiäismusiikki ellei sitten niitä virsiä. Kuunteleeko monikin kotona virsiä levyltä tai spotifysta :D

Mahtaakohan Spotifyssa olla virsimusiikkia? En ole hyvä laulaja, joten lähinnä kuuntelen irl kun muut laulavat tai sitten vain luen virsikirjaa. Virsistä 90 %:ssa on tosi hyvät sanat, joten kuuntelisin mielellään sellaisia esityksiä, joissa niistä saa selvää. Kirkko- ja kamarikuorojen tai useimpien oopperalaulajien virsiesityksiä en kestä kuunnella. Niitä tulee esim. aamuradion hartaissa sävelissä. Ne ovat useimmiten pömpöösejä ja raskaita, eikä tosiaan sanoista saa yhtään selvää. En ostaisi itselle. Lahjaksi olen saanut pari cd-levyä kun ystäväni tuotti virsi- ja urkumusiikkia (ei kannattanut taloudellisesti, yllätys). Ne kuuntelin kertaalleen läpi.

Edelmanin persoonasta ja motiiveista voi varmasti olla monta mieltä, mutta se on sanottava hänelle eduksi, että hänen esittämänsä virret on hienosti ja raikkaasti sovitettu, laulaja artikuloi selkeästi ja pieteetillä ja sanoma on selkeä. Niitä olen joskus kuunnellut youtubesta, joitakin useamman kerran. Varsinkin "Taas kukkasilla kukkulat" jäi soimaan mieleen, kun se kertoi niin hienosti siitä tunnelmasta, jota olin itse kokenut kun kävin Häntälän notkojen kumpuilevilla ja kukkivilla niittylaitumilla lehmien keskellä kerran kesällä.

Tämäkin kappale on hyvä esimerkki siitä tavallisesta esitystavasta poikkeavasta keveydestä ja raikkaudesta, jolla virret on sovitettu: https://youtu.be/57GMt_NFNPk?feature=shared
Jos minulla olisi Spotify, niin varmaankin kuuntelisin näitä.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

Paluu Rekisteröimättömät