Hauska huomio, koirien omistaminen ja etätyö

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Hauska huomio, koirien omistaminen ja etätyö

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.02.2024 20:07

Aloin tänään etäpäivänä miettimään, miksi meillä edes on koiria. Että niiden elämä on niin tylsää, kahdeksasta neljään pääasiassa vain loikoilevat sohvalla, alkoi käydä ihan sääliksi niiden toimettomuus ja se, etten ehdi touhuta niiden kanssa juurikaan. Mietin miten en ole ennen edes tajunnut miten tylsää koirilla päivisin on!
Ja sitten tajusin - etätyö. Enhän mä ole toimistopäivinä ollut katsomassa koirien tylsyyttä, siksi sen näkeminen tuntui nyt ikävältä. Koirat on niin helppo jättää työpäivän ajaksi kotiin, mutta kun on niiden kanssa kotona, niin säälittää :D

Ja faktahan on, että etäpäiväni aikana koirat pääsee ulos pihaan juoksentelemaan ainakin 5 kertaa ja välillä pienelle lenkillekin, saavat rapsutuksia ja huomiota välillä ja luita järsittäväksi. Että eihän niillä ole ollenkaan niin tylsää kuin lähityössä ollessa :) Kaikkea sitä tulee mietittyä.
Vieras

Re: Hauska huomio, koirien omistaminen ja etätyö

ViestiKirjoittaja Umac » 22.02.2024 04:26

Asiassa on pointtinsa. Siksi monen olisi hyvä miettiä mitä sille eläimelleen voi ja jaksaa tarjota.
Eläimet sopeutuu, toki. Mutta onko se lajinomaista, järkevää tai loppuun ajateltua?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.02.2024 09:03

Kyllä, mutta töissä on yleensä koiranomistajienkin käytävä :D Yleensä, vaikka kaikkien ei tarvitsekaan. Ja työajan ulkopuolella meillä ei muita harrastuksia olekaan kuin koirien kanssa oleminen ja tekeminen. Sitäkin suuremmalla syyllä, kun työpäivien ajan ovat iisisti/yksin kotona. On vaan eri asia nähdä se koirien työpäivien aikainen "tylsyys", kuin olla toimistolla, näkemättä. Ap
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 22.02.2024 09:14

Ihan ehdottomasti töissä pitää käydä! Olen itsekin töissä juuri nyt, pois kotoa.

Minulla on edellinen koira ollut yksin jopa 8,5 - 9h kun töissä piti silloinkin käydä. Koppasin sen sitten samoin tein mukaan, päiväkodille, kauppaan, metsäkenkille jne.
Kyllähän ne sopeutuu.

Oma nykyinen on omalla etätyövuoroilla hyvin samanlainen kuin kotipäivinä: se nukkuu alun tunnit. Sitten aktivoituu kun isäntä palaa kotiin, sitten lähtevät monesti liikkeelle ellen minä ole jo sen kanssa kotipäivinä liikkeellä.
Se kulkee kuin juna sitä samaa säännöllistä elämäänsä mitä kulkenut nämä viimeiset vakiintuneet ajat, reipas 1,5 vuotta. Sitä edeltävästi nykyiselläkin oli pidempiä yksinoloja mitä nykyään mutta epäsäännöllisempänä.

Ah niin, juolahti vielä mieleeni, että asiahan on esillä myös tuossa Koti koiralle - ohjelmassa, sen ketju tuolla eri osiossa.
Moni kertoo, että koska
-lapsi
-työ
-opiskelu
-joku
vie aikaa elämästä, koirasta luovutaan. Se tosin monesti kytkeytyy saumattomasti myös koiran ongelmakäytökseen, mihinkäs muuhun.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 22.02.2024 09:20

Suurin osa ihmisistä on varmaan kautta aikojen ollut töissä kodin ulkopuolella. Ja koirat ovat "nukkuneet" kotona. Niin on ollut minullakin.
Paitsi että viimeiset 10 vuotta koirat ovat saaneet (kovia pakkasia lukuunottamatta) sisätiloissa olemisen sijaan olla ulkona tilavassa tarhassa jossa on iso lämmin sisätila niille myös.

Nyt sitten Koronan tultua olen tehnyt ensin kokonaan etätöitä ja tällä hetkellä monipaikkatyötä jossa olen pääsääntöisesti etätöissä mutta käyn joinain myös olemassa fyysisesti työpaikalla.
Aikuiset koirat etäilevät täällä kanssani hyvin sujuvasti. Enimmäkseen nukkuvat, mutta välillä päästän niitä pihalle leikkimään, joskus ovat siellä kauankin, jos keli on sopiva.
Sulan maan aikaan viihtyvät pihalla paremmin ja pidempiä aikoja.

Etäpäivinä saavat välillä luut meilläkin, ja tietenkin rapsutteluja ja päivittäin myös jotain pientä tempputreeniä.
Lähipäivänä vastaavasti sitten ovat ulkona jossa on eri tavalla virikkeitä, hajuja jne.

Kyllä etätyö on tuonut ainakin meillä koirienkin elämään lisää laatua, kuten minullekin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 22.02.2024 09:25

Ootteko muuten huomanneet, se on kysymyksenä aika monilla kasvattajilla? Siis esim. päivitetyillä kotisivuilla missä kasvattaja pitää vaikka osiota: lue tämä ennen yhteydenottoa tms.
Ja toki sitä moni myös kysyy puhelimessa ja naamakkain, ihan syystä.
Ei voi ajatella, että ottaa eläimen ymmärtämättä, että sen kanssa pitää oikeasti myös olla. Ihan konkreettisesti siis.

No mutta, mulla jokin kuva jossain, missä päivänä yhtenä koira tuijotti olkkarista himan työhuoneeseen ja syytti katseellan kun istuin koneella edelleen :D
Moni saa varmaan ajatuksesta kiinni kun työpäivä lähenemässä loppuaan.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.02.2024 09:39

Tai menepä sulkemaan läppärin kansi joskus kesken työpäivän, niin koirat pomppaa pystyyn että jess, nyt se lopetti! :D Meillä on ihan työnantajankin suositus että esimerkiksi asiakaspuheluiden välillä pidetään pieni tauko. Ja eihän sitä taukoa voi paremmin viettää ja päätään nollata, kuin käymällä pihassa koirien kanssa, leikkimällä hetken tms. Mukavaa kaikille osapuolille. Ap
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 22.02.2024 09:54

Myös kännykannen napsahdus kiinni aktivoi meillä koiran, varsin jos isäntä tekee sen. Kaikkeen ne ehdollistuu!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Ninni » 22.02.2024 10:01

Ennen kuin ottaa työssäkäynnistä silti liikaa huonoa omaatuntoa, niin koira tarvitsee kuitenkin luontaisesti lepoa ja unta huomattavasti enemmän kuin ihminen.

Enemmän kuin 8 h yksinolijat, mulla käy sääliksi koirat, jotka saisivat muuten levätä mutta heidät viedään johonkin päiväkerhoon. Saako koira niissä nukkua? Pahinta jos koiraa jatkuvasti aktivoidaan.

Koiralle se 8 tuntia on juuri ja juuri sopiva lepoaika päivässä, ihmisen ollessa pois. jos koiralla on joku käytösongelma, niin se tilanne ei ole normaali. Oikeasti tasapainossa oleva koira nukkuu paljon, yksin tai ei yksin.

Haittapuolena on juuri kun koira virkistyy, se ihminen on usein ollut päivän töissä, ja virkeystilasta riippuen joutuu venymään. Ja muut vapaa-ajanvietot voi olla hyvä unohtaa arkisin, jos on ainoa koiran lenkittäjä.

Sanoisin että useimmille koirille voisi riittää se 6 -7 h yksinoloa, tai vaikkapa 5, koska kivahan se on koiralle omistajan kainalossa pötkötellä. Mutta unen tarve ei vähene.
Ninni

ViestiKirjoittaja Rigge » 22.02.2024 10:06

Etätyö on mahdollistanut mun koiralle ylimääräisen lenkin päiväsaikaan, sen sijaan että olisi yksin kotona klo 7-15. Tekee itsellekin hyvää päästä välillä ulos raittiiseen ilmaan töiden lomassa, varsinkin syksyllä ja talvella, kun päivänvalon aika on lyhyt. Pidän päivällä pidennetyn lounastauon, ja jatkan iltapäivällä töitä pitempään. Työtiimini on ulkomailla toisella aikavyöhykkeellä, joten samalla tulee heidänkin kanssaan ylimääräinen yhteinen tunti.
Rigge

ViestiKirjoittaja smörgen » 22.02.2024 10:22

Ai että mä odotan, että saan taas koiran! Menee etäpäivät ja kävelypalaverit ihan "hukkaan" ilman koiraa :mrgreen: Toki kissojakin ehtii kivasti aktivoida etäpäivän aikana, mutta en mä niitä kävelypalavereihin raahaa mukaan.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.02.2024 10:31

Meille tuli tällä viikolla pentu ja jännitin miten etätyö onnistuu... No täydellisesti! Pentu tuossa leikkii itsekseen, järsii luuta ja nukkuu. Ihmettelin vähän, ja sit hokasin, että kasvattajan teki myös etätöitä. Eli pennulle se on normaalia että ihminen istuu pöydän ääressä tekemässä omiaan, eikä koko ajan palluttele häntä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 22.02.2024 10:43

Joskus sydäntalvella kovien pakkasten aikaan saattoi olla (mummosheltti oli silloin vielä laumassa) että kaikki koirat nukkuivat ihan koko 7 tuntia mitä tein töitä.
Vaikka välillä nousin vaikkapa vessaan, kahville tai syömään, ei sillä ollut koiriin mitään vaikutusta.
Kun lopetin työt kokonaan ja kutsuin niitä että päästän pihalle niin silloin vasta nousivat.

Nyt kevään lähestyessä huomaa selkeästi että se vaikuttaa koirienkin vireystilaan. Kissoista puhumattakaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Ninni » 22.02.2024 11:00

Eli pennulle se on normaalia että ihminen istuu pöydän ääressä tekemässä omiaan, eikä koko ajan palluttele häntä.

:o Toivottavasti puhut läpällä eikä tämä todella ollut sulle uusi tieto. Vastuullinen kasvattaja ei myy pentua sellaiselle, joka luulee että sitä tai siis häntä pitää koko ajan pallutella. Tsiisuss ;)
Kasvattajan tehtävä olisi edes vähän evästää miten pentu kasvatetaan niin, että siitä eikun hänestä tulee tasapainoinen koirakansalainen.

Pentua on hyvä käyttää kusella tietysti useemmin kuin aikuista, mutta kusellakäyntiäkin pitää jossain vaiheessa harventaa normaalitasolle, koska turha opettamalla opettaa pidätyskyvyttömäksikään. Koira joka liikkuu ja leikkii saa pissahädän helpommin, nukkuva koira pärjää sen poissaolon ajan. Koirakohtaista toki, en kannusta ketään tietenkään tahallaan singuttamaan koiran rakkoa äärimmilleen koska ei sekään ole terveellistä.
Ninni

ViestiKirjoittaja pihistelijä » 22.02.2024 11:40

^ Minä tulkitsin tekstin niin, että oli positiivinen yllätys, että pentu leikkii itsenäisesti. Pennuthan nukkuvat kovin vähän aikaa kerrallaan, ja oletusarvoisesti työ keskeytyy alkuvaiheessa tämän tästä.
pihistelijä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 22.02.2024 13:50

Sanoisin, että meilläkin mun osittainen etätyö on koirien kannalta luksusta. Toki itsenikin kannalta. Vaikka läppärillä/puhelimessa olen, olen kuitenkin fyysisesti läsnä koirille. Rapsuttelen kyllä, kun joku tähän viereen tulee ihmettelemään. Käydään mun tauoilla pihalla pyörähtämässä. Meillä kyllä koirat skarppaantuvat ja osa lähtee seuraamaan, jos nousen tästä ylös vaikka vessan tai keittiöön. Osa nukkuu tai huilaa muuten vaan. Sisäinen kello noilla on aika hyvä, tuntuvat tietävän koska työpäivä päättyy ja lähdetään lenkeille.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.02.2024 18:41

pihistelijä kirjoitti:^ Minä tulkitsin tekstin niin, että oli positiivinen yllätys, että pentu leikkii itsenäisesti. Pennuthan nukkuvat kovin vähän aikaa kerrallaan, ja oletusarvoisesti työ keskeytyy alkuvaiheessa tämän tästä.

No just näin, aivan oikein tulkitsit! Mun ei ole tarvinnut itse kasvattaa pentua siihen että sitä ei huomioida koko aikaa, kuten aiempien pentujen kanssa on pitänyt tehdä. Tämä osasi sen jo, viihtyy täysin itsenäisesti touhuten ja välillä ottaa päikkärit, Tosi hieno ja tasapainoinen pentu!

Ninnille sanon vaan että *huokaus*.
Vieras

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 23.02.2024 12:25

Kissoilla on selvä rytmi, käydään syömässä miehen noustessa aiemmin ja takaisin nukkumaan, sitten ravataan ulos-sisään klo 10-12 ja nyt ollaan taas nukkumassa. Kuin kuuta nousevaa odotan, että tulee vähän lämpimämpi ja yksi ikkuna saa olla koko päivän auki, linnut laulaa ja ötökät lentelee. Silloin kissojen määrän huomaa lähinnä katovasta kissanruuasta. :lol:

Sitten illalla kun alkaa hämärtää, alkaa uusi ralli :lol:

On eläimelle aika luksusta tämä etätyö. Vaikka niihin ei voi keskittyä, niin ihminen on kuitenkin paikalla.
Kissimyyr6-66

Paluu Rekisteröimättömät