Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 24.02.2024 07:31

Vieras kirjoitti:Silmiin pisti ylellä juttu nuorten miesten raitistumisesta. Missään ei vain selitetty mitä raittius tarkoittaa, alkottomuutta vai päihteettömyyttä.

ylen eilisessä jutussa ainakin puhutaan selkeästi alkoholista. Alkoholin käytössä historiallinen muutos: nuoret miehet ovat nyt raittiimpia kuin koskaan
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja aunet » 24.02.2024 08:55

aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 24.02.2024 12:55

^Jestas, jos ei noilla taidoilla itseään elätä niin johan on ihme! Aivan upeita huovutuksia!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mea » 25.02.2024 16:03

Tässä päivän 'ettekö tiedä kuka minä olen".
https://www.hs.fi/kotimaa/art-200001025 ... t=promobox

Eikö tämä täti ole ikinä matkustanut junalla? Joskus niistä puuttuu vaunuja, ja silloin kyllä yleensä väistää se jonka paikka puuttuu. Vaikka olisi kiinan keisari. Konnarilla on hirveä homma löytää istumapaikka kaikille, ja tuossa sentään löytyi, vaikkakin melko rahvaan seasta eli ekstra-luokasta.
Mea

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 25.02.2024 23:10

Ilmeisti hyvin paljon on Henrikson matkustanut juuri tuota väliä junalla. Kyllä mä annan risuja tuossa VR:lle.
Mielestäni joku joka on erityisesti pyytänyt paikkaa jossa voi tehdä töitä pitäisi saada se rauhallinen paikka. Eikä ainakaan niin että hyppyytetään paikasta toiseen.
Ja vaikka sinällään en kannata ministereitten yms valtion johdon nostamista jalustalle tapauksissa joissa kaikki ovat samassa junassa, niin mielestäni on tällaisessa tapauksessa ministerille olisi pitänyt antaa rauhallinen tila jossa työskennellä. Vaikka siellä olisi ollut muitakin etätyöläisiä. Eli kyllä vähän sitä "etsä tiedä kuka mä olen" peliin. En tiedä miten salassa pidettävää matskua ministeri olisi junamatkan aikana käsitellyt, mutta ehkä tosiaan vähän enemmän privacya vaativaa tilaa kiitos.
Serkku kerroi tossa äskettäin että oli useaan kertaan joutunutkin vaihtamaan junan bussiin (hki-jyväskylä), koska VR ongelmia.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mea » 26.02.2024 02:14

Ihan samalla tavalla ne muut etätyöläiset olivat maksaneet rauhallisesta tilasta. Täytyy sanoa että mua suorastaan oksettaa tuollainen "minä olen ministeri, minä olen tärkeämpi". Tai minä olen mikä tahansa, MINÄ olen tärkeämpi.
Mea

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 26.02.2024 08:27

Mea kirjoitti:Ihan samalla tavalla ne muut etätyöläiset olivat maksaneet rauhallisesta tilasta. Täytyy sanoa että mua suorastaan oksettaa tuollainen "minä olen ministeri, minä olen tärkeämpi". Tai minä olen mikä tahansa, MINÄ olen tärkeämpi.

Joo. Ikäänkuin jollakin muulla ei olisi voinut olla deadlinillista hommaa, joka olisi pitänyt saada valmiiksi. Miten tuollaisesta ei vaan peruuteta niitä paikkalippuja, ellei koko vaunua edes ole. Aika paha sen konnarin on alkaa arpoa, että kenen työllä on nyt kaikkein kovin kiire. RKP:n ja tuon osalta Suomen etu luultavasti olisi, että toi ministeri tekisi mahdollisimman vähän ylipäätään. :lol:
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Mea » 26.02.2024 08:38

^ :lol:

Voin nähdä silmissäni tilanteen: nyt kaikki rauhallisen tilan varanneet etätyöläiset riviin, ja jokainen pitää viiden minuutin alustuksen, miksi HÄNEN työnsä on tärkeämpi kuin muiden. Sitten konnari niiden perusteella päättää kuka saa pitää tilan, josta on maksanut.

Mullekin on käynyt noita vaunu puuttuu -tilanteista, vaikken edes kovin usein matkusta. Sitten sitä vaan koitetaan löytää edes joku paikka mihin istua, ja tilanne on voivoi. Jos olisin istumassa omassa hytissäni (kuten melkein aina olenkin), jonka olen varannut, vaunussa joka löytyy junasta, niin kyllä melkoisen herneen vetäisin siinä vaiheessa jos joku tärkeämpi ihminen tulisi ajamaan pois. En lähtisi muuten kuin väkivalloin siitä.
Mea

ViestiKirjoittaja Mella M » 26.02.2024 08:50

Silloin jos junasta puuttuu vaunu tai vaunuja, niin voi olla ihan mahdotonta järjestää jollekin ihmiselle rauhallista työtilaa. Munkin mielestä joku ministeri on tässä ihan samalla viivalla muiden matkustajien kanssa. Juna on muutenkin sellainen paikka, että itse en koskaan laskisi sen varaan, että juuri junassa saisin tehtyä jonkin tärkeän työtehtävän. Ja minusta on toisaalta vain hyvä, että ministeritkin välillä näkevät sen todellisuuden missä ihan tallaajatkin menee päivittäin. Noissa hommissa muutenkin etäännytään tavallisen ihmisen arjesta niin paljon, että ihan hyvä tällainen reality check välillä.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 28.02.2024 09:39

Ymmärrän, että muuton hulinassa voi kadota tavaroita, mutta että suht kookkaita lemmikkieläimiä!

https://yle.fi/a/74-20076702
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 28.02.2024 10:21

aunet kirjoitti:Ymmärrän, että muuton hulinassa voi kadota tavaroita, mutta että suht kookkaita lemmikkieläimiä!

https://yle.fi/a/74-20076702

10kg käärme menee yllättävän pieneen tilaan ollessaan kerällä.
en tajua miten tuo on voinut tapahtua. jos käärmeen asumus puretaan/kuljetetaan, niin se eläin laitetaan sieltä lootaan tai kuljetuspussiin/kylmälaukkuun ja sidotaan kiinni huomioiden ilmankierto. toki jos systeemit on huonot ja kannet aukeaa, niin helpostihan se 10kg mötikkä sen saa halutessaan auki. pieni viljakäärmekin (300g) saa esim. faunaboxin kannen työnnettyä auki jos se ei ole klipsillä kiinni.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mella M » 28.02.2024 10:54

Tänä talvena on ollut lehdissä tosi paljon juttua siitä, että miten sen ja sen paikan lattiat ovat menneet pilalle nastakengistä. Mikä ihmisiä vaivaa? Mä olen joulun jälkeen (kun sain kipsin pois) kulkenut vain ja ainoastaan nastakegissä ulkona, mutta en mä menis mihinkään sellaisiin sisätiloihin, missä on puu tai joku marmorilattia, nastakengissä. Prismaan voin mennä ja kauppoihin ylipäätään. Jos tiedän meneväni johonkin, jossa ei välttämättä ole kivilattiat, niin otan joko vaihtokengät tai sitten mä ole sukkasillani. Miksi ihmiset on niin pää syvällä omassa persuksissa, etteivät ajattele yhtään?
Mella M

ViestiKirjoittaja Avokaado » 28.02.2024 12:56

En mene mihinkään sisätilohin nastaremmikengillä, koska niiden kanssa voi sisätiloissa liukastua, vaikka lattia ei muuten osumaa ottaisikaan. Mulla on autossa lenkkarit ja vaihdan ne, kun menen kauppakeskukseen. Onhan se kenkäjumppaa, mutta näillä mennään.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.02.2024 13:40

Olen kulkenut junalla koko ikäni n. 10x vuosi, ja ikinä ei ole vaunuani puuttunut.
Vieras

ViestiKirjoittaja Purrfect » 28.02.2024 16:55

Tänä talvena on kyllä nastakengille ollut käyttöä!
Minäkin pyrin etten kulje sisätiloissa nastoilla vaikka "älynastat" ovatkin. Joskus kuitenkin pitääkin työmatkalla poiketa josain liikkeessä tms, ja välillä ne laminaattilattiat tulee kyllä yllätyksenä. Laminaatti kun muutenkaan ole se kestävin materiaali, niin jotenkin ei aina osaa ajatella että joissain liikkeissäkin niitä on, viimeksi Confetissa käydessä ostoksilla oli sielläkin laminaattiyllätys.

