Vegaanikeskustelu jatkuu täällä

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Vegaanikeskustelu jatkuu täällä

ViestiKirjoittaja Ninni » 10.01.2024 20:54

Kehtaanko sanoa..

Maito tulee jonkun nisästä. Maitiasneste olisi paljon puhuvampi kaiken maailman puristeille. Tai puriste, tai tiriste, tai herutus. En vaan ymmärrä miksi ei voida käyttää oikeita nimityksiä.

..että kudosneste? Kehtasin.
Nisäkkään maito erittyy maitorauhasista. Maitorauhaset ovat eräänlaista kudosta. Maidon eritykseen vaaditaan tietty hormonaalinen toiminta, eli ihmisillä se on äidiksitulo. Eläimillä tiineys ja poikiminen. Maito sisältää myös paljon tulehduseritteitä, niillehän on jotkin maksimiarvotkin säädetty paljonko niitä saa olla, mutta en ole siihen perehtynyt enempää. Pääsen helpommalla kun juon kaurapuristetta, ja keskityn siihen että onko siinä jonkun mielestä kauraa tarpeeksi, vai onko se vain kauralla valkoiseksi värjättyä vettä. Ihanaa juoda vettä, verrattuna siihen mikä tulee jostain muualta.
jos aletaan puhua asioista niiden oikeilla nimillä, niin tämä palsta muuttuu ikärajaltaan ehkä vähän isommaksi mitä se on nyt. Tai ehkä mut poistettaisiin jos laittaisin nyt kaikki mitä muuntaisin sanomaan niiden oikeilla nimillä. :oops: Esim keinosiemennyksen oikea nimi oli.. En sano. Mut olen kuullut mitä jotkut siitä miettivät.
Ninni

ViestiKirjoittaja Fran » 10.01.2024 21:02

Mä suomentaisin throw tantrumin itkupotkuraivariksi.

Ja alkoholin tyrkyttäjistä pääsee eroon hyvin helpolla. Ostaa karpalomehun tai ginger alen jäillä tuoppiin, niin ei tarvitse kenellekään selitellä yhtään mitään. Kaikki luulee sun juovan karpalolonkeroa tai siideriä.

Mulle tulee kasvispötkylästä mieleen sellainen tikun ympärille puristeltu massa. Kebakkoko se lihaversio oli? Ei nakki. Kasvisnakista taas tulee mieleen nakki, jossa ei ole lihaa.
Fran

ViestiKirjoittaja Mella M » 10.01.2024 22:17

Mantelimaito on ollut aina mantelimaitoa samoin kookosmaito. Kukaan ei inttänyt vastaan. Vasta kun vegaaneille ja muille jotka eivät syystä tai toisesta voi tai halua käyttää lehmänmaitoa ja tuli (tai oikeastaan yleistyi) soijamaito ja kauramaito alkoi hirveä itku siitä, että miten maito sanaa ei saa käyttää. Huoh. En ymmärrä miten ihmisillä menee niin tunteisiin, että pitää alkaa niuhottamaan ihan olemattomista asioista.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mella M » 10.01.2024 22:20

Avokaado kirjoitti:^^^^ No ei tietenkään pelkkänä pötkylänä vaan kasvispötkylänä kuten aikaisemmassa viestissä kirjoitin. Mun vika että kasvis-sana jäi tuosta pötkylästä pois. Ja juu, vanhan aivot eivät taivu kaikenmaailman "nykykotkotuksiin". Nuo ko outoudet jäävät kaupan hyllylle, joten aivan sama, millä nimellä ne siellä lojuvat. :mrgreen:

Tää on liian herkullista, niin en voi jättää väliin. Mutta selitäpä mulle vielä Avokaado, miksi kasvispötkylässä pitää olla etuliite kasvis, kun eikös se pötkylä ole kasvisvalmiste? Ja mikä ongelma se kasvis sana on laittaa nakin eteen mutta ei pötkylän eteen. Ja mitä tulee vanhoihin aivoihin, niin ei mun yli 70 -vuotiaalle äidille ole mikään vaikeus puhua soijanakeista tai kasvisnakeista tai kauramaidosta. Nykykotkotukset eivät ole iästä kiinni vaan siitä, että mihin asioihin haluaa jäädä kiinni. Ja jos ei syö kasvisnakkia, niin miksi ihmeessä edes rasittaa omia aivojaan sillä, miksi niitä kutsutaan? :D
Mella M

ViestiKirjoittaja Avokaado » 11.01.2024 09:54

^ Saat jo herkutella keskenäs kasvispötkylän kera. Enköhän ole jo tarpeeksi tuonut oman näkemykseni tästä asiasta. Joskus kannattaa lopettaa ja mä lopetan tämän jauhamisen nyt. Mukavaa päivän alkua. :mrgreen:
Avokaado

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät