Hagen on kerran viime vuonna treenannut vähän sorkan jäljitystä ja putkesta hakua, reilu viikko sitten toisen kerran. Laukausta ei oltu testattu ollenkaan, joten se jännitti mua ehkä eniten. Jäljitys sujui mallikkaasti, pieni tarkistuslenkki mutkassa mutta tiukasti muuten maavainuisesti ja reippaalla vauhdilla meni jälkeä pitkin. Laukauskaan ei aiheuttanut edes säpsähdystä, koira vaan katsoi tuomaria että mitä sä möykkäät, lähti jatkamaan jäljitystä heti kun saatiin lupa.
Putkella se viime treeneissä keksi vetää sorkan ulos narusta, joten kokeessa oli sitten sorkka ilman narua. Naru helpottaa kyllä, jos koira ei halua tuoda sorkkaa, koska silloin voidaan kuitenkin testata sen kiinnostus narusta nykimällä, ilman narua ei tietenkään voi testata taistelisiko. No, Hagen pilli pari kertaa mennäkö putkeen vai ei, mutta aika pian se sinne sujahti ja toi sorkan ulos. Mulla oli hetken hankalaa saada koira haltuun, kun olin ottanut myös jälkiliinan pois, ettei turhaan alkaisi siitä yrittämään mitään vetoa
No, diplomi saatiin, nyt voi jatkaa sertinmetsästystä näyttelyistä