Mulla on ollut koiria ja kissoja koko aikuisikäni. Nyt on yksi Romanian roskislöytökissa, joka ilmestyi elämääni väkisin ja jäi. Salmi ei muista kissoista välitä, joten saa olla ainoana. Tällä viikolla tuli hoitoon pariksi viikoksi koira, jonka aikanaan omistin, mutta annoin ystävälleni vuosikkaana. Nyt se on jotain 8-vuotias. Venäläinen, traumatisoitunut, sairaalloisen arka rescue. Maailman kiltein mutta arkuutensa vuoksi arvaamaton. Eivät myöskään ole kissani kanssa kavereita koska molemmat pelkää toistaan. Yhteiselo sujuu suunnilleen ongelmitta eikä kumpikaan ole syömässä toista, mutta onhan tämä stressi molemmille. Neera koira saisi olla täällä pidempäänkin hoidossa, koska sen omistaja on Japanissa ja se on joutunut harmittavan moneen hoitopaikkaan viimeisen puolen vuoden aikana mutta en tiedä kauanko viitsin kissani sietokykyä kasvattaa. Nyt se ei enään murise ja sähise Neeralle vaan pyrkii tuttavuuteen, mutta Neera sai jo tarpeekseen ja väläyttelee vain hampaitaan jos kissa lähestyy ellei sitä kehu kokoajan. Nyt olen vielä lomalla niin näiden kanssa sujuu hyvin, mutta ensi viikolla aloitan taas työt ja mietin miten ihmeessä ihmiset jaksaa yhtälöä työ ja kaksi eläintä yksin asuessa
Kissa pääsee ystävälleni hoitoon työpäivien ajaksi, jossa se muutenkin käy hoidossa viikoittain, joten Neera saa triggeröityä yksinään täällä mun työpäivien ajan. Sitä ei voi laittaa hoitoon koska se pahimmassa tapauksessa puree vierasta ihmistä. Tuttu ihminen voi vääntää sen vaikka solmuun, mutta tuntematon on uhka.
Eilen raahasin tätä kissaani hoitavan ystäväni lenkille meidän kanssa. Neera sietää vieraita ulkona, käy haistelemassa nanosekunnin ajan ja ignooraa sen jälkeen. Josko Neera ja ystäväni joskus ystävystyisivät niin Neeran hoitaminen olisi helpompaa jatkossa nyt kun asun alueella, jonne sen voin ottaa. Se pelkää kaikkea, eniten ääniä, joten sen asuinympäristön on oltava metsä (ja onkin silloin kun saa asua kodissaan). Tämä Helsingin Kontula on riittävän rauhallinen alue, jotta se suostuu lenkkeilemään. Kalasatamassa missä se oli aiemmin hoidossa se ei suostunut lenkille.
Yksi asia on varma. En koskaan ota koiraa kun vielä asun yksin kerrostalossa. Liian rankkaa. Olen niin saatanan väsynyt ihminen, että tämä ulkona ravaaminen ja aktivointi väsyttää. Ehkä joskus vielä asun ok-talossa isolla tontilla muiden ihmisten kanssa ja voin pelastaa muutaman katurakin nurkkiin pyörimään. Muuten en osaa tulevaisuutta "suunnitella".
Yhden kissan omistaminen sopii minulle. Kesäisin se tykkää ulkoilla valjaissa.
Koiria ja kissoja lukuunottamatta en osaa kuvitella itselleni mitään muuta eläintä. Akaattikotiloita oli vuosia kunnes viimeiset menivät entisen työkaverin lapselle. Joskus vieläkin haaveilen kauniista terraariosta, jossa olisi helppohoitoisia, minulle tuttuja mönkijöitä.