Kaikkea autoilusta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kaikkea autoilusta

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 17.01.2024 07:05

^^Mulla oli 2007 Auris, tykkäsin, tosi toiminta varma, ei ollut lohkolämppärioä ja hyvin lähti käyntiin yli -20 pakkasistakin. Olihan se hetken kuin kivirekeä olisi ajanut, mutta kaikki on kun kylmiltään kiskotaan hereille. Siinä ei juurikaan rempaa ollut, kuluvia osia kuten jarrut, pyöränlaakerit vaihdettiin ja uuden akun kanssa piristy käyntiin lähdötkin. En olisi vaihtanut ellei olisi jäänyt meille pieneksi. Ketjukoneellinen varma peli, on niitä vieläkin pienillä kilometreillä myytävänä (4000-6000€ välillä), jos ei ole teille liian pieni, niin suosittelen.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Purrfect » 17.01.2024 16:47

Tuota Auristakin voisi kyllä jossain käydä katselemassa ja testailemassa, tosin saako sitä farkkuna? Nykyinen on farkku, ja sellainen mielellään saisi olla seuraavakin kuulemma. Muutoin ei tarvitse olla iso, ei tule häkkiä tms taakse, mutta toki tuo miehen 180cm pituuskin vaikuttaa hieman valintaan, ettei päälaki ota kattoon kiinni ja jalat ole kiinni ratissa (kuten isänsä autoa ajaessa melkein on :D ) .
Purrfect

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 18.01.2024 06:41

On farkkunakin, itsellä oli se ns hatchback.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 18.01.2024 11:57

Outi.I kirjoitti:Iidis79 Ei se valojen suuntaus ehkä sinua haittaa, mutta on tosi inhottavaa kun vastaan tulee auto jonka valot on suunnattu väärin ja sojottaa suoraan silmiin.

No en usko että vanhassa Almerassa joka oli todella matala valot ois osunut kenenkään silmiin. Enempi se on katumaastureitten synti. Ne kun ovat just sen verran korkeampia että niitten valot on just matalamman auton kuljettajan kohdalla. Lisäksi mulla valot oli aina suunnattu alas, niinkuin ilman kuormaa.

Joku vähän uudempi malli olisi siis kohta ajankohtainen, mutta kun mielellään saisi olla alle 10 000€ ja ikää max 10v, eipä sillä kuulemma enää Toyotaa osteta. Nuo Corollat vaan on niin toimintavarmoja ja halpoja ylläpitää, että mieluiten samanmerkkistä saisi olla, vaan ilmeisesti on kartotettava muita merkkejä. Ehkä Nissan tai muu Japsi saisi olla, jos vaan löytyy.

Mä kans oisin halunnut Toyotan, mutta ne maksaa tosiaan enenmmän. Ehkä ne maksaakin "itsensä takaisin". Oisin halunnut Opelin, Nissanin, Fordin tai jonkun mut nyt toistaiseksi Citikalla mennään niin kauan kun se suo.
Iidis79

ViestiKirjoittaja msk » 18.01.2024 12:01

En käsitä vanhojen Toyotoiden hintoja. Karmivia hintapyyntöjä vanhoista rieskoista.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 18.01.2024 12:10

Ylipäätään joidenkin vanhojen paljon ajettujen autojen hinnat "jobbari" liikkeissä on käsittämättömiä. No eihän ne usein kaupaksi menekään.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 12.10.2024 03:00

Nostan vanhempaa ketjua kahden lääkärin mielipidekirjoituksella, liittyen hallituksen esitykseen poistaa ajokorttiterveystarkistukset julkisesta perusterveydenhuollosta:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010750763.html
Ajoterveyden arviointi on osa pitkäaikaissairauksien hoitoa

Olen kyllä samaa mieltä tuosta. Miten muut, tuleeko ajatuksia?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Dacrest » 12.10.2024 14:18

"Hallituksen esittämä ajokortti­tarkastusten uudistus on herättänyt kritiikkiä lausunto­kierroksella.

Uudistuksen ideana on, että jatkossa ajokorttia varten tarvittava lääkärin­todistus ei kuuluisi julkiselle perus­terveyden­huollolle, vaan se tulisi hakea yksityiseltä.

Uudistuksella tavoitellaan julkisen talouden säästöjä.

YhDEKSI huoleksi lausuntopalautteessa esitetään liikenne­turvallisuus.

Etelä-Suomen aluehallinto­viraston (avi) mukaan riskinä on, että ajoterveyteen liittyvien lääkärin­lausuntojen laatu huononee, jos niitä laativat lääkärit eivät tunne henkilöä, josta lausunto annetaan."

Avin lisäksi Lääkäriliitto, sekä kuluttaja- ja kilpailuvirasto (KKV) ovat uudistusta vastaan.
Lääkäriliitto samoin perustein kuin Avi, KKV koska lääkärintarkastuksen hinta voi pienituloisille olla liian korkea.

Onhan tää huolestuttavaa. Joskus ysärillä yritettiin saada huonokuntoiselta sukulaispapalta ajokorttia pois. Soitot poliisille ja lääkärille eivät tuottaneet tulosta. Ajokortti oli kait jonkunlainen kansalaisoikeus: kun se on kerran myönnetty, sitä ei pois oteta.
Lopulta pappa sai kohtauksen ratissa ollessaan (ajokykyyn vaikuttava sairaus josta lääkäri tiesi), ja ajoi 80 vauhdissa tieltä ulos. Onneksi kellekään ei käynyt mitään. Vasta sitten kortti otettiin pois.

Sen jälkeen olen tyytyväisenä seurannut, kuinka paljon herkemmin noita kortteja huonokuntoisilta nykyisin lähtee. Ja nyt kun vanhusväestön määrä on huipussaan, huononnetaan hommaa taas.
Tää hallitus nyt säästösyistä romuttaa monta muutakin asiaa.

Ehkä ratkaisu olisi ottaa ajokorttiterveystarkastuksiin kuluva raha jostain muusta kuin hyvinvointialueiden budjetista? Siellä kun viimeisin säästökohde on laitoksissa olevien vanhusten mehut.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010585567.html
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 12.10.2024 17:00

^Juuri kuten kuvailit :(
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 06.11.2024 07:38

Meillä päättyi nyt vuonna 2009 alkanut Citroen C5 farmarikausi. Silloin ostettiin ensimmäinen joka oli vuosimallia 2003.
Ne isokonttiset mallit alkavat olla jo niin vanhoja ettei oikein enää kiinnosta. Meillä edellinen oli vm, 2006 ja siihen tuli hyvin yleinen "läppävika" eli toinen lämmityslaitteen suutin puhalsi pelkkää kylmää. Korjauttaminen liikkeessä olisi tullut maksamaan paljon eikä itsellä ole oikein taitoja tuollaiseen hommaan.

Uudemmissa 2008 -> malleissa on paljon pienempi kontti johon vm 2006 C vitoseen teetetty häkki ei mahdu. Kysyin eilen häkkimme tekijältä että minkä hintainen olisi uudempaa C5 korimalliin teetetty häkki ja niin kallis oli ettei kiinnosta.

Koira-autoksi valikoitui ihan tilojensa puolesta VW Sharan. Toinen vaihtoehto olisi ollut Seat Alhambra mutta sopivaa sen merkkistä ei löytynyt inhimillisen matkan päästä. Volkkarin hakuunkin meni matkoihin 5 tuntia edestakaisin.
Ovat kuulemma ihan samanlaiset ja samankokoiset autot nuo Sharan ja Alhambra.

Nyt on tilaa. Tarvittaessa istumapaikat 7 hengelle. Häkki mahtuu reilusti kyytiin niin että on istumapaikat 5 hengelle. Jokainen takapenkki on kunnollinen penkki.
Tosi hyvä ajaa, kuin junassa istuisi. Ikävä on C vitosen ihanuutta mutta ei voi mitään.

jossain vaiheessa kun rottweilereita ei enää ole, varmaan palaamme takaisin C vitoseen kun ei tarvitse enää olla niin suurta häkkiä.

Ihanaa kun sain oman autoni takaisin, sehän on Citroen C4 josta tykkään tosi paljon. Mun pikkumusta <3
Siitä on tällä hetkellä vielä kaadettu takapenkit kun koirat ovat olleet siellä (ihan tilavasti) kun ollaan niiden kanssa liikuttu.
Nyt saan sen takaisin omaan käyttööni.
Me ajellaan aina vanhoilla, muutaman tonnin autoilla.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 07.11.2024 03:38

^ Piti oikein googlata tuo Sharan. Nettiautossa oli niin surkeita kuvia ettei oikein nähnyt kokonaisuutta, mittaristoa zoomattu kymmeneen kuvaan mutta ei yhtään kuvaa takakontista. Mutta tilavalta näytti kuitenkin!

Mulla on 2009 C5 farmari ollut jo... kuusi vuotta? Sitä ennen kaikki muutkin olleet sitikoita joten olisi tosi korkea kynnys ottaa joku muu. Onneksi tällä ajelee, vähän on kolhiintunut ja katsastusta varten saa laittaa, mutta kyllä se kulkee. Taakse mahtuvat kaikki neljä ja Minonen matkustaa edessä ettei jää jalkoihin. Ja tämä on tosiaan niin mahtava ajaa ettei tosikaan. Peruutustutka oli rikki jo ostaessa mutta se onkin nössöille. Tuon mittasuhteet ovat tulleet niin tutuiksi että se menee kevyesti mihin väliin vain. Kilometrejä on kyllä jo 250 000.
Mea

ViestiKirjoittaja Outi.I » 07.11.2024 05:23

Totesin, että minun on pakko saada lottovoitto. Renault on tuomassa markkinoille Renault 4 sähköversiona. Koska ensimmäinen autoni oli kanarialinnun keltainen Tippa olisi mukavaa lopettaa samalla kuin aloitin.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 07.11.2024 10:42

Mea kirjoitti:^ Piti oikein googlata tuo Sharan. Nettiautossa oli niin surkeita kuvia ettei oikein nähnyt kokonaisuutta, mittaristoa zoomattu kymmeneen kuvaan mutta ei yhtään kuvaa takakontista. Mutta tilavalta näytti kuitenkin!

Mulla on 2009 C5 farmari ollut jo... kuusi vuotta? Sitä ennen kaikki muutkin olleet sitikoita joten olisi tosi korkea kynnys ottaa joku muu. Onneksi tällä ajelee, vähän on kolhiintunut ja katsastusta varten saa laittaa, mutta kyllä se kulkee. Taakse mahtuvat kaikki neljä ja Minonen matkustaa edessä ettei jää jalkoihin. Ja tämä on tosiaan niin mahtava ajaa ettei tosikaan. Peruutustutka oli rikki jo ostaessa mutta se onkin nössöille. Tuon mittasuhteet ovat tulleet niin tutuiksi että se menee kevyesti mihin väliin vain. Kilometrejä on kyllä jo 250 000.

Sulla on sitten se uusi korimalli jossa on paljon pienempi kontti kuin kuin niissä vanhemmissa. 2007 oli viimeinen malli jossa vielä oli se iso kontti. Se jonka mukaan tuo meidän häkki on teetetty. Se on tosi harmi koska tuo häkki ei tosiaan mahdu niihin uudempiin. Ei voitu siksi enää C5 ostaa kun ei löydetty sopivaa vanhempimallista.

Nauratti vähän, kun yleisimmin varmaan ostetaan häkki auton mukaan, nyt me ostimme auton häkin mukaan.
Mietittiin että voisi vaikka ensi kesänä lomalla ajaa tuon sinne Kuopion Ruoste-estoon ja kysyä että minkälainen homma olisi korottaa häkkiä sekä leventää ylhäältä että olisi ne sivuseinät suorat ylös saakka. Voihan se olla että ei onnistu pienellä vaivalla :D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 07.11.2024 21:02

^ Mulla on vm. 2012 Kia Venga, ajettu vähän päälle 150000. Auto on hyvässä kunnossa ja tykkään siitä kovasti, mutta vaihto on tietysti jossain vaiheessa edessä. Vengaa ei enää valmisteta, niin olen katsellut automalleja sillä silmällä, että mihin Variocage-häkkini mahtuisi, koska siitä en halua luopua :mrgreen:
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 07.11.2024 22:58

:mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 12.11.2024 15:36

Ollaan kokonaisen viikon ajon jälkeen oltu oikein tyytyväisiä VW Sharaniin :)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mella M » 19.11.2024 21:49

Mä tässä mietin auton vaihtoa ja ärsyttää kun autot on mun mielestä nykyään ihan kauhea rumia. Ja sit ärsyttää, että sillä on itselle mitään väliä miltä auto näyttää :lol: Voisin jopa harkita täyssähköautoa, mutta ai kamala mitä munia ne on. Mä en yhtään tykkää semmoisista autoista, mitkä näyttää vähän litistetyiltä kananmunilta, aivan liian virtaviivaisia ja luikkuja. Mä tykkään vähän muhkummista ja ulkonäön puolesta mä haluisin jonkun maasturin, mutta niiden polttoaineen kulutus on ihan älytöntä. Että en mä tiiä. Kai mä ajan tällä nykyisellä sitten paaliin asti, kun en vaan keksi, että mitä haluan.
Mella M

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.11.2024 07:49

Mulla pitää myös olla omaa silmää miellyttävä auto. Ja värikin on tärkeä :mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja kuvatus » 20.11.2024 08:07

Jos auto kulkee luotettavasti pisteestä A pisteeseen B, on lämmin eikä ole liian kallis pitää yllä ja huoltaa, niin on ihan sama miltä se näyttää, kunhan ei ole laivastonsininen :D
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.11.2024 08:08

^Kyllä, väri on tärkeä! :D Mulla on jo kolmas punainen auto peräkkäin. Ajattelin kyllä, että seuraava voisi olla jonkun muun värinen.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Fran » 20.11.2024 08:14

Mulla on grafiitinharmaa auto. Sellaisilla ajelee papparaiset. Meni vuosi, ennen kuin totuin edes jotenkin sen väriin. Ja tosi pitkään meni muutenkin ennen kuin siihen totuin. Mulla on toinenkin auto, mut sitä ei ole katsastettu. Kummassakin autossa on hyvät puolet, joita toisesta ei löydy. Yhdistettynä niistä saisi yhden just täydellisen auton... Yksi kylän mies sanoi, että voisi katsastamonta laittaa kuntoon korvauksetta, ajan kuluksi. Ehkä mä tartun keväällä tarjoukseen. Sit voisi katsastaa molemmat autot, ja myydä ne ja ostaa yhden, jossa hyvät puolet yhdistyy :)
Fran

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.11.2024 08:45

Tiibetinhelmi kirjoitti:^Kyllä, väri on tärkeä! :D Mulla on jo kolmas punainen auto peräkkäin. Ajattelin kyllä, että seuraava voisi olla jonkun muun värinen.

Mulle kelpaa punaisista vain sellainen viininpunainen metalliväri :mrgreen:

Auto voi olla myös vaaleanharmaa metalliväri, musta, sellainen "shampanja"metalliväri, tai valkoinen.

Missään tapauksessa en halua vihreää tai sinistä autoa. Varsinkin vanhoissa C5 on se sellainen vaaleansininen.
Ihan todella tummansininen joka näyttää mustalta, menee pitkin hampain.

Tällä hetkellä on musta ja vaaleanharmaa metalliväri.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mella M » 20.11.2024 09:01

Mulla on ollut lähes, aina musta auto. Nyt jostain mielenoikusta on semmoinen hiekan tai samppanjan värinen ja se ei ole yhtään mun. Seuraava auto on sitten taas musta.
Mella M

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.11.2024 09:18

Meillä oli joskus sellainen shampanjanvärinen metalliväri Farmari C5 ja se oli kaunis auto.

Vielä vähän aikaa sitten oli 2 mustaa autoa. Ja on ollut mustia ennenkin. Musta auto on mielestäni jotenkin tyylikäs.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 20.11.2024 09:30

Kunhan on Citikka, niin värillä ei ole hirveästi väliä. Paitsi ei nyt sentään ruskea.

Kun nykyinen leviää niin tulee ongelma, koska tällaista sitikkaa ei ilmeisesti ole olemassa: farmari, bensa/hybridi, manuaali. Siis sen verran uusi että viitsii ostaa.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.11.2024 12:20

Mea kirjoitti:Kunhan on Citikka, niin värillä ei ole hirveästi väliä. Paitsi ei nyt sentään ruskea.

Kun nykyinen leviää niin tulee ongelma, koska tällaista sitikkaa ei ilmeisesti ole olemassa: farmari, bensa/hybridi, manuaali. Siis sen verran uusi että viitsii ostaa.

Onhan noita tällä hetkellä ainakin useita :)
https://www.nettiauto.com/hakutulokset?haku=P1619447623
Ellei sitten 2012 ole liian vanha.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 20.11.2024 13:03

On se. Nykyinen on 2009 niin pitäisi olla kunnon parannus jos vaihtaa.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.11.2024 13:14

Mea kirjoitti:On se. Nykyinen on 2009 niin pitäisi olla kunnon parannus jos vaihtaa.

OK.
Taitaa olla uudemmat enemmänkin automaatteja ja dieseleitä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 20.11.2024 14:00

Niin on. Ja varsinkin automaatti on ehdoton ei.
Mea

ViestiKirjoittaja aunet » 20.11.2024 15:04

Värillä ei ole mitään väliä, kaikki autot Suomen keleissä on saman paskasuolarapasoosin värisiä joka tapauksessa! Hyvää näppärää tarpeeksi tilavaa koira-autoa on hankala löytää. Siis sellaista jossa iso koira mahtuu kunnolla seisomaan ja jonka maavara kestää kunnolla hiekkatiellä ajon.
aunet

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät