kevätturkki kirjoitti:Kiitos! Onneksi koira on jo aikuinen ja se tykkää pesuista ja osaa seisoa nätisti aloillaan niin saan rauhassa keskittyä koneen käytön ja saksien klipsuttelun harjoitteluun
Koiruuksia, mainitsit että olet trimmanut isovillakoiraa. Olen joskus haaveillut keskikokoisesta villakoirasta, ja tuli mieleen kysyä millainen villakoiran kihara turkki on hoitaa? Takkuuntuuko kihara karva herkemmin kuin suora? Onko villakoira siksi vaikeampi hoitaa kuin muut turkkirodut? Ja tämän takiako moni villakoira on jatkuvasti korkeintaan parin sentin turkissa (sitä pitempi takkuuntuu)?
Villakoirilla on monenlaisia turkkeja. Mulla ei ole ollenkaan kokemusta keskikokoisista villakoirista. Omilla isoilla oli "karkea" turkki joka ei mennyt takkuun kovinkaan helposti kun säännöllisesti hoisi.
Muistan että tuolloin olisi sanottu että aprikooseilla ja valkoisilla olisi pehmeämpi turkki. Ja mitä pienempi villakoira, sitä heikompi karva. Ei ole kokemusta. Omalla toyvillakoiralla oli tosi pehmeä ja helposti takkuuntuva karva.
Villakoiran turkki vaatii paljon hoitoa ellei ajele sitä muutaman viikon välein lyhyeksi. Ja hommansa on siinäkin.
Itse pesin isovillakoiran 2 viikon välein ja kun niitä oli 2 niin joka viikonloppu oli ensin koiran harjaus kauttaaltaan jakaus jakaukselta niin että ei ollut yhtään takkuja.
Sen jälkeen pesu ja pesun jälkeen kuivaus, jälleen jakaus jakaukselta niin että turkin saa suoraksi ja sen jälkeen ns. konetyöt (naama, tassut ja muu koira leikkausmallin mukaan) ja lopuksi vielä koiran harjaus ja saksilla leikkaus malliin. Olivat isossa turkissa silloin.
Villakoiran karva kasvaa ihan niinkuin ihmisen hiukset, eli koko ajan. Jos haluaa pitää naaman siistinä niin se on ajeltava joka viikko tai joka toinen viikko.
Tuolloin tykäsin, enää en ryhtyisi.