Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
Vieras kirjoitti:Olen käsittänyt ettei vegaaneilla ole lemmikkejä, koska se jos mikä on eläimen käyttöä ihmisen hyväksi.
aunet kirjoitti:Niin, onko se sitten hyväksikäyttöä jos ihminen kesyn eläimen kanssa elää hyvää rinnakkaiseloa? Ihminen ruokkii koiraa ja koira vahtii pihamaata vastineeksi, illalla kömpivät onnellisina samaan sänkyyn pötköttämään. Tai jos lehmää hoidetaan hyvin, rapsutetaan ja ruokitaan ja vastineeksi lehmä antaa maitoa, josta riittää niin kissalle, koiralle kuin ihmisellekin. Kesyllä tarkoitan eläintä, joka ei pärjää yksin luonnossa.
M.Z kirjoitti:Itsehän olen sitä mieltä että kukin syö sitä mitä haluaa ja pystyy hankkimaan. Minulla ei ole mitään kasvisruokia vastaan. Hernekeitto on ihan ok myös ilman lihaa, pinattiletut ovat hyviä ja kasvisgratiinikin maistuu. Tietysti nuo pari jälkimmäistä eivät ole vegaanisia koska sisältävät esim. munia ja juustoa. Sitten kun aletaan tehdä näitä vegejuustoja, härkistä, mifua yms. niin alkaa nousta karvat pystyyn. Miksi se uunipaprika pitää täyttää jollain härkiksellä? Miksei voi vaan suosiolla todeta että paprikoita vaikkapa ohra-porkkanatäytteellä? Jotenkin tuntuu niin oudolta että pitää epätoivoisesti yrittää saada ruoka vaikuttamaan siltä mitä se ei ole.
Ja kuriositeettina tuohon että vegaani ei pysty syömään muiden ruokia, mutta kaikki pystyvät (allergiat pois lukien) syömään vegaanista ruokaa... no minulla on eräs tuttu jolle todennäköisesti ei jäisi vegaanisesta ruokapöydästä juuri mitään syötävää. Hän kun saa diabeteksen pidettyä kurissa jättämällä käytännössä kaikki hiilihydraatit pois ravinnostaan ja korvaamalla ne proteiinilla ja varsinkin rasvalla. Tuollainen äärimmäinen ketodieetti ei vastaa nykyisiä ravintosuosituksia, mutta hänelle se toimii. Kuulemma nälkä ei ole enää vaivannut, veriarvot ovat parantuneet ja painokin on lähtenyt selvään laskuun, joten en arvostele.
Thirteen kirjoitti:Mutta ihan minkä vaan lemmikin pitäminen on jo eläimen hyväksikäyttöä, oli se sitten lihansyöjä tai kasviksilla elävä. Tämä asia hiertää minua monesti kun puhutaan eläinten oikeuksista
Ninni kirjoitti:Tuo johtaa sivutuotantoajatukseen taas: Eli tämän hetken lemmikit ilmeisesti eniten syövät ihmisen lihantuotannosta jääviä ylijäämäosia?
Vai tuotetaanko jossain koiranruoaksi karjaa?
Vieras kirjoitti:Kuten tästäkin huomaamme, kukin selittelee itselleen omat valintansa parhainpäin ja puntaroi sitä eläinten hyväksikäyttöä että milloin se on itselle ”välttämätöntä”. Tästä syystä ei ole mitään ”faktaa” jonka tietoon saadessaan täytyisi alkaa elämään kuten ”faktankertoja” suosittelee. Voin pitää kissaakoiraamarsua lemmikkinä koska, ja tähän jokaisen oma syy. Ruokavaliohan voi olla vegaaninen vaikka kulkisi kierrätetyissä nahkavaatteissa, tai pitäisi lemmikkiä, vgvalio kun on henkilökohtainen valinta, aivan kuten villasukkien käyttö tai koiranpitokin. Näistä hlökohtvalinnoista sitten voi keskustella, ja niistä saa olla jokaisella oma mielipide, ja se nyt vain pitää kestää jos joku pitää toimintaq tekopyhänä selittelynä.
Mä luulen että tossa kohtaa, kun se viimenenkin nauta, sika ja kana olis teurastettu, ne lakkaisi olemasta.
Tuskin niitä edes yritettäisiin päästää elämään villinä ja vapaana luontoon - ja kuinka eettistä se olisi?
Jolloin maapallon ekosysteemistä puuttuisi: ruohonsyöjä, jätteensyöjä ja yksi lintulaji.
Ninni kirjoitti:Meneillään on joukkosukupuutto, ja joku on huolissaan heikoiksi ja periaatteessa luonnossa elinkelvottomiksi jalostetuista, jalostamisesta kärsivistä eläimistä kuten 1 lintulaji. ja jos kaikki olisivat vegaaneja, ruoan tuotantoon käytettävä maa olisi niin pieni, että suuri osa planeetan maapinta-alasta voisi jättää rauhaan.
Tuntuu välillä jotenkin, että kaikilla on oltava kaikesta mielipide ja sen pitää olla se joka on määritelty joltain taholta oikeaksi. Muuten olet salaliittoteoreetikko tai jokin muu nimike jolla voidaan halventaa sut ja mielipiteesi vääränä.
Aikoinaan kuulin hauskan termin, parviäly. Ymmärsin että sillä tarkoitetaan tilannetta jossain yhteisössä, että kaikilla on oma alueensa josta tietää eniten, mutta kaikki ei tiedä kaikesta kaikkea.
Ja se jolla on enemmän tietoa voi aina jakaa sitä muille.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa