Nyt on koiranpennuilla hintaa

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Nyt on koiranpennuilla hintaa

ViestiKirjoittaja Umac » 20.02.2023 16:05

Outi.I kirjoitti:Umac Sinä laskit vain tuloja. Ensinnäkin siinä sinun 1400 eurossasi on ALV, kasvattajan henkilökohtaisista tuloista menevä vero, koirien tilojen rakennus/kuoletus/korjaus osuus, koirien ruokinta, uusien koirien hankintakulut, eläinlääkärikulut, kasvattajan eläkemaksu yrittäjänä ja paljon muita yrittämiseen liittyviä kuluja.
Juu suuria voi olla tulot, mutta suuria on tulonhankintamenotkin (ammattimaisella) koirankasvattajalla.

Yritin kyllä, katso yst. :
Umac kirjoitti:Ja käänteisenä, emme tiedä millä soppareilla narttuja menee mihinkin, kuka pennuttaa, miten kulut jaetaan, miten arki pyörii kenneleissä jne jne. Duunareiden palkat jne.

Olen itse ollut aina kasvattajan puolella, sen verta monta tarinaa kuultuna ja kerrottuna. En kadehdi ikinä koskaan sitä määrää työtä mitä pentueeseen menee JOS sen haluaa tehdä hyvin ja sydän edellä. En missään nimessä halua siis moittia mutta täytyyhän noilla määrillä tiedostaa työn määrän lisäksi menot ja tulot.
Pahoittelut, etten avannut sitä kyllin selvästi. Ammattimainen kasvatus on työnäkin rankkaa, saati sitten se kaikki muu mitä siitä ympäriltä pitää hoitaa ja huoltaa, laskea ja punnita, kirjanpidot, kunnostukset, visiot jne.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 20.02.2023 17:02

Outi.I kirjoitti:Niin SINÄ et tiedä. Kasvattaja voi maksaa ne sinun tietämättäsi.
Minä tiedän montakin kasvattajaa jotka maksavat alvit ja verot joka pennusta jonka myyvät. Tosin ne kaikki kasvattavat rotukoiria ei sekarotuisia.
Kyllä kateus pitää huolen siitä, että kasvattaja ei pysty välttämään noita lakisääteisiä kuluja jos rekisteröityjä kasvattaa.

Ai taivas mua väsyttää kateuskortti. Heti jos jossain näkee mahdollisen epäkohdan paikan, niin se on kateutta, mistään muusta syystähän asioihin ei voi kiinnittää huomiota tai niistä puhua. Kateuskortin heiluttajalle ei voi millään tavalla edes neutraalisti todeta jonkin asian olevan näin, vaan se on sitten heti kateutta.

Alv raja on tätänykyä 15 000 euroa. Kaikkien kasvattajien ei sitä tarvitse maksaa, jos vähintään tuollaista myyntiä ei vuodessa tule.
Mella M

ViestiKirjoittaja Outi.I » 20.02.2023 18:27

Alvia ei, mutta tulovero kyllä. Tutuissa on muutamakin kasvattaja joita on yritetty "kateudesta" saada nalkkiin verojen maksamattomuudesta, mutta ilmoituksen tekijät ovat saaneet pitkän nenän kun kaikki on ollut kunnossa. Puhumattakaan niistä jotka tekevät eläinsuojeluilmoituksen paikasta jossa eivät ole edes koskaan käyneet. Ja vielä mesovat asiasta julkisuudessa josta tieto tekijästä saatu.
Kyllä minä kutsun sitä kateudeksi siitä, että joku onnistuu siinä missä ei itse ole onnistuttu. Suomalainen perisynti.
Sinä voit kutsua sitä vaikka ruusunnupuksi jos haluat, mutta kateutta se on.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Dacrest » 21.02.2023 01:22

Mea kirjoitti:
Dacrest kirjoitti:pentujen teettäminen rahan takia, käyttäen uroksia joita on helpolla ja halvalla saatavissa (omat koirat ja kasvatit).

Yleisesti ottaen, olisiko se niin paha asia jos haluaisi elää koiranpentuja teettämällä? Tai saada sivutuloja siten? Jos toiminta olisi sillä tavalla eettisesti kestävää, että käyttäisi vain terveeksi tutkittuja koiria eikä tekisi pentuja samalla nartulla liian usein. Olisi kennelnimi ja rekisteröisi pennut. Minä en koiramaailmasta hirveästi mitään tiedä, mutta tuntuu että kaikki pennuttaminen, joka ei vie rotua eteenpäin, on hirveä rikos. Minulle olisi ihan unelma-ammatti olla koirankasvattaja, jos sellaista ammattia nyt edes on, ja jos olisi taitoa. Varmaan työlästä, ei siinä, mutta olisi siinä ihanatkin puolensa. Ja riskejä olisi tietysti, mutta niinhän kaikessa yrittämisessä.

Se ei ole paha asia, kasvattamisen voi tehdä hyvin tai huonosti pentuemäärästä riippumatta.
Suurissa määrissä niitä jalostuskoiriakin pitää olla paljon ja se maksaa. Kun jo koirien ylläpitokulut ovat valtavat, laatukynnys madaltuu helposti ja pentuja on pakko teettää että saisi ylläpidettyä olemassa olevan lauman.

Kyllähän moni tekee sivutuloa satunnaisilla pentueilla. Niin se onkin kaikkein kannattavinta: kun ne koirat siinä joka tapauksessa on ja jos sattuu olemaan hyviä, rodunomaisia narttuja, mun mielestä kannattaakin käyttää jalostukseen.

