Trimmauskoneella ajelusta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Trimmauskoneella ajelusta

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 13.03.2024 14:42

Miten koiran trimmauskoneella kuuluu ajella? Myötä- vai vastakarvaan? Kerroksittain vedelllen monta kertaa samasta kohdasta vai niin että terää vedetään ihon pintaa pitkin?
Onko kahdenkymmenen euron ja kahdensadan euron koneilla eroa? Moni sanoo että halpiskoneet olisivat jopa parempia? Pystyvätkö molemmat yhtä hyvin paksuun turkkiin?
kevätturkki

Re: Trimmauskoneella ajelusta

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 13.03.2024 17:02

Tämä kaikki taitaa olla riippuvaista rodusta ja karvapeitteen laadusta. Ohuen turkin voi ilmeisesti ajella millä tahansa tokmannikoneella mutta paksu ja tuuhea karva vaatii ilmeisesti suuremmat tehot koneeltakin.

Googlaamalla opin myös :mrgreen: että yleensä ajellaan myötäkarvaan mutta jos halutaan aikaan lyhempi leikkuujälki, ajellaan vastakarvaan.

Ja konetta vedetään ihoa pitkin, mutta konetta ei pidä painaa väkisin eteenpäin ettei se tukkeudu. Hmm, koskeekohan tämä myös tehokkaampia koneita?
kevätturkki

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 13.03.2024 18:17

Olennaisin asia on että turkki on mahdollisimman puhdas.
Ja koska todellisuudessa harvoin näin on, niin sitten se että trimmerissä on helposti vaihdettavat terät.
Mun arjessa käytössä on kolme andiksen agr konetta ja terät on se mihin homma joko kaatuu tai ei.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 13.03.2024 19:31

Terät! Hyvä muistutus! Kiitos Hurtlundi. Ovatko Ultra Edget hintansa väärttejä? Vai keraaminenko parempi? Ultra Edge ei vissiin kuumu yhtä nopeasti kuin muut joten siinä suhteessa se lienee ainakin parempi?

FC sanotaan jättävän tasaisempi jälki kuin sen toisen... Mutta mahtaakohan olla eroja kumpi puree paremmin vahvaan turkkiin, FC vai tavallinen terä?

Enpä olisi ikinä osannut kuvitella että koiratrimmerin terissä on näin hirveästi vaihtoehtoja :D
kevätturkki

ViestiKirjoittaja Thirteen » 13.03.2024 21:09

Koneella ajellaan vasta- ja myötäkarvaan kohdasta riippuen. FC = fine course, jättää tasaisemman jäljen. Koneilla on todellakin eroja, halpakoneella alkaa itkettämään jos on vähänkään haastavampi turkki, kone niinsanotusti 'tukehtuu' eikä trimmistä tule mitään. Plus se kuumenee helpommin jos koira on vähäänkään isompi ajeltava. Eli sitten pidät taukoa kunnes kone jäähtyy tai hankit kaksi konetta. Isompiturkkisen koiran trimmiin kannattaa muutenkin hankkia pari terää, saa vaihdettua kun toinen kuumenee.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 13.03.2024 21:57

Klinikalla kokeiltiin ceramic edgeä ja se oli kyllä ainakin siihen käyttöön ihan kelvoton.
Eli ultra edgeillä mennään, töissä ja kotona.

Töissä kun käyttö pisimmillään on huopunut kissa, niin 2-3 terää tarvii olla kuumumisen takia.
Taukoja ei oikeastaan voi pitää ettei nukutus veny.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 14.03.2024 17:45

Huopunut kissa :cry:

Kiitos vinkeistä. Tilasin tänään Andiksen ja kaksi FC ultra edge terää, toinen jättää noin 9 mm ja toinen 13 mm karvan. Sormet jo syyhyää päästä testaamaan :lol: Mukavaa opetella uutta. Ja 2-3 trimmauksella kone ja terät ovat maksaneet jo itsensä ja sen jälkeen kaikki on silkkaa säästöä, ei huono juttu sekään :)
kevätturkki

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 14.03.2024 22:04

Aika harva sitten kuitenkaan jaksaa sitä pitkäkarvaisen kissan turkinhoitoa sen 15-20 vuotta, joten aina kun karva vaihtuu, on tarjolla huopamatto, mikä on ajettava pois rauhoituksessa.

Lisämakua hommaan antaa toki punkit, tulehtunut iho, ripuli ym henkilökohtaisen hygienian hoitokyvyttömyys, huopa kun estää lähes kaiken normaalin liikkeen, taipumisesta puhumattakaan.

Omat koirat viettää kesän saaressa, joten turkin kuivuminen lutraamisen välillä on olennaista. Jos labradoria ei ajele, on tiedossa ”mätänevä” koira, se ei missään vaiheessa ehdi kuivua kokonaan ja alkaa muhia. Hajun lisäksi luvassa olisi kokovartalohotspot, mikä olisi äärimmäisen kivuliasta.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 15.03.2024 12:01

Näin netissä jonkun trimmaajan laittaman kuvan jossa hän roikotti ilmassa suurta taljaa. Talja oli jostakin koirasta trimmattu valtaisa, yhtenäinen huopalaatta. :x P*ru että suututtaa sellainen eläintenpito. Harmittaa myös ne nettipalstojen neuvot, miten helppoa jonkun turkkirodun hoitaminen on kun "turkkia ei tarvi kuin vedellä koneella alas pari kertaa vuodessa eikä tarvi tehdä mitään niiden väleissä!". Tälläisiä neuvojahan näkyy aika usein kun joku rotua harkitseva kyselee millaista hoitoa jonkun turkkirodun karva vaatii. 2 ajelua/vuosi - neuvolla osa koirista ehtii todentotta huovuttaa pohjakarvastaan ympärilleen melkomoisen taljan. Ja petollista on ettei talja näy päällepäin mitenkään vaan se huomataan vasta kun turkkia yritetään harjata pohjaa myöten tai iho pitäisi saada jostain syystä näkyviin. Tai kun koira alkaa rapsutella tulehtunutta ihoaan :cry:

En ollut tiennyt että kissoillakin voi olla tätä samaa.
kevätturkki

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 18.03.2024 12:52

Joo, minua myös kiukuttaa tuommoiset neuvot, että turkkirodun hoitaminen on helppoa, kunhan pitää turkin lyhyenä. Oma turkkirotuinen piti ajaa lyhyeksi vähintään kahden kuukauden välein, ja päätä ja korvia sai siistiä useamminkin, ehkä kerran kuussa. Koira olisi ollut jäätävä turri, jos sen olisi ajellut vain kaksi kertaa vuodessa.

Plus että joillain ihmisillä on käsitys, että turkki kasvaa vain, jos sitä varta vasten kasvatetaan. "Ei me aiota kasvattaa sille turkkia, kun ei mennä näyttelyihin". Muta kun turkki kasvaa joka tapauksessa ja vaatii aika lailla töitä, jos koira aiotaan oikeasti pitää lyhyessä turkissa.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 18.03.2024 13:40

Minä luulin lapsena että villakoirilla ei kasva karva ollenkaan kuonossa. :D
kevätturkki

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 18.03.2024 13:49

Ja melkein järkytyin sitten kun sain kuulla että kyllä kasvaa :D Ja että se on konetettava kaljuksi vähän väliä etteivät karvat töki koiraa silmiin!

Ja kyllä tosiaan karva tuppaa kasvamaan ihan kasvattamattakin :lol:
kevätturkki

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 18.03.2024 14:08

Mutta onhan sitä totta puhuen varmaan joskus aika vaikeaa hahmottaa etukäteen miten nopeasti karva kasvaa ja mitä kaikkea turkinhoito käytännössä vaatii (ei pelkkiä trimmejä). Monesti ihmiset ovat niin pentuhuumassa että rotuoppaista luetaan vain ne hyvät puolet. "Vaativa turkinhoito" kuitataan nopealla ajatuksella "me pidetään se lyhyenä niin silloin se on helppo", ja vielä kun netistä saadaan neuvot miten pari trimmiä vuodessa vaan riittää, niin...

Monelle tulee yllätyksenä sekin että turkkiroduilla tosiaan kasvaa karvaa joka paikassa, varpaanväleistä lähtien, ja että esimerkiksi ne varpaanvälitkin pitää trimmata tosi usein jos ei halua kotiinsa kuraa kilotolkulla.
kevätturkki

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 18.03.2024 14:31

Ehkä tarpeettomista tarpeettomin juttu on ne tärykalvolla asti kasvavat korvakarvalla, mitkä sitten vaikun kanssa tukkii ja tulehduttaa koko korvakäytävän ja niiden poisrepiminem sattuu ja ärsyttää herkkää ihoa.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 18.03.2024 14:33

Mun isovillakoirilla kasvoi. Oli ikävää nyppiä niitä pois mutta muuten korva olisi mennyt karvoista ihan tukkoon.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 18.03.2024 16:22

Koiruuksia, voi ei, ikävä kuulla. Ymmärrän ettei sellaisen jälkeen halua enää samaa uudelleen. (viittaan tonne toisen ketjun keskusteluun siis :) )Jos vielä haaveilen villakoirasta niin minun pitää selvittää kyllä tarkkaan onko villakoirien korvakarvat aina niin runsaat että ne vaativat nyppimisen. Sitä duunia en halua.

Hurtlundi, ymmärsin että olet töissä eläinklinikalla. Korvakarvaongelmaisia varmaan päätyy säännöllisesti eläinlääkäreille saakka... Missä roduissa on pahimmat korvakarvaongelmat, onko se villakoira?
kevätturkki

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 18.03.2024 16:40

Siis eniten tai useimmin (ei pahimpia yksittäisiä tapauksia), tarkoitin.
kevätturkki

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 26.03.2024 10:02

Neitsytajelu tehty :mrgreen: :lol: Kopion tänne tekstin jonka kirjoitin toiseen ketjuun:

Minä testasin viikonloppuna ensimmäistä kertaa koneajelua ja kaikki sujui yllättävän helposti. Koira tottui koneeseen samantien, terä puri hyvin ja sillä sai yllättävän hyvää jälkeä. Joitakin osia leikkasin saksilla kun yritin saada rodunomaisia muotoja vähän näkyville kuitenkin. Olin varautunut että koirasta tulee hirveä harakanpesä mutta täytyy sanoa että olin yllättävän tyytyväinen lopputulokseen. Ja joka trimmauskerralla saa nyt sitten lisää harjoitusta :lol: Olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen tuohon uuteen hankintaan :) Pari trimmiä vielä ja kone + terä + fööni on maksettu takaisin. :)
kevätturkki
kevätturkki

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 26.03.2024 10:47

^Hienoa! Uskon, että harjoittelemalla tuon oppii tekemään itse, ajan kanssa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.03.2024 10:50

Tekemällä oppii :)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 26.03.2024 13:08

Kyllä :) Olin yllättynyt miten helppo koneella on päästellä menemään :mrgreen: ja miten hyvää jälkeä se teki. Saksilla leikattavat kohdat olivat paljon hankalampia ja niiden sipistelyyn kului aikaa - ja silti niitten muotoihin jäi parantamisen varaa, paljon :lol:

Yllätyin myös miten mukavaa puuhaa trimmaaminen oli. :)

Miten tiuhaan öljyätte terää?
kevätturkki

ViestiKirjoittaja Mea » 26.03.2024 13:16

Minulle on opetettu että terä puhdistetaan ja öljytään joka käytön jälkeen.

Olenkohan tässä nyt vuoden, pari? trimmannut itse, ja jälki on edelleen... no, sanotaan, että onneksi en ruvennut kampaajaksi.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.03.2024 13:46

:mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Thirteen » 26.03.2024 19:23

Kannattaa hommata teränpesuainetta, uittaa joka käytön jälkeen terä siinä, kuivata talouspaperiin ja sitten tippa öljyä terään ja säilöön. Itsellä on aina pieni määrä tuota pesuainetta pakastusrasiassa ja käytän terän siinä koneen ollessa päällä. Eli joka kertaa varten ei tarvitse olla uutta puhdistusainetta, heitän pois vasta kun litku on liian likaisen näköistä, täynnä irtokarvoja tms.
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 27.03.2024 20:08

Mea, jospa olet vaan turhan kriittinen. Ei omasta koirastanikaan mikään kaunotar tullut mutta koska olin ennalta pelännyt vielä pahempaa, lopputulos oli positiivinen yllätys. Pitää olla rima riittävän alhaalla siis. :mrgreen: :lol:

Thirteen, hyviä neuvoja, kiitos. Kauanko terät yleensä säilyvät käyttökelpoisena?
kevätturkki

ViestiKirjoittaja Thirteen » 27.03.2024 21:03

Yhtä puhdasta koiraa kun trimmaa niin puhutaan varmaan kymmenistä trimmikerroista ennen kuin terää tarvitse teroituttaa. Ja paino sanalla PUHDAS :D
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja kevätturkki » 27.03.2024 23:49

Missä terät kannattaa teroituttaa? Osaavatko kiertävät teroittajat teroittaa niitä (markkinoilla tai tapahtumissa)? Vai voiko sen oppia tekemään itse?

Onko kertaalleen shampoolla pesty ja hoitoaineella käsitelty karva riittävän puhdas? Vai onko hoitoaine jätettävä ennen trimmaus pois ettei turkkiin mahdollisesti jääneet öljyt ja muut kemikaalit tylsytä teriä?
kevätturkki

ViestiKirjoittaja Mea » 28.03.2024 06:13

Ehkä oma rima on tosiaan turhan korkealla, kun olen aiemmin vuosia trimmauttanut sellaisilla "viimeisen päälle" tekevillä ammattilaisilla. Jotka siis lopuksi saksivat partisten partakarvoja millintarkkaan ojennukseen kuten parempikin kampaaja, samoin häntiä ja tassuja saksitaan milli kerrallaan. Niin että olen jo itse kyllästyneenä ajatellut että eiköhän se nyt jo riitä.

Yhdyn kyllä tuohon mielipiteeseen, että koiran kannattaa olla puhdas. Olen pilannut aika monta terää hiekkakasoja trimmaamalla. Myönnettävä että aina en jaksa pestä koiraa, vaan ajattelen että no ostan uuden terän sitten. Periaatteessa ei hyvä.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 28.03.2024 06:56

Thirteen kirjoitti:Kannattaa hommata teränpesuainetta, uittaa joka käytön jälkeen terä siinä, kuivata talouspaperiin ja sitten tippa öljyä terään ja säilöön. Itsellä on aina pieni määrä tuota pesuainetta pakastusrasiassa ja käytän terän siinä koneen ollessa päällä. Eli joka kertaa varten ei tarvitse olla uutta puhdistusainetta, heitän pois vasta kun litku on liian likaisen näköistä, täynnä irtokarvoja tms.

Tämä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 28.03.2024 09:45

Jos ei teroittajaa löydy omasta kaupungista eikä käy sellaisissa näyttelyissä, joissa teroittaja olisi paikalla, niin terän voi myös lähettää postitse teroitettavaksi.
Valkosipulisilakka

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät