Presidentinvaalit 2024

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Presidentinvaalit 2024

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.01.2024 13:47

Ei ole olemassa mitään yhteistä näkökulmaa joka on kirjolla olevilla mutta ei niillä jotka eivät kirjolla ole.
Vieras

ViestiKirjoittaja Biarritz » 28.01.2024 20:51

Stubbhan nämä vaalit näyttäisi vievän.

Siihen Halla-ahon olemukseen liittyen, tossa yksi päivä tuli mieleen että jokin siinä muistuttaa Sheldon Cooperia/ Jim Parsonsia. Sheldonhan on juuri sellainen hieman sosiaalisesti kömpelö, mutta hyvin älykäs nörttihahmo (vertauksena siihen, kun Halla-ahon veikkailtiin olevan autismin kirjolla). Niin jokin niiden perusilmeissä on mielestäni samanlaista.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.01.2024 21:38

Onkohan Stubb todellakin muuttunut iän myötä koti, uskonto, isänmaa -aatteelliseksi, jolle Suomi on nyt tärkeä ylitse Euroopan liittovaltion ja uuden maailmanjärjestyksen, vai onko se vain näihin vaaleihin liittyvää retoriikkaa ja taktiikkaa? Todella iso takinkääntö on vuosien varrella tapahtunut, jos tuo on aitoa ja pysyvää. En voi olla olematta epäluuloinen.
Stubb-evoluutio: https://youtu.be/iFeUfB3B3bw?feature=shared
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.01.2024 23:10

Sheldon on fiktiivinen hahmo.
Vieras

ViestiKirjoittaja Biarritz » 28.01.2024 23:14

Vieras kirjoitti:Sheldon on fiktiivinen hahmo.

Niin? Enhän häntä oikeaksi henkilöksi väittänytkään, vaan totesin että "hahmo". Kai sitä silti voi jonkin leffan tai sarjan hahmo muistuttaa ilmeiltään tai olemukseltaan jotain todellista henkilöä?
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hurtta » 28.01.2024 23:15

msk kirjoitti:Mea: Ihmiset ovat erilaisia. Oma äitini on syntynyt vuonna 1935, eli täyttää seuraavaksi 89 vuotta.
Hänelle ei ole ongelma jos joku on homo. Ei häntä kiinnosta tuollaiset asiat. Jokaisen oma asia.

Samaa vuosikertaa oma äiti ja äänesti Haavistoa jo edellisellä kerralla ja varmasti nytkin, jos pääsi osallistumaan laitosäänestykseen.

Mutta olipa kertakaikkisen mahtavan ilahduttavaa ettei se punaniskanatsi päässyt toiselle kierrokselle.
Siihen täytyy henkisesti varautua että koulukiusaaja euromyötäilijä on seuraava pressa, muttei kuitenkaan huonoin tarjolla olleista vaihtoehdoista.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Mella M » 28.01.2024 23:36

Mä olin tosi helpottunut, kun tuli ennakkoäänet, että Halla-ahon takamatka oli niin pitkä. Ei hänellä toki olisi ollut mitään mahkuja toisella kierroksella, mutta en olis jaksanut sitä öyhötystä somessa. Nyt keskustelu todennäköisesti pysyy siistimpänä, kun tämä lahkojohtaja on poissa pelistä ja ehkä pahimmat mölyäjät katoaa, tosin osa hyökkii Haaviston kimppuun silti.

Stubbin mä varmaankin kestän pressana, kuhan välillä miettii mitä suustaan päästelee.
Mella M

ViestiKirjoittaja Fran » 28.01.2024 23:56

Mäkin oon tyytyväinen, ja helpottunut tästä tuloksesta.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.01.2024 09:55

En pysty noista kumpaakaan äänestämään (sama juttu jos Halla-Aho olisi ollut loppusuoralla). Jätän seuraavan äänestyskierroksen väliin, mutta olen kyllä jatkossa valmis motkottamaan virheistä kumpi tahansa valitaankaan :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Tunnus » 29.01.2024 13:27

Mukavaa, että kakkoskierroksen molemmilla ehdokkailla on liberaalit arvot. Itse pystyn elämään ihan kumman tahansa valinnan kanssa, vaikka periaatteessa tökkii ajatus siitä, että meillä olisi kokoomuslainen pääministeri, ulkoministeri ja presidentti. Haaviston valinta jakaisi vallan monipuolisemmin ja tekisi sitä paitsi hyvää Suomen maakuvalle. Vahvistaisi viestiä siitä, että suomalainen yhteiskunta kasvattaa kyvykkäitä ja vastuullisia ihmisiä eri tehtäviin eikä sukupuoli, ikä tai seksuaalinen suuntautuminen ole sinällään esteitä.

Minusta on hienoa elää maassa, joka lähetti Euroviisuihin kehitysvammaisten yhtyeen ja jossa presidentti soitti Luontoiltaan muina Sauleina Naantalista.
Tunnus

ViestiKirjoittaja MikkoP » 30.01.2024 10:51

Aika vahva veikkaus että Stubb nämä tulee ja voittaa.
Jännä miten persujen äänet tulee jakautumaan. Iso varmasti menee Stubbin taakse, mutta on noita näköjään menossa Haavistonkin taakse. Lähinnä EU-vastainen osa. Vaikka ei Haavistokaan ole EU-vastainen niin nämä katsovat että Pekka olisi se pienempi paha. Ja sitten on niitä jotka eivät meinaa äänestää enää.

Mutta täytyypä vielä sanoa että on kaikilla ollut hyvät kampanjat ilman kummempia loan heittoja.
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 30.01.2024 11:06

Mä en olis ollenkan niin varma Stubbin voitosta. Kisasta tulee varmasti ihan mielettömän tasainen.
Stubb oli aikoinaan ihan hyvä ulkoministerinä. Pelkään vaan ettei se ole paljon muuttunut ja menee möläyttämään jotain käsittämätöntä pahassa paikassa. Haavisto harkitsee sanansa ja on tyyliltään enemmän Niinistön kaltainen. Jopa Ahtisaaren kaltainen.
Luulenpa että moni persu äänestää nyt akuankkaa, koska ei halua kumpaakaan.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mea » 30.01.2024 11:35

Täällä mennään Haaviston taakse, ja nyt olisi entistäkin tärkeämpää käydä äänestämässä koulukiusaaja-Stubbia vastaan. Ei miellytä sen tyyli eikä edes naama, ja homous presidentillä olisi vaan plussaa. Siis siksi että tykkäisin sellaisesta suomikuvasta maailmalla, että täällä jokainen olkoon mikä lystää. Taitaa sukupuolikin olla kohta ilmoitusasia, jos ei jo ole.

(Ensimmäisestä kierroksesta vielä. En katso koskaan ei-maksukanava-telkkaria, joten en näe mitään mainoksia. Mutta mies, joka on täällä 1-2 iltana viikossa, oli laittanut telkan päälle ja siinä näin osan Stubbin mainoksesta missä se patsasteli tärkeän näköisenä. Aika vastenmielinen. Sanoin siinä että Halla-Ahon budjetilla ei varmaan tehdä prime timeen mainosta, johon mies, että no tämähän on Halla-Ahon mainos mikä tässä on menossa. Olin ihan että wtf, eikö tuo ole Rydman? Ääntä ei onneksi ollut mutta kovasti se jotain selitti. Ihme homma.)
Mea

ViestiKirjoittaja TlGER » 30.01.2024 14:33

Iidis79 kirjoitti:Luulenpa että moni persu äänestää nyt akuankkaa, koska ei halua kumpaakaan.

Ihan varteenotettava vaihtoehto tuokin, mutta koska noista kahdesta Stubb on vielä suurempi pelle, äänestän Stubbia vastaan.
TlGER

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 31.01.2024 18:15

Täytyy sanoa että mihin noita haastatteluja vielä tarvitsee? Kuka niitä tarvitsee? Molemmat ehdokkaat ovat olleet julkisuudessa ja politiikassa vuosikymmeniä, kai kaikilla on jonkinlainen käsitys millasisia tyyppejä ovat. Ehkä jotain nippelitietoja voi tulla esiin jos täsmäkysymyksiä esittää.
Pressanvaalit on aika vahvasti henkilövaalit.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.01.2024 22:19

Syteen tai saveen, haavistolle meni tänään meidän äänet
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.01.2024 22:26

Iidis79 kirjoitti:Täytyy sanoa että mihin noita haastatteluja vielä tarvitsee? Kuka niitä tarvitsee? Molemmat ehdokkaat ovat olleet julkisuudessa ja politiikassa vuosikymmeniä, kai kaikilla on jonkinlainen käsitys millasisia tyyppejä ovat. Ehkä jotain nippelitietoja voi tulla esiin jos täsmäkysymyksiä esittää.

Tottakai tarvii. Siellä on puoli suomea nyt sormi suussa kun oma ehdokas ei päässyt loppukahinoihin. Haavisto on vetänyt ihan 6-0 näitä kahdenvälisiä keskusteluita.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 31.01.2024 22:51

Mä en ole katsonut kaikkia presidenttitenttejä, mutta tänään katsoin tuon Kolmosen tentin. Että mä tykkään siitä, miten Haavisto oikeasti tietää ja ymmärtää mistä se puhuu. Molemmilta mm. kysyttiin, että mitä mieltä he ovat työperäisestä maahanmuutosta ja siitä, että jos ulkomaalaisen työsuhde loppuu niin hänen tulee poistua maasta 3 kuukauden päästä jos ei ole saanut uutta työpaikkaa. Stubb kertoi vähän luettelonomaisesti asiasta varsin yleisesti. Haavisto kertoi, että on vieraillut yrityksissä, joilla on tarvetta työntekijöille ja siellä oli kerrottu, että rekryprosessi voi viedä tosi pitkään, yli sen 3 kk, jolloin tämä työnhakija olisi joutunut poistumaan maasta. Niin älyttömän konkreettinen esimerkki, miten asiat toteutuu käytännössä. Miksi me lähetetään pois ihmisiä, jotka ovat mahdollisesti työllistymässä.

Joku jossain sanoi, että Stubb vaikuttaa siltä kuin se olisi opetellut ulkoa kaiken ja sitä se varmaan on. Ja tämä on varmaankin se syy miksi mulle tulee siitä lähes aina fiilis, että se ei puhu totta Tuosta tentistä tuli myös fiilis, että Stubb vähän hapuilee erilaisiin valtaoikeuksiin liittyvissä kysymyksissä ja esim. rahakysymys mua nauratti, että vaalibudjetilla ei muka ole väliä :D No miksi sinulla Stubb sitten on niin suuri vaalibudjetti? Tuskinpa Stubbille myöskään sopisi, että kaikilla olisi vaikka sama budjetti. Joo, en mäkään sitä tarkoita, mutta tottakai sillä on merkitystä, että miten paljon ehdokas voi panostaa mainontaan ja muuhun näkyvyyteen. Onko se ratkaiseva, sitä en osaa sanoa, mutta kyllä sillä vaikutusta on.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mella M » 31.01.2024 22:55

Iidis79 kirjoitti:Täytyy sanoa että mihin noita haastatteluja vielä tarvitsee? Kuka niitä tarvitsee? Molemmat ehdokkaat ovat olleet julkisuudessa ja politiikassa vuosikymmeniä, kai kaikilla on jonkinlainen käsitys millasisia tyyppejä ovat. Ehkä jotain nippelitietoja voi tulla esiin jos täsmäkysymyksiä esittää.

Ei monillakaan ole, jotka eivät ole seuranneet kyseistä poliitikkoa. Ja esim. Stubb on ollut nyt jo hetken pois päivän politiikasta, hän on ollut kansanedustajana viimeksi vuonna 2017. Lisäksi maailma muuttuu ja pöydällä on asioita, joita ei ole ollut aina. Nyt puhutaan ihan eri asioista kuin 10 vuotta sitten tai vaikka edes pari kolme vuotta sitten.
Mella M

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 01.02.2024 08:16

Mun tytär täytti 19 ja äänestää nyt ensimmäistä kertaa. Ainakin hänelle päivänpolitiikasta poissa ollut Stubb on ihan uusi tuttavuus, joten vaalikeskusteluja kyllä tarvitaan.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 01.02.2024 13:52

Joo no tietty nuorille on tarpeellista.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 07.02.2024 12:35

Stubbin puheet ydinaseista ovat mulle kyllä vaikeaa kuunneltavaa. Monet ovat somessa nimittäneet Stubbia jo viikkoja sotahulluksi. No, siihen en usko, mutta hänen diplomaattiset taitonsa ovat kyllä vähän huolestuttavan huonot. Mä vielä jokunen kuukausi kirjoitin, ettei Stubb välttämättä olisi katastrofi pressana, mutta nyt alkaa tuntumaan, että hän saattaa kyllä olla aika hankala tapaus.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.02.2024 18:03

Onko joku täällä joskus osallistunut vaaligallupiin? Miten se tapahtu?
Vieras

ViestiKirjoittaja Pihistelijä » 07.02.2024 19:29

Mulle soitti ennen joulua haastattelija, joka halusi tietää ketä ehdokasta olisin äänestänyt, jos vaalit olisivat olleet juuri silloin. Sitten hän halusi tietää, että kumpaa ehdokasta äänestäisin toisella kierroksella ja kävi lävitse kaikki mahdolliset variaatiot.
Pihistelijä

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 07.02.2024 21:44

mä en ole vaalikeskusteluja seurannut. nyt sattui maikkari olemaan äsken auki kun ehdokkaille esitettiin kysymys syntyvyydestä. ok, haavistokaan ei siihen syntyvyyden laskuun (alhaisin sitten 80-luvun) juurikaan kommentoinut, mutta kyllä mua silti enemmän häiritsi stubbin "olen oman osani tehnyt, kun on kaksi lasta. en ota kantaa" -linja. asiaan kuitenkin voi ottaa kantaa menemättä henkilökohtaiselle tasolle. jotenkin stubbin asenne oli mielestäni hyvin omituinen.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mea » 09.02.2024 08:02

Ei varsinaisesti vaalijuttu mutta kuitenkin. Ylellä oli vaalikeskustelu eilen ja siitä on nyt otsikko: "Analyysi: Haavisto jakeli nopeita jabeja Stubbille, joka syleili yhä vastaeh­dokkaan kuoliaaksi kehuilla".

Olen ilmeisesti lopullisesti täydellinen boomeri, kun ei ole aavistustakaan mikä on jabi. Ikinä kuullutkaan tuollaista sanaa. En edes keksi mistä englannin sanasta se voisi tulla ja ruotsia en osaa.
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 09.02.2024 08:14

Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Darre » 09.02.2024 08:18

Englannin sana jab.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.02.2024 09:54

Jabeja on jaettu jo ammoisista nyrkkeilyelokuvista lähtien.
Vieras

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.02.2024 13:54

Ihan uusi sana mulle tollanen "jabi", mutta mä en nyrkkeilyä ole koskaan seurannut, enkä katsonut sen aiheen elokuviakaan.

Nää kysymykset eri tuotteiden hinnoista on kyllä vähän epäreiluja, mutta missä todellisuudessa Stubb elää, kun sen mielestä 5 mottia koivupuuta maksaa 22€.
Olisinko itse tiennyt, ehkä en, mutta olisin kyllä joihinkin satoihin veikkaukseni laittanut.

Mietin, että jos presidentti tyrii ihan oikeasti, selvästi ei osaa hoitaa hommaansa, niin voiko presidentin jotenkin hyllyttää?

Kekkonenhan laitettiin vähin äänin pois, vaikka kansalle taidettiin silloin silotella asiaa. Tai ei siis kerrottu ollenkaan miten asia oli.
Iidis79

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät