^^Olen kanssasi samaa mieltä tuosta tibben koosta. Varsinkin jotkut urokset ovat aivan järkyttävän suuria, heittämällä ylärajan yli. Paimenkoirahan tuo on, että koosta ei liene mitään suurempaa haittaa. Mulla on 2 narttua, äiti ja tytär. Äiti 39 cm säkä, tytärtä ei mitattu mutta äitiään pienempi on. Äiti painaa 10 kg ja tytär 8,8 kg. Tibbe on tyytyväinen siellä missä sen ihmisetkin ovat. Meillä lenkkeillään, juurikaan sen kummempia ei harrasteta. Joskus mätsäreissä käydään, näyttelyissä ei enää. Paljon ovat ihmiset noiden kanssa harrastaneet, käyneet koiratanssissa, paimennuskokeissa ja vaikka missä. Tibbestä sanotaan, että siinä on 1/3 koiraa, 1/3 kissaa ja 1/3 ihmistä. Tiibettiläiset kutsuvat näitä nimellä "little people". Älykkäitä ovat, sellaisia ihmisen sieluja. Seurakoiraryhmäänhän tuo kuuluu.
Tipsuja on pitkäselkäisiä ja huomattavasti lyhyempiselkäisiä. Samoin pitkäkuonoisia ja lyhyempikuonoisia. Luusto-ongelmien lisääntyminen johtuu varmaan siitä, että selkiä ja lonkkiakin on alettu kuvaamaan enemmän ja ongelmat ovat sitä kautta tulleet esille. Pidän itse rotua edelleen terveenä ja pitkäikäisenä. Mulla vanhin täyttää tänä vuonna 16v ja eläkeläisryhmään kuuluu 3 muuta yli 10- vuotiasta, jotka käyvät ihan normaalisti lenkeillä päivittäin. No, ruustinnaa armahdin kun oli kovat pakkaset, ja pahimpien pakkasten aikaan meillä ei kukaan käynyt lenkeillä, pihapissoilla vaan.
Mitä tuo luonnostaan siisti sitten tarkoittaa. Veikkaan, että sillä tarkoitetaan jotain muuta kuin sisäsiisteyttä. Tipsukin on kissamainen koira, pelaa paljon etukäpälillään. Tarkoitetaanko tuolla luonnostaan siistillä sitten sitä, että sotkee vähemmän kuin normaali koira? Näillähän on alapurenta, eli pentukin saa huomattavasti vähemmän vahinkoa aikaiseksi kuin toisenlaisella purennalla varustettu pentu. Turkki on (mun mielestä) siisti ja helppohoitoinen. Karvanlähdön aikaan irtonaisen pohjavillan voi harjata/kammata pois, ja se on sitten siinä. Pesen omani muutaman kerran vuodessa.
Tipsua pidetään mummokoirana, mutta kyllä tuo sopii oikeastaan ihan mihin tahansa sitoutuneeseen kotiin. Multa on lähtenyt pentuja lapsiperheisiin ja eläkeläispariskunnille. Tipsu menee tosi hyvin porukassa, ja haluaa olla siellä missä sen rakkaat ihmiset ovat. Itsepäinenhän tuo on, jänkkä ja jäärä. Ja hyvin tietoinen omasta egostaan.
Tällä hetkellä painin mulle melko uuden ongelman/haasteen kanssa, eli tuo pentu (pian 6kk) syö ulkona p*skaa! Uskon, että helpottaa iän karttuessa mutta en tykkää, ja toimenpiteitä tehdään että tajuaisi lopettaa tuon äklöttävän harrastuksensa.
Missähän mahdat asua? Meille saa tulla tutustumaan koiriin!