IMO koiran kasvatuksessa ei tarvitse aina olla suuria tavoitteita. Suurin osa pennun ostajista haluaa kivan kotikoiran.
Samaa mieltä muutaman muun kirjoittajan kanssa; tavoitteellisuus rodun "parantamiseksi" on monesti vienyt ulkomuotoa ja luonnetta huonompaan suuntaan.
Jos kasvatustyössä yrittäisi pitää edes olemassa olevan tason, monesti se riittäisi. Mulle kelpaisi kotikoiraksi hyvin esim perus sakemanni ilman liioiteltua näyttelyulkomuotoa tai hc käyttöominaisuuksia. Mahdollisimman terve, hyvähermoinen, ei liikaa viettivoimaa ja rakenne järkevä.

Silti kasvatuksessa tietyt asiat pitäisi ottaa huomioon, kuten terveys, sukusiitos ja hermorakenne. Nuo kun mättävät se ei ole kenenkään etu, on kyse sitten mihin tahansa käyttöön tarkoitetuista koirista.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 21.02.2023 04:12

Jos vielä palataan Karvin-kennelin suureen pentueeseen niin Maikkarilla on juttu missä kerrotaan mm. ketä kutsuttiin paikalle ja millainen rumba on valvoa pienten pentujen alkutaivalta:
https://tinyurl.com/4zhe79m6
Malin-koira löi kasvattajansa ällikällä 14 kultaisella vauvalla: "Niitä vain tuli ja tuli ja tuli"
Lyhensin linkin tuohon muotoon.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja savolainen » 21.02.2023 12:14

Meidän Ullan kasvattajan uusin Contipentue oli hinnoissa 2700-3000€ välillä, noussut reilun tonnin kymmenessä vuodessa.
savolainen

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 21.01.2024 17:36

Nostan tätä keskustelua ylös, kun olen nyt seurannut ilmoituksia koiranpennuista mitä myydään torissa. Ihan seka-sekarotuisista pyydetään 1200-1800€ ja kalliimmallakin . Ja pennut ei mene kaupaksi helposti. Samasta pentueesta tulee uus ilmoitus parin viikon välein. Sitten kun luovutusikä on mennyt jo kuukaudella ohi niin sitten lasketaan hintaa. Jotain chihumixejä 1800€ kun puhtaan saa samaan hintaan tai halvemmallakin.
Eihän se ole mikään pakko ostaa sillä hinnalla.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Ninni » 21.01.2024 17:52

IMO koiran kasvatuksessa ei tarvitse aina olla suuria tavoitteita. Suurin osa pennun ostajista haluaa kivan kotikoiran.
Samaa mieltä muutaman muun kirjoittajan kanssa; tavoitteellisuus rodun "parantamiseksi" on monesti vienyt ulkomuotoa ja luonnetta huonompaan suuntaan.

Musta tuntuu, että suurin painotus on niillä kasvattajilla, jotka eivät kuitenkaan myy koiraa ns. kenellekään normaalille ihmiselle, vaan ainoastaan harrastavalle ja näyttelyssä käyvälle. Heillä on hienot kotisivut ja pitkä meriittilista ja pokaalit rivissä koirien takana.
No heidän kasvatit on sellaisen työn tulos, että niitä on käytetty karavaanilla pitkin eurooppaa hakemassa pystejä.
No tottakai se kasvattaja haluaa pitää yllä sitä, että kaikki koiran kasvatus pitää olla suuria tavoittelevaa.
Pitää huomioida, että ne muut jotka teettää kotikoiria, niin varmaan käyttää silti hänen The Kasvattajan koiria.
Varmaan on kohteliasta teettää koiralla samat terveystutkimukset ja käyttää edes näyttelyssä ja kokeissa, ennen pentujen teettämistä.
Vaikka ei ihan alakaan samaan rumbaan, että omistautuu koiran kasvatukselle.
Mutta siis on varmaan ihmisillä myös muita motiiveja, kuin raha. Silti pakkohan sen on olla myös raha jossain vaiheessa.
Totta kai kannattaa liputtaa sen puolesta, että kaikesta muusta on kyse paitsi rahasta.
Kotikoiran ostaja jos ei pentua saa, niin hän hakee sen kyllä vaikka Esson baarin takaa jonkun peräkontista.
Eli kyllä tavallisillekin koirille olisi varmaan kysyntää. Ennen oli apula, mutta nyt tuntuu ettei oikein saa selvää missä kaikki koirankasvatus on piilossa.
Facebookissa tietysti, mutta sieltäkin pitää sitten suodattaa ne äänekkäimmät, koska se joka eniten on esillä ja äänessä, ei ole välttämättä se mistä on järkevin yrittää hankkia pentu.
Ainakin se on sääntö eikä poikkeus, että menet melkein minkä tahansa koirankasvattajan sivulle, niin se on päivitetty viimeksi vuonna 2017 tai nappi ja kypärä. Eli kai koirille on kysyntää kun ei ole mitään tarvetta päivittää pentu-uutisia enää moneen vuoteen. Tai on siirtynyt koko kotisivut facebookiin.

Jos koiran hinta on alle 1000 niin kerääkö sitten huonoja vastauksia ilmo? Mulla tulee välillä olo että ne hinnat seropeillakin on hatusta vedettyjä,
pitäisi soittaa ja kysyä jos haluaa oikeasti tietää.
Ninni

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät