Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
Luftis kirjoitti:Mutta, kyllä mä mielummin ostaisin vaikka farkkurotsin jos se olisi 100% puuvillaa, kuin vierestä vegaanisen version.
(Josta tulee heti mieleen, että mitä MUUTA siinä on puuvillan lisäksi!)
Tämä siksi, että uskallan luottaa siihen, jos se farkkurotsin luvataan olevan täyttä puuvillaa, niin sehän on.
Iidis79 kirjoitti:Mitä on se vegaaninen "juusto"?
Kyllä mullekin tulee mieleen, että mitä se on, mitä se ei ole. Tietysti voi olettaa sen olevan jotain kasviperäistä. Jos alkaisin vegaaniksi niin en ihan ensiksi alkaisi syömään niitä nyt teollisesti tuotettuja "juustoja", "nakkeja", "munia".. mitä ikinä.
Mä uskon ja haluan uskoa, että suomessa tuotantoeläinten kohtelu on pääasiassa niin hyvää kuin voi olla. Mun käsitykseni mukaan moni vegaani on katsonut jonkun jenkkidokkarin lihantuotannosta ja vertaa sitä suoraan suomeen. Suomessa esim jo paljon parjattu antibiottien käyttö on paljon kontrolloidumpaa, eikä niitä syötetä karjalle jatkuvasti.
Ymmärrän kuitenkin sen periaatteen mikä vegaaneilla on että minkään eläimen ei pitäisi syntyä vain tullakseen teurastetuksi puoli vuotiaana tai jo aikaisemmin. Broilereissakin olisi niitä hitaammin kasvavia, paremmin voivia? rotuja. Lihantuotantoa pitäisi kyllä muuttaa kestävämpään suuntaan. Ja ehkä saada ihmiset ymmärtämään että jos halutaan että eläimet voivat hyvin niin silloin lihasta pitää maksaa paljon enemmän. Suomessa on vaan liikaa välistä vetäjiä ja hallitsevat kaupat vie leijonan osan tuotosta. Ihmiset toivoo pientilojen tuotteita ja luomua.
Ja jos jonkun tuotteen voi tehdä ilman eläinkunnan osuutta niin mielellään kannatan sitä. Kuten esim monet karkit, jos sen liivatteen voi korvata jollain niin korvataan se.
Ehkä pitäis palata sellaiseen 100 vuotta sitten tilaan jossa lihaa syötiin vain juhlapäivinä ja pyhänä. Ja suuri osa lihasta oli itse metsästettyä ja kaadettua. Olishan se hyvä jos metsästyskoirille tulis enempi käyttöä kun enempi ihmisistä innostuis hankkimaan itse lihansa.
Mä en usko että mä alan ikinä vegaaniksi. Olen lähinnä ajatellut että ruokavaliosta vois poistaa nisäkkäät (sika ja nauta, lammasta en muutenkaan syö juuri koskaan) ja syödä sitten vaan lintuja, niitäkin ehkä vain luomuna ja riistana. Ja kotimaista kalaa.
Ihmisten vaan pitäis palata maaseudulle, että jokainen vois helpommin kasvattaa itse sen ruokansa.
Mella M kirjoitti:
Ja sitten on pakko kysyä, että mistä on sellainen käsitys, että moni vegaani on katsonut jonkun jenkkidokkarin? Itse aloin vegaaniksi yhtenä kesänä, kun oli oikein buumi siitä, miten kanat, possut ja lehmät vuorollaan kuolivat kuljetusrekkoihin lämpöhalvaukseen. Tämä toki oli silloin 30 vuotta sitten, mutta ihan yhtä lailla silloinkin moni kuvitteli, että Suomessa asiat on hyvin. Ja nämä uutiset oli silloin kaikissa lehdissä, ei pelkästään jossain oikeutta eläimille yhdistyksen ilmoitustaululla. Paljon helpommin tietoa saa suomalaisista tiloista kuin jostain jenkkidokkareista. Mietin just, että olenkohan itse koskaan edes katsonut mitään jenkkidokkaria aiheesta. Mä väitän, että aika moni ei söisi vähään aikaan kinkkua jos seuraisi possun elämää isossa sikalassa syntymästä teurastukseen asti. Ja siis ihan randomisti millä vain tilalla, ei siis jollakin joka on tilojen mallipaikka. Aika moni ei sitten kuitenkaan haluaisi katsoa sitä eikä haluaisi tukea sellaista toimintaa. Jos sinulta kysyttäisiin, että haluaisitko lahjoittaa rahaa sellaisen paikan ylläpitoon, niin saattaisit sanoa, että et, mutta leikkeleet voit ostaa.
Lis. Pakko vielä lisätä, että musta on hassua, että tuossa Iidiksen tekstissä ikään kuin kyseenalaistetaan ne syyt, miksi joku voisi olla vegaani. Jollekin riittävä syy on se, ettei halua syödä tai hyödyntää yhtäkään eläintä, oli se elänyt sitten miten hyvissä oloissa tahansa. Ja jokainen varmasti tietää, että vaikka meillä olisi miten kiva tehotuotantotila, mitä suuri osa tiloista on, niin ei siellä se possu, nauta tai kana kovin kummoista oman lajinsa näköistä elämää elä, vaikka olisi miten siistit ja hyvin ylläpidetyt tilat. Eikö tämä ole aivan riittävän hyvä syy olla vegaani? Miksi sille pitäisi olla joku raflaavampi syy?
Vieras kirjoitti:Vegaanisuus ei triggeröi, mutta aiheuttaa välillä harmaita hiuksia ruokapöydässä ja ruokaa laittaessa, kun se vaatii aika paljon lisävaivaa emännältä. Tulee sellainen olo, että pitääkö mun nyt vielä tääkin kaiken muun lisäksi ottaa huomioon (on jo otettu terveyssyistä rajoitetut). Vegaaniherkut kun ei yleensä kerää muilta syöjiltä kiitosta
Vegaanit eivät myöskään ole parempia ihmisiä. Tämä tuntuu eniten olevan ei-vegaanien päässä, koska vegaanisuus jostain syystä triggeröi ihmisiä tosi paljon.
Iidis79 kirjoitti:Ja sama toisin päin jos joku vegaani kutsuu kylään niin ei sen mun mielestä tarvitse tehdä lihaa syöville vieraille liharuokaa.
Fran kirjoitti:Iidis79 kirjoitti:Ja sama toisin päin jos joku vegaani kutsuu kylään niin ei sen mun mielestä tarvitse tehdä lihaa syöville vieraille liharuokaa.
Tää vertaus ontuu, ja pahasti. Harva on oikeasti lihansyöjä, eli syö vain ja ainoastaan lihaa. Suurin osa on sekasyöjiä joiden ruokavalioon kuuluu liha ja kasvikset. Ja se tarkoittaa sitä, että he pystyvät kyllä syömään vegaanista ruokaa. Vegaani taas ei syö eläinkunnan tuotteita, joten heille ruoka, jossa on lihaa, ei ole vaihtoehto.
Jos mä kutsun vieraita syömään, niin kyllä mä koen että tarjolla pitää olla jokaiselle edes jotain. Ei tulisi mieleenkään pakottaa vegaania, keliaakikkoa tai kala-allergikkoa tuomaan omat eväät. Jos päätän tehdä pizzaa tietäen, että syömään tulee joku joka ei tykkää possusta, teen pizzaa ilman kinkkua. Tai jos on kreikkalaista salaattia, niin sipuli, oliivit ja feta on helppo tarjoilla omista kulhoistaan, ettei salaatti jää niiden takia joltain syömättä. Tämä toki vaatii sen, että tiedän ruokavalioista ja inhokeista etukäteen. Musta se on vieraanvaraisuutta, että huomioi vieraansa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa