Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 16.02.2024 13:05

Aika kamalaltahan tuo tilanne kuulostaa. Olisi varmasti itsellä motivaatio opettaa seuraajaa aika minimaalinen. Vaikka eipä kai tuo tilanne seuraajan vika ole.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Pihistelijä » 16.02.2024 13:21

Eikös työnantaja maksa sairausajan palkkaa vain siltä ajalta kuin on sovittu (esim. 10 päivää)? Tarkoitan, että jos on ollut talossa kauan ja irtisanomisaikaa on vaikka 6 kk, niin tekeekö irtisanomisaika poikkeuksen? Saako siis koko loppuajalta normipalkan joka tapauksessa vai tippuuko Kelan sairauspäivärahalle jo heti 10 päivän jälkeen?

nyt nimettömänä kirjoitti:mikä nyt ei todellisuudessa sitten ole mikään bonus, kun katsotaan että olet saanut tuloa jolla pitäisi pärjätä X-määrän aikaa.
.

Tuntuisi loogiselta, että asumistuki toimii juuri noin. Jos sellaiselle on tarvetta, niin kauanko loppupalkka vaikuttaa sen maksatukseen? Loppupalkassa kun lomapalkatkin mukana, niin tilille tuleva summa on joka tapauksessa aika iso.
Pihistelijä

ViestiKirjoittaja Fran » 16.02.2024 13:42

Mä tein aiemmassa hommassa epävirallisesti vuorovastaavan hommia. Sitten meille tuli insinööri, joa ylennettiin viikon jälkeen vuorovastaavaksi. Mä opetin sen hommaansa, rividuunarin palkalla. Hänet rekrynnyt tyyppi vielä mainosti hänelle, et oot parhaassa mahdollisessa opissa. Teki mieli kysyä, et jos mä oon ollut hommassa niin hyvä, niin miksi siihen otetaan pystymetsästä joku toinen. Tää hommaan palkattu oli kyllä hyvä siinä hommassa eikä ollut millään tavalla hänen syynsä et hän vei mun työt. Ja pian hän siirtyi samassa firmassa parempiin päivätöihin, ja hän vaati että musta tulee hänen seuraajansa :mrgreen:
Fran

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 17.02.2024 09:52

on aloja joissa työskennellessä ei saa kertoa työstään mitään.
miten sellaiset ihmiset pärjää päänsä kanssa?
joo onhan siellä työkaverit ja työterveys jolle voi purkaa olotiloja ainakin jossain määrin, mutta tulipahan mieleen silti, että miten he saavat paketin pidettyä kunnossa.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 17.02.2024 10:25

Ei ole kaikilla työterveyttä tai työkavereita.
Siihen päälle yksityisyrittäjyyden stressit.
Erilaiset eläinten (ja siinä sivussa myös lasten) kaltoinkohtelutapaukset,
jatkuva pelko että ovesta kävelee narkki, joka haluaa ryöstää rahat ja lääkkeet…

Sitten ihmetellään miksi Ell niin usein päätyy itsemurhaan.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Umac » 17.02.2024 11:15

^^ Viittaatko täysin salattuun työnkuvaan, yleiseen vaitioloon vai mihin?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 17.02.2024 11:19

Umac kirjoitti:^^ Viittaatko täysin salattuun työnkuvaan, yleiseen vaitioloon vai mihin?

täysin salattuun.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.02.2024 11:23

Mikä on tällainen täysin salattu työnkuva missä sitten sattuisi asioita, mistä voisi olla tarve puhua, mutta mistä ei voisi mitään puhua?
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 17.02.2024 11:27

^^ Ok. Janne Lehtonen viittasi omaan aiempaan työhönsä viikolla, Puoli seiskassa. Määränpään sai kertoa perheenjäsenille mutta muutenhan ryhmä on suljettu ja peitetarina oli aina sama, suksivoiteen testaus :mrgreen:
Kuka uskoi, kuka ei. Kun baariin pamahtaa tiimi hyväkuntoisia janttereita niin voihan sitä uskoa vaikka lentäviin lehmiin.
Janne Lehtonen on siis hän: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4602948
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 17.02.2024 11:40

Mella M kirjoitti:Mikä on tällainen täysin salattu työnkuva missä sitten sattuisi asioita, mistä voisi olla tarve puhua, mutta mistä ei voisi mitään puhua?

jos vaikka ajattelee miten matalalla kynnyksellä töistä puhutaan, esim. tänkin palstan ketjuissa, ja kuinka normaalia se on todeta "miten meni töissä? / miten meni viikko?" niin silloinhan ihan jo tuollainenkin ulottuvuus jää kokonaan pois, kun ei voisi sanoa mitään tai vastaavasti aina "menee hyvin konttorilla".
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Dacrest » 17.02.2024 13:47

Mella M kirjoitti:Mikä on tällainen täysin salattu työnkuva missä sitten sattuisi asioita, mistä voisi olla tarve puhua, mutta mistä ei voisi mitään puhua?

Yhden suuren kansainvälisen firman palkkalistoilla olevat eivät saa kertoa mitään, edes missä ovat töissä.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.02.2024 14:20

Vaikka työ tai työpaikka olisi kuinka salaista, niin kyllähän kotona voi esim. kertoa, että on ollut rankkaa tai että pomo on ihan hiton hankala. Väkisinkin se kotona oleva tietää, että toinen kuitenkin käy töissä ja jos ei saa kertoa edes että missä on töissä, niin yleensä vaihtoehtoja ei ole kovin montaa. Lääkärikin voi kertoa kotona, että oli rankka päivä, että lapsi kuoli elvytyksessä, mutta ei mitään sellaista, että lapsi olisi tunnistettavissa (toki jos on aivan pieni paikkakunta, niin pelkkä tieto voi paljastaa asian, mutta jossain keskussairaalassa työskentelävä lääkäri ei pelkästä tapahtumasta kertoessaan kyllä vielä syyllisty mihinkään salassapitosäännösten rikkomiseen. Joskushan on myös tilanteita, että vaikka olisi kuinka salassapidettävä asia, niin väkisinkin puoliso arvaa, että oma puoliso oli hoitamassa tätä työtehtävää. Jos jossain Teuvalla valvontaelli löytää navetasta 200 puolikuollutta lehmää ja siitä uutisoidaan lehdessä, niin kyllä puoliso ja varmasti monet muutkin tietää, että kuka eläinlääkäri kävi paikalla ja montako nautaa on jouduttu lopettamaan ja sekin tiedetään, että mikä tila on kyseessä ja että isäntä on ajautunut ryyppyputkeen.

Mä olen ollut töissä missä käsiteltiin hyvin salaista materiaalia, mä en saanut kertoa esim. työmatkoistani somessa, en siis laittaa päivitystä lentokentältä tai hotellista tai ylipäätään, että olisin jossain muualla. Asiasta sai kertoa asuinkumppanille, mutta ei muille. Jos mulle vaikka soitti joku kaveri kun olin työmatkalla, en saanut kertoa, että olen työmatkalla enkä varsinkaan sitä, että missä. Mutta kyllä mä sain kertoa kotona, jos oli ollut kenkku viikko, joku työkaveri rasittava tai ketutti, että palkankorotus viivästyy tai hain toista tehtävää yms.
Viimeksi muokannut Mella M päivämäärä 17.02.2024 14:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Mella M

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.02.2024 14:23

Dacrest kirjoitti:

Yhden suuren kansainvälisen firman palkkalistoilla olevat eivät saa kertoa mitään, edes missä ovat töissä.

Onkohan näitä firmoja vain yks? Koska sittenhän se on helppo arvata, missä kaveri on töissä jos ei voi kertoa :D Mutta näissä tullaan aina siihen, että voiko tuollaista oikeasti rajoittaa, että meneekö työntekijän sananvapauden yli. On toki työpaikkoja, esim. vaikka puolustustekonologiaan liittyviä, joissa ei edes työpaikkaa voisi paljastaa ainakaan kovin suurelle piirille, mutta kai sen sentään puoliso tietää vai miten haetaan yhdessä asuntolainaa tms?
Mella M

ViestiKirjoittaja Dacrest » 17.02.2024 14:36

^varmaan näitä firmoja on enemmänkin joilla on noin laaja salassapitovelvollisuus.
Ei kait siinä mitään sananvapauden rajoittamista ole. Työsuhde on kuitenkin vapaaehtoinen sopimus josta voi kieltäytyä, jos kokee ehdot kohtuuttomiksi.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.02.2024 14:54

Työsopimusta ei yleensä pidetä sillä tavalla vapaaehtoisena, että kun sen allekirjoittaa, että sitten pitäisi suostua mihin tahansa. Eli kyllä tuollainen voi rajoittaa sananvapautta ellei sille sitten ole sananvapautta painavammat perusteet, esim. juuri joku valtion turvallisuus. Jos työsopimukseen suhtauduttaisiin täysin vapaaehtoisena sopimuksena, niin silloinhan meillä ei olisi tarvetta työlainsäädännölle tai työehtosopimuksille. Mutta niitä on juurikin sen työntekijän aseman turvaamiseksi, koska lähtökohta on se, että jokaisen on tehtävä töitä ja työnantaja olisi ilman sääntelyä liian määräävässä asemassa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Huh » 22.02.2024 00:26

Keskiviikkona noin klo 13.43 kuului taivaalta tosi kova ja outo ääni, en ollut koskaan aiemmin kuullut. Ei kuulostanut lentokoneelta vaan ääni oli todella kova ja erilainen kuin lentokoneen ja seasta kuului vielä korkea vinkuva ääni. Ei kestänyt kuitenkaan kauaa. Mitään ei taivaalla näkynyt, oli kyllä pilvistäkin.
Ajattelin että voisi olla jokin hävittäjä kone mutta outo ääni siihenkin tai sitten ohjus, näinä aikoina sekin tuli mieleen.
Nyt sitten luin Ylen sivulta että satelliitti on ohittanut Suomen matalalta lentäen viimeisellä kierroksellaan pudotessaan sitten 19.17 tyyneen mereen.
Oli varmaan sitten sen ääni! Ja kun luki että meni nopeasti ohi kun vauhtia oli niin sopii siihenkin että ääni ei kuulunut kauaa.
Kuuliko kukaan muu tuota satelliitin ääntä sen ohittaessa Suomen matalalta?
Huh

ViestiKirjoittaja Mella M » 22.02.2024 00:43

Otetaas pois :)
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 22.02.2024 20:30

Ihmisen puheäänestä:

Onko muita joilla ärsyttää oikein erityisen paljon kuunnella radiosta kun joku puhuu narisevalla äänellä? Oletan että on, koska tämä ei varmaan ole eka eikä vika kerta, kun narinaa joku miettii.
Jos palstalla on joku joka itse tunnistaa narisevansa, haluaisin ihmetellä ja kysyä:

Tajuaako ihminen itse narisevansa koko ajan, vai onko joku huomauttanut? Yritätkö jotenkin päästä narinatavasta eroon?
Yritin kuunnella todella mielenkiintoista ohjelmaa radiosta, mutta jossain kohtaa taas piti laittaa poikki kun ei korvani sitä narisemista kestä.
Eli siellä oli joku naispuolinen haastateltava, joka narisi oikein huolella. Harmittaa, kun mulla jotenkin ottaa se niin korvaan.Alkaa tuntuun yhtä ilkeältä kuin se kun joku raapii liitutaulua kynsillä. tahattomasti tai tarkoituksella harjoiteltu? Ylittääkö hyöty haitat? Eikö se käy jo kurkkuun?
Ninni

ViestiKirjoittaja Fran » 22.02.2024 23:49

Mä en pysty kuuntelemaan Tuukka Ritokoskea. Musta sen ääni ei sovi radioon, eikä tilannetta paranna se, et sen jutut on tyhmiä.

Radio Rockilla taas on kaikki juontajat sellaisia, joita kuuntelee mielellään :)
Fran

ViestiKirjoittaja kuvatus » 23.02.2024 06:37

Mitä tapahtuu nuorten miesten maailmassa? He ovat raittiimpia kuin vanhemmat ikäluokat ja uskonnollisempia kuin vanhemmat miehet ja ikäisensä naiset.
Sota? Some? Jordan Peterson?
https://yle.fi/a/74-20074377
https://yle.fi/a/74-20062327
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Umac » 23.02.2024 07:32

Nuorten brenkun käyttö joo vähentynyt, mutta valitettavasti täällä pks he ovat ihan rutiinisti sitten bilehuumekäyttäjiä :(

muoks: tuossa paljon lisätietoa linkkien takana https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2 ... 05754.html
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 23.02.2024 11:26

Minä veikkaan, että päihde on vaan vaihtunut. Meidän ikäluokalle huumeet oli ehdoton no-no (paitsi sitten niille, jotka oli kokonaan rappiolla jo ihan nuorena), ei taida olla enää. Ei välttämättä hyvä juttu, vaikka kyllä kännissäkin on saatu pahaa jälkeä aikaan, riippuvuus ei vaan synny yhtä helposti. :?
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Mella M » 23.02.2024 11:30

kuvatus kirjoitti:Mitä tapahtuu nuorten miesten maailmassa? He ovat raittiimpia kuin vanhemmat ikäluokat ja uskonnollisempia kuin vanhemmat miehet ja ikäisensä naiset.
Sota? Some? Jordan Peterson?
https://yle.fi/a/74-20074377
https://yle.fi/a/74-20062327

Nuorissa miehissä on myös paljon hyvin konservatiivisia arvoja kannattavia tyyppejä. Minusta tämä on tosi huolestuttavaa ja varsinkin kun samaan aikaan naisten arvot menee ihan toiseen suuntaan. ilmeisesti nuoret miehet kokee, että miehet olisivat jäämässä alakynteen kun eivät enää hallitse tätä maailmaa niin kuin miehet ennen. Somella on varmasti iso vaikutus.
Mella M

ViestiKirjoittaja kuvatus » 23.02.2024 12:23

Tuota, kumpi on sinusta huolestuttavampaa, nuorten miesten konservatiivisuus vai kasvava arvokuilu nuorten miesten ja naisten välillä? Jos konservatiivisuus, niin mikä siinä on huolestuttavaa?
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Mella M » 23.02.2024 12:35

Tietyllä tavalla molemmat. Mä pidän tällaista uuskonservatismia tosi huolestettuvana mutta myös sitä, että väliin tulee tuollainen arvokuilu. Mä en pidä lainkaan huolestuttavana sitä, että monet nuoret naiset puolustaa ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa. Siihen suuntaan mä toivoisin maailman menevän, en siihen suuntaan, mitä nämä nuoret miehet edustaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 23.02.2024 12:43

Komppailen Kissimyyriä jälleen. Nuoruudessani ei olisi tullut kuuloonkaan mitkään huumeet, ja kannabis laskettiin niihin. Eihän niitä olisi edes saanut mistään, kun ei ollut puhelimia eikä nettiä. Helsingistä en tiedä, mutta ei ainakaan Tampereen torinkulmalla ollut kaupustelijoita, siellä oltiin vain me ryyppäämässä pahaa lonkeroa. Kun ei ollut edes limuviinoja. Eikä ananaslonkeroa. Jos joku huumeita käytti, niin se oli aivan jotain eri rappioporukkaa, ei meidän koulussa ollut ketään enkä tuntenut myöskään ketään.

Nykyään puhutaan jo kannabiksen laillistamisesta ja muutenkin huumeita saa kotiovelle kädenkäänteessä ihan tavallinen tallukkakin. Jopa minä tiedän miten niitä saisi, vaikkei kiinnosta enempää kuin kasa kiviä. Olen siinä käsityksessä että nuorison suhtautuminen huumeisiin on ihan toista kuin silloin. Ei meillä olisi ollut puhettakaan että joku olisi polttanut kannabista. Nykyään se on kai ihan normisettiä. En tiedä olenko aivopesty, mutta en tykkää tästä käänteestä.
Mea

ViestiKirjoittaja smörgen » 23.02.2024 14:41

Olen vuosimallia -78, kasvanut Helsingin lähiössä ja kyllä silloin jo ysärin alussa kannabista pössyteltiin kohtuu yleisesti. Ei sitä missään kadunkulmissa myyty, piti vaan tuntea oikeat tyypit. On varmaan paikkakuntakohtaista. Rappiotyypit veti silloin vahvempaa kamaa, ihan perustyypit saatoivat poltella marisätkiä tai hasista silloin tällöin.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja kuvatus » 23.02.2024 16:20

Uuskonservatiiveihin en ole perehtynyt, mutta konservatiiveja ja liberaaleja on varmaan useampia sortteja. Jonathan Haidt on mielestäni viihdyttävästi avannut näitä arvomaailmojen peruseroja: https://youtu.be/vs41JrnGaxc?feature=shared
kuvatus

ViestiKirjoittaja Mella M » 23.02.2024 16:49

Uuskonservatismi ei ole tässä käytössä mitenkään virallinen termi. Uuskonservatismilla tarkoitetaan oikeasti muuta, mutta musta se kuvastaa sanana hyvin sitä, että miten nuoret ihmiset, jotka yleensä ovat liberaalimpia kuin omat vanhempansa tai niiden ikäluokka, omaksuvat yhtäkkiä aika vanhahtavia periaatteita mm. naisen asemasta ja oikeuksista jne.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 23.02.2024 21:43

Silmiin pisti ylellä juttu nuorten miesten raitistumisesta. Missään ei vain selitetty mitä raittius tarkoittaa, alkottomuutta vai päihteettömyyttä.
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät