Mitä tulee kaikkeen mitä nykypäivänä on, itse tykkään katsella ja kuunnella juttuja. Siis näitä eläinmaailman "uutuksia" tai millä nyt haluaa niitä kuvailla. Taidan silti ollla omassa elämässä ja oman koiran kanssa hyvinkin osin perinteisissä jutuissa kiinni, arki rullaa ja ei ole syytä vaihtaa tiettyjä omia valintoja.
Itse kun olen IG:ssä niin mm. @viettijavaisto-sivusto kyseenalaistaa tätä nykymenoa perustellen asiat. Hyviä nostoja siellä ollutkin.
Kiitos tästä vinkistä! Katsoin jo pari juttua sieltä, ja vietti ja vaisto vaikuttaa tililtä mitä alan kyllä seuraamaan. Piristävää! Oli vähän eri nimellä, mutta löytyi kun haeskelin. Joku kirjainyhdistelmä. Kivaa!
P.S. kun kaikki ei tunnista itseään tai tuntemiaan naisia minään selkäänpuukottaja-kuspäinä, niin voisiko sittenkin kyse olla enemmän kulttuurista, koulutuksesta jne. Tuon hormonihirviön liittäisin itäiseen perinteeseen ja alempaan koulutustasoon, ehkä sosiaalisiin ongelmiinkin. Omassa koulutetussa läntisessä kulttuurissa katsottaisiin jotakin kiukuttelua lähinnä hämmästyen, työpaikalta saisi siirron vilttiketjuun.
Tuo että miehet olisi jotenkin reilumpia tai rationaalisempia on ihan tutkitusti huuhaata, miehet osaavat työpaikkakiusata ja juoruta, heillä on keskinäinen pieni kilpailu ja nokittelu normaalia myös ystävien kesken.
Lainasin nyt tämän päästäkseni aiheeseen ovatko naiset selkäänpuukottajia ja miehet reiluja, tai mitä näitä nyt on kaikkia psykologisia luokitteluja sukupuolen perusteella.
Itse olen alkanut uskoa, että ennen kaikkea onko reilu vai kiero, tulee persoonasta. Mutta sukupuolesta voi tulla sitä, että millä tavalla on kiero.
Esimerkiksi se jolla on valta, pystyy olemaan suoraan kiero. Tai suorempaan. Hän voi tylyttää tai käskyttää, kertoa mielipiteet suoraan. Jos miehillä on perinteisesti ollut perheessä, tai yhteiskunnassa enemmän valtaa, nin on naisena varmaan tottunut että miehet sanoo suoraan, ja naiset häärää sivussa.
Henkilö ei välttämättä myöskään tiedosta omaa valtaansa, ja uskoessaan ettei vaikuta sanoa mitään, niin alkaakin selän takaa lähestyä puukon kanssa.
Kannattaa varmaan miettiä, onko itse lapsuuden orja, vai voisiko alkaa muodostamaan itselleen valtaa. Valtaa saa siinä, kun alkaa läpinäkyvämmäksi ja suoremmaksi, koska se ilmaisee jo sinänsä että uskon mielipiteeseeni. Suoraan lähestyessä tulee myös ottaneeksi enemmän vastuuta sanoistaan.
Senhän huomaa siitäkin, mikä ero on kommentoida omalla nimellä, vs. nimimerkillä. Suurempi vastuu, kun on enemmän pelissä. Ei halua loukata ketään, jos alkaa miettiä tarkemmin että minulla on myös vastuu.
Henkilö jolla on vähemmän valtaa, tai joka kokee että omaa vähemmän valtaa, voi turvautua ehkä "seläntakana" -touhuihin enemmän, koska kokee ettei hänen valtansa riitä suoraan toimintaa, käskyttämiseen, mielipiteen ilmaisuun.
Toisin sanoen, voi olla kasvatuksesta. Mutta sama koskee miehiä. Olen tavanut sellaisia ns. passiivisaggressiivisella tyylillä kommunikoivia miehiä. Varsinkin minua kohtaan jos parisuhteessa on alkanut passiivisaggreilu, tulkitsen että mies kokee olevansa "tossun alla " ja alkaa viitata minuun sanoilla kuten emäntä, hallitus ym. Silloin alkaa myös epäsuora kieroilu koska tää mies on silloin luopunut vallastaan, ja kokee että hänen täytyy jotenkin taka kautta salaa ilmaista itseään ja toteutua.
Koirien suhteen mulla on tapana ottaa sukupuoli huomioon. Jos koira on narttu ja luonteeltaan vahva, sitä alkaa kutsua herkästi rouvaksi tai matamiksi.
Jos koira on kiltti ja herkkä narttu, alan herkäsit viitata häneen prinsessana, mamman tyttönä jne.
Jos poikakoira on oikein äijä, siitä tai hänestä tulee herkästi äijä, alfa, kurko..mitä kaikkia en muista ees.
Herkkä poikakoira on sitten ukko, pikku-ukkeli, mamman ihana poika. Poika, enemmän kuin äijä.
Mutta..Itsellä ne liittyy enemmän siihen, minkälaiseksi tulkitsen koiran, ja kyllä koiran tosiasiallinen käytös vaikuttaa. Esim perseelle pureva koira tai toisten päälle sivusta hyökkivä koira, niin tulkitsen sen kieroilluksi koska onhan se koira sellainen, joka ei sitten koe omaavansa tarpeeksi pokkaa käydä keskustelut päin naamaa. Lauman alfakoira tai sellainen pomomainen koirahahmo ennemminkin kaihtaa usein konfliktia, koska sen ei tarvitse osoittaa valtaa. Saattaa antaa pentukoiran jyystää itseään otsaan ja olla möllöttää aikansa, kunnes pienellä eleellä kertoo ja toinen uskoo heti.
Myös koiran ikä vaikuttaa..Nuori koira voi olla innokas testaamaan paikkaansa laumassa, ja vanhempi siirtyy sivuun enemmän eikä jaksa tapella joka asiasta.
Itse en tiedä sitten, paljonko näihin tulkintoihin vaikuttaa suhde koiraan: jos mulla olisi aina ollut ongelmakoira joka sitten puree joko takaa tai edestä, niin voisin nimitellä koiraa aina joksikin sen perusteella, miten ne ongelmat ilmenee. Mutta enemmän tunnistan sen että sitä projisoi myös omia fiiliksiä, jos haluan olla vanha akka niin meitä on kaksi vanhaa akkaa kun talutan narttukoiraa. Jos mulla on uroskoira, se on äitin poika, tai sitten ukko tai äijä.
Mutta koiran luonnekin vaikuttaa siihen, mitä puolta ihmisyydestä alkaa siihen sanoissa projisoimaan tai miten alkaa sanoittamaan sen käytöksen motiiveja, tai kuviteltuja motiiveja.
Muttei se aina väärinkään ole, koska lopputulos ratkaisee. Mikään lempinimi ei toimi mulla tekosyynä kohdella koiraa mitenkään huonosti tai dissata koiraa. Paitsi mitä nyt joutuu joskus vähän rajoittamaan paljonko antaa ruutuaikaa esim. koiran huomionhaku tai dominointipyrkimyksille, ne kun tuppaavat menemään itsestään ohikin jos ei niitä vahvista hyväksyvällä katseella, joskaan ei myöskään rankaise tyhjästä jo pojat on poikia välillä, tai akat on akkoja tai mitä milloinkin.
Ps. Tärkeä huomata, että koirahan ei luonteelleen tai laumajärjestykselle tai tilanteelle mitään voi!
Eli mikään tosiaan koira, joka vaikkapa "kieroilee" niin ei ole sen huonompi koira, eikä mitään luonnehdintoja koirista saisi minusta käyttää mitenkään negatiivisesti. Koiraan pitää suhtautua rakkaudella, oli se sitten äijä tai matami, tai mikä vain.
pps. Tuli mieleen vielä sekin lisätä, että ihminen joka kovasti nimittelee koiraa, ei ehkä koe omaavansa valtaa koiran käytökseen, tai siihen heidän suhteeseen, eikä tiedosta että koiran vika ei ole oikeastaan paljon mikään.
Joko se on ihmisen syy että koira on väärässä paikassa väärään aikaan, tai ihmisen syy että koiraan ei ole luotu suhdetta, joka antaa molemmille riittävät valtuudet ilmaista itseään toista loukkaamatta. Siksi on ehkä tärkeää varoakin liikaa viljelemästä negatiivisia nimiä koirasta, koska joku voi sen oikeasti kokea oikeutuksena tai tekosyynä.