Tästä keskustelusta tulikin mieleen, että olen jossain joskus nähnyt niitä ns. Nastasuojuksia millä voi peittää nastat kengistä, en vaan muisya missä. Onko niistä kellään kokemuksia millasia on, onko sisällä liukkaita? Mitkä olis kohtuuhintasetkin?
Purrfect

ViestiKirjoittaja Umac » 29.02.2024 13:27

aunet kirjoitti:Ihmettelen vaan miten 4-vuotiaan lapsen kiduttajamurhaajat päästettiin vapaaksi. Kyllä Suomi on hyvä maa kaikkien elää.

Nyt onneksi tuomiot jaettu:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010253840.html
Äiti ja isäpuoli tuomittiin neljävuotiaan kuolemasta vankeuteen -
Syyttäjä vaati isäpuolelle rangaistusta ensisijaisesti murhasta ja äidille taposta. Tuomio tuli törkeästä kuolemantuottamuksesta.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.02.2024 15:02

Lapsen isäpuoli tuomittiin seitsemäksi vuodeksi ja yhdeksäksi kuukaudeksi vankeuteen. Lapsen äiti 22, sai puolestaan kolmen vuoden ja seitsemän kuukauden vankeustuomion.

Näin, niin ei tarvitse klikkailla.
Vieras

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 29.02.2024 15:40

Tuosta sitten ekakerta-alennukset ja tutkintavankeus pois, niin ei ole paljon arvoinen lapsen henki :’(
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja aunet » 29.02.2024 16:23

Ei kyllä tuomiot Suomessa ole monestikaan missään suhteessa tekoon nähden, kuten ei nytkään. Kuulostan hirveältä, mutta uskoisin ettei noilla kahdella tule olemaan kovinkaan ruusuista linnassa. Siellä teot arvotetaan ja kohtelu on sen mukaista, ei kovin korkealle nouse noiden idioottien pisteet edes vankilassa. Paitsi että pääsevät varmaan johonkin suojeluohjelmaan.
aunet

ViestiKirjoittaja Fran » 29.02.2024 17:01

Toivottavasti syyttäjä valittaa tuosta tuomion irvikuvasta.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.02.2024 18:22

https://yle.fi/a/74-20076449

Ihmettelen että millä laskutavalla 39v on nuori nainen? Tai vaihtoehtoisesti sitä miksi jutussa käytetään nelikymppistä esimerkkinä vaikka itse juttu on ennemminkin nuorista naisista?
31-vuotiaskaan ei omasta mielestäni mene nuoren naisen kategoriaan. Nuori nainen on 18-25-vuotias.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 29.02.2024 18:50

Näkyvät käyttävän taulukoissaan 16-34 v ikäryhmää ja puhuvat nuorista. Onko se aina niin? En tiedä.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja TlGER » 29.02.2024 18:55

Itsekin miellän noin yleensä ottaen käsitteen "nuori aikuinen" alle 25-vuotiaaksi, mutta tuossa kontekstissa kun puhe on työikäisten sairauspoissaoloista, niin ehkä sitten nelikymppinenkin menee siinä kategoriassa nuoreksi, koska siinä iässä yleensä ollaan vielä perusterveitä ja sairauspoissaolojen määrät ja syyt ovat ehkä keskimäärin erilaiset kuin kuusikymppisillä.
TlGER

ViestiKirjoittaja Rudytar2 » 03.03.2024 18:59

Kyllä minustakin on outoa, että paikka jonka on lunastanut ei olisikaan olemassa junassa. Toisin kuin ennen kun paikkalippu ei ollut pakollinen.
Rudytar2

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 03.03.2024 22:12

Miksei varpaat voisi olla ihmiskehon kovin kohta? Ei sattuis aina kun lyö varpaansa johonkin kovaan.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Biarritz » 04.03.2024 22:38

Umac kirjoitti:
aunet kirjoitti:Ihmettelen vaan miten 4-vuotiaan lapsen kiduttajamurhaajat päästettiin vapaaksi. Kyllä Suomi on hyvä maa kaikkien elää.

Syyttäjä vaati isäpuolelle rangaistusta ensisijaisesti murhasta ja äidille taposta. Tuomio tuli törkeästä kuolemantuottamuksesta.

Mulla ei mahdu ymmärrykseen, miksi joidenkin asiantuntijoiden mukaan rangaistukset olivat tässä keississä "poikkeuksellisen kovia" (yritin googlettaa, mutten löytänyt enää linkkiä siihen nettiuutiseen mistä kommentin alunperin luin). Eiköhän pikkulapsen kidutusmurha ole kuitenkin tekona sieltä kaikkein pahimmasta ja pimeimmästä päästä, joten tuomioidenkin soisi olevan senmukaisia, ja mielestäni tästäkin tapauksesta annetut tuomiot ovat liian lepsuja!
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vieras » 05.03.2024 08:43

Biarritz kirjoitti:
Umac kirjoitti:

Mulla ei mahdu ymmärrykseen, miksi joidenkin asiantuntijoiden mukaan rangaistukset olivat tässä keississä "poikkeuksellisen kovia" (yritin googlettaa, mutten löytänyt enää linkkiä siihen nettiuutiseen mistä kommentin alunperin luin). Eiköhän pikkulapsen kidutusmurha ole kuitenkin tekona sieltä kaikkein pahimmasta ja pimeimmästä päästä, joten tuomioidenkin soisi olevan senmukaisia, ja mielestäni tästäkin tapauksesta annetut tuomiot ovat liian lepsuja!

Poikkeuksellisen kova tuomio _kuolemantuottamuksesta_. Ketäänhän ei nyt tuomittu _kidutusmurhasta_
Vieras

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 05.03.2024 10:44

Hurtlundi kirjoitti:Tuosta sitten ekakerta-alennukset ja tutkintavankeus pois, niin ei ole paljon arvoinen lapsen henki :’(

Jep, aika halpa on lapsen elämä. Ja tämä on ihan vasemmistolainen ideologinen valinta. Ei vastaa kenenkään normaalin oikeustajua minusta. Idea menee niin, että vika ei koskaan ole tekijän, vaan aina yhteiskunnan, kun tekijän elämä ei ole ollut ihan täydellistä koko ajan. Muistelen omaa turhautumista jo opiskeluvaiheessa, että miksi on näin että aika vapaasti saa raiskata ja jopa tappaa. Myös lapsen, saati eläimen.

No siksi, että vankila maksaa, ja etenkin siksi että Suomen vankiluku on liian suuri kv-vertailussa, mikä on hirveän noloa joidenkin mielestä. Ja ratkaisu on, ettei rangaista ketään oikein mistään, vaikka väkivaltatilasto meillä (syystä tai toisesta) on lähempänä itää kuin länttä. Kun tätä abolition ideologiaa opetetaan koko juristikunnalle, harva kehtaa/uskaltaa sanoa ettei keisarilla ole vaatteita, koska se on vastoin sitä "parempaa" yliopistossa pakkosyötettyä ideologiaa, jonka mukaan päänsilitys aina riittää. Paitsi jos olet hyvätuloinen ja ajat hieman ylinopeutta ilman mitään vaaratilannetta hyvällä kelillä, sitten rangaistaan kyllä kovimman kautta, siinä kohtaa ei ole mitään abolitiota. Minä ihmettelen, ettei löydy yhtään toimittajaa jolla olisi kanttia tehdä asiasta kunnon juttu, siis sellainen joka ylittää ulkomailla uutiskynnyksen. Koska se on ainoa joka voisi tuoda muutoksen, kuolleet lapset ei merkitse mitään.

Minusta tämä ei saisi mennä raha edellä, vaan oikeudenmukaisuus. Onko kolme- ja puolivuotta (saati puolitoista) mukavaa laitosta oikeasti riittävä rangaistus lapsen kuoliaaksi kiduttamisesta? Kenen mielestä jäi epäselväksi, että kuolema johtui höyrymopista tai vastaavasta, eikä mistään suihkusta (eikä mies muka ole tajunnut, ettei lasta voi pestä kiehuvalla vedellä..). Käsi ylös, kenen oikeustajun mukaan tämä menee nyt oikein. :(
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.03.2024 12:06

Miten tämä on vassareiden syy? TAAS? :D Mikä olisi se oikeiston tapa ratkaista asia? Ai niin, se mitä Jenkeissä on tehty. Mahdollisimman kovat tuomiot 300 vuotta tai kuolemantuomio? Onko se vähentänyt rikoksia, lapsen murhia, murhia? Ei. Onko pitkät vankeusrangaistukset, tyyliin 40 vuotta vähentäneet rikollisuutta? Ei. Minkälainen järjestelmä Jenkeissä on ennaltaehkäistä syrjäytymistä, köyhyyttä, vähäosaisuutta? Surkea.

Ikävä kyllä, vaikka meillä olisi millaiset systeemit, niin kaikkia tekoja ei voida estää. Se olisi minusta kuitenkin se pääasia, että asioihin puututaan ennen kuin ne tapahtuu? Kenen vika se sitten on, että meillä on yhteiskunta, mikä toimii niin, että nämä ihmiset, jotka tarvis apua, jää sen avun ulkopuolelle? Vassarit? Vai olisko joku muu, joka ei halua laittaa tähän asiaan rahaa esim. panostamalla lastensuojeluun, perhetyöhön jne. Ennaltaehkäisy olisi se juttu, ei se, että me laitetaan ihmisille mahdollisimman kovat rangaistukset.

Suomen vankiloissa olevista ihmisistä suurin osa on ollut jo itse lapsena vakavien rikosten kohteena. Näillä ihmisillä on aika erilaiset lähtlkohdat elämään. Osa on todella vakavasti traumatisoituneita, eivät toki kaikki. Nämä ihmiset tarvis tukea elämässä, mutta he eivät saa sitä tarpeeksi. Tulevaisuudessa vielä vähemmän, koska tosiaan Suomessa ja monessa muussa maassa halutaan näköjään mielummin maksaa seurauksista kuin ennaltaehkäisystä. Mun mielestä tässä tapauksessa kaikista surullisinta on, että tätä tapausta ei ole kyetty estämään. Minusta se ei ole yksittäisen virkailijan vika, vaan tämän koko systeemin vika, missä on tärkeintä, että ministeritason liksalla olevat ihmiset saa tuhansia verohelpotusta vuodessa mutta sosiaalityöhön ei tarvi panostaa. Ja jos tämä on Kissimyyryn mielestä liian vasemmistolaista, niin toivottavasti viihdyt Suomessa, missä yhä useampi ihminen pääsee hengestään, mutta onpahan ainakin kovemmat rangaistukset. Sekö sinut tekee tyytyväiseksi? Oikeistolainen politiikka kun on sitä, että kuvitellaan, että voidaan rakentaan sellainen kupla, missä kaikilla on se kultalusikka hanurissa joko syntymästään tai viimeistään aikuisena. Mutta semmoista yhteiskuntaa ei vaan ole mahdollista tehdä, ei missään. Eikä tajuta, että itse asiassa, heidän politiikka vaan pahentaa rikollisuutta. Mutta ei hätää, ratkaistaan se kovemmilla rangaistuksilla ja isommilla vankiloilla. Uhreilla ei ole väliä, kunhan vankiloissa on porukkaa.

Ja sitten mitä tulee tähän tuomioon. Tämä on varmasti ollut oikeudellekin vaikea ja saattahan tämä muuttua jos syyttäjä hakee tähän muutosta. Mutta vaikka olisi millainen sadisti kiduttaja, mutta jos surmaamistarkoitus jää näyttämättä, niin silloin tuomiota ei tule henkirikoksesta. Höyrymopin käytöllekään ei mun käsittääkseni saatu näyttöä, joten se ei nyt ole siitä kiinni "kenen mielestä" sitä on käytetty. Välillä tulee juttuja, joista varmaan lähes jokainen on sitä mieltä, että näin tai näin olisi tullut toimia, mutta ei tuomioistuin toimi niin, että se jakaa tuomioita, varsinkaan henkirikoksista, jos ei voi olla siitä täysin varma. Tosin tässäkin varmaan oikeistolaiset toimis toisin?

Ja sitten vielä, mitä tulee sanaan abolitio, niin aika erikoisesi käytetty. Ilmeisesti tämä on nyt kopioitu jostain konservatriiviporukoiden sivulta ja otettu vähän erikoiseen käyttöön. Parempia ja ihan suomenkielisiä vastineitakin olisit varmasti löytänyt.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 05.03.2024 12:50

Niin yhteiskunnan vikahan se on, että lapsia murhataan ja muuta sellaista. Vasemmistolaista tässä on se, että ikinä ei voida katsoa sinne peiliin. Syyllinen on aina se kuuluisa Joku Muu.
Mea

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät