Eutanasiakysely

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Eutanasiakysely

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 27.02.2024 11:27

Ja jos se viimeinen enää toimiva kivunlievityskin on sedaatio, niin ketä tai mitä ihmettä se palvelee että on hengissä, mutta tajuttomana kunnes itsekseen kuolee...? Minut saisi kyllä ihan vapaasti siinä tapauksessa laittaa samantien (tai mielummin vähän aikaisemminkin jo) mullan alle ja säästää kaikkien osapuolten aikaa ja vaivaa.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Ninni » 27.02.2024 12:04

Oikeastiko joku tuollainen voisi poistaa yksinäisyyden kokemuksen, jos se nyt on se ongelma? Ja mitä tehdään niille joilla ei ole omaisia (puoliso kuollut, ei lapsia eikä tietenkään enää omia vanhempia), kenen ristiksi heidät laitetaan. .

Eli toisaalta puhutaan vakavien kipujen ja muiden takia eutanasiasta,
mutta näköjään se tulee ihmisellä niin helposti, ainaki joillakin, että tapetaan pois ihmiset, joihin ei haluta uhrata resursseja. Resurssit ovat sitten aikaa, rahaa tai muuta.

Tai niitä lapsia on, mutta he ovat ihan yhtä huonossa kunnossa tai huonommassa, kurjuus tapaa periytyä.

Eli nyt tietyt suvut jo joutavat pois kitumasta, ettei kurjuus periydy? Tarkoitatko köyhyyttä?

Kun siihen yksinäisyyteen tapaa olla syy (ainakin jos kuuluu nuorempiin ikäluokkiin). Kuten sellainen ilkeä ja kaunainen luonne, että ihmiset ei jaksa olla tekemisissä tämän ihmisen kanssa. Persoonallisuushäiriöt (eivät edes teoriassa hoidettavissa) esim. voivat tehdä ihmisestä paitsi raskaan niin jopa potentiaalisesti vaarallisen, keille nämä ihmiset nakitetaan niin läheisiksi ystäviksi, että yksinäisyyden kokemus häviäisi?

Ottaisitko itse eutanasian persoonallisuushäiriön takia?

Ryhdytkö sinä vaikka vaimoksi ihmiselle, joka ei vaimoa tai edes ystäviä millään keinolla yrityksistä huolimatta saa, koska kohetlee muita niin huonosti. Yksinäisyys ei poistu millään kerta kuussa kahvittelulla (tai sellainen yksinäisyys, joka saa haluamaan kuolemaa)

Kissimyyrin eutanasiajonossa siis nekin, jotka ovat sinkuksi jääneet?

Koittakaa sinkut kestää, apu tulee kunhan eutanasia laillistetaan? :lol:
Ninni

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 27.02.2024 12:17

No mulla ei ole vieraan ihmisen hoidosta sen enempää tietoa ja koska me oltiin syöpäklinikalla tasan sen kerran, kuulemassa diagnoosi ja vastaamassa siihen että ei hoideta, niin en tiedä miten tarina jatkuu.

Sen tiedän että lääkäri yritti puhua mulle, muorin sijaan, totesin että minä vain ajan, hän on potilas ja tekee itse omat hoitopäätöksensä. Kertoi muorille että tyypin nimi on tämä, voidaan ”hoitaa” tavalla x tai y, molemmissa tapauksessa hoito tekee kauhean sairaaksi ja sitten kuolee. Vaihtoehto z on ettei tehdä mitään, rouva elelee aikansa ja sitten kippaa.
Muori valitsi vaihtoehdon z ja sitkuttelee menemään laitoksessa, vuosia myöhemmin.

Lähtiessämme huoneesta, lääkäri totesi viimeiseksi ”ihana suhde teillä” ei ilmeisesti liian usein näe että vanhan ihmisen omaa ääntä kuunnellaan.

Muuten en jaksa ottaa kantaa tuon ammattiväärinymmärtäjän ja merkitysten vääntäjän kannanottoihin.
Selvästi on elämä ollut helppo ja näkemys on ettei se kellään voi sen ankeampaa olla. Onnnea kuplaasi, toivotaan että pysyy näin.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Ninni » 27.02.2024 12:21

No mulla ei ole vieraan ihmisen hoidosta sen enempää tietoa ja koska me oltiin syöpäklinikalla tasan sen kerran, kuulemassa diagnoosi ja vastaamassa siihen että ei hoideta, niin en tiedä miten tarina jatkuu.

ja jonkun pitäisi nyt tuon stoorisi takia perua kaikki eletty elämä, ja alkaa olemaan samaa mieltä kanssasi.

Kannattaa puhua asiasta asioina, koska mun mielestä mitkään kuulopuheina sivusta kuullut nyyhkytarinat ei saa olla näin isojen päätösten perusteena.
Yleinen etu myös on parempi, kuin yhden ihmisen etu. Jos yleinen etu ei ole vaarassa, niin jokainen saa tappaa itsensä joka päivä, jos haluaa. On oikeus omaan kehoon ja omiin päätöksiin.
Mutta monet loppasuut odottaa jo kuolavaluen, milloin pääsee köyhistä eroon eutanasialla.
Ninni

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 27.02.2024 13:37

Aika villiksi menee kyllä nyt kauhuskenaariot. Ei kyse siitä ole että ketään oltaisiin piikille väkisin määräämässä mistään syystä vaan siitä että jos ITSE katsoo ettei elämä ole enää pidemmällä tähtäimellä elämisen arvoista oli syy sitten fyysinen tai psyykkinen, niin sen voisi lopettaa arvokkaasti ja mahdollisesti jo ennen kuin menee ihan sietämättömäksi (ilman että tarvii turvautua siihen junan alle hyppäämiseen tms epätoivoisiin keinoihin), ja tällöin painoarvo on mielestäni nimenomaan siinä yksilön omassa kokemuksessa elämänsä laadusta. Ehkä jonkunasteinen riski joo on siihen lähipiirin henkiseen manipulointiin, mutta veikkaisin että useammin se menee kyllä juuri siihen toiseen suuntaan että yritetään roikuttaa väkisin hengissä ihmistä joka itse on jo sinut kuolevaisuutensa kanssa ja valmis lähtöön.
Muiden esityksiä eutanasiasta voisi ehkä kuulla siinä tapauksessa että asianosainen on itse täysin kommunikaatiokyvyttämässä ja toivottomassa tilassa ja toki silloinkin vain hyvin tarkalla seulalla ja hoitava henkilöstö mukana päätöksenteossa.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.02.2024 14:16

Ihan vain Mellan pyynnöstä pengoin joitakin aiemmin mainittujen lehtijuttujen taustoilla olleita lähteitä aiheesta yksinäisyys ja eutanasia. Osa oli maksumuurien takana.

"In addition, the data of the Federal Commission for the Control and Evaluation of Euthanasia for the years 2016–2017 reveal that, in over 80% of cases of subjects with terminal diseases, the main suffering was of psychic nature, such as dependence on third parties for treatment, loss of autonomy, loneliness, despair, sense of uselessness, desolation, and reduced social contacts."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10218690/

Kanadalainen vuosiraportti eutanasiasta vuodelta 2021 listaa pääasialliset syyt eutanasian hakemiseen. Henkilöillä on ollut mahdollisuus valita useita vaihtoehtoja. Yksinäisyyden ja eristyneisyyden on maininnut 18 % vastaajista. Yleisin syy oli kyvyttömyys osallistua merkityksellisiin aktiviteetteihin tai hallita omia päivittäisiä toimintoja 82- 86 %, riittämätön kivunlievitys (tai huoli siitä) 59 %, taakkana oleminen 35 % jne:
https://www.canada.ca/en/health-canada/ ... 0.html#4_3

Jos joku työn puolesta pääsee maksullisiin julkaisuihin, täältä löytyy tietoa yksinäisyyden vaikutuksista eutanasiatoiveisiin: https://www.researchgate.net/publicatio ... tive_Study

Yksinäisyyden vaikutuksesta fyysisen ja psyykkisen kivun kokemukseen on esimerkkejä myös tässä netissä ilmaiseksi luettavissa olevassa kirjassa, jossa belgialaiset hoitajat ja lääkärit kertovat kokemuksiaan palliatiivisesta hoidosta ja eutanasiasta. Tämä oli tosi mielenkiintoinen juurikin sen käytännönläheisen näkökulman ansiosta: https://library.oapen.org/viewer/web/vi ... sAllowed=y
Vieras

ViestiKirjoittaja Avokaado » 27.02.2024 14:22

Titaanijäärä kirjoitti:Ja jos se viimeinen enää toimiva kivunlievityskin on sedaatio, niin ketä tai mitä ihmettä se palvelee että on hengissä, mutta tajuttomana kunnes itsekseen kuolee...? Minut saisi kyllä ihan vapaasti siinä tapauksessa laittaa samantien (tai mielummin vähän aikaisemminkin jo) mullan alle ja säästää kaikkien osapuolten aikaa ja vaivaa.

Komppaan.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Jjj » 27.02.2024 15:22

On melkoinen hyppäys kun kuvitellaan terminaalivaiheen syövästä kärsivän eristäytyneisyyden ja yksinäisyyden tunteiden jotenkin korreloivan sen kanssa, että eutanasiamobiili pian kulkee lopettamassa yksinäiset vanhukset ja mt-ongelmaiset.

Jos ei ole ollut kovissa kivuissa ja lääkkeiden sivuvaikutuksissa vastoin tahtoaan muiden hoivattavana ja ilman tukiverkkoa niin kannattaa ehkä jättää kommentoimatta, miten siinä auttaa kun vaan "ketään ei jätetä".
Minun elämälläni ei sairaalajaksojen aikana ollut juurikaan arvoa enää itselleni ja tiesin sentään ettei tilanne ole pysyvä. Jos tilanne olisi pysyvä, tappaisin itseni mahdollisuuksien mukaan.

Olen sairas, kipeä ja yksinäinen muutenkin. Mutta sentään itsenäinen elämä sujuu, vaikkakaan työnteko enää ei. Olen nuori ihminen. Kivut ( joihin ei sopivaa lääkettä tai hoitoa kaikkiin) ovat ajoittain niin kovat että oksennan ja itken tuntikausia. En voi kuvitella millaista olisi jos nuo kivut olisivat jatkuvia ja olisin vielä jossain laitoksessa. Haluaisin ehdottomasti vain pois, elämäni ei olisi elämää.

En itse kannata eutanasiaa mt-ongelmien tai pelkän yksinäisyyden tai köyhyyden takia vaan ennen kaikkea ihmisille jotka ovat avuttomia tappamaan itse itsensä.
Jjj

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 27.02.2024 15:30

No jos ja kun tähän joskus päästään, että eutanasia on mahdollista, niin toisin kuin ammattiväärinkäsittäjä antaa ymmärtää, siitä ei tule mikään R-kiskan myyntituote. ”2 rivii lottoo, norttiaski ja yks eutti”
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.02.2024 16:49

En tiedä, onko tämä tarpeeksi luotettava lähde ja lehti, mutta olkoon. Mahtaakohan tämä palvelu olla vielä toiminnassa?: https://www.theguardian.com/world/2012/ ... asia-units
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 27.02.2024 17:28

On kyllä kummallista, miten väärin ihmiset nyt käsittää koko jutun mistä on puhe.
Jos tuo mitään muita näkökulmia tai uhkakuvia esille, niin välittömästi aletaan haukkumaan ja vinoilemaan: Mutta samalla koko ajan jokaiselle hatustakin heitetylle uhkakuvalle löytyy kilometritolkulla asialähteitä, joissa nämä samat asiat mitä mainittiin, ovat toteutuneet ja niistä on siellä eutanasiamaassa keskustelua, artikkeleita, kirjamainintoja ja uutisvideoita. Eli mitä minä sanoin, ne ovat tosia, kun joka kohta löydettävissä muualta.
Mulle on ihan sama, mitä mieltä kukin on, puolesta tai vastaan, mutta on kyllä utopistista katsoa miten moni ei käsitä että asian kaikkien puolien esiintuominen ei tarkoita, että haluaa toisille tuottaa kärsimystä.
Ja kun mutkia kerran aletaan tahallaan vetää suoriksi, niin johan Kissimyyrikin periaatteessa ehdotti, että persoonallisuushäiriöön yhdistettävissä oleva sinkkuus tai yksinäisyys olisi jo suositeltava eutanasian syy. Eli näin nopeasti se käy, vaikka toiset puhuvatkin edelleen vain niistä, jotka kärsivät jatkuvia kipuja.
Muistuttaisin että jos ihminen kykenee sen lääkkeen ottamaan itse, niin se on tänäkin päivänä laillista päättää päivänsä. Eli tämän eutanasialain tarpeellisuus ei kosketa kaikkia ryhmiä mitä ihmiset tapaa tuoda esille demonstroidakseen puolesta-perusteluita..Ja sellainen se alunperin on muuallakin ollut, että koskee vain tuskia ja kipuja ja parantumattomia sairauksia, ja sittemmin laajentunut siihen että on jo se eutanasiabussi jonka voi tilata kämpille, ja mt-ongelmaiset, lapset ym.
Ninni

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.02.2024 17:36

Ninni kirjoitti:Muistuttaisin että jos ihminen kykenee sen lääkkeen ottamaan itse, niin se on tänäkin päivänä laillista päättää päivänsä. Eli tämän eutanasialain tarpeellisuus ei kosketa kaikkia ryhmiä mitä ihmiset tapaa tuoda esille demonstroidakseen puolesta-perusteluita..Ja sellainen se alunperin on muuallakin ollut, että koskee vain tuskia ja kipuja ja parantumattomia sairauksia, ja sittemmin laajentunut siihen että on jo se eutanasiabussi jonka voi tilata kämpille, ja mt-ongelmaiset, lapset ym.

Täsmennätkö vähän mitä tarkoitat tällä? Siis minkälaisen lääkkeen ihminen voi ottaa jos haluaa päättää päivänsä ja mistä sellaisen saa? Kuoleeko sillä varmasti ja rauhallisesti?
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 27.02.2024 17:40

Täsmennätkö vähän mitä tarkoitat tällä? Siis minkälaisen lääkkeen ihminen voi ottaa jos haluaa päättää päivänsä ja mistä sellaisen saa? Kuoleeko sillä varmasti ja rauhallisesti?

Ehdotatko, että alan leikkimään nyt farmaseuttia ja ohjeistamaan keskustelufoorumilla jotain tuollaista? :lol:

Sitäpaitsi, avustettu itsemurha joka on sveitsissä laillinen, on eri asia vielä kuin eutanasia.
Eli on vielä vaikka mtä vaihtoehtoja sille, että aletaan suorilta sallia eutanasia ja sen mukana tulevat eutanasiabussit, -helikopterit ja ostoskeskuksien eutanasiapisteet.
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.02.2024 17:50

Aivan, Ninni. Ihan kuin eutanasiaan liittyvien asioiden pohtiminen kaikilta kannoilta olisi osoituksena julmuudesta ja siitä ettei ymmärrä ihmisten kipua ja kärsimystä. Totta kai se ymmärretään! Eikö juuri nyt ole oikea aika penkoa ja tuoda esille kaikki tiedossa olevat epäkohdatkin ja miettiä, mikä on oikea tapa Suomessa toimia, etteivät muualla esiin tulleet uhkakuvat toteudu? Tällaisessa keskustelussa käy aina niin, että ihmiset alkavat näyttää joko mustilta tai valkoisilta, vaikka useimmat pystyvät näkemään asiat useammalta kantilta ja näkevät harmaatkin sävyt.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.02.2024 17:57

Ninni kirjoitti:

Ehdotatko, että alan leikkimään nyt farmaseuttia ja ohjeistamaan keskustelufoorumilla jotain tuollaista? :lol:

Sitäpaitsi, avustettu itsemurha joka on sveitsissä laillinen, on eri asia vielä kuin eutanasia.
Eli on vielä vaikka mtä vaihtoehtoja sille, että aletaan suorilta sallia eutanasia ja sen mukana tulevat eutanasiabussit, -helikopterit ja ostoskeskuksien eutanasiapisteet.

Niin, eli ihmisen pitää hommata jostain sellainen lääke tai lääkkeitä millä pääsee hengestään. Tiedätkö sä, millaisia yrityksiä ihmiset tekee ja millaisia vaurioita niistä tulee. Se ei mene noin, niin kuin sä annat ymmärtää, että jokainenhan voi päättää päivänsä ottamalla vaan lääkkeen. Ei semmoisia lääkkeitä ole ihan tuosta noin vaan saatavissa.

Mä tunnen ihan hirveää myötähäpeää siitä, että sä luulet jotenkin olevasi kartalla ja pädet kaikille "muistuksena" ja "tiedättekös" kommenteilla ja sitten sinulla ei olekaan minkäänlaista käsitystä, että miten asiat oikeasti menee.

Mä olen tässä keskustelussa puhunut jatkuvasti ihmisen oikeudesta kuolla omasta halustaan lääkäreiden toimesta tai avustuksella tietyin edellytyksin. Siihen kuuluu yhtä lailla eutanasia kuin avustettu itsemurhakin.
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 27.02.2024 17:59

Nimenomaan, Vieras.
Ei se hirveästi edistä keskustelua, jos epäkohtiin vastataan kertomalla kauhutarinoita, ja ellet ole edelleenkään unohtanut sitä epäkohtaa, olet ihminen joka "haluaa itsekkäistä syistä pitää sukulaisen luonaan" tai jotain yhtä juhlallista.
Onneksi päättäjät on varmaan paremman seulan käyneet, kuin tämän foorumin härkäpäisimmät nars..ei kun henkilöt. Haukkuminenhan oli laillista, jos ei sano sitä kunnolla eikä suuntaa tiettyyn henkilöön, vaan yleisesti. Ja kerkesin katkaista sanan ennen kuin sanoin sen.

Mä tunnen ihan hirveää myötähäpeää siitä, että sä luulet jotenkin olevasi kartalla ja pädet kaikille "muistuksena" ja "tiedättekös" kommenteilla ja sitten sinulla ei olekaan minkäänlaista käsitystä, että miten asiat oikeasti menee.

:lol: Etkä tunne, enkä ole luullut yhtään mitään. Olen niitä harvoja, jotka edes välillä muistaa laittaa mielipiteensä esille niin, että jokainen muu voi tarkistaa lähteet ja kerron, että olen mielelläni myös väärässä jos niin osoitetaan.
Se että joku sanoo käytävällä kuulleensa jotain, ei vaikuta tähän. Eikä tarinat, vaikka niitä lukiessa nousisikin tippa linssiin.
Ninni

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.02.2024 18:12

Ai nyt sä tiedät senkin, että mitä mä tunnen. No eipä yllätä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.02.2024 18:13

Vieras kirjoitti:Aivan, Ninni. Ihan kuin eutanasiaan liittyvien asioiden pohtiminen kaikilta kannoilta olisi osoituksena julmuudesta ja siitä ettei ymmärrä ihmisten kipua ja kärsimystä. Totta kai se ymmärretään! Eikö juuri nyt ole oikea aika penkoa ja tuoda esille kaikki tiedossa olevat epäkohdatkin ja miettiä, mikä on oikea tapa Suomessa toimia, etteivät muualla esiin tulleet uhkakuvat toteudu? Tällaisessa keskustelussa käy aina niin, että ihmiset alkavat näyttää joko mustilta tai valkoisilta, vaikka useimmat pystyvät näkemään asiat useammalta kantilta ja näkevät harmaatkin sävyt.

Kaikilta kannoilta? Sinunko mielestä se on kaikilta kannoilta keskustelua, että sä floodaat lähinnä linkkejä, missä tuodaan yksittäisiä tapauksia siitä, miten jossain on mennyt pieleen tai jonkun eutanasiaa vastustavan järjestön mielipiteitä totena? Kaikilta kannoilta? Onko se tosiaan kaikilta kannoilta asiasta keskustelua, että sä sanoit, että ensin pitää kokeilla palliatiiviset hoidot ja sedaatio ennen kuin harkitaan eutanasiaa? Oikeasti, onko tuo sinusta kaikilta kannoilta katsomista jos ihminen on niin kivuissa, että se täytyy pitää tajuttomana? Minusta sinulta on tullut esiin tasan yksi kanta silloinkin kun olet väläyttänyt edes pientä mahdollisuutta eutanasialle. Että aikamoista jeesustelua. Ja ilmeisesti lopussa vielä väität, että sinä esimerkiksi näet asian useammalta kantilta ja näet harmaankin sävyt eikä kukaan muu? Mitä kaikkea sä olet jättänyt lukematta?
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 27.02.2024 18:31

Ai nyt sä tiedät senkin, että mitä mä tunnen. No eipä yllätä.

Tiesin jo kirjoittaessani, että se oli pahin lause, jonka jälkeen et enää pysty lukemaan mitään.
Tiedätkös, se ottaa joskus kupoliin.Muistuttaisin vielä siitä kerran: Kun joku muistuttaa sulle jotain. Iso ego, anyone? Mella, nyt on aika nostaa käsi pystyyn.
Ninni

ViestiKirjoittaja Umac » 27.02.2024 18:33

Muistattehan vastata ap kyselyyn! (sivulla 1)
Oli se puolesta tai vastaan, epäselvää tai muuta.
Viimeksi muokannut Umac päivämäärä 27.02.2024 18:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.02.2024 18:34

Löysin vihdoin myös tämän hukkaamani julkaisun "liukkaasta pinnasta" maissa, joissa eutanasia on jo aiemmin hyväksytty: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3070710/
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.02.2024 18:38

Ei. Vaan se on pöljä tapa keskustella silloin kun sen jälkeen tulee puuta heinää. Asia olisi ihan eri, jos sieltä tuliskin tiukkaa faktaa mutta kun ei sitä tule vaan kaiken maailman luulottelua ja kuvitelmaa. Ja mä en ole tässäkään keskustelussa ainoa joka siitä sinulle sanoo. Sinun jutut on tässä keskustelussa olleet välillä ihan älyttömiä. Se ei ota mulla egon päälle yhtään. Miksi ottaisi? Onko sinun nyt vaikea ottaa vastaan se palaute, että sä höpöttelet aika lailla omiasi?
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 27.02.2024 19:10

Et ole yhtään vilkaissutkaan niitä linkkejä mitä tänne on minä+muut laiteltu.
Jos lukisit niitä, tietäisit ettei tässä kukaan omiansa puhele.
Se mikä varmaan monia mun jutuissa kismittää, on se etten lähde tuohon tunnepitoiseen "olipa kerran"-tapauskeskusteluihin, jossa jonkun henk.koht traumat ovat lähtökohta. En voi sanoa, etteikö joku mummo ole ollut siinä tilanteessa missä väitetään. Niillekin tarinoille on toki aikansa ja paikkansa,ja ne ovat varmasti tosiakin osa, mutta siitä huolimatta.
Enkä liity siihen kotkotukseen, missä nyökytellään "minä ainakin jos kärsisin haluaisin päästä pois".
Täysin mielenkiinnottomia fraaseja, vaikka saahan niitä väliin heitellä toki. Mutta näyttää että heti jos ei niihin lähde mukaan, seuraava viesti on jotain missä haukutaan.
jos haluan koota hyvänpäivän juorukerhon, niitä löytyy muualtakin. Tai ehkä mulla ei vain kiinnosta tuollainen pehmeä höpötys. Joka on vain jotain itse itsensä tai toinen toisensa yllyttämistä johonkin tilaan.
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.02.2024 19:19

Mella M kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Aivan, Ninni. Ihan kuin eutanasiaan liittyvien asioiden pohtiminen kaikilta kannoilta olisi osoituksena julmuudesta ja siitä ettei ymmärrä ihmisten kipua ja kärsimystä. Totta kai se ymmärretään! Eikö juuri nyt ole oikea aika penkoa ja tuoda esille kaikki tiedossa olevat epäkohdatkin ja miettiä, mikä on oikea tapa Suomessa toimia, etteivät muualla esiin tulleet uhkakuvat toteudu? Tällaisessa keskustelussa käy aina niin, että ihmiset alkavat näyttää joko mustilta tai valkoisilta, vaikka useimmat pystyvät näkemään asiat useammalta kantilta ja näkevät harmaatkin sävyt.

Kaikilta kannoilta? Sinunko mielestä se on kaikilta kannoilta keskustelua, että sä floodaat lähinnä linkkejä, missä tuodaan yksittäisiä tapauksia siitä, miten jossain on mennyt pieleen tai jonkun eutanasiaa vastustavan järjestön mielipiteitä totena? Kaikilta kannoilta? Onko se tosiaan kaikilta kannoilta asiasta keskustelua, että sä sanoit, että ensin pitää kokeilla palliatiiviset hoidot ja sedaatio ennen kuin harkitaan eutanasiaa? Oikeasti, onko tuo sinusta kaikilta kannoilta katsomista jos ihminen on niin kivuissa, että se täytyy pitää tajuttomana? Minusta sinulta on tullut esiin tasan yksi kanta silloinkin kun olet väläyttänyt edes pientä mahdollisuutta eutanasialle. Että aikamoista jeesustelua. Ja ilmeisesti lopussa vielä väität, että sinä esimerkiksi näet asian useammalta kantilta ja näet harmaankin sävyt eikä kukaan muu? Mitä kaikkea sä olet jättänyt lukematta?

Kyllähän täällä on vaikka kuinka monta, jotka tuovat esiin samaa kantaa kuin sinäkin. Miksi minun pitäisi toistaa sitä? Tätä puolta, jota olen tuonut esille, ei ole tuonut kukaan muu kuin minä ja Ninni.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.02.2024 19:25

Trauma ja kokemus on eri asioita. Kaikki koetut tai nähdyt asiat eivät ole traumoja.
Se millaisen elämänlopun jokainen ihminen omalle kohdalle haluaa ei ole lainkaan epärelevantti pointti näissä keskusteluissa.

Minusta tuntuu, että sinun on todella vaikea käsitellä tätä koko asiaa. Ilmeisesti et edes ymmärrä omaa kuolevaisuuttasi tai ole koskaan ajatellut sitä. Jo eläinlääkäriketjussa huomasi, että sinulla oli aivan kummallisia käsityksiä eutanasiasta ja leimasit jotkin eläinlääkärit tai eläinlääkäriasemat eutanasiamyönteisiksi (todennäköisesti aivan turhaan) ja tuntui, että asiasta puhuminen oli sinulle henkilökohtainen loukkaus. Se miten reagoit näihin asioihin, kuvastaa minusta sitä, että kieltäydyt jollakin tavalla käsittelemästä koko asiaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.02.2024 19:27

Ja jos en floodaa, niin ilmeisesti puhun omiani ;)
Kenellä tahansa muullakin on mahdollisuus tuoda esille kaikki se onni (mielellään linkit), mitä eutanasia on maailmalla tuottanut.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.02.2024 19:31

Vieras kirjoitti:Ja jos en floodaa, niin ilmeisesti puhun omiani ;)
Kenellä tahansa muullakin on mahdollisuus tuoda esille kaikki se onni (mielellään linkit), mitä eutanasia on maailmalla tuottanut.

Jännä juttu, että se onni piilee noissa sinunkin jutuissa, koska eutanasia saadaan ihmisen omasta pyynnöstä (poikkeusena ne maat, missä vanhemmat voi pyytää sitä alaikäiselle lapselle). Ne ihmiset, jotka ovat eutanasian mahdollisuudesta hyötyneet eivät ole siitä kovinkaan paljon enää kertomassa. Mutta jos kaipaat jotain yksittäisiä tapauksia tarinoita, jotka on kerrottu ennen kuolemaa, niin kyllähän sinä ne olet jo löytänyt, kun olet kerran asiaa niin monipuolisesti tutkinut ;)
Mella M

ViestiKirjoittaja Purrfect » 27.02.2024 19:35

Ninni kirjoitti:Kannattaa puhua asiasta asioina, koska mun mielestä mitkään kuulopuheina sivusta kuullut nyyhkytarinat ei saa olla näin isojen päätösten perusteena.
Yleinen etu myös on parempi, kuin yhden ihmisen etu. Jos yleinen etu ei ole vaarassa, niin jokainen saa tappaa itsensä joka päivä, jos haluaa. On oikeus omaan kehoon ja omiin päätöksiin.
Mutta monet loppasuut odottaa jo kuolavaluen, milloin pääsee köyhistä eroon eutanasialla.

Minusta nimenomaan ne tuntemukset, joita ihmiset näissä tilanteissa kokee, ovat aika iso osa keskustelua. Ne on nimenomaan niitä faktoja, mitä ihmiset kokee, ja joutuvat kokemaan kun elämä on kärsimystä. Faktaa taas ei ole se, että ehkä nyt sitten joku tulee ja tappaa kaikki köyhät ja ei halutut pois maailmankartalta tuostanoinvaan kun siltä tuntuu.

Tästä olen samaa mieltä: Yleinen etu on parempi, kuin yhden ihmisen etu. Tästäsyystä nimenomaan kannatan eutanasiaa. Ei ole väliä haluaako naapuri eutanasian, tai minä itse, on väliä sillä, onko sitä edes mahdollista itse halutessaan pyytää.
Yhden ihmisen etu on käskeä sen kärsivän elää, koska en halua että voit kuolla varmasti ja kivuttomasti autettuna, tapa mielummin itsesi muuten, ja toivo onnistuvasi kerralla ettet ole vielä pahemmassa jamassa, jos kerran et halua elää.
Yksilönvapaus on tässä kaikkien vapaus, eikä kenenkään pakko.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Umac » 27.02.2024 19:56

Äänikirjoina on ainakin tätä tarjolla (Storytel), jos keskustelu ja asian pohtiminen kiinnostaa:
Kuva
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Ninni » 27.02.2024 20:05

Jo eläinlääkäriketjussa huomasi, että sinulla oli aivan kummallisia käsityksiä eutanasiasta ja leimasit jotkin eläinlääkärit tai eläinlääkäriasemat eutanasiamyönteisiksi (todennäköisesti aivan turhaan) ja tuntui, että asiasta puhuminen oli sinulle henkilökohtainen loukkaus.

Kirjoitin, ja tiedostin siinä kyllä miten se käsitetään,
Olen varmaan ainoa, joka on missään ketjussa ikinä, kautta facejen ja foorumeiden historian, (tai en ole vain törmännyt sattumalta) uskaltanut tai edes huomannut tuoda muunkin näkökulman koirien lopetteluun, kuin sen missä joku läheisriippuvainen muori on sokeutunut koiransa ontumiselle: Sallittu on vain se tarina jossa muori on nössö joka ei päästä irti eikä näe, että siitä koirasta on enää pää ja puolikas selkäranka jäljellä, ja se raahautuu eläinläkäriasemalle kuin puoliksi puristettu hammastahnatuubi muorinsa vetämänä. Jonka jälkeen tämä muori ei halua sitä lopettaa, koska elämä on pyhää. Näitä skenaarioita kerrotaan, ja jos jollain on toinen mielipide, se teilataan: Väkisinkin, vain koska ei liity kuoroon. Joku voi tunnistaa siitä tietyt tilanteet, mitä on kokenut, ja toivottavasti saa vahvistuksen: Ei , et ole tullut hulluksi. Ihminen voi edelleen kuunnella itseään ja koiraa, eikä tarvitse yrittää mahtua toisten rautalangasta vääntämään piparkakkumuottiin istumaan paskat housussa.
Tuollainen tarina toistuu useimmiten, ja kukaan ei koskaan ole sitä mieltä, että koiraa ei tarvitse viedä piikille heti, kun sillä kerran pääsi oksennus 10 vuotispäivä jälkeen.
Sama juttu tässä, tosi harva näissä (yleisimmissä kuorolauluharjoituksissa )edes pystyy kohdistamaan terävyysalueensa sellaiseen kohtaan, mitä ei yleinen narratiivi ole heille toistanut jo pitkään. Se on tosi huvittavaa.
Joku ehkä lukee, ja tajuaa, ei vain puhu mitään.
Ja veikkaan, että näistä mun kirjoituksista on hyötyä ainoastaan sille, joka on kykenevä näkemään ne tietyt harmaan sävyt. Et ole yksin. Se joka ei ole älyllisesti laiska, vaikkei olisi mikään lääkäri tai farmaseutti. Laiskuus on se pahin juttu.

koska en halua että voit kuolla varmasti ja kivuttomasti autettuna, tapa mielummin itsesi muuten, ja toivo onnistuvasi kerralla ettet ole vielä pahemmassa jamassa, jos kerran et halua elää.
Yksilönvapaus on tässä kaikkien vapaus, eikä kenenkään pakko.
Purrfect

Periaatteen tasolla näin: sitten vielä pitää nähdä se käytäntö. Ideologiahan olisi jo valmis, että kärsimys pois.

Ideologia on se aate.
Ninni

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät