Pidätkö vilkkaista vai rauhallisista koirista ja miksi?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Pidätkö vilkkaista vai rauhallisista koirista ja miksi?

ViestiKirjoittaja lahnat ja elohopeat » 06.03.2024 12:37

Millainen koiran vilkkaustaso on sinusta hyvä? Millainen koira on liian vilkas tai liian rauhallinen? Miksi pidät tai et pidä jommasta kummasta ominaisuudesta?

Vastaan itse myöhemmin.
lahnat ja elohopeat

Re: Pidätkö vilkkaista vai rauhallisista koirista ja miksi?

ViestiKirjoittaja lahnat ja elohopeat » 06.03.2024 12:39

Lisäkysymys kun en pääse muokkaamaan. Vaikuttaako rodun vilkkaustaso rodunvalintaasi ja jos vaikuttaa niin miten keskeinen ja tärkeä kriteeri se on?
lahnat ja elohopeat

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 06.03.2024 13:02

itse lapsena olisin toivonut vilkasta koiraa. oli tosi tympeetä olla treenikentällä diesel-koiran kanssa :mrgreen: muitten koirat oli aina niin paljon parempia, kuin oma joka suoritti ja se oli siinä :mrgreen:
mut nyt kun käsissä on ollut 8 dieseliä ja yksi hieman vilkkaampi, niin olen jo oppinut mitä niitten diesel-versioitten pään sisällä liikkuu. joten en usko, että enää jaksaisin perehtyä vilkkaan koiran sielunelämään :mrgreen:

olen säännöllisesti tekemisissä vilkkaitten kanssa ja ne menee ihan hyvin pieninä annoksina, mutta sellainen 24/7. niin en varmaankaan jaksaisi, koska oma mielenmaisema on tuohon diesel-versioon oppinut ja siihen miten niitten kanssa pelataan.

kyllä mä sanon edelleenkin, että tavoitteellisesti treenaava pääsee vilkkaan kanssa helpommin eteenpäin, mutta mulla on ollut hemmetin hyvä diesel etsintäkoira, se osasi myös säädellä itseään ja kuunnella ohjaajaa ja se luotti omaan osaamiseensa myös ja elekielestä heti osasi lukea sitä. sellanen once in a lifetime diesel. en siltikään halua laskea paljonko tunteja meni kaikkeen ja olin valmis syömään hattuni aina joskus :mrgreen:

vilkkaitten sakemannien, labbisten ja malien kanssa olen ollut tekemisissä ja vaikka niillekin on hyvät pohjat tehty, niin ei se vaan osuis mun mielenmaisemaan enää, mua ainakin tuppaa häiritsemään se vilkkaus joka sitten purkautuu (joko hääräämisenä tai yleisenä levottomuutena), vaikka koirat olisivatkin kuulolla noin muutoin.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 06.03.2024 15:42

Ihan lapanen ei saa olla, mutta ei mikään ADHD. Pari ADHD:tä on ollut, ei pahimmasta päästä kuitenkaan. Koirassa pitää olla luonnetta.
Vaikuttaako rodun vilkkaustaso rodunvalintaasi ja jos vaikuttaa niin miten keskeinen ja tärkeä kriteeri se on?

Vaikuttaa paljon. En ottaisi mitään dobermannia tai ajokoiraa tai setteriä. En tiedä miten villkkaita ne yleisesti ovat mutta mulle ei sellainen nyt sopis.
Iidis79

ViestiKirjoittaja MJK » 06.03.2024 17:34

Nykyään haluan rauhallisia, kun en harrasta muuta kuin lenkkeilyä ja näyttelyitä joskus. Ennen ollut vilkkaita kun vielä harrastin tokoa, agilitya ja pk-tottista. En enää ottaisi millään vilkasta, rauhallinen jaksaa lenkkeillä ihan samanlailla ja on sitten kotioloissa huomattavasti mukavampi seuralainen vähän vähemmälläkin aktivoinnilla ja touhuamisella.
Myöskin lenkkeily on rennompaa rauhallisemman koiran kanssa.

Ja siis vaikuttaa rodun valintaan.
MJK

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.03.2024 20:32

Ehdottomasti rauhallisista koirista.
Levottomat, läähättävät piippaajat olisivat painajainen! Itsellekin tulee levoton olo kun sellaista katsoo (tuttavapiirissä yksi tällainen koira, aina pitäisi olla jotain tekemistä.)
Vieras

ViestiKirjoittaja Thirteen » 06.03.2024 21:32

Mulle sopii paremmin vähän verkkaisempi, en pysy itse niin hyvin vilkkaampien perässä. Kemiat siis kohtaavat näiden vähän rauhallisempien kanssa, toki ei saa mikään perässä vedettävä olla. Nyt on on harrastuskoirana vähän rauhallisempi labbisnarttu jolla kuitenkin riittää hyvin virtaa treeneissä ja ai että kun nautin parin adhd-paimenpojan jälkeen :lol:
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 07.03.2024 05:42

Jäin miettimään että mitä aloituksessa mahdetaan tarkoittaa koiran vilkkaudella?

Tulee useimmiten mietittyä näitä juttuja luonnetestitermein.
Tässä hyvä kirjoitus. Kannattaa lukea.
https://www.masseter.fi/artikkelit/onge ... nosta.html
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 07.03.2024 07:04

Koiruuksia kirjoitti:Jäin miettimään että mitä aloituksessa mahdetaan tarkoittaa koiran vilkkaudella?

Tulee useimmiten mietittyä näitä juttuja luonnetestitermein.
Tässä hyvä kirjoitus. Kannattaa lukea.
https://www.masseter.fi/artikkelit/onge ... nosta.html

mietin samaa kun vastasin.
ltn mukaan tää mun diesel-etsijä oli vilkas +3, mutta normaaliarjessa eikä treeneissä tämä näkynyt koskaan.
pentulaatikossa koira oli rauhallisin, joka lähti jotain omaa asiaa suorittamaan eikä mennyt aina virran mukana.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mea » 07.03.2024 07:39

Vaikea sanoa, pidän kaikista! :D

Mutta jos pitää valita niin rauhallisemman puoleisista, koska olen itsekin melkoinen dieselmalli. Meillä sattui hauska tapaus Ilon kanssa. Esitin kasvattajalle toiveen, että jos saisin pentueen rauhallisimman tapauksen. Heh, jos Ilo on rauhallisin niin haluaisin kyllä nähdä ne muut! :D Siinä on nimittäin sellainen aropupu ettei toista olekaan, ja melkoinen seiväshyppääjä myös, kun kiipesi 180cm aidan yli silkalla tahdonvoimalla. On itse 45cm. Mutta ei se mitään, superrakas pakkaus omana itsenään.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 07.03.2024 07:49

Mulla on lt-testestattu +3 temperamentin osalta eli vilkas. Suurin osa hyvin sopeutumiskykyisistä koirista on vilkkaita.
Sitähän Ukko on.

Muutenhan rotu on tekevä ja toimelias, usein myös häiritsevän vilkas ja liian vähän panostetaan rauhoittumiseen.

Rotua valitessa meillä tämä on isännän päätös. Sakemannien ja rottweilereiden jälkeen oli selvää, että koiran rotu on erityyppiminen mihin olen tottunut. Rauhoittuminen on opeteltava, rajat on oltava ja koira tarvitsee tolkun tekemistä. Hyvin simppeliä.

Nyt jo yli 8v on toki tapojensa orja, me tunnemme toisemme ja elämä soljuaa helposti. Tälle yksilölle on sanoitettu pennusta asti asioita ja yhdistetty niitä tunnetiloihin josta vahva pohja sitten arkielämään.
Yksin en tätä rotua ottaisi, liikaa minulle. Näin kahden ihmisen ja varsin toisen aktiivisen koiran kanssa liikkujan kanssa tämä on hyvin tavallista elämää ilman mitään kummallista. Ja kyllä, vielä joskus tänä päivänä joutuu komentamaan "nyt ottaa paikan ja rauhoittuu!", viimeksi muistan tämän olleen Stubbin astuessa virkaan. Koira olisi halunut härvätä jotain edessämme olkkarissa ja koska halusimme kuulla sekä nähdä tv:n, käskytimme sen paikalleen. Ei sen kummallisempaa.

muoks: rwu Rax oli muuten +1 erittäin vilkas. Jahas! :D

Koska kuten artikkelissa sanotaan: Temperamentin lisäksi koiran käytökseen (sen reaktioiden nopeuteen, jännittyneisyyden jatkumiseen tai siitä toipumiseen jne.) vaikuttavat mm. koiran kovuus tai pehmeys (kyky muistaa tai olla muistamatta epämiellyttäviä kokemuksia) ja hermorakenne (synnynnäinen heikko- tai vahvahermoisuus).
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 07.03.2024 11:01

Vilkkaat koirat on mun mielestä hermostuttavia. Mä en kestäis semmoista hösöttämistä enkä sitä, jos joku koko ajan tuijottaa ja häntä naputtaa johonkin pöydän jalkaan ja koira jatkuvasti odottaa, että jotain tapahtuu tai säpsähtää heti kun nousen sohvalta, piippailee, tuo jatkuvasti lelua, vaatis koko ajan silittämistä tai muuta huomiota tms. Kaikki tämä ei välttämättä liity vilkkauteen, mutta osa kuitenkin. Mä tykkään semmoisista koirista, joilla on virtaa ja intoa lenkkeillä vaikka koko päivä, mutta jotka kotona/kylässä/autossa viihtyvät omissa oloissaan, osaavat vaikka leikkiä yksin ja jotka eivät hypi sienille, jos joku päivä ei käydäkään lenkillä tai heittelemässä palloa (kun oon vaikka kipeenä tms).
Mella M

ViestiKirjoittaja lahnat ja elohopeat » 07.03.2024 11:49

Tarkoitin aloituksessa vilkkauden ja rauhallisuuden sellaisina käsitteinä joina suurin osa tavallisista koiranomistajista ne arkipuheessa ymmärtää. :)

Jätin oman mielipiteeni pois aloituksesta ettei se vahingossakaan ohjailisi vastauksia, mutta täytyypä todeta että suurin osa vastauksista, melkein kaikki, ovat samansuuntaisia kuin mikä on omakin makuni :D Koen siis hyvin vilkkaat ja hästäävät koirat suorastaan ärsyttävinä enkä haluaisi omaan arkeeni sellaista levotonta hyrrää. Monilla koirilla suureen vilkkauteen tuntuu yhdistyvän myös ongelmia hermorakenteessa, vaikkei se tietenkään aina mene niin. Minusta myös arkikäytös on helpompaa opettaa vähän rauhallisemmalle koiralle kuin kovin meneväiselle, vaikka makuasioitahan nämä tietysti ovat ja varmaan riippuvaisia myös ihmisen omasta persoonasta ja koulutustyylistä.
Pidän siis rauhallisista koirista mutten silti ihastele täysiä lahnoja. Koirista jotka löntystävät innottomina hihnan jatkeena tulee vaikutelma että niillä on kipuja tai sairauksia. Monella tuntemallani super-rauhallisella koiralla onkin rikkinäisiä kyynärpäitä, olkapäitä, lonkkia ja selkiä. :(

Rotua valitessa karsin supervilkkaat rodut itsestään selvästi pois heti alkumetreillä. Keskivilkkaista ja rauhallisista roduista on löytynyt omaan makuuni ja käteeni juuri sopivia yksilöitä, myös harrasteluihin.
lahnat ja elohopeat

ViestiKirjoittaja Rudytar2 » 21.03.2024 12:14

Rauhallisista tietysti kun itsekin on rauhallinen nykyään. Mieluumin sellainen filosofinen ajattelija kuin joku höseltäjä.
Rudytar2

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 21.03.2024 13:05

Pidän koirista joilla on enrgiaa silloin kun sitä pitää olla, mutta osaavat rauhoittua sitten kun ei ole "töitä" tehtävänä. En jaksaa sellaista ylienergistä duracell pupua joka ei pysähdy kuin yöksi nukkumaan
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.03.2024 13:22

Tykkään oikeastaan sekä että! Mastiffit meillä ovat aika rauhallisia, varsinkin kun ikää tulee. Pikkukoirat sitten vilkkaampia, mutta osaavat nämäkin rauhoittua kun sen aika on. ;)
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.03.2024 14:04

Hovarontti kirjoitti:Pidän koirista joilla on enrgiaa silloin kun sitä pitää olla, mutta osaavat rauhoittua sitten kun ei ole "töitä" tehtävänä. En jaksaa sellaista ylienergistä duracell pupua joka ei pysähdy kuin yöksi nukkumaan

Juuri näin. Rottweilerit ovat meillä olleet sellaisia. Ja nyt tuo basenjinpenikka vaikuttaa siltä osin samanlainen.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 21.03.2024 14:25

En minäkään pystyisi olemaan minkäänlaisen ylienergisen duracelin kanssa päivät ja viikot, vuodet pääksytysten. Se ei minusta ole edes mikään tavoitelta tila tavan koiraihmiselle jolla elämässä muutakin arjessaan kuin koira tai koirat. Saati mikä stressi se olisi eläimelle itselleen!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.03.2024 14:32

Usein kuulee että jos (joku ihminen siis) ei pysty sairastelun tai muun vuoksi (tai jos koira on jostain syystä levossa) tarjoamaan koiralle normi(suurta) määrää treeniä niin se menee pitkin seiniä.
Ei kiitos.
Rottweilerin kanssa ei tarvitse olla koko ajan tekemässä jotain. Jos ei tapahdu mitään niin se nukkuu. Noin karkeasti yleistäen.
Mutta sitten kun lähdetään hommiin niin ei tarvitse viettiä nostatella. Siitä tykkään.

Korjattu typo
Viimeksi muokannut Koiruuksia päivämäärä 22.03.2024 13:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja estrella » 22.03.2024 00:17

Minä pidän vilkkaista koirista. Olen jo yli 50, ja kovin rauhalliset koirat saisivat minut varmaan degeneroitumaan vieläkin nopeammin.
estrella

ViestiKirjoittaja MikkoP » 22.03.2024 09:46

Sopeutuvista koirista, joissa on on/off-kytkin :D

Kun tehdään jotain, niin se on sillainen pelkkää äksönia. Ja kun ei vaikka päivään, pariin tehdä yhtään mitään niin sen pää ei poksahda vaan makaa rentona sohvalla jalat taivasta kohdin.
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

Paluu Rekisteröimättömät