Kierrätysjärjestelmät?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kierrätysjärjestelmät?

ViestiKirjoittaja smörgen » 26.03.2024 15:19

Meillä alkaa biojätteen keräys vasta touko-kesäkuussa, jolloin keräysastia toimitetaan.
En ole kovin montaa ajatusta vielä suonut keräykselle, mutta kohtahan tässä tulee kiire! Joku siisti ratkaisu tasolle tai kaappiin pitäisi löytää.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.03.2024 19:53

Meillä on josephjoseph- biojätteen keräysastia. 4l?
Löytyy ainakin Stockmannilta.
Kriteeri oli että sen on mahduttava leikkuulaudan alla olevaan laatikkoon, jolloin käyttö on helpointa, ja sen on oltava kantikas, jotta ei vie laatikosta yhtään turhaa tilaa. Tuo ei haise, siinä on aktiivihiilisuodatin. ( luulen että muissakin voi olla)
Sen verran siistin näköinen purkki, että sitä ilkeisi säilyttaa tasollakin, mutta tolla mun systeemillä on niin paljon helpompi huitaista ne jätteet säiliöön.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.03.2024 20:36

Mä vähän ihmettelen tuota haisemista. Ei meillä haise porkkanan ja kananmunan kuoret, teepussit ja tomaatinkannat millekään sinä parina päivänä jonka sisällä ovat. Kalanperkkeet viedään luonnollisesti ruuanlaiton jälkeen ulos.
Ei haissut silloinkaan kun ne olivat vielä muovipussissa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 28.03.2024 06:25

Jos kommentti lähti mun kirjoituksesta niin olisiko sipulinkuoret meidän selitys? Käytän siis paljon sipulia ja kuoret haisee kyllä omaan nenään ikäviltä seistessään ohuessa pussissa. Samoin hedelmänkuoret tekee kyllä aika nopeasti käymisen hajut, aplarit, mandariinit jne.
Mutta tämä voi siis olla nokkakohtaista! Kellä mikäkin ottaa nenään :D

Lehtien imukyky on vain mukavan tasoinen lisä ilmaisiin pusseihin siis. Itse purkki jonka linkitin, se on hyvin hajut sisällä pitävä. Eli vaikka seisoo tiskipöydän kulmassa niin omaan nokkaan ei kiinni ollessa tuo mitään ulospäin, oli mikä pussi vain.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.03.2024 09:01

Lähti ylipäätään siitä että bioroskis alkaa haista niin pahalta parissa päivässä että tarvii suodattimen. Meillä kaapin ovi on sen verran tehokas ettei sieltä mikään haise. Sipulin kuorihan on kuiva, ei se omaan nokkaan tosiaan kyllä haisekaan. Ei sillä, ihmisiä häiritsee tietty eri asiat.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 28.03.2024 09:20

Joo, ok! ^
Mä olen itse vähän tarkka just roskiksista ja mm. tiskirätistä, jokaisella omat kotkotuksensa! :D
Mutta mitään suodattimia en minäkään siis kaipaa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja smörgen » 28.03.2024 09:24

Oli eilen sopivasti Ikea-reissu, joten nappasin sieltä mukaan Hållbar-astian. Tärkeintä valinnassa oli, että siinä on kansi ja kantokahva. Eiköhän tuo aja asiansa, kun piilottaa sen kaappiin. Tasolla säilytettäväksi ei ole riittävän nätti :D
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Fran » 28.03.2024 09:36

Mä ostin biojätteille Clas Ohlsonilta purkin, jonka saa oven yläreunaan kiinni. Oli ajatuksena laittaa se roskiskaappiin. Kotona kävikin ilmi, ettei se mahdu sinne, koska kiinnike ei ole ylempänä kuin purkki, ja purkki ottaa kiinni tiskipöydän runkoon. Mut on se kokkaillessa näppärä, kun sen saa kiinni oven ulkopuolelle. Muut ajat se saa olla tiskipöydällä.

Meille tuli kaikki mahdolliset kierrätyspöntöt pihaan, ja oon tuskaillut kierräysastioiden takia. Nyt alan kallistua sille kantille, että teetän meillä töissä hyllyn päädyt, ja teen itse liimapuulevystä tasot. Alatasolle mahtuu kolme Sinin M-astiaa vierekkäin, ja sen päälle saa kolon mikrolle, ja ehkä ruokatarvikkeille, ja pöytätasolle mahtuu kahvinkeitin ja keittiövaaka. Sit saa tilan hyödynnettyä mahdollisimman hyvin :)
Fran

ViestiKirjoittaja rai » 28.03.2024 09:50

Onko suosituksia mikä olisi kestävin biojätepussi? Meille ei tule sanomalehtiä, joku mainoslehtinen vain joten pussit pitää ostaa. Moni on moittinut että valmispussit eivät kestä mitään :?
rai

ViestiKirjoittaja kuvatus » 28.03.2024 10:06

Minusta paperipussi on paras, varsinkin kun sen pohjalle laittaa vähän sanomalehteä, käytettyä talouspaperia tai munakennoa, mutta nykyään ollaan käytetty biojäteastian sisällä tavallista roskapussia. Kipataan siitä biojätteet kompostiin ja heitetään muovipussi sekajäteastiaan. Jos on ollut kuivanpuoleista biojätettä, niin ollaan voitu säästää muovipussi vielä yhden täytön ajan. Ne hajoavat muoviset biojätepussit ovat vähän jänniä käyttää, kun ne näyttävät siltä, että repeävät hetkellä minä hyvänsä.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja rai » 28.03.2024 10:54

Voiko jostain ostaa paperipusseja? Olen ihmetellyt joskus kun en ole nähnyt paperipusseja myytävänä ainakaan meidän lähikaupoissa, pelkkiä muovipusseja vaan ja kestokasseja.
rai

ViestiKirjoittaja Umac » 28.03.2024 11:00

Kyllä, itse ostin Puuilosta: https://www.puuilo.fi/paperinen-kompostipussi-15-kpl
ja sanalla paperinen biojätepussi tulee muitakin, mm. Tokmanni, S-kaupat, Napakka jne.
Myös sanalla lahjapussi näkyy tulevan paperipusseja mutta ovatko sitten muuten kelpoisia? Koon tai materiaalinsa takia.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja rai » 28.03.2024 11:06

Kiitos ! :)
rai

ViestiKirjoittaja Umac » 28.03.2024 11:09

Laitan vielä tuon, jos joku miettii noista: Paperipussit (myös muovisella ikkunalla varustetut) ovat kuitupakkauksia ja ne kuuluvat kartongin keräykseen. Myös kaiken väriset paperikassit kuluvat kartongin keräykseen. Jauho-, sokeri-, leipä- ja vastaavia muovipinnoittamattomia pusseja ja "ikkunattomia" paperipusseja voi käyttää biojätepusseina.(boldaus minun)
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja M.Z » 30.03.2024 20:44

Meillä biojäte on tiskipöydällä erinäisissä omaa kierrätystään odottavissa muovikipoissa. Sitten kun alkaa olla sellainen pussillinen otetaan biopussi tai mahdollisesti joku ostosten mukana saatu paperipussi, tyhjennetään kipot pussiin, huuhtaistaan loput jämät pois kipoista ja sitten joko ne kipot muovikeräykseen tai odottamaan uusia biojätteitä. Ei tarvitse kosteutta imeviä materiaaleja, eikä tarvitse miettiä liiallista kosteutta biopussissa, kun esim. ne kahvinsuodattimet kuivuvat itsekseen siinä pöydänkulmalla.
Meillä toimii, mutta ymmärrän kyllä että joku esteetikko saa näppylöitä :D
M.Z

ViestiKirjoittaja Kansi » 31.03.2024 23:05

Eikö avonaisissa biojäteastioissa ala pörrätä kesällä banaanikärpäsiä? Oon kuvitellut että kansi on välttämätön.
Kansi

ViestiKirjoittaja Kansi » 31.03.2024 23:06

Biojätteen keruu astioissa, tarkoitin.
Kansi

ViestiKirjoittaja Vieras » 01.04.2024 08:11

Täällä on kerätty biojätettä vaikka miten kauan. Ei kärpäsiä.
Vieras

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät