Lasten vanhemmat, kuinka koette ilmastonmuutoksen

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Lasten vanhemmat, kuinka koette ilmastonmuutoksen

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.07.2023 16:48

Olen pitempään ihmetellyt, hämmästellyt sitä että lapsia yhä tehdään - paitsi joo, Suomessa syntyvyys on romahtanut
kun katsotaan tätä kesää - mikä tulee olemaan seuraavat kesät - kun Välimerellä palaa, jäätiköt sulaa, golfvirta tyrehtyy, rankkasateet on jo jokainen kokenut
miten kukaan selittää lapsille tai lapsenlapsille mitä tuleman pitää ja miten siitä selvitä?
Ja varsinkin, mitä hton järkeä on tehdä lapsia ylipäänsä? Kun planeetta on tulessa?
Miten perustella lastenteko? Koska seksiä?
Vieras

Re: Lasten vanhemmat, kuinka koette ilmastonmuutoksen

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.07.2023 17:36

Olen surullinen ja kauhuissani lasten ja lastenlasten puolesta. En ainoastaan ympäristön tilan ja sotien vuoksi, vaan myös yhä hullummaksi muuttuvan ja kaikkiin länsimaihin leviävän kulttuurisodan vuoksi ja orastavan maailmantaloutta ja -hallintaa koskevan uuden maailmanjärjestyksen vuoksi.

Nuorten mieli on useimmiten luonnostaan toiveikas tulevaisuuden suhteen ja siinä iässä on luonnollista toivoa lapsia ja perustaa perhe. Ihmisluonto vetää siihen. Niin on ollut aina ennenkin. Itse en enää tässä maailmassa haluaisi synnyttää, jos sellainen vaihtoehto nyt olisi mahdollinen :oops: Omat lapset syntyivät aikanaan aivan toisenlaiseen maailmaan kuin tämä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.07.2023 19:01

Toisaalta, pitääkö sitä sitten unohtaa kaikki unelmansa ja luopua toivosta, olla näkemättä kaikki se hyvä mitä maailmassa yhä on, masentua ja piiloutua säkkiin pukeutuneena kellariin loppuiäkseen itkemään? Ei pidä.
Yhä edelleen on tärkeää nähdä ne hyvät asiat elämässä, unelmoida ja toteuttaa unelmia, olla ja elää mahdollisimman onnellisena.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.07.2023 19:34

Unelmahöttöön ja "kun musta tuntuu" tukeutuminen on mitä surkeinta jos maailma jo palaa, ja kaikki vieläpä näkee sen.
Keskeinen ongelma on yleisesti että kukaan ei uskalla todeta että tämä meni tämä planeetta nyt sitten ihmisen toiminnan lajina takia tuhoon, ihmiset on kuin ei näkis eikä mitään olis tapahtunut vaikka paraikaa tuhoutuu Välimerellä kokonaisia saaria, valtava määrä eläimiä ja samaan aikaan lintuinfluenssa, joka tuhoaa paraikaa satojatuhansia lintuja, lajeja.

Kammottavinta on poliitikkojen alias päätöstentekijöitten hiljaisuus ja rohkeuden, tekojen, toimeen ryhtymisen puute. Päätä pensaaseen. Ihan kuin ei olisi menossa jo nyt todella ison huutomerkin aika. Mutta ei. Ei tehdä mitään. Antaa palaa, antaa sataa, antaa tulvia, antaa tulla rakeita, antaa jäätiköitten sulaa, vuorten lumien
ja taidanpa tehdä tähän lapsen tai vaikka kaksoset ihan huvikseni.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 31.07.2023 19:35

Mä kyllä koputan puuta, kun ei ole lapsia tullut hankittua aikanaan. Tosin ilmastonmuutos siihen ei ollut syynä. Mutta kyllä mun mielestä toivoa vielä on, ihmismieli voi paremmin kun ajattelee asioista toivon kautta ja onhan nyt herätty näihin negatiivisiin muutoksiin vähän eri tavalla kuin esimerkiksi 80-luvulla.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.07.2023 19:43

Toivon ja odotan tähän ketjuun paljon ja monta linkkiä, kuinka näitä ilmastoilmiöitä on saatu hallintaan ja rauhoitettua
isolla pensselillä

ei sillä, että bensanhinta on 0,1 senttiä huokeampi kuin eilen - se on silleen pikkasen niinkö eri asia
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.07.2023 20:02

Höpö höpö tuota provoilua. Ei tarvitse laittaa päätä pensaaseen vaikka ei menekään sinne kellariin itkemään. Me nyt ollaan täällä maailmassa jo. Tehdään jokainen parhaamme luonnon ja ilmaston suhteen, mutta eläkäämme myös ja pyrkikäämme onnellisuuteen. Itkupotkuparkupelkääminen ja jatkuva katastrofivouhotus sairastuttaa vain sinut, eikä auta itse asiaa yhtään. Piste.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.07.2023 20:08

Edellisellä kirjoittajalla ei ollut siis mitään konkretiaa. Yhtään. Asenne ei kato auta jos paskat on jo housuissa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Kissimyyr, yhä » 01.08.2023 10:24

Multa on toi eksistentiaalinen tuska on mennyt ohi aikaa sitten. Ajattelen että tässäkin kalliolla missä istun on ollut pari km jäätä, ja ihmuskunta jäänyt henkiin vallan mainiosti.

Toki kaikki ympäristön pilaaminen surettaa, mutta eipä sille mitään voi, eikä vaikuttaisi mitään vaikka Suomessa palattaisiin rautakauden ihmismäärään tänään. Asian murehtiminen ei asiaa muuta.
Kissimyyr, yhä

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 01.08.2023 10:41

Mjoo, en ole lasten vanhempi, mutta mun elinaikanani maapallo on ollut tuhoutumassa ihan just jo ainakin ydinsotiin, otsonikatoon, DDT/PCB/dioksiini yms myrkkyihin ja happosateisiin. En siis tästä viimeisimmästäkään jaksa ihan vielä lopullisesti panikoitua.
Vaikka tuo lämpeneminen ja sen vaikutukset oikeasti on jo aika huolestuttavalla tasolla niin uskon edelleen että tämä pallo tästä(kin) todennäköisesti vielä jotenkin selviää, ihmisten kanssa tai ilman...

Toki tässä vaiheessa voi jokainen oman napansa osalta miettiä mikä olisi se ilmastoteko mihin itse voi osallistua, vaikka hyvin pienikin. Lisänä rikka rokassa jne. Mutta murehtimalla ja vauhkoilemalla ei maailma ainakaan pelastu.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Mea » 01.08.2023 11:16

Minäkään en ole vanhempi mutten malta olla sanomatta...

Kuva
Mea

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 01.08.2023 17:54

Mulla ei ole lapsia. En kokenut mitään vauvakuumetta koskaan ja mies jäi löytymättä. Jonkin aikaa oli sellainen ehkä fiilis lasten suhteen, mutta en olis ikinä alkanut YH:ksi. Ehkä jos mies ois löytynyt olisin saattanut lapsen tai kaksi tehdä. En olis miettinyt asiaa ilmaston kannalta vaan omien halujeni. Kolmekymppisenä vahvistui ajatus siitä etten todellakaan halua yhtään lapsia.
Mun mielestä nyt ihmiset jakautuu suomessa ja länsimaissa hyvin sellaisiin monilapsisiin ja lapsettomiin. Joko on ainakin 2 lasta tai enemmän tai ei yhtään lapsia.
Lapsia ahdistetaan jo nyt ihan liikaa tällä ilmastonmuutos asialla, kun lasten pitäis saada olla huolettomia. Ne ehtii kyllä panikoida asiasta aikuisena. Syytän Gretaa.
Varsinkin tulevaisuudessa ja jo nyt pitäs lapsien hankinta miettiä enemmän adoption kautta. Eikä mitään lapsettomuushoitoja. Voi olla että mä en ymmärrä sitä millasta on haluta oma lapsi, koska en ole sitä tunnetta kokenut. Silti eikö monille se adoptoitu lapsi ole ihan yhtä rakas. Ja toisaalta se oma biologinen lapsi ei välttämättä olekaan sun mini-me kopio, mitä toivoit.
Titaanijäärä sanoikin sen hyvin, että aina on ollut jokin kriisi mihin ihmiskunnan on pitänyt kuolla. Eiköhän se kuolema tule hitaasti ennemmin kuin nopeesti. Mutta sekin on ainakin muutaman sadan vuoden päässä. Ehkä pelastus on keksitty siihen mennessä.

Lisäys
Mulle sevis ihan äskettäin että maapallolla on ollut jo monia ilmastonmuutoksia, missä on menty ihan nollasta kymppiin. Ihminen ei ole ollut niissä olemassa tai mitenkään osallisena. Napa-alueilla on ollut hyyvin vihreää ja vehreää ja euroopassa jäätä monta sataa metriä. Eläimiä on kuollut sukupuuttoon ja uusia on syntynyt, osa on sopeutunut. Ihminen on vaikuttanut tähän ilmastonmuutokseen, mutta jossain vaiheessa ilmasto olisi muuttunut jokatapauksessa. Nyt vaan ihminen joutuu sopeutumaan tai kuolemaan.
Iidis79

ViestiKirjoittaja veiras » 13.02.2024 19:15

Kyllä tää kauhistuttaa ja ahdistaa ihan helvetisti pienen lapsen isänä. Etenkin poliittikkojen hiljaisuus on karmaisevaa. Ihmisistä valtaosa on sitä mieltä, että asioille pitää tehdä jotain ja nopeasti: polarisaatiota ei ilmastonmuutoksen hillitsemisen suhteen juuri ole, mutta media haluaa ruokkia vastakkainasettelua.

Golf-virta on kääntämässä suuntaansa, ja ns. "tipping point" on oikeasti aivan lähellä. Ei ole mitään teknologiaa, joka tästä vie pelastukseen. Olemme niin suuren tuntemattoman muutoksen edessä, että kun se tulee, se on todella äkillinen ja nopea. Ei ole mitään hidasta jääkautta tulossa vaan todennäköisesti vain nopea ekosysteemien romahdus, joka aiheuttaa laajamittaista nälänhätää, ihan täällä Euroopassa, kotiovillamme. Ja jengi lentelee edelleen Kanarialle ja thaikkuihin vailla huolen häivää.
veiras

ViestiKirjoittaja kuvatus » 13.02.2024 20:48

Ei kai tässä muuta mahdollisuutta ole kuin elää ja istuttaa niitä omenapuita loppuun asti ja kiittää kaikesta hyvästä, mitä on saanut. Perustaa perheitä ja kasvattaa lapsia loppuun asti. Viimeistä päivää ei onneksi vielä tiedä. Monille lapsille, nuorille ja lasten vanhemmille se koittaa jo tänään tai huomenna. Monien elämä on pelkkää piinaa jo nyt.
Juice Leskinen, Myrkytyksen oireet: https://youtu.be/sQl6KjkWfEY?feature=share
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.02.2024 21:45

En koe mitenkään. Me olemme täällä oman aikamme, dinosaurukset oli oman aikansa, ja kaikki muu mitä ylipäätään koskaan on ollut maapallolla. Lapset on samaa mieltä.
Vieras

ViestiKirjoittaja MikkoP » 14.02.2024 12:06

Mitä järkeä on sitten edes elää?
Juu, vastaus on sama. Koska ihminen on ihminen.

Mutta hienoa että MUUT tekee minun lapsille parempaa tulevaisuutta. Ainakin yrittää :D
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja M.Z » 14.02.2024 13:16

Lapsia on yksi, olisi voinut olla kenties toinenkin, mutta nyt meni näin syistä x,y ja z
Itse olen sitä mieltä, että kyllä suomalaisten kuuluu lisääntyä ja se on hyvä juttu.
Järkevä lapsimäärä olisi se, minkä vanhemmat pystyvät elättämään ja kouluttamaan, eli mielellään se 1-3 eikä niin että yhdessä perheessä on 10 ja naapureilla ei sitten yhtään. Juu, länsimaissa on sosiaalituet, mutta en pidä terveenä (sen lapsen kannalta) jos jo pienestä pitäen oppii että kyllä yhteiskunta hoitaa, eikä itse tarvitse vastuuta kantaa.
Itse myös lasken, että Suomi ja suomalaiset ovat osansa tehneet. Meillä on täällä tällainen suht. kylmä maaläntti, mutta ollaan pidetty oma populaatiomme sen verran matalalla, että pienempikin läntti maapalloa riittäisi... eli se 2-3 maapalloa tällä suomalaisella kulutuksella... no meidän läntiltä riittää muillekin... ollaan siis nettotuottajia, eli paniikki pois.
Mielestäni siis länsimaissa on tilanne pääsääntöisesti hallinnassa. Ihmisten määrä on joko vakiintunut tai laskusuunnalla. Ongelma on se, että esim. Afrikan suunnalla edelleen pyritään moninkertaistamaan mantereen väkilukua, vaikka kaikki merkit näyttävät että resurssit ovat loppu. Sitten huudetaan apua, kun se isoisän raivaama peltotilkku ei enää elätäkään kolmea kymmenlapsista perhettä ja alkaa nälkä yllättää... Mitään ongelmaahan ei olisi ollut jos olisi todettu että pelto elättää 12 ihmistä, eli 3 lapsiperhettä + vanhukset = suunnilleen 8 aikuista, eli hommataan vain 1-2 lasta / perhe niin ruoka riittää... Mutta eipä tuossa ole mitään ongelmaa, kun voi lähteä ympäristöpakolaiseksi rikkaaseen Eurooppaan tai vähintäänkin turvautua katastrofiapuun, jotta saadaan lapset pidettyä hengissä. Ja sitten parinkymmenen vuoden kuluttua taas ihmetellään lisää, kun ne lapset ovat itse lisääntymisiässä ja leipää pitäisi saada...
Linkola olisi sanonut että luonto yritti hoitaa homman. Jos apuja ei olisi tullut, olisivat "ylimääräiset" ihmiset kuollet nälkään ja populaatio pudonnut takaisin kestävälle tasolle. Humaaniahan tuo ei ole, mutta erittäin tehokasta ja myös erittäin luonnollista. Ennen sairaudet hoitivat populaation kurissapitämisen, nyt lääketiede on mahdollistanut että lähes kaikki selviävät. Pitää siis älytä rajoittaa lisääntymistä. Länsimaissa näin on tehtykin, muutamassa muussa paikassa ei vaan luotetaan että ne rikkaat länsimaat kyllä auttavat ja sinne voi mennä hakemaan sitä onnellista loppuelämää. Entäs ihmisten oma vastuu? Maapallon diktaattorina määrittelisin että ruoka-apu yms. olisivat perhekohtaisia ja kattaisivat 1-2 aikuista + 3 lasta riippumatta todellisesta perhekoosta. Täten perheellä jolla on 1 lapsi jää resursseja yli ja voivat vaikka sitten myydä sen ylijäämän sille 5 lapsiselle perheelle ja käyttää saamansa rahat vaikkapa lapsen parempaan koulutukseen. Elämä on kuitenkin valintoja ja se 3 lasta / pariskunta todennäköisesti riittäisi ylläpitämään väestöpohjaa. Väestökasvutaulukoita wikipediasta katsoneena totesin että jos kaikki olisivat lisääntyneet 1950 luvulta alkaen kuten eurooppalaiset, olisi maapallon väkiluku huomattavasti pienempi. Tarkkoja lukuja en muista, mutta muistaakseni oltaisiin jääty puoleen nykyisestä. Ei siis ole eurooppalaisilla mitään syytä heitellä tuhkaa päälleen ja tehdä vapaaehtoista itsemurhaa lopettamalla lisääntyminen. Päin vastoin... järkevästi toimivia ihmisiä jotka ymmärtävät realiteetit ja osaavat sopeuttaa käytöksensä olemassa oleviin resursseihin tarvitaan.
M.Z

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.02.2024 13:43

Paljon on puhuttu, että maailman väkiluku ei olekaan enää räjähdysmäisesti lisääntymässä, vaan päinvastoin tulevaisuudessa se alkaa laskea: https://yle.fi/aihe/a/20-10001028
Miten sitten Afrikan käyneekään, lisääntyykö siellä ihmismäärä vai ei.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.02.2024 15:25

Jos mikon vastaus oli edelliseen viestiin, eli omaani, niin vastasin vain kysymykseen miten minä ja jälkikasvu ilmastonmuutoksen koemme. Mitään kantaahan en tuossa ottanut siihen kuka tekee mitäkin ja miten elää elämäänsä.
Vieras

ViestiKirjoittaja MikkoP » 14.02.2024 15:55

Se oli aloitukseen.
MikkoP

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 14.02.2024 16:54

Afrikkaa auttaisi parhaiten naisten koulutus ja jossain määrin kulttuurin muutos, että ei tarvitse olla 10 lasta, ehkäisy ensisijaiseksi. Lapsille ilmaista koulutusta, niin että oppivat lukemaan, laskemaan ja englantia, eikä vaan mitään raamattu piiriä.
Itse olen aika kyyninen noitten kehitysmaiden suhteen. Niin kauan kun sinne on rahaa ja apua toimitettu, onko muutosta tullut? Ehkä ei ihan katastrofaalista enää joissakin paikoissa. Rikkaat ja vaikutusvaltaiset vetää välistä ihan häpeilemättä ja mitä tippuu köyhille? Ei mitään. Se köyhä afikkalainen ei kuluta paljon mitään, mutta se maa voi olla ihan takapajula kestävän kehityksen ja ilmastomuutoksen torjunnassa.
Jossain vaiheessa eurooppa ja länsimaat eivät enää pysty kantamaan tulevia ihmisiä ja täälläkin ajaudutaan ongelmiin. Kaikki pakkautuu samalle alueella. Eli pitäisi painostaa niitä kehitysmaita auttamaan ja pitämään huolta omista kansalaisistaan. Tosin ilmaston muutos aiheuttaa sen että jotkut paikat muuttuvat niin huonoiksi ettei siellä voi kasvattaa enää mitään. Auttaako teknologia? En tiedä, ehkä. Vettä saharaan.
Iidis79

ViestiKirjoittaja veiras » 14.02.2024 20:27

"jotkut paikat muuttuu niin huonoksi", siis nyt eletään niin suuren tuntemattoman edessä, että se voi tarkoittaa myös sitä, että esim. tämä oma pohjolamme on Golf-virran tyrehtymisen myötä umpijäässä ihan kymmenessä vuodessa.

Kuinka moni täällä kykenee pitämään hiilijalanjälkensä max 2500? https://elamantapatesti.sitra.fi
veiras

ViestiKirjoittaja msk muualta » 15.02.2024 09:37

Mulla oli tuon testin mukaan 1782.

Ilmastonmuutos ei ahdista. On sen verran paljon kaikkea muuta että en ehdi keskittyä ilmastonmuutokseen ja siitä ahdistumiseen.
Olen 60 vuotias ja tähän asti elettyyn elämään mahtuu niin paljon kaikkia syitä miksi maapallon on ollut tuhoutumassa milloinkin. Täällä vielä ollaan.
On aikuisia lapsia ja lapsenlapsia.
msk muualta

ViestiKirjoittaja Mella M » 15.02.2024 09:56

Noissa testeissä saa kyllä juuri sen tuloksen minkä haluaa. Mä tein tuon testin sellaisilla asetuksilla feikisti, että asun mahdollisimman ahtaasti, ei lemmikkejä, ei autoa, olen vegaani, ostan kaiken kirpparilta ja tulos oli 1753. Mä väitän, että aika harva elää noin niukasti. Mun omilla asetuksilla ei ole mahdollista elää noin. Asun kaukana kaikesta, ei mahdollisuutta päästä julkisilla mihinkään, on lemmikkejä, taloudessa kuluu lihaa, vanha talo eikä taloon ole tehty energiaremonttia jne.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 15.02.2024 10:00

Yhden vuoden jalanjälkesi 9603 kg CO2e
​Näyttää siltä, että sinun pitäisi pienentää hiilijalanjälkeäsi 74% vuoteen 2030 mennessä, jotta elämäntapasi ovat kestävällä tasolla.

:?
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.02.2024 10:23

Mulle tuli 3811. Ei voi minkään, autolla on pakko liikkua kun bussit eivät kulje. Ja koiria on. Mulla on kyllä talvikaudella sisälämpötila vähemmän kuin 19 astetta mutta sellaista vaihtoehtoa tuossa ei ollut! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.02.2024 12:56

4346 oma tulos. Julkiset liikkuu kerran tunnissa mutta pysäkille on matkaa kilsa, joten edestakasmatkasta pitäisi kävellä 2km, eikä se ole mahdollista terveyden takia. Jos en asuisi tässä talossa, tässä asuisi sitten puolisoni yksin. Olisiko se sitten järkevämpää, tuskin. Eipä tuollainen testi tietenkään kykene ottamaan kaikkea huomioon.
Vieras

ViestiKirjoittaja kuvatus » 15.02.2024 12:57

Epäilen, että näillä leveysasteilla kukaan kodin ulkopuolella työssä käyvä ei millään pääse tuohon 2500 tulokseen. Oma hiilijalanjälki oli tällä hetkellä 50 % suomalaisten keskiarvosta. On asioita, joita voisin parantaa, mutta niistä kertyisi vain pieniä säästöjä.

PS. Tai onhan täällä joku päässyt. Onnittelen :)
Viimeksi muokannut kuvatus päivämäärä 15.02.2024 16:20, muokattu yhteensä 1 kerran
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja MikkoP » 15.02.2024 15:41

Vieras kirjoitti:Julkiset liikkuu kerran tunnissa mutta pysäkille on matkaa kilsa,

Meillä on pysäkille matkaa 200m, mutta bussi tulee vaan kerran aamulla ja kerran illalla.

Oma tulos vähän yli 7000.
MikkoP

ViestiKirjoittaja Pihistelijä » 15.02.2024 18:23

Kuvittelin eläväni melko kestävästi, mutta kattia kanssa. Vain 13 % pienempi kuin suomalaisilla keskimäärin. Hämmentävää, että lemmikkien osuus hiilijalanjäljestä on yhtä iso kuin asumiseni :shock:
Pihistelijä

